Geisha eerste stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Geisha eerste stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:57

kellaxy; ah okee :) Weet ik dat ook weer over die cap haha. Geen idee wat voor pony k heb, zit geen papier bij dus geen idee wie de ouders zijn. Kan van alles zijn :+ Ben allang blij dat ze lief is waha

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 13:58

chelle_dora schreef:
Nee doelde niet op iemand persoonlijk :) maar zie dan in profielen ook hele foto's van kinderen op shetlanders in het bos zonder cap.. In dát soort gevallen denk ik toch echt; misschien eerst even bij jezelf te raden gaan alvorens naar 'n ander te wijzen :=

Hoe dat verder zit met die caps weet ik niet. Ik zet 'm altijd op anders kom ik er niet op :+ Vind k ook niet erg, hij zit me niet in de weg :)

Edit: maakt verder ook weinig uit.. Tis gewoon een béétje jammer dat iemand vol trots d'r ponypaard laat zien en bokt weer over een cap moet vallen of over de manier waarop de pony kijkt. Leuk doen naar een ander zit er niet meer in, beetje flauw.

Precies! Om die reden ben ik ooit gestopt met bokt.. aaaaaltijd wat te zeuren! Maar goed verder is het wel leuk

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:56

Wat een mooi paardje en wat een prachtige naam!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 16:03

Dankjewel!!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 16:05

chelle_dora schreef:
kellaxy; ah okee :) Weet ik dat ook weer over die cap haha. Geen idee wat voor pony k heb, zit geen papier bij dus geen idee wie de ouders zijn. Kan van alles zijn :+ Ben allang blij dat ze lief is waha

haha oke! Toen ik voor een stal kwam kijken zei nico dat er een friesje in kwam te staan, haha!

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:08

wat een superleuk beestje!!!!! Heb het topic net even doorgelezen, en het is helemaal je eigen keuze! En elke dag iets met haar doen is volgens mij helemaal niet verkeerd, zo leer je haar kennen en zij jou! Ga maar super veel plezier beleven met dit ontzettend leuke paardje! Dat is het allerbelangrijkste!!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:19

kellaxy schreef:
chelle_dora schreef:
Nee doelde niet op iemand persoonlijk :) maar zie dan in profielen ook hele foto's van kinderen op shetlanders in het bos zonder cap.. In dát soort gevallen denk ik toch echt; misschien eerst even bij jezelf te raden gaan alvorens naar 'n ander te wijzen :=

Hoe dat verder zit met die caps weet ik niet. Ik zet 'm altijd op anders kom ik er niet op :+ Vind k ook niet erg, hij zit me niet in de weg :)

Edit: maakt verder ook weinig uit.. Tis gewoon een béétje jammer dat iemand vol trots d'r ponypaard laat zien en bokt weer over een cap moet vallen of over de manier waarop de pony kijkt. Leuk doen naar een ander zit er niet meer in, beetje flauw.

Precies! Om die reden ben ik ooit gestopt met bokt.. aaaaaltijd wat te zeuren! Maar goed verder is het wel leuk

Op het moment dat je mensen die wel nadenken over een jong paard hoe het zowel mentaal als lichamelijk in elkaar zit zeuren noemt... tja.
Ik denk niet dat je over een paar jaar de topics in wil duiken met blessureleed. Geduld is een schone zaak en helemaal met jonge dieren die nog volop in de groei zijn.
Niet intensief longeren bestaat bij jonge paarden niet, zelf alleen stappen op een rondje is intensief en belastend.
Ik zou zeggen lees je wat meer in over een paardenlichaam en de groei van jonge paarden.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:24

Knap paard <3

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 16:33

Nou ik weet goed waar ik mee bezig ben en ze laat het merken als het genoeg is. Zeuren in de zin van met zijn allen 10 x hetzelfde roepen inderdaad! Dus laten we niet gelijk gaan roepen dat ik me maar wat meer moet inlezen, dat doe ik al genoeg! Juist omdat iedereen wat anders zegt gaan mensen twijfelen..

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:54

Citaat:

Precies! Om die reden ben ik ooit gestopt met bokt.. aaaaaltijd wat te zeuren! Maar goed verder is het wel leuk[/quote]

Op het moment dat je mensen die wel nadenken over een jong paard hoe het zowel mentaal als lichamelijk in elkaar zit zeuren noemt... tja.
Ik denk niet dat je over een paar jaar de topics in wil duiken met blessureleed. Geduld is een schone zaak en helemaal met jonge dieren die nog volop in de groei zijn.
Niet intensief longeren bestaat bij jonge paarden niet, zelf alleen stappen op een rondje is intensief en belastend.
Ik zou zeggen lees je wat meer in over een paardenlichaam en de groei van jonge paarden.[/quote][/quote]

Ik snap je punt over het jonge paardenlichaam, en ben het ook helemaal met je eens! Dat vooropgesteld. Maar er zijn genoeg fototopics hier van paarden die net onder het zadel zijn en al lopen alsof ze met 4 een Z proef kunnen, of door moeten naar Verden. Bij wijze van. En in die topics is het allemaal "halleluja". Dan kan ik met goed voorstellen dat TS denkt: Dat kan wel, en wat ik doe is slecht voor mijn jonge dier?
Over die topics over blessureleed, google maar eens op paarden die een paar jaar geleden hoog liepen in Verder. Waar zijn die gebleven? Ook niet allemaal meer topfit en in actie.....

Verder is het een jong dier, niet alleen lichamelijk maar vergeet ook het geestelijke niet! Het is helemaal niet erg om je paard gewoon eens een dag paard te laten zijn. Ze moet de gebeurtenissen ook kunnen verwerken! En zo'n jonkie wat alles braaf toe laat, daar loop je al te snel overheen zonder dat je het doorhebt.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:18

Even een positief puntje!! Ik vind de manier hoe je het opbouwt helemaal niet slecht. Sterker nog elke dag een beetje bewegen is beter dan drie keer langer voor de wijsneuzen. Zo onthouden ze ook beter wat ze leren en verzuren ze minder snel wat weer nare herrineringen oplevert. Als ze nou zou aangeven dan ze elke dag fanatiek aan het longeren is maar dat zegt ze niet. Daarna zag ik dat iemand zei dat longeren een zware belasting is!! Dat valt wel mee. Je hebt longeren en longeren natuurlijk. Als je een driejarige elke dag tien minuutjes zo laat wennen aan alles is er helemaal niks aan de hand. Hij word niet belast qua gewicht en ook niet bijgezet.

Daarnaast zie je wel aan hoe je erop bent gaan zitten dat je dit nog niet zo vaak gedaan hebt. Niet negatief bedoeld maar door er zo op te gaan zitten kan het makkelijk fout gaan. Buiten dat je zelf er ernstige dingen aan over kan houden kan je paard ook foute dingen aan leren die erg moeilijk af te leren zijn. Zorg dat je gewoon eenb hoofdstel in hebt en evenueel touwtje om zn nek en nog veel belangrijker iemand met ervaring die je paard vasthoud. Degene die op de grond staat is nog veel belangrijker dan degene die erop zit.

Wat betreft de cap. Moet je indd zelf weten. het is heel simpel je leert het vanzelf af of je valt een keer zo rot dat je het niet meer af hoeft te leren.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:30

Om verder een positief antwoord te geven:

Het eerste wat ik dacht is.... Wauw! Wat een mooie arabier!! Echt prachtig, fijne bouw, lief en rustig koppie helemaal leuk!

Gefeliciteerd met je aanwinst! Zo te lezen doe je leuke dingen met je paard, daar zijn vooral arabieren echt geschikt voor met hun aanhankelijke karakter.

Wat zijn je wensen uit eindelijk om je merrie te gaan doen? Verder de dressuur in of...?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 20:13

Door hoe er op te gaan zitten bedoel je? Zonder hoofdstel? Ja ik doe nog niet het zadel tegelijk met het hoofdstel ivm teveel indrukken in 1 keer. Ze pakt het bit al wel goed maar zoals ik al zei, loshangende stijgbeugels vind ze soms nog spannend in draf dus ik doe vaak om en om. Degene die er naast staat is mijn vriend en heeft wel wat paarden ervaring haha.. kwa cap hebben jullie gelijk. Ik heb jaaaren zonder cap gereden en ben (gelukkig) nooit in de situatie gekomen dat ik het afleer. Nu ik wat ouder ben en meer gevaar in zie, rij ik niet zonder cap. Dit was dan ook geen rijden he, vandaar ;)

Dankjewel wortelsussie! Ze is inderdaad heel aanhankelijk. Kroelkoppie :) Recreatief en verder de dressuur in. Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe ze springen vind, gezien ik dat erg leuk vind!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:18

Heel leuk, ben benieuwt hoe ze uit groeit met haar kwaliteiten!

Veel plezier.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:32

Ziet er fijn uit hoor :)

Enige is wel.... In een ander topic gaf je aan dat de verwachting is dat ze nog 6/7cm groeit en dat ze nu wat overbouwd is. Als ze nog zó enorm in de groei is vind ik het gewoon niet verstandig om met haar aan de gang te gaan... Nu de basis er in zit is het wellicht niet onverstandig om haar wat rust te geven en lekker te gaan wandelen etc tot ze wat meer is uitgegroeid... Paarden groeien nog best een hele tijd door maar als ze overbouwd is en er nog zo veel bij moet komen denk ik dat het gewoon nog een beetje te vroeg is voor haar om nu al te gaan rijden etc.

Arabs hebben vaak idd gewoon wat meer tijd nodig :j Iedere dag longeren is op die leeftijd sowieso niet goed (al las ik later weer dat je niet iedere dag longeert?). Samen wat doen is natuurlijk altijd prima en poetsen lijkt me sowieso geen probleem hoor. Maar geef haar fysiek nog even de tijd om uit te groeien....

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:57

Wat een prachtig paardje en vind de manier hoe je er mee om gaat super!
Veel spelenderwijs aan het werk gaan is goed!
Benieuwd hoe dit evolueren gaat ;)
Ben fan van jullie :D

En over dat overbouwd zijn, tjah er staat van een andere bokker ook een topic waarin ze zegt dat het paard overbouwd is maar daar zeggen ze weer niks negatief over he }:0

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 15:16

_Alarm_wlkp schreef:
Wat een prachtig paardje en vind de manier hoe je er mee om gaat super!
Veel spelenderwijs aan het werk gaan is goed!
Benieuwd hoe dit evolueren gaat ;)

Ben fan van jullie :D

En over dat overbouwd zijn, tjah er staat van een andere bokker ook een topic waarin ze zegt dat het paard overbouwd is maar daar zeggen ze weer niks negatief over he }:0

Dankjewel!! Leuke reactie! Heb er vd week nog een keer opgezeten en ging top! Heb nog wel foto's. Ze staan in het huiskamertopic van "ga je ook je paard/pony inrijden in 2013"

Ze deed het super! Als iemand zich geroepen voelt de link van het topic te plaatsen, graag! geen idee hoe ik dat via mobiel kan doen. Kan niet eens denk ik.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:24

Ik vind het eigenlijk doodeng wat je doet. Die foto met die jongen ook, wat als ze schrikt en met d'r voorbeen in die longe komt en jij klapt er zonder enige houvast af??

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:27

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 15:30

Sorry maar je kunt ook gaan zitten muggenziften. Op de manier hoe jij het zegt is alles wat je doet op een paard dood eng. Ik weet hoe ik moet reageren en de jongen die er naast staat weet ook hoe hij moet reageren. Oke, longeertouw had misschien opgerold moeten zijn maar hij heeft haar ook vast bij het halster. Daarbij komt nog dat ik er nooit zo luchtig op zou zitten als ik het niet vertrouwde. Ze was erg rustig en het doet haar vrij weinig als er iemand op haar zit.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 15:31

cl3riss3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:40

gewoon lekker gaan genieten van je paardje. jij kent het dier het beste en weet hoe je ermee om moet gaan. ik vind hoe je je paard ( aan het werk zet ) met benadrukking van de haakjes goed. lekker er mee spelen overal aan laten wennen en het rustig op bouwen. helemaal top! geniet ervan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:33

Elan_GV schreef:
Ik vind het eigenlijk doodeng wat je doet. Die foto met die jongen ook, wat als ze schrikt en met d'r voorbeen in die longe komt en jij klapt er zonder enige houvast af??

Tja en als ze gelijk los was gegaan had ook heel bokt over de zeik geweest want het is zo onverantwoord..
Is de longeerbak wel veilig genoeg of moeten daar pluchen randjes op zitten? Parachute om, dikke mat en trampoline om de bak heen, schuimpjes en piepschuim daaromheen en vergeet je harnas niet om te doen.

Paarden inrijden kan gevaarlijk zijn maar als je je paard kent en weet hoe die reageert dan kunnen sommige achterlijk overtrokken reacties wel ietsje minder. Ze was er echt niet op gaan zitten als het dier niet rustig was geweest met het hangen. Ze is blond maar nog steeds niet achterlijk.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 08:50

Haha goeie chelle_dora! Kan ik jouw parachute even lenen? Haha .. Paardrijden is nou eenmaal een sport vol met risico's en daar hebben we met zijn allen voor gekozen. Zoals chelle_dora al zegt, als ze bij het hangen niet rustig had geweest, had ik het niet gedaan! We voelen allemaal ons paard het beste aan en spelen daar op in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:56

Ik heb ook geen parachute meer.. Die ging ook niet uit toen ik viel dus die heb ik weggegooid wahaha :+