moet ik mijn paard verkopen of niet..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:31

MarZarascha schreef:
Ik zie ook wel eens advertenties van mensen die hun paard uitlenen voor een bepaalde periode. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: Ik leen mijn paard voor een half jaar uit, om mijn leven in Sneek op de rails te krijgen en daarna neem ik haar weer terug. Die persoon krijgt dan de mogelijkheid om voor half jaar een eigen paard te hebben en jij kan je leven op de rails krijgen. Als je na dat half jaar zegt; Het lukt me niet kan je haar altijd nog aan die tijdelijke 'eigenaar' verkopen (als diegene dat kan) en lukt het wel, kun je haar gewoon terugnemen.

Die tijdelijke eigenaar moet dan wel (eventueel een deel van) de kosten zoals stalling, hoefsmid, o.i.d op zich nemen.

Maar wei zegt dat je paard dan niet veranderd? Hij mag hele andere dingen van de *lener* Of weet ik het wat....

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:31

GamblersCup schreef:
Lianne86 schreef:
Ik ben het eigenlijk wel met Amalrab eens... Dit soort topics kom je vaker tegen... En dan is het achteraf altijd spijt...

Ik denk dat jullie een tíkkeltje overdrijven... nee, vréselijk overdrijven. Hoeveel mensen verkopen hun paard wel niet en hebben gewoon geen spijt? Meer dan de mensen die wél spijt hebben achteraf. Het zou wat zijn zeg, als je eenmaal een paard hebt dat je het niet meer mag verkopen, ook al kun je er niet meer goed voor zorgen of kun je voor die bakken met geld dat zo'n dier kost er geen plezier meer aan beleven. Dan moeten we állemaal veulentjes bij fokkers vandaan gaan halen, want "tweedehands" paarden zijn er dan niet meer voor de verkoop... wat een gelul joh.

:')

Ik leg heel duidelijk uit dat ik snap dat het tijd kost en duur is.... En dat als ze er echt achterstaat ze het gewoon moet doen, maar ik zeg ook, dat ze er wel echt achter moet staan. Dingen kunnen altijd veranderen... En in het negatiefste geval gaat de relatie uit, paard is net weg... en dan? (Zeg niet dat het gebeurd...) Ik had dingen ook heel anders gepland ;) maar soms komt er opeens wel meer tijd vrij... Of wat dan ook... Verkopen is definitief...

Verkopen mag natuurlijk, ZOALS IK AL GEZEGD HEB, maar ik vraag me af of dit de juiste keuze is... Dan zou ik het liever samen met iemand gaan doen (eventueel ook financieel). Mocht je geen klik hebben met het paard, totaal iets anders willen, ok... ander verhaal... Maar geef je echt om je beest, dan blijf ik er bij dat je het zelf gaat proberen te regelen. Dan weet je tenminste zeker hoe en wat...

En ook al ga je maar 1x in de week, het is toch lekker even eruit zijn en ontspanning en dat heb je ook nodig...

Dus ipv 1 zinnetje te quoten, lees je het stuk met uitleg en geef je niet zo'n reactie. Verkopen is definitief en daarna heb je niets meer over het paard te zeggen. Je leest vaak dat het voorkomt, mensen die verhaaltjes vertellen weinig geld, maar ene goed tehuis.... Eneen maand later staat ie weer te koop... etc. Ik zou daar niet op gokken iig.

Er zijn genoeg opties, bruikleen, leasen, verzorgster... Die zijn allemaal niet definitief...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:32

Oenka schreef:
MarZarascha schreef:
Ik zie ook wel eens advertenties van mensen die hun paard uitlenen voor een bepaalde periode. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: Ik leen mijn paard voor een half jaar uit, om mijn leven in Sneek op de rails te krijgen en daarna neem ik haar weer terug. Die persoon krijgt dan de mogelijkheid om voor half jaar een eigen paard te hebben en jij kan je leven op de rails krijgen. Als je na dat half jaar zegt; Het lukt me niet kan je haar altijd nog aan die tijdelijke 'eigenaar' verkopen (als diegene dat kan) en lukt het wel, kun je haar gewoon terugnemen.

Die tijdelijke eigenaar moet dan wel (eventueel een deel van) de kosten zoals stalling, hoefsmid, o.i.d op zich nemen.

Maar wei zegt dat je paard dan niet veranderd? Hij mag hele andere dingen van de *lener* Of weet ik het wat....

Dat is het risico, maar dat kun je ook hebben bij verzorgers.

Oenka

Re: moet ik mijn paard verkopen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:34

ja dat is ook zo, maar als je hem uitleent dan is die lener toch een soort van eigenaar, Misschien komt ie heel ergens anders te staan en kan je er niet zo 123 heen om eens te kijken. Bij een verzorger is dat anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:36

Oenka schreef:
ja dat is ook zo, maar als je hem uitleent dan is die lener toch een soort van eigenaar, Misschien komt ie heel ergens anders te staan en kan je er niet zo 123 heen om eens te kijken. Bij een verzorger is dat anders

Maar jij blijft de eigenaar, dus als je paard naar een stal gaat waar je niet meer kan bezoeken dan moet die lener dat eerst overleggen.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:37

LZP -> PP

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:37

Als je een verzorgster zoekt die gewoon mee betaalt... (weet niet in hoeverre het financieel mee speelt... maarja, zeg dat je dan een avond minder kunt gaan werken per week...) dan heb je gewoon een win-win situatie? Jij meer tijd voor je paard, je paard genoeg aandacht van 2 mensen... En nog altijd onder je eigen toezicht... (ok, dat iemand vinden zal niet meevallen...)

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:38

MarZarascha schreef:
Oenka schreef:

Maar jij blijft de eigenaar, dus als je paard naar een stal gaat waar je niet meer kan bezoeken dan moet die lener dat eerst overleggen.

Dan zou het idd wel kunnen, wel sneu als de lener zich er helemaal aan gaat hechten en moet hem weer terug geven, ookal weet je dit van tevoren..

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:43

Aan de andere kant..
Ik heb ook een huishouden, werk daarnaast 40 uur in de horeca.
heb een paard en 2 Duitse herders, waaronder een pup die mee op training gaat en de hondensport..

Ik kan het prima combineren..

Wil jij nog wel voor je paard gaan TS? Of liggen je interesses nu ergens anders. Dat is geen schande hoor. :)

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 20:45

Mijn intresse ligt ZEKER nog bij mijn paard. Maar toch niet meer zoals in het begin.. nouja ik vind het toch wel een schande.. maar had in het begin natuurlijk ook niet kunne weten dat het allemaal zo zou lopen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:46

Je weet nu al dat je geen tijd gaat hebben. Hele dagen school en elke avond werken. In het weekend werk je ook. Dus tijd voor je paard heb je niet. Daarnaast kan je het geld goed gebruiken.

Je kan drie dingen doen:
*verkopen; je hebt er geen omkijken meer naar.
*verhuren; geen of nauwelijks kosten, maar als het mis gaat...
*laten staan (misschien verzorgster erbij); wel de lasten, niet de lusten.

Ik denk dat je zelf al weet wat je het beste is, voor jou maar ook voor jouw paard.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:49

Interesses veranderen, dat is logisch... Maar dit is meer om denk ik ook in te schatten hoeveel spijt je er van kunt krijgen. Ik denk dat iedereen die een paard verkoopt (of het moet een vreselijk beest zijn) wel eens een dag heeft van "had ik nog maar... dan was ik nu lekker gaan buitenrijden of wat dan ook"...

Maar als je een beetje kunt inschatten "ik denk er 1x per maand aan" of "ik denk dat elke dag" ;) dan zit er wel een verschil in :p

Ewona

Verkopen is definitief, weg is weg.
Soms vind je iemand waar je je paard nog kan opzoeken, maar niet iedereen vind dat leuk.
Ik zou zelf nooit meer een paard verkopen, omdat ik het ooit gedaan heb en er enorm spijt van heb gekregen.
Moest ik nu geen tijd meer hebben, dan zou ik mijn paard houden en iemand zoeken die het wil leasen.
Paard blijft van mij, maar zij betalen stalling.
Zo kan ik ook nog eens gaan kijken of gaan rijden.
Moest het dan later veranderen, dat ik wél weer tijd heb, hoef ik mijn nagels tenminste niet meer op te eten omdat ik mijn paardje verkocht heb.
Maar dat is mijn mening natuurlijk en mijn gevoel.

Je moet gewoon alles goed overleggen voordat je er spijt van krijgt.
Staat het paard daar goed en kan je iemand vinden die het stalgeld helemaal of gedeeltelijk wil betalen en haar in ruil rijden en verzorgen, dan kun je dat overwegen.
Moest het dan toch tegenvallen met je tijd die je overhoudt, kan je nog overwegen om haar te verkopen.
Tegen die tijd is die persoon misschien ook bereid om haar van je over te kopen, zodat je weet wie haar in handen krijgt.

Papegara

Eef,

Dan kun je beter eerlijk naar jezelf en naar je paard zijn.
Als ik in dit geval in jou schoenen zou staan, zou ik dan kijken of je een goede plek voor je paard kan vinden. Komt er niks op je pad wat goed voor je voelt, kun je kijken naar een leaser of bijrijder.

Ik kan me er wel iets in voorstellen hoor, ik ken genoeg meiden die op een bepaalde leeftijd of als ze een relatie krijgen minder interesse in het paard krijgen. en nee ik vind dat echt geen schande, dan kun je beter gewoon eerlijk zijn.

Er is niks mis met het verkopen van je paard, gewoon een geschikte plek zoeken bij mensen die er wel 100% voor willen gaan.
Maar niks overhaasten uiteraard, want dan krijg je misschien spijt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:52

eeeeef_x schreef:
Ik ben zelf natuurlijk ook wel bang voor de reacties, maar kan haar de komende 2 jaar niet bieden wat zij nodig heeft. Niet alleen in ieder geval..
En ja dan is het na de opleiding maar of ik dan nog een opleiding ga doen of fulltime ga werken. Ja welke tijd heb ik dan nog voor haar?

Wat heeft ze nodig? Een wei en andere paarden... wat heeft een paard verder nog nodig? Een ruiter die er op rijdt? En ruiter die ze poetst? Nee hoor, heeft een paard niet nodig :n Paard is prima gelukkig zónder gepoets en geprul en zonder gerij.

Als je gewoon geen zin meer hebt in je paard, moet je haar verkopen. Maar voor het paard zelf hoef je het niet te doen, dat vind ik maar een smoesje.

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 20:53

Zo zwart op wit is de keuze snel gemaakt...
Jullie komen met zulke handige tips.
Ik den dat ik mijn keuze voor nu heb gemaakt, maa ik ga er eerst een paar nachtjes over slapen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:54

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar je bent om 5 uur thuis.
Dan heb je toch nog zeeen van tijd voor een paard :?
Als je dadelijk na je studie gaat werken mag je in je handjes knijpen als je zoveel tijd hebt.
Veel mensen zijn pas om 7 uur thuis en gaan dan nog naar stal.
Ik ben altijd tussen 8 en 10 uur savonds op stal (heeeeeeerlijk rustig :P )

begrijp me niet verkeerd, als jij het te stressvol vind moet je zeker dien waar je zelf beter van wordt, maar voor mij klinkt het eigenlijk prima haalbaar eerlijk gezegd.
Desnoods neem je voorlopig een bijrijder?

jasz

ik zou een bijrijder zoeken, desnoods voor elke dag. dat je zelf gewoon lekker af en toe heen kan. Anders ga je misschien echt spijt krijgen.
Maar ja, dat is wat ik zou doen :) uiteindelijk is het je eigen keuze.

Oenka

Sizzle schreef:
Als je dadelijk na je studie gaat werken mag je in je handjes knijpen als je zoveel tijd hebt.

begrijp me niet verkeerd, als jij het te stressvol vind moet je zeker dien waar je zelf beter van wordt, maar voor mij klinkt het eigenlijk prima haalbaar eerlijk gezegd.

ze werkt sávonds

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:56

Ah, dat kon ik zo snel niet vinden.
Ja, dan wordt het natuurlijk lastig.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:56

Oenka schreef:
Sizzle schreef:

ze werkt sávonds

Dus heeft ze overdag gewoon genoeg tijd

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 20:56

Maar ben ik nou de enige die vind dat een paard elke dag zijn aandacht en beweging nodig heeft? Of....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:58

overdag zit ze dan weer op school natuurlijk.

Dat savonds werken had ik gemist. Ik zie dan wel dat het lastig wordt.
En het is een beetje dure hobby om alleen op zndag een beetje naar te kijken.

Oenka

@ bobbielover...school/studie?

BobbieLover

TS doe gewoon wat je wilt het is jou paard!
denk je dat hij te kort komt.. zoek een verzorgster..
Wil je dat niet? zoek dan gewoon een goed thuis..
Maar weet wel dat als die naar een nieuw baasje is.. dat hij ook niet 1.2.3 terug naar jou kan.
Denk goed na over die beslissing!
Je paard heeft zijn aandacht,liefde,beweging nodig kan jij het niet geven .. dan moet je dus voor een ander thuisje zoeken!
Sterkte met dit