Eerste stapjes onder het zadel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maxilya2010

Re: Eerste stapjes onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 21:16

Waar praten we over? Dit paard is 2 keer onder het zadel geweest, mag ze wat onstabiel lopen? voor mij dus ook niet heel makkelijk om recht te blijvjen zitten.

Over het gewicht, tjah daarover verschillen de meningen. Wat is een juist gewicht voor welk paard? Ik zelf vind met mijn 1.68, 73 kilo dat het kan. Een arabisch volbloed is een sterk ras, wat kilometers aflegd in de woestijn met mannen van 80 a 90 kilo op de rug. Liever dat ik haar op een relaxte manier zelf beleer en die tijd neem die we nodig zijn, dan dat ik haar laat beleren in 1 maand door iemand van 60 kilo.

Ik vraag me af wat je bedoeld met "deze manier van beleren"
Ik train mijn paard op een manier die voor mij goed voelt. Het is geen angstig paard, maar wel een onzeker paard. Ik train haar met clicker, en voerbeloning. Op dit filmpje zie je het resultaat met vrijheidsdressuur oefeningen http://www.youtube.com/watch?v=C4CnWXHX ... detailpage
Ik loop op blote voeten, ik weet het. Graag geen commentaar hierop, ik ken de risico's

Mijn paard schooit niet en weet precies wanneer ze wat krijgt. Ik heb er voor gekozen om tijdens de eerste pasjes lopen onder het zadel met voer de werken, misschien niet hoe ieder ander het doet maar ik vond dit een prettige manier. Ik vind het vooral belangrijk dat een eerste keer positief verloopt dat er iemand op haar rug zit zonder dat ze het idee heeft te "willen'' gaan rennen.
Bij het 2e filmpje zie je dat ik geen gebruik maak van voer, dit is uiteraard ook niet mijn bedoeling tijdens het rijden.

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 06:29

Ja natuurlijk mag een jong paard instabiel lopen, maar ik vind zeker in het eerste filmpje de mate van instabiliteit erg hoog.

En feit dat in de woestijn mannen van 80/90 kg op een Arabisch volbloed zitten zegt toch niets over het feit dat de jouwe er erg veel moeite mee heeft.
Ik heb ook nergens gezegd dat ik vind dat je t paard weg moet brengen en laten beleren in een maand.

Ik bedoel met "deze manier van beleren" waarom je ervoor kiest een paard waarvan je ziet dat ie moeite heeft t gewicht te dragen anderhalve pas voorwaarts te lokken met de voorbenen en hem dan laten bijstappen met achter.
Juist dan is t voor een paard fijn om iig gewoon op een rechte lijn voorwaarts te stappen zodat ie weer wat beter in balans komt.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 06:51

Volgens mij (was er natuurlijk niet bij dus blijft moeilijk om alles te zien) is bij het eerste filmpje 1.45 min. het perfecte voorbeeld van een paard dat zo afgeleid wordt en gefocussed is op het snoep dat hij vergeet dat er iemand op z'n rug zit, wat later natuurlijk voor een schrikreactie zorgt. Als je achter een paard staat/langsloopt houd je toch ook bewust contact zodat ze weten dat je er bent? Onder het zadel lijkt me dat niet anders, in het begin zelf het belangrijkst, als je er voor het eerst opzit laat je hem inbuigen en zíen, beseffen (en als het goed is accepteren) dat er iemand op z'n rug zit en niet alleen op de vrouw voor hem letten :)
Verder ziet het er heel vriendelijk uit en ik ben blij dat jullie lekker rustig aan doen, dat gebeurt wel eens anders...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 06:59

Sommige hebben ook gewoon meer moeite met balans. Mijn dewi zwalkte van links naar rechts en zijn we eerst meer ernaast gaan trainen en haar halfzus nu heeft er ook gewoon meer moeite mee. Echter is het soms niet anders en kan een paard best leren omgaan met het gewicht maar heeft soms bijvoorbeeld nog wat meer training ernaast of wat langer de tijd om uit te groeien nodig.

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 07:09

Klopt, ik zeg ook nergens dat TS nooit op dit paard kan rijden.
Maar voor nu vind ik persoonlijk dat ze te zwaar is voor dit paard, door de balans problemen.
Dus ik zou er ook voor kiezen dit paard eerst sterker te maken op een andere manier of gewoon nog even te wachten en gewoon lekker verder gaan met de vrijheidsdressuur.
Vind hem ook erg jeugdig aandoen.

En nogmaals je moet het paard zeker de eerste keren ook de mogelijkheid bieden om in balans te komen, dus rechtuit en voorwaarts. Bijna het zelfde als op de fiets, een kleuter die net leerst fietsen slingert ook en dat stopt pas als ie blijft trappen en zn stuur er recht voor houd

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 07:20

Dat is idd zo.

Maar opzich is het wel een mooi ontspannen start en juist door nu een tijdje 2/4 weken er niet op te kruipen maar andere dingen te doen voor balans en kracht (vrijheidsdressuur, longeren, werk aan de hand, lichaamsbewustzijn oefeningen, etc) kan het paard de positieve ervaring verwerken en plaatsen, sterker worden en dan de volgende keer het werk makkelijker aan plus dat je niet overhaast. Ik merk altijd goede resultaten door juist het een keer positief te doen en dan pas een maand later weer, eigenlijk gaan ze dan allemaal meteen ook los en laten zich redelijk sturen en rijden. Moeten uiteraard nog veel leren maar kwa gedrag zit er echt niets verkeerds in.

Maxilya2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 09:40

Bedankt Lailapri! Ik vind het belangrijk dat ze weet wat het is om gewicht op haar rug te hebben en dat ze hier niet voor weg hoeft te lopen, zoals je uiteraard wel eens anders ziet! We hebben beiden ervaren dat dit prima is en vanuit hier kunnen we verder werken. Uiteraard recht!uit
Ergens volgende week (dus 2 week later) doen we er opnieuw een zadeltje op. Intussentijd ben ik zelf inderdaad bezig met vrijheidsdressuur, maar ook wandelen over de weg vind ze helemaal top! en is nergens bang voor.