Welk paardenras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Teddybeer14

Re: Welk paardenras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:03

Tja ik ben nog niet zo wijs in richtingen van paarden rassen. Weet jij misschien iets wat voorwaards is, graag wil werken, trouw is, vloeiende bewegingen maakt, zich erg aan je hecht, zelfverzekerd is? ;P

amyz

Re: Welk paardenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:35

Ik roep eigenlijk altijd; Arabier :D

Voorwaarts is afhankelijk per paard en niet per ras, dat sowieso. Zelfverzekerd verschilt ook per paard..net als werklust. Vloeiende bewegingen is ook een beetje persoonlijk.
Maar goed, op die punten roep ik toch weer: Arabier :P

Trouw zijn ze zeer zeker, net als heel mensgericht. Vloeiende bewegingen....ik vind van wel, ze zijn heerlijk lichtvoetig. Werklust hebben de meesten ook wel, komt ook weer voort uit dat mensgerichte.

Maar: je moet wel met het ras overweg kunnen. Doordat ze zo gevoelig en mensgericht zijn hebben ze een mens nodig die ze begrijpt. Mijn hengst is enorm sensitief en communicatief. Als ik niet luister naar wat hij me wil duidelijk maken kan ik aan hem echt een kwaaie hebben. Mn merrie wil dingen weer zo graag goed doen dat ze enorm kan stressen als ze iets niet begrijpt en dan ook durft te steigeren, terwijl je haast geen zachtaardiger paard zult vinden dan zij,... Je moet het gevoelige kunnen waarderen en je moet het paard als individu kunnen en willen begrijpen.
Bij een verkeerde match kunnen ze nerveus, grillig en onbetrouwbaar worden en al hun vooroordelen absolute eer aandoen. Bij een juiste baas, die dus bij dát paard past qua karakter, zijn het de meest betrouwbare en eerlijke paarden die je je kunt wensen.
Ik ben fysiek niet wat het wezen moet, en op slechte dagen houdt mijn hengst daar altijd rekening mee en helpt me zelfs. Daarnaast los ik problemen met hem op door tegen hem te praten, letterlijk. Hij is dusdanig gevoelig op intentie dat het soms lijkt of hij je woordelijk verstaat...

Ik zou toch eens gaan kijken wat voor soort paard jou aanspreekt, zowel uiterlijk als qua karakter. Een Fjord of Tinker kan ook enorm leuk zijn, en ieder paard is sensitief, maar een koudbloed is toch weer heel wat anders dan een warmbloed of een volbloed. Ik kan met koudbloeden echt niet door één deur, we spreken elkaars taal gewoon niet :+
Is het geen optie om op een manege oid wat lessen te nemen en te kijken wat voor type paard je aanspreekt? Het is natuurlijk wel lastig als je echt geen flauw idee hebt waar je voorkeur ligt...