Zitten op een jaarling of tweejarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NienkeV1994

Re: Zitten op een jaarling of tweejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:33

Ik denk dat Lottie meer bedoeld dat als je ervoor kiest om je paard op 3 of 4 jarige leeftijd te beleren dat dat niet betekent dat het zadel er meteen opgegooid wordt, en ze meteen opstappen. Dat je ook op 3 of 4 jarige leeftijd heel rustig kunt doen met het paard aan het zadel laten wennen.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:35

Ik snap dat ze het zo bedoeld maar waarom is de vraag.
Waarom dan en niet eerder of later?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:37

Ik praat het absoluut niet goed en zou het zelf nooit in mijn hoofd halen maar toch denk ik dat een peuter op een jaarling voor een foto voor het paard niet zoveel uitmaakt.... (voor de peuter wel gevaarlijk maar dat maakt me dan even niet uit :Y) )

Heb je jaarlingen weleens met elkaar zien spelen? Die steigeren geregeld op elkaars rug, komt heel wat meer gewicht bij kijken dan die 20 kg van een peuter die er misschien 2 minuten op zit..

Nogmaals, ik vind het absoluut niet goed maar om nou meteen te roepen dat het paard en zoooo veel van te lijden heeft- dat valt wel mee denk ik.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:38

Mee eens :j

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 20:38

Ik vind dat op zich een interessante vraag Branka, om met harde feiten te komen is het handig om Google te gaan raadplegen. We kunnen wel wat artikelen gebruiken ter onderbouwing van een mening. :j

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 20:39

switt schreef:
Ik praat het absoluut niet goed en zou het zelf nooit in mijn hoofd halen maar toch denk ik dat een peuter op een jaarling voor een foto voor het paard niet zoveel uitmaakt.... (voor de peuter wel gevaarlijk maar dat maakt me dan even niet uit :Y) )

Heb je jaarlingen weleens met elkaar zien spelen? Die steigeren geregeld op elkaars rug, komt heel wat meer gewicht bij kijken dan die 20 kg van een peuter die er misschien 2 minuten op zit..

Nogmaals, ik vind het absoluut niet goed maar om nou meteen te roepen dat het paard en zoooo veel van te lijden heeft- dat valt wel mee denk ik.

Natuur en iets dat wij mensen met een paard doen, ik vind daar persoonlijk nogal een groot verschil in zitten.
Wij doen het bewust, terwijl we zouden moeten weten dat het beter is om te wachten.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:40

Lottie84 schreef:
Ik vind dat op zich een interessante vraag Branka, om met harde feiten te komen is het handig om Google te gaan raadplegen. We kunnen wel wat artikelen gebruiken ter onderbouwing van een mening. :j

Maar dat is het mij nou net, google verteld voor alles iets anders.
Ik zou van mensen hun meningen en onderbouwingen willen horen.
Ook van de wetenschappelijke kanten wil ik alles weten natuurlijk maar om dat alles te googlen gaat me dan weer wat te ver.

Ook artikelen die je vind op google zijn door een persoon gemaakt en in principe ook weer gewoon een mening van die persoon.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:40

switt schreef:

Ik ben het met je eens. De eerste gedachte die mij juist te binnenschiet is de veiligheid van het kind dat erop zit. De jaarling in kwestie heeft verder geen tuig o.i.d. om dus ik denk dat je er vanuit kan gaan dat het echt niet regelmatig gebeurd.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:42

Lottie84 schreef:
switt schreef:

Natuur en iets dat wij mensen met een paard doen, ik vind daar persoonlijk nogal een groot verschil in zitten.
Wij doen het bewust, terwijl we zouden moeten weten dat het beter is om te wachten.

In de natuur word er niet op paarden gereden...
In de natuur komt er geen DA bij ziekte...
In de natuur...

Ik vind dat je dat er absoluut niet meer mee kunt vergelijken.

Wil je een paard natuurlijk houden dan rij je er niet op en kijk je er niet naar om.
Dat doet de natuur dan immers.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 20:43

Ok Branka, bij deze dan mijn persoonlijke mening..

Ik ben ervan overtuigd dat een jong paard de tijd nodig heeft om te rijpen, zowel fysiek als mentaal.
Wat betreft de belasting van de rug, de spierontwikkeling is nog niet voldoende om gewicht op de ruggenwervels op te kunnen vangen.

Verder hang ik niet al te specifiek aan een leeftijd, ieder paard is anders en het ene paard heeft meer tijd nodig dan het andere paard.
Een groot, slungelig paard zou van mij bijvoorbeeld meer tijd krijgen om zich te ontwikkelen.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 29-08-13 20:45, in het totaal 3 keer bewerkt

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:44

En je reactie op van de natuur...
Die wacht ik even af :)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:47

Lottie84 schreef:

Ik ben ervan overtuigd dat een jong paard de tijd nodig heeft om te rijpen, zowel fysiek als mentaal.
Wat betreft de belasting van de rug, de spierontwikkeling is nog niet voldoende om gewicht op de ruggenwervels op te kunnen vangen.

Verder hang ik niet al te specifiek aan een leeftijd, ieder paard is anders en het ene paard heeft meer tijd nodig dan het andere paard.
Een groot, slungelig paard zou van mij bijvoorbeeld meer tijd krijgen om zich te ontwikkelen.

Maar wat nou als het netgenoemde veulen er op springt, het is ook een fractie maar misschien wel 10 keer achter elkaar.
Ben even benieuwd naar je reactie daar dan op.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:48

Het paard uit de natuur en het paard van 'tegenwoordig' kun je absoluut niet met elkaar vergelijken. Die worden er lichamelijk en geestelijk alleen maar slechter van, hoe vaak zie je wel niet paarden met allergieën, overgevoeligheid, eczeem of paarden die dominant gedrag vertonen door overcompensatie van hun onzekerheid en nog meer van dit soort dingen.

Er zijn nog maar weinig mensen die hun paarden houden zoals de natuur het ook bedoeld heeft, zo natuurlijk mogelijk en rekening houdend met de wensen en behoeften van het paard en niet van de mens.

natasjahut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:04

Ik snap je punt. Ik stoor me hier zelf ook aan. Naar mijn mening wil je het beste voor je paard dus heb je gewoon geduld en zet je je kind er pas op als het paardje oud genoeg is en al ingereden is, en dat is niet alleen voor het paard maar ook voor je kind. Ik persoonlijk, zou mijn kind niet op een jaarling zetten, je weet maar nooit wat er gebeurd.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:13

OPG -> PP

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:17

Ugh bah, vind dat echt niet kunnen, mn hengst is nu net twee maar wacht zeker nog een jaar of misschien langer voor ik erop ga zitten.. wat maken die drie jaar wachten nou uit..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 21:38

branka16 schreef:
Lottie84 schreef:

Maar wat nou als het netgenoemde veulen er op springt, het is ook een fractie maar misschien wel 10 keer achter elkaar.
Ben even benieuwd naar je reactie daar dan op.

Ik heb nog nooit een veulen op een ander zien zitten := ok ze spelen en in extreme gevallen is dat misschien niet bevordelijk, maar in dat geval niet te voorkomen, iemand op een te jong paard zetten is een bewuste actie.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:42

tsja er is een enorm verschil tussen een jaarling rijden of dat er een urt van 20 kilo even opzit om te knuffelen en kroelen. Worden ze alleen maar mak van.

Kleuters krijgen toch ook hun eerste rugzakjes??

Paarden onderling doen ook de gekste dingen en ik ken dus wel jaarlingen die letterlijk bovenop elkaar klommen. Nooit een veearts bij nodig gehad.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:48

_Gummybear schreef:
Bij western worden de meeste 2 jarige ook al ingereden.. vind ik ook best raar aangezien bij alle paarden van 2 jaar de rug nog niet helemaal goed ontwikkeld is (volgensmij!) ..

En ook bij de rensport en draverij worden ze al met 2 jaar ingereden |(

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:48

met 1,5 zadelmak gemaakt, met 2 al wedstrijden.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 21:53

Een kleuter is wel heel anders gebouwd dan een veulen, ook dat is eigenlijk geen vergelijking.
Wel erg leuk dat je hier reageert, het is altijd interessant om te lezen hoe andere mensen ergens tegenaan kijken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:55

Paardjes45 schreef:
_Gummybear schreef:
Bij western worden de meeste 2 jarige ook al ingereden.. vind ik ook best raar aangezien bij alle paarden van 2 jaar de rug nog niet helemaal goed ontwikkeld is (volgensmij!) ..

En ook bij de rensport en draverij worden ze al met 2 jaar ingereden |(

Ehm... De draverij in Nederland bestaat uit een sulky achter het paard. Anders wordt het monté-draverij genoemd als ze erop zitten.
Al heb ik ze pas vanaf 3 jaar zien koersen hier.

Ik zie er geen kwaad in voor het paard om er een licht gewicht kindje er op te zetten, maar ik vind het voor het kind niet veilig omdat het een erg jong dier blijft die nog ongelooflijk veel moet leren. Dus om die reden zou ik het zelf absoluut niet doen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:57

saskiakefie schreef:
Ik denk dat dit topic niet zo heel veel zin heeft want niemand gaat hier zeggen; ja hoor zet met gemak je kind op een jaarling! Ik denk ook niet dat het gaat veranderen, je hebt altijd van die mensen...

Ik wel :)
Een jaarling vind ik dan wel weer erg, maar een 2jarige kan ik me nou niet echt zorgen over maken. Zo veel kwaad kan t ook.weeer niet als een kind van nog geen 20 kilo voor een paar seconden op een paard zit :+
Als je t paard vertrouwd, braaf is en gwn met kinderen kan en je houdt t kind eerst vast/ daarna er zo bij dat jr ze meteen kan vangen stel dat er iets gebeird, tja waarom dan niet.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:58

Wat ik niet zo goed begrijp ik dat mensen roepen dat een jong paard mentaal volwassen moet worden en "paard" moet zijn. Mijn paarden mogen altijd paard zijn, als dat niet kan doe je iets niet goed denk ik...

Bij puppies etc is het juist bekend dat ze makkelijk leren als ze jong zijn, waarom is het dan zo verkeerd om je jaarling af en toe in handen te hebben? Natuurlijk nog niet werken maar af en toe een rondje wandelen en poetsen..ik zie het probleem niet eerlijk gezegd.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:00

@vuurneon Sorry, voor de onduidelijkheid. In bedoel inderdaad de draverij met sulky.