Topruiters worden afgekraakt op Bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wie vinden jullie van de bekende topruiters echt geweldig en waarom?

Anky
91 (17%)
Adelinde
79 (14%)
Hans Peter
21 (3%)
Edward
236 (44%)
Charlotte
85 (15%)
Helen
22 (4%)

Totaal aantal stemmen: 534

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:58

Blijheid schreef:
geerke schreef:
dat is normaal....de meeste bokkers zijn namelijk veel beter dat de topruiters....ze zijn alleen nog niet ontdekt :+

Dat je kritiek hebt op een ander hoeft toch niet persé te betekenen dat je jezelf beter vind?

Persoonlijk vond ik Adelinde een tijdje geleden echt niet fijn rijden. Ze hing achterover en haar stanggebruik vond ik bepaald niet vriendelijk. Daar kon ik me echt aan ergeren als ik haar zag rijden. Juist op dat niveau verwacht je dat gestreefd word naar het ideaal van onzichtbare hulpen, en dat waren haar teugelhulpen nou niet bepaald := Dat ze daarmee zulke hoge scores reed verbaasde me dan ook.
(overigens, laatste EK vond ik haar duidelijk verbeterd, veel rustiger)

Kan ik het zelf dan beter, nee, helemaal niet. Ik rijd leuk recreatief rond en vind dat prima, de Grand-Prix zal ik nooit halen. Ik vind het knap van Adelinde dat zij dat wel kan en dat ze zoveel bereikt heeft met Parcival. Maar dat betekend niet dat alles wat ze doet perfect is, en dat mag ook gezegd worden, vind ik.

Ik ben het helemaal met je eens!! Ik vindt adelinde nu weer veel fijner rijden nu ze weer terug is bij Johan Hamminga, toen ze bij sjef ging rijden ging ze hangen en meer met stang rijden. Vondt haar op het afgelopen ek weer zo fijn rijden, heb daar echt van genotem om dat te zien en hoe fijn Parcival aan het lopen was.
Edward heb ik ook veel respect voor, hoe fijn hij zijn beesten altijd voor elkaar geeft. Vindt undercover zo'n machtig mooi beest.
Ik heb voor alle ruiters die grand prix rijden resepect, ik doe het ze niet na maar vindt wel sommige fijner rijden dan anderen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:03

troi schreef:
Aprils_joke schreef:
voor de topsport moet je offers maken, zowel ruiter als paard
alleen kan het paard helaas niet kiezen :(
ik ben niet tegen de topsport, maar ik kan me best indenken dat mensen daar commetaar over hebben.

Helemaal mee eens. Ik houd dus ook niet van geld moeten verdienen met dieren (en daar valt topsport onder). Ik zie veel te weinig dat dit echt met respect gebeurt. Daardoor trouwens wel dubbel respect voor hen die dat dus wel doen (ze zijn er natuurlijk wel ook al heb je soms een vergrootglas nodig) en verlies van geld accepteren als dit in het belang is van het dier.

Ik vind dat de paarden juist wel met respect behandeld worden.
Van veel topruiters hoor je dat hun oude kampioenen nog jarenlang in de wei mogen genieten, tot hun dood.
Ook van springruiters, laatst nog een artikel van oude top springpaarden die van hun pensioen mogen genieten in de wei.
Daaraan kun je ook merken dat ze niet kapot gereden zijn, want dan zouden ze niet zo oud worden.
En als die mensen die paarden alleen maar als winstobject zouden beschouwen, zouden ze ze niet zolang als grasmaaier aanhouden na hun pensioen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:03

Ach ja...Tis net als zitten op een terras...Die draagt lelijke kleding, die kijkt chagrijnig en die is weer te dik..En aan jezelf mankeert natuurlijk helemaal niets :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Topruiters worden afgekraakt op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:05

Het is makkelijker de splinter in het oog van een ander te zien, dan de balk in je eigen ;). Dat geldt voor iedereen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:05

Colway schreef:
Ach ja...Tis net als zitten op een terras...Die draagt lelijke kleding, die kijkt chagrijnig en die is weer te dik..En aan jezelf mankeert natuurlijk helemaal niets :D

Beter had ik het niet kunnen zeggen!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:11

ik vind valentina truppa zo cool. die is ook zo sympatiek. Ik had op facebook gereageerd dat ik ze zon goed team vind, en toen kreeg ik echt een lief bericht terug.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:23

Maar waarom mag je geen kritiek hebben op topsporters dan? Daar gaat deze hele sport toch om, kijken of het nóg beter kan.
Ik vind bijv. het rijden van Charlotte Dujardin heerlijk om naar te kijken, maar naar Anky, Adelinde en Edward kijk ik minder graag (al schijnt Adeline nu vriendelijker te rijden, heb het EK niet gezien). Ik vind Charlotte gewoon zó harmonieus en vriendelijk rijden, en Valegro zakt echt mooier in de piaffes dan Undercover en Parzival. Ik vind dat Anky, Edward en Adelinde vriendelijker zouden moeten rijden en meer gericht op de verzameling ipv de naar voren grijpende voorbenen. Ik rijd natuurlijk lang niet op hun niveau, en ik vind het echt knap wat ze kunnen! Toch zie ik nog wel wat kritiekpunten, en Adelinde bijvoorbeeld heeft nu toch ook ingezien dat ze vriendelijker moet rijden?
Als ze allemaal perfect reden en er geen kritiek werd gegeven, zou de hele dressuursport niet bestaan.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 12:50

Kritiek is ook prima, maar sommige teksen slaan soms kant noch wal. Het feit is dat ze wel degelijk goed kunnen rijden. Alle ruiters die op dat niveau rijden, want je komt daar echt niet voor niets. Of de rijstijl je aanspreek is een 2de. En zoals ik al aangaf, kun je wel altijd kijken naar de verbeterpunten, maar dan hoef je die personen niet volledig de grond in te boren.

Overigens denk ik dat paarden bij een topruiter het over het algemeen beter hebben dan bij de gemiddelde hobbyruiter. Ik las ooit eens in een interview met Edward Gal wat het dagritme is van de paarden. Die komen er 6 keer per dag uit en worden ong. 30/45 minuten per dag onder het zadel gereden. Verder is het grazen en aan de hand stappen.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:59

Tuurlijk zullen er hier en daar altijd wel op en aanmerkingen zijn over onze topruiters.
En daar zijn de meningen ruimschoots over verdeeld.
Vind t altijd mog prachtig om naar te kijken en ik denk altijd maar...ik doe t ze niet na

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:13

Van Anky kan ik me een groot aantal kippenvel veroorzakende proeven met verschillende paarden herinneren (Edward begint ook al aardig in de buurt te komen qua kippenvel momenten!) Helen Langehanenberg laat haar paarden in hun waarde en ik vind haar een zeer sympathieke uitstraling hebben. Na de EK Kür steeg ze af, paard uitvoerig belonen, snoepje voor het paard uit rugzak groom pakken. Weet iemand meer over de achtergrond van Helen, ik heb de indruk dat zijn door hard werken en het in de kijker rijden van veel jonge paarden opgeklommen is. Weet iemand of ze vermogende ouders achter zich heeft staan of selfmade GP amazone is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:16

Ik mis de springruiters in het rijtje.
Naar mijn weten zijn er altijd veel topruiters die paarden van anderen rijden, dus dat de topruiters nu zelf de oudjes in de wei hebben staan, is dat een niet wat vertekend beeld? Van Anky weet ik het en van de sjiem, maar wie verder dan?

De paarden van topruiters zullen vast tot in de puntjes verzorgd worden, ze zijn veel geld waard immers en het brood van de ruiter. Maar ik geloof er ook bij topruiters niet in dat alles voorbeeldig gaat en alles altijd met rechtvaardige hand gebeurt en ook dat er oa vanwege druk, misschien niet al te paardvriendelijke trainingsmethodes worden gebruikt. En aangezien zij zich in de kijker gereden hebben, krijgen zij daarom ook de kritiek. Veel mensen zien Marietje niet onhandig hobbelen op Beauty in het weitje aan de rand van het bos namelijk.
Ik vind wel dat topruiters een voorbeeld zijn voor de ruitersport en wanneer daar misstanden zijn, dat ook heus aan de kaak mag worden gesteld, zou wat zijn als dat niet zou mogen omdat het topruiters zijn.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:22

Mindim schreef:
De paarden van topruiters zullen vast tot in de puntjes verzorgd worden, ze zijn veel geld waard immers en het brood van de ruiter. Maar ik geloof er ook bij topruiters niet in dat alles voorbeeldig gaat en alles altijd met rechtvaardige hand gebeurt en ook dat er oa vanwege druk, misschien niet al te paardvriendelijke trainingsmethodes worden gebruikt. En aangezien zij zich in de kijker gereden hebben, krijgen zij daarom ook de kritiek. Veel mensen zien Marietje niet onhandig hobbelen op Beauty in het weitje aan de rand van het bos namelijk.
Ik vind wel dat topruiters een voorbeeld zijn voor de ruitersport en wanneer daar misstanden zijn, dat ook heus aan de kaak mag worden gesteld, zou wat zijn als dat niet zou mogen omdat het topruiters zijn.

Precies dat!!
Ga maar eens op een doodnormale zondag bij een breedtesport-concours kijken.. Dan lopen de rillingen je soms over de rug en daar is ieder te laf om zijn mond open te doen daar over. De topsport ligt onder voortdurende controle van critici en moeten (en kunnen) alles wat zij doen toelichten waarom zij het zo doen. En inderdaad: een paard kan niet van de ene op de andere dag piafferen door suikerklontjes en schouderklopjes.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 13:23

Springruiters liggen hier veel minder onder vuur dan een aantal dressuurruiters, daarnaast hou ik nou eenmaal heel erg van dressuur heb ik het topic gemaakt ;)

Noem eens zo een methode? Ik heb namelijk een clinic van Anky gezien, waar zij heel open sprak over de rollkur en hoe zij dat uitvoeren met uiterste voorzichtigheid en met een al getraind paard, was ik daar zelf niet eens op tegen. Het gaat mis met alle amateurs die hun paard een uur lang met de kin op de borst gaan rijden.

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:26

Cil_ schreef:
Van Anky kan ik me een groot aantal kippenvel veroorzakende proeven met verschillende paarden herinneren (Edward begint ook al aardig in de buurt te komen qua kippenvel momenten!) Helen Langehanenberg laat haar paarden in hun waarde en ik vind haar een zeer sympathieke uitstraling hebben. Na de EK Kür steeg ze af, paard uitvoerig belonen, snoepje voor het paard uit rugzak groom pakken. Weet iemand meer over de achtergrond van Helen, ik heb de indruk dat zijn door hard werken en het in de kijker rijden van veel jonge paarden opgeklommen is. Weet iemand of ze vermogende ouders achter zich heeft staan of selfmade GP amazone is?

Volgens mij vertelde ze gister op tv dat ze uit een vermogend gezin kwam! Ben het helemaal met je eens van dat momentje achter de schermen idd lekker uitvoerig belonen etc altijd mooi om te zien

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:32

Amaryllis schreef:
Precies dat!!
Ga maar eens op een doodnormale zondag bij een breedtesport-concours kijken.. Dan lopen de rillingen je soms over de rug en daar is ieder te laf om zijn mond open te doen daar over. De topsport ligt onder voortdurende controle van critici en moeten (en kunnen) alles wat zij doen toelichten waarom zij het zo doen. En inderdaad: een paard kan niet van de ene op de andere dag piafferen door suikerklontjes en schouderklopjes.

Reken maar dat ook basis ruiters en amazones onder controle staan :). Bewijs daarvan zijn uitspraken van het tuchtcollege van de KNHS. Als topruiter of amazone heb je nu eenmaal dat je in de belangstelling staat, je hebt een status, de status als bekendere of zelfs beroemde Nederlander. Een bepaalde mate van controle en kritiek krijg je er gratis bij.

Ik snap niet waarom het een issue is dat ruiters en amazones hun manier van werken moeten verantwoorden. Het houdt de sport transparanter en het is zeker weten makkelijker om eventuele misstanden op te sporen.

En voor wat betreft de basissport, de sociale controle wordt veel groter, terecht, overigens.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 13:38

Het gaat mij vooral om dit soort posts:

Citaat:
Ergert er zich dan niemand over de manier waarop Undercover draaft. Imo is dat meer getruckt dan normale draf. Een paard dat verzamelt moet kortere, verheven passen maken maar hij rijdt eerder uitgestrekte draf dan verzameld .... Ik ms iig de buiging in de voorknie in de draf, het voorbeen gaat zowat gestrekt. Piaffe is trouwens wel mooi, ging hij lekker in zitten en minder onderstandig met het voorbeen dan menig ander paard vandaag.

Ik weet iig dat wat ik vandaag gezien heb bij de NL ruiters, ik niet aan mijn leerlingen ga leren.... Aan de andere kant, de debutante heeft mij positief verrast, zag haar het liefst vd NL ruiters rijden, ook al was hij wat kort in de hals.

Gaat voor mijn gevoel alleen nog maar om de show en spectakel en niet meer om de perfecte opleiding waardoor het paard dit niveau bereikt. En dat geldt voor de hogere dressuur in het algemeen...

Daar ben ik het zelf niet mee eens en ik begrijp niet waar dit soort meningen vandaan komen.
Ik vind juist dat er steeds meer gestreefd wordt naar losheid en gedragenheid en dat iemand als Gal dit als geen ander uit een paard weet te halen.
Undercover heeft veel last van spanning, maar hij weet wel echt het beste uit dit paard te halen en hij heeft hem al zo weten te verbeteren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:44

Dat heet een mening. Iets wat ieder mens heeft en waarin ieder mens vrij is deze al dan niet te geven.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 13:46

Oh echt? :)

Mijn punt is dat ik de negatieve houding tegenover vooral een aantal Nederlandse topruiters niet kan begrijpen. Dit lijkt zich steeds meer te ontwikkelen en vooral op Bokt.

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:48

Ik denk dat degene die zo'n commentaar hebben stikjaloers zijn dat ze dat niveau nooit zullen/kunnen bereiken :D

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:49

Caatje87 schreef:
Cayenne schreef:
Ik respecteer iedere ruiter die op een goede en verantwoorde manier met zijn of haar paarden omgaat :)
Of het nou een topruiter betreft of een amateur.

Ben ik met je eens, maar dat wordt hier op Bokt vaak in twijfel getrokken, of zelfs keihard tegen gesproken.
Dat is hetgene wat mij stoort :)

+1

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:50

ik ben van mening dat ze prima kunnen rijden, maar niet heilig zijn, en absoluut niet wat zij zeggen direct de waarheid...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:53

Ik heb niet gestemd want ik kan geen keuze maken.
Anky is een fantastische amazone, hoewel ik het eigenlijk met Bonfire met de invloed van Jo Willems nog duidelijk merkbaar, fijner vond dan de laatste jaren met de ophef rond LDR/rollkur etc. etc. Ik heb bij Salinero ook nooit het kippenvelmoment gekregen wat ik bij Bonfire wel had, maar dat wil niet zeggen dat Anky hem niet super reed en dat er geen beeldschone momenten bij hebben gezeten.

Adelinde ben ik zelf niet zo fan van, maar het paard is ook gruwelijk lang in de rug en ik vind hem veel te weinig kantelen in het bekken en als het ware zakken in de achterhand. Maar misschien heeft zij na Parcival straks een paard waardoor ik Adelinde meer ga waarderen.

Hans Peter is voor mij vaak 'heel goed, maar net niet absoluut top'. Ik vind hem met de jonge hengsten toch nog veel beter uit de verf komen dan in de topsport. Ik ben wel stinkend jaloers op hoe HP kan zitten!!! Ik denk ook dat hij een super africhter is, maar misschien niet degene die net dat gouden randje aan de proef geeft.

Edward vind ik een hele goede functionele ruiter, ongelofelijk wat hij steeds uit zijn paarden weet te toveren. Destijds met Gribaldi en consorten vond ik het 'wel oke', maar die man heeft zo'n progressie doorgemaakt sindsdien. Een unieke ruiter aan het worden.

Charlotte kan al ongelofelijk sturen, is ook nog een relatief jonge meid dus er is nog genoeg groeipotentieel. Ze is getalenteerd maar er zit nog meer in denk ik.

Helen vind ik ook een superfijne amazone, maar ik heb haar alleen nog maar met Damon Hill echt gezien, en ik ben zeer gecharmeerd van dat paard. Dus mijn volledig enthousiasme hou ik enigszins in reserve tot ik haar op andere paarden bezig heb gezien.

Sowieso heb ik immens respect wat deze topruiters al bereikt hebben. Ga ik daar vanavond mezelf op mijn 34e nog door een L2-proefje worstelen :roll:
Laatst bijgewerkt door Urielle op 27-08-13 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:57

Caatje87 schreef:
Oh echt? :)

Mijn punt is dat ik de negatieve houding tegenover vooral een aantal Nederlandse topruiters niet kan begrijpen. Dit lijkt zich steeds meer te ontwikkelen en vooral op Bokt.

Die ontwikkeling zie je niet alleen op Bokt. Het is een algemene ontwikkeling mede dankzij social media. In alle takken van sport, politiek, recht en maatschappij.

Waar dat vroeger in kleine kringen werd gedaan, is er nu een wereldwijd platform. En valt het wellicht meer op.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:57

Ik erger me vooral aan de onsportieve opmerkingen aan het adres van de Duitsers en vooral de Britten (Charlotte) van veel Bokkers in desbetreffende topics. Een beetje patriottisch zijn OK, maar opmerkingen als "Ik hoop dat ze een fout maakt" vind ik een beetje zielig. Dat gebeurde dit weekend veelvuldig, naast inderdaad de kritiek op de juryleden.

Ik ben bijv. geen fan van Gal's rijstijl en zie veel liever Carl/Charlotte, máár als ik ook maar een honderste van het talent wat hij in zijn dikke teen heeft zitten bezat dan was ik alsnog dolgelukkig geweest :D

justeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:58

geerke schreef:
dat is normaal....de meeste bokkers zijn namelijk veel beter dat de topruiters....ze zijn alleen nog niet ontdekt :+

_/-\o_