Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)switt schreef:Ik praat het absoluut niet goed en zou het zelf nooit in mijn hoofd halen maar toch denk ik dat een peuter op een jaarling voor een foto voor het paard niet zoveel uitmaakt.... (voor de peuter wel gevaarlijk maar dat maakt me dan even niet uit)
Heb je jaarlingen weleens met elkaar zien spelen? Die steigeren geregeld op elkaars rug, komt heel wat meer gewicht bij kijken dan die 20 kg van een peuter die er misschien 2 minuten op zit..
Nogmaals, ik vind het absoluut niet goed maar om nou meteen te roepen dat het paard en zoooo veel van te lijden heeft- dat valt wel mee denk ik.
Lottie84 schreef:Ik vind dat op zich een interessante vraag Branka, om met harde feiten te komen is het handig om Google te gaan raadplegen. We kunnen wel wat artikelen gebruiken ter onderbouwing van een mening.
switt schreef:Ik praat het absoluut niet goed en zou het zelf nooit in mijn hoofd halen maar toch denk ik dat een peuter op een jaarling voor een foto voor het paard niet zoveel uitmaakt.... (voor de peuter wel gevaarlijk maar dat maakt me dan even niet uit)
Heb je jaarlingen weleens met elkaar zien spelen? Die steigeren geregeld op elkaars rug, komt heel wat meer gewicht bij kijken dan die 20 kg van een peuter die er misschien 2 minuten op zit..
Nogmaals, ik vind het absoluut niet goed maar om nou meteen te roepen dat het paard en zoooo veel van te lijden heeft- dat valt wel mee denk ik.
Lottie84 schreef:switt schreef:Ik praat het absoluut niet goed en zou het zelf nooit in mijn hoofd halen maar toch denk ik dat een peuter op een jaarling voor een foto voor het paard niet zoveel uitmaakt.... (voor de peuter wel gevaarlijk maar dat maakt me dan even niet uit)
Natuur en iets dat wij mensen met een paard doen, ik vind daar persoonlijk nogal een groot verschil in zitten.
Wij doen het bewust, terwijl we zouden moeten weten dat het beter is om te wachten.
Lottie84 schreef:Ok Branka, bij deze dan mijn persoonlijke mening..
Ik ben ervan overtuigd dat een jong paard de tijd nodig heeft om te rijpen, zowel fysiek als mentaal.
Wat betreft de belasting van de rug, de spierontwikkeling is nog niet voldoende om gewicht op de ruggenwervels op te kunnen vangen.
Verder hang ik niet al te specifiek aan een leeftijd, ieder paard is anders en het ene paard heeft meer tijd nodig dan het andere paard.
Een groot, slungelig paard zou van mij bijvoorbeeld meer tijd krijgen om zich te ontwikkelen.
branka16 schreef:Lottie84 schreef:Ok Branka, bij deze dan mijn persoonlijke mening..
Ik ben ervan overtuigd dat een jong paard de tijd nodig heeft om te rijpen, zowel fysiek als mentaal.
Wat betreft de belasting van de rug, de spierontwikkeling is nog niet voldoende om gewicht op de ruggenwervels op te kunnen vangen.
Verder hang ik niet al te specifiek aan een leeftijd, ieder paard is anders en het ene paard heeft meer tijd nodig dan het andere paard.
Een groot, slungelig paard zou van mij bijvoorbeeld meer tijd krijgen om zich te ontwikkelen.
Maar wat nou als het netgenoemde veulen er op springt, het is ook een fractie maar misschien wel 10 keer achter elkaar.
Ben even benieuwd naar je reactie daar dan op.
ok ze spelen en in extreme gevallen is dat misschien niet bevordelijk, maar in dat geval niet te voorkomen, iemand op een te jong paard zetten is een bewuste actie. Paardjes45 schreef:_Gummybear schreef:Bij western worden de meeste 2 jarige ook al ingereden.. vind ik ook best raar aangezien bij alle paarden van 2 jaar de rug nog niet helemaal goed ontwikkeld is (volgensmij!) ..
En ook bij de rensport en draverij worden ze al met 2 jaar ingereden
saskiakefie schreef:Ik denk dat dit topic niet zo heel veel zin heeft want niemand gaat hier zeggen; ja hoor zet met gemak je kind op een jaarling! Ik denk ook niet dat het gaat veranderen, je hebt altijd van die mensen...