Ruitertje van 6-7j op paard van 1.76?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:32

Ik zou niet weten waarom je haar niet een beetje kunt laten kennismaken met paardrijden. Zolang het een vriendendienst is, is het volgens mij verzekeringstechnisch helemaal geen probleem, mits je paard onder je WA verzekering valt.Als je betaald les gaat geven weer wel.
Mijn dochter zat met 3 jaar ook al op mijn fjord, weliswaar altijd aan een halstertouw, maar ze vond het geweldig!
Goed doorspreken met jouw en haar ouders, ook wat betreft de risico's. Denk ook aan cappie en evt. bodyprotector.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:37

Mijn vorige paard was echt een schat met kinderen, die reden er regelmatig op (onder toezicht uiteraard), en nog wel kleiner dan 6 jaar ook.
Mijn huidige paard is veel rilleriger, vandaar dat ik dat nu niet meer kan doen helaas. Aan de hand is hij een grote lobbes, ik krijg dan ook regelmatig "hulp" van een 6-jarige met poetsen. Vind ze helemaal geweldig. Als ze d'r zwemdiplomas heeft mag ze op ponyles.
Ik zie het probleem niet, als je zeker weet dat je paard braaf is bezorg je dat kind een paar geweldige middagen.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:45

Het hangt er natuurlijk ook een beetje van af hoe groot het meisje is,
de ene 7 jarige is de andere natuurlijk niet, maar lijkt mij dat een paard van 1.76m
sowieso een maatje te groot is voor serieus rijden

Als je paard inderdaad erg braaf is, kun je haar natuurlijk wel wat laten stappen (met
iemand ernaast of aan de longe) en wat gym oefeningen laten doen om te kijken of
ze het rijden inderdaad leuk vind :)
En lekker laten meehelpen met poetsen enzo

Onze zoon van bijna 7 (en ong 1.20m) mocht pas ook uitstappen op een groot paard (1.62),
normaal rijdt hij op mijn Shet van 98cm (en daar komt hij al amper met zijn benen onder het zadel uit)
Voor foto's zie profiel

ikkebenhier

Re: Ruitertje van 6-7j op paard van 1.76?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 20:24

Even voor de duidelijkheid:
het is niet de bedoeling dat ik het kind leer rijden.
Ik wil haar enkel een paar keer op mijn paard laten om te kijken of ze het echt leuk vindt of niet.
De ouders willen niet naar een manege stappen voordat ze zeker zijn dat het kind het leuk vind.
Op de manege kunnen ze enkel een kaart kopen met 10 privélessen,
dus geen lesje apart (anders hadden ze dat gedaan).
Als ik mijn paard niet zou vertrouwen, zou ik het zeker niet doen hoor.
Mijn vriendin die een beginnende ruiter was heeft hem ook al op wandeling gestapt, en dat was geen probleem.
Ik ben ook niet van plan om haar los te laten rijden ofzo, enkel wat door de binnenbak stappen en wat figuurtjes laten stappen aan de hand. Dus ik hou het paard steeds vast.
Ze moet inderdaad een cap op.
Ik weet niet hoe groot ze is.
Vroeger hebben er wel meer kindjes geholpen met poetsen enzo en zonder zadel op zijn rug gezeten, en dit was allemaal geen probleem.

Ik doe trouwens ook vaak gekke dingen met hem bv aan het halster op hem gaan zitten tijdens het grazen, rijden met enkel een halster en 2 touwen, ...
dus hij is ook wel wat gewoon
en vaak is hij liever 'lui dan moe' :p

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:32

Ik reed toen ik 7 was ook gewoon op grote paarden van rond de 1.70 op de manege hoor, ging prima. Ze hadden daar bijna geen pony's dus ook de kleintjes werden op de paarden gezet.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:37

Die ouders zouden een manege moeten zoeken waar wel per les betaald kan worden en waar er een pony is die bij een 5jarige past.
En anders moeten ze gewoon nee zeggen, dat ze niet mag rijden. Verantwoording als ouder

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:23

Je hebt redenen om het wel te doen en je hebt redenen om het niet te doen. Welke wegen in jouw situatie zwaarder?

Persoonlijk krijg ik het idee dat de ouders het moeilijk vinden om nee te zeggen tegen hun kleine prinsesje. Als vader van een jongedame kan ik uit ervaring zeggen dat dat inderdaad lastig is. Maar wel heel nodig, voor je het weet is de kleine prinses een kleine verwende etter (excusez le mot).

Dus als de ouders er niet echt achter staan: laat je niet gebruiken. Staan de ouders er wel helemaal achter dat dochterlief op rijles gaat? Dan zoals Missje zegt een manege zoeken waar ze wel per les kan rijden. Voor een paar keer is het imho ook niet zo erg als die niet het dichtste bij ligt. Jij zit al wat langer in de paarden neem ik aan? Als jij die ouders kunt helpen zo'n manege te zoeken of je weet iemand met een brave pony waar het meisje een paar keer op mag rijden heb je hen toch kunnen helpen zonder dat je meteen een kind van 6-7 op een kasteel van 1,76 zet.

Succes ermee, RR

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:55

Wat misschien ook een optie is: mijn dochter wilde ook gaan rijden maar ik had het idee dat het meer was omdat haar beste vriendinnetje was gaan rijden (en alweer gestopt was, maar goed, de invloed blijft). Ik heb mijn dochter toen enkele dagen naar ponykamp gestuurd. Vond ze het na die week nog leuk dan mocht ze gaan lessen van me. En vond ze het niet leuk of was ze bang of wat dan ook, dan was het gelijk klaar.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:09

Die ouders hebben ergens wel een punt, kinderen willen vaak 100 dingen te gelijkertijd, en dat kan niet.

Als dan kennisen paarden hebben, is het natuurlijk makkelijker (en goedkoper) om te vragen of hun dochter daar eerst wat rondjes op mag zitten, om te kijken of ze het echt graag doet.

Een paard van 1.76 is wel erg groot, maar wat ts ook angeeft de kleinere pony van haar zus is minder betrouwbaar... Waar zit ze dan het veiligste op.

Als je besluit haar erop te zetten (dit kan alleen jij beslissen, jij kent je paard het besten) zorg dan wel dat ze een goed passende cap op heeft en misschien wel een bodyprotector (als je die hebt)

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:14

Ik zou het niet doen als ik jou was.
Er zijn zat manages waar je wel gewoon losse lessen kan kopen.
De mensen op een manege hebben verstand ervan, de paarden zijn het gewend en het is voor de kinderen nogeens stukken leuker dan op een 'eigen' paard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:16

Ach rondje stappen kan weinig kwaad toch. Als de ts het paard goed vasthoud en het meisje een goede cap opdoet dan komt dat wel goed. Maar ik zou zelf niet gaan longeren oid. Gewoon lekker bij stappen aan de hand houden, dan perk je de risico's zo veel mogelijk in.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:21

Als het gewoon om een paar keer een paar rondjes stappen gaat, zie ik er niet zoveel kwaad in. Je kunt paard en kind vasthouden en dan kan er volgens mij niet heel veel gebeuren.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:24

ik zou het niet doen..
niet alleen om de juridische gevolgen eventueel , maar ook omdat het gestel van een kind op die leeftijd dat ( denk ik ) niet aankan.
veel te breed voor heupen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:28

Ik denk dat een kind meer plezier beleefd aan pony rijden op een manege. 200 euro voor 10 lessen?

Bij ons is het voor kinderen iets van 145 euro voor een kwartaal. (op een FNRS manege)

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:42

Lijkt me raar dat er geen proefles gereden kan worden? Ik heb dat nog nooit meegemaakt iig. Ook al is je paard braaf en loop je ernaast, 1x schrikken en zij ligt eraf, je kan haar niet vasthouden doordat het paard daarvoor te groot is. Lijkt mij geen goede kennismaking om een kind van deze leeftijd op een paard van bijna 1.80 te zetten. Zeker niet goed voor haar heupen, ze is nog in de groei. Vraag eens rond of iemand een shet of b-c-d pony heeft waarmee ze kan kennis maken. Ik zou persoonlijk niet het risico willen lopen ook al is het paard zo braaf. Zo'n meisje heeft nog totaal geen evenwicht, kent de bewegingen niet. Laat staan als je gaat draven, de draf is veel bergopwaartser, groter dan van een pony, waardoor ze nog sneller uit evenwicht raken. Ik zou haar liever teleurstellen dan dat ik haar zou moeten opzoeken in het ziekenhuis. Wat een schuldgevoel zou je dan hebben!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 17:04

allemaal bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat we het gewoon eens gaan proberen.
Ik hou het paard vast, het meisje moet een cap op en we stappen gewoon 15min ofzo.
Misschien durft ze er niet eens op, daar heb ik geen idee van.

Maar op de kermis zitten kleine kindjes (soms wel van 5 jaar ofzo) toch ook op grote paarden? en de kindjes of paarden worden toch ook niet vastgehouden?
oke, het is niet helemaal hetzelfde...
Maar begrijpen jullie mijn punt? :p

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:15

Ik zou het persoonlijk niet doen. Of laat ze een 'contractje' tekenen ivm met de verantwoordelijke heden/verzekering mocht er iets gebeuren..
Op bijna alle manege's kan je volgens mij proeflessen draaien.
En daarna weet je nog niet of het kind het leuk vind, want op jou paard rondstappen/draven is anders dan op een manege pony rondrijden in de groepsles.
Mijn nichtje vond stukje stappen op die van mij wel leuk maar manege lessen vond ze eng en gingen dingen te ver voor haar wat ze niet durfde en ze vond het dus ook echt niet leuk, terwijl ze niet van die van mij af te slaan is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:39

Zo'n contract is volgens mij helemaal niet rechtsgeldig, als eigenaar ben je gewoon verantwoordelijk.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:59

Werkelijk waar, een contractje? :')
Waar gaat het toch heen met deze wereld.

Zeg gewoon tegen die ouders dat het natuurlijk altijd mis KAN gaan, dat ze dat weten.
Maar zoals je zegt: paard is braaf, kindje rondje stappen, iedereen blij.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:21

Als het om een rondje stappen gaat kan ik me wel in IKbenEllen vinden: even zeggen dat een paard toch een levend dier blijft en aan de hand wat stappen moet kunnen.

Wat anders wordt het als het rondje stappen uitdraait in vaker rijden en min of meer lesgeven. Niet alleen vanuit het oogpunt van aansprakelijkheid maar ook geschiktheid van zo'n groot paard voor een klein kind.

En tussen de regels door lees ik toch dat de ouders jouw een beetje (mis)(ge)bruiken omdat ze zelf geen NEE kunnen/willen/durven zeggen tegen hun spruit. Dat is imho ook niet helemaal eerlijk. Kan je zie niet helpen aan een manege waar de kleine wel 1-2 proeflesjes kan nemen?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:36

Ik zou hier niet aan beginnen. Je paard is ontzettend groot voor een meid van 6/7, dus kan ze nooit leren om goede hulpen te geven(denk aan drijven, zweepje etc)
dat haar ouders het niet willen betalen is hun probleem. Ik zou toch liever 200 euro betalen voor 10 lessen zodat ze kan kijken of t leuk is, het rijden, op een pony die bij haar past en waar ze zelfstandig op kan rijden..
Kijk je moet gewoon op niveau beginnen en goed les krijgen.
een meid van 6 kan echt een paard van 1.76 niet goed aansporen..
mocht het paard ineens de gekke 5 krijgen(ondanks dat ie rustig is) voor het zelfde geld wil hij uitproberen wat ie op zn rug heeft, dan houdt ze daar helemaal niks aan. Wil niet zeggend at de manege paarden dit niet proberen, maar dan is de kans om te blijven zitten denk ik iets groter.

Jij bent verantwoordelijk als t kind eraf valt en onder de benen van het paard komt he..houdt dat vooral in je achterhoofd.

Ik zou eht niet doen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:45

Los van het risico dat zo'n klein meisje loopt zou ik me vooral afvragen of je wilt fungeren als een soort hulpje voor ouders, die geen 'nee' durven zeggen. Als ze het niet willen, dan moeten ze gewoon weigeren en niet jou gebruiken om haar te 'ontmoedigen'. Kan alleen maar fout gaan; of het meisje vindt 't leuk, en dan heb jij het gedaan ( :+ ) of er gaat iets mis, en in dat geval zul je ook de ouders over je heen krijgen (want zij wilden het al niet in de eerste plaats!).

Er zal vast niet direct iets misgaan, maar een ongeluk ligt natuurlijk altijd op de loer en zeker met zo'n klein, jong meisje dat nog niet helemaal de risico's kan inschatten. Als je het doet, zou ik vooral in gedachten houden dat in dit geval het risico dat er iets gebeurt als ze ernaast/in de buurt staat, misschien nog wel groter is dan wanneer ze erop zit.... Gewoon omdat er dan van die 'onbewaakte ogenblikken' kunnen voorvallen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:48

Het gaat toch niet om "leren rijden", het gaat erom om te kijken of het kind paardrijden leuk vindt. Dat snapt iedereen toch wel dat echt rijden niet gaat als je niet met je benen onder het zadel uitkomt.

Waar lezen jullie trouwens dat die ouders geen nee tegen kind durven te zeggen. Ik lees dat in berichten van ts nergens, alleen anti-Bokkers die dat er van maken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:01

ikkebenhier schreef:
ja voorlopig is het gewoon even erop laten zitten om te kijken of ze het leuk vind.
Het kan ook zijn dat als ze mijn paard ziet ze niet meer durft ofzo :p
en aangezien de ouders liever hebben dat ze niet rijdt,
is het niet de bedoeling om haar aan te moedigen :p

Dat maken we hieruit op ;)

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:01

Ik zou het gewoon doen!

Een aantal keer rondstappen, eventueel aan de longe kleine stukjes draf! Vooral rustig aan beginnen, laten helpen met borstelen, hoeven mee helpen uitkrabben en mee mesten natuurlijk!
Ik laat wel eens een kind van 4 op een grote halflinger rijden! Ja aan de longe en zelfs draven. Als ze door hebben hoe ze hun evenwicht moeten verdelen gaat het eigenlijk heel goed!
Meestal rijdt hij ongeveer 10 tot 15 minuten, dan is hij moe :j

Lessen op een manege mag nog niet, ivm zijn leeftijd.