Paarden 'midlifecrisis'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:20

ChocoBesnier schreef:
Joyce B en Urielle--> Dat is ook het probleem dat ik niet zo goed weet dat ik nog zin heb om de sport in te gaan.
Het is nu 4 jaar dat ik eigenlijk op de sukkel ben. En eigenlijk heel het wedstrijdgebeuren volg ik zelfs niet meer. Terwijl ik vroeger altijd alle startlijsten en resultaten meer dan 1x per week bekeek.
Ik heb een advertentie zien staan en gebeld voor het huren van 2 stallen. Met wei zonder piste. En aan de ene kant trekt mij dat aan. Een 2-tal kilometer verderop ligt een grote stal waar ik wel een piste heb. Moest ik een braaf paard bijkopen, waarmee je kan wandelen, maar ook aardig mee rijden. Dan zou ik te voet naar daar kunnen gaan en rijden als ik zin heb ofzo?
Maar dan staat mijn huidige merrie daar ook maar te staan. Terwijl mijn instructrice echt gelooft dat het goedkomt. Voor haar is het gewoon simpel. Niets mis met het dier, enkel een echte merrie, met een karakterkop.
En ja als ik dan een braaf paard heb die ik leuk aan het lopen krijg, zou het wel kunnen dat het dan terug begint te kriebelen, maar met mijn 2 boxen zonder piste dan kom ik ook niet ver. En volpension voor 2 kan ik niet bekostigen.
Handelaar wil ik (nog) niet. Ben eigenlijk helemaal weg van mijn eigenwijze merrie, met al haar streken, en haar specifieke wensen. Haha

Waarschijnlijk als zij haar consequent alleen door zou trainen dan komt het wel goed ja..ooit,maar makkelijk zal ze nooit worden.En het is maar de vraag of je het er ooit zelf uit zou kunnen rijden.
Dus of voor je 2 boxen gaan en een leuk paard erbij,of verkopen dat dier...volgens mij pomp je hier geld in wat je er nooit meer uit krijgt en wat je mischien beter kan investeren in een leuk veulentje erbij fokken oid.

joyce B

Re: Paarden 'midlifecrisis'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:27

fokken met een moeilijk karakter is vragen om een nieuw moeilijk karakter... Dan liever een braaf dier er bij kopen zodat je al kunt zien en proberen of het karakter gaat passen...

Je verliest het plezier in de wedstrijden omdat het niet lekker meer gaat. Heb je wel een fijn paard, en gaat het lekker met trainen, dan komt de wedstrijdkriebel echt wel weer terug! (heb ik zelf ervaren met bijrijdpaarden die ik reed voor fokkers) Als het niet lekker gaat, dan heb je ook geen zin om te starten. Logisch toch?!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 11:28

Ooh vind het zo moeilijk. En weet eigenlijk niet goed als het nu wel of niet klikt.
Voor mijn instructrice hebben er zo 8-tal ruiters (zowel prof als amateur) er eens mee proberen te rijden.
Was niet echt een succes, ze test echt uit. Zelfs met mij loopt ze dan beter.

Dus ik weet het echt niet. Als de juiste ruiter voor haar langskomt dan zal ik haar zonder probleem loslaten.
Maar kan mij het moeilijk voorstellen.
Heb zelfs al eens een mail verstuurd naar een verkoopsbemiddelaar. Daar vroegen ze me, een fimpje, afstamming allemaal normale dingen. En ze vroegen ook hoe ze in elkaar zit en dat ze enkel paarden wensen te verkopen waar ze volledig achter staan. Wat ook normaal is natuurlijk. Maar kan mij zelfs niet voorstellen dat ze achter deze merrie zouden staan.

Daarom is op de wei zetten en een leuk paardje erbij een makkelijke oplossing, maar weet niet indien het de juiste is... Wil eigenlijk maar 1 paard waar ik al mijn aandacht kan aan geven.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:39

Kan je voorspellen hoe je merrie wordt als je haar op zeven jarige leeftijd 'met pensioen' zet op een weiland?
Wordt ze daar vrolijker of kribbiger van?

En heel grof, maar wil jij nog 20 jaar lang een grasmaaier onderhouden?
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 20-08-13 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:39

Met zo'n jong dier... die voor de rest goed is... gewoon eerst proberen te verkopen... op wei zetten en zelf ander paardje kopen kan altijd nog. Dus laat je niet door je instructrice ompraten zeg dat je er klaar mee bent dat je geen plezier meer hebt en dat het je hobby is. Maak goede foto's en een filmpje ... en wees eerlijk. Als je instructrice er wel prima mee rijdt... dan zijn er ook wel anderen te vinden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 11:57

Sabinee__ schreef:
Kan je voorspellen hoe je merrie wordt als je haar op zeven jarige leeftijd 'met pensioen' zet op een weiland?
Wordt ze daar vrolijker of kribbiger van?

En heel grof, maar wil jij nog 20 jaar lang een grasmaaier onderhouden?

Ik veronderstel dat ze er niet om zou ongelukkig worden. Als ze maar eten heeft.
Alhoewel ze tijdens de peesblessure een tijdje terug erg fris en geïrriteerd was. Met als gevolg dat ze zich constant lostrok in de wasbox, en zodanig tegen de muur klopte dat ze haar ander been ook nog eens had bezeerd..

En als je het zo zegt: 20 lange jaren,... Neen dat wil ik niet.

Ik zal het nog eens laten bezinken. Voor de laatste keer mijn instructrice aanspreken over mijn ergernis met mijn paard.
Ik hoop natuurlijk dat zij haar wil voorrijden, eventueel mensen weet die een leuk sportpaard zoeken. En waarvan ze weet dat het geen beginners zijn.
Want als ik iemand anders moet zoeken om haar voor te rijden kan het mss wel een lange zoektocht worden om iemand te vinden die er achter staat.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:58

Is inruilen geen optie TS? :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 12:03

xMendy schreef:
Is inruilen geen optie TS? :)

Ja hoor :-) Maar de tegenpartij moet er dan wel weg mee kunnen en ik zou dan een braaf, gemoedelijk beestje in de plaats moeten krijgen :-)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:29

Ik vind erg moeilijk hier zo wat van te zeggen zonder jou te kennen en het paard.

Heeft er wel eens een andere ruiter op gezeten niet eenmalig maar voor een paard maanden?

Misschien heb jij geen klik met dit paard? Ben je wel consequent genoeg voor dit paard als je instructrice er niet bij is?
Of ben je eigenlijk gewoon te lief?
Of is jou instructrice wel echt de geschikte persoon voor jullie combinatie?

Als een ander een team wordt met dit paard dat het wel goed gaat.....misschien?

Is het paard dressuurmatig wel goed door gereden?

Zijn er echt geen punten in het lichaam waar het paard nog pijn heeft of dat er iets niet goed zit?

Ik hoop dat je het toch het plezier in het rijden weer terug krijgt misschien moet duit inderdaad met een ander paard of een bijrij paard.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 12:53

linnie050 schreef:
Ik vind erg moeilijk hier zo wat van te zeggen zonder jou te kennen en het paard.

Heeft er wel eens een andere ruiter op gezeten niet eenmalig maar voor een paard maanden?

Misschien heb jij geen klik met dit paard? Ben je wel consequent genoeg voor dit paard als je instructrice er niet bij is?

Zijn er echt geen punten in het lichaam waar het paard nog pijn heeft of dat er iets niet goed zit?

Ik hoop dat je het toch het plezier in het rijden weer terug krijgt misschien moet duit inderdaad met een ander paard of een bijrij paard.

Dat zijn allemaal vragen die ik me ook afvraag.
Neen niet voor een paard maanden na elkaar. Zonder dat ik terug over nam.
Wel een instructeur gehad waar ik bijna 2 jaar bij heb gelest 2 a 3x per week. Die meneer heeft wel een aantal weken ermee gereden. Zonder enig resultaat. Vond ze eigenlijk niet goed lopen... Daarom ook na nog een langere periode proberen overgestapt naar iemand anders.

Ik weet niet goed wat een klik is eigenlijk. Ben er verzot op! Dat wel. Maar kan er gewoon niet goed mee rijden.
Ik ben vaak niet consequent genoeg. Maar bij haar moet je echt uber consequent zijn. x teveel been, 1x te veel of te weinig hand, en je hebt het aan je been. Maar hoe hard ik ook probeer ik kan nog niet foutloos rijden, en zal dit ook niet kunnen op korte of zelfs lange termijn.
Ik kom goed overeen met mijn instructrice, en ze kan goed overweg met mijn paard. En ze is echt de eerste waarmee mijn paard zo goed naar luisterd. Ze is dan ook wel heeeel erg streng vindt ik persoonlijk. Mijn instructrice vindt mij te lief.
Als er iemand anders echt goed overweg kan met haar, vindt ik het een plezier om te zien. Zoals met mijn instructrice. Zij mag haar gewoon overkopen hoor :-).
Paard is ondertussen redelijk goed doorgereden. Is erg ziek geweest en liet zich echt niet meer rijden. Zelfs niet gewoon voorwaarts in stap met lange teugel. Zo erg was het. Ondertussen kan ze wel stappen draven en galopperen, verstaat de hulpen wel. Maar negeert ze ook vaak. En ze heeft niet echt de wil om van haarzelf aan het werk te gaan.

Ik hoop dat ze nu ondertussen pijnvrij is. Zou niet meer weten waar te zoeken.

Ziezo je vragen zo goed als mogelijk beantwoord.
Bedankt ik hoop ook dat het eens terug leuk begint te worden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 13:20

Heb ondertussen een stal dichtbij gevonden die TREC organiseerd en blijkbaar geeft hij ook les.
Lijkt me wel eens leuk gewoon om te proberen. Misschien dat ik versteld sta van wat ze wel allemaal durft.
Dat hoop ik toch haha.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:06

ChocoBesnier schreef:
linnie050 schreef:

Dat zijn allemaal vragen die ik me ook afvraag.
Neen niet voor een paard maanden na elkaar. Zonder dat ik terug over nam.
Wel een instructeur gehad waar ik bijna 2 jaar bij heb gelest 2 a 3x per week. Die meneer heeft wel een aantal weken ermee gereden. Zonder enig resultaat. Vond ze eigenlijk niet goed lopen... Daarom ook na nog een langere periode proberen overgestapt naar iemand anders.

Ik weet niet goed wat een klik is eigenlijk. Ben er verzot op! Dat wel. Maar kan er gewoon niet goed mee rijden.
Ik ben vaak niet consequent genoeg. Maar bij haar moet je echt uber consequent zijn. x teveel been, 1x te veel of te weinig hand, en je hebt het aan je been. Maar hoe hard ik ook probeer ik kan nog niet foutloos rijden, en zal dit ook niet kunnen op korte of zelfs lange termijn.
Ik kom goed overeen met mijn instructrice, en ze kan goed overweg met mijn paard. En ze is echt de eerste waarmee mijn paard zo goed naar luisterd. Ze is dan ook wel heeeel erg streng vindt ik persoonlijk. Mijn instructrice vindt mij te lief.
Als er iemand anders echt goed overweg kan met haar, vindt ik het een plezier om te zien. Zoals met mijn instructrice. Zij mag haar gewoon overkopen hoor :-).
Paard is ondertussen redelijk goed doorgereden. Is erg ziek geweest en liet zich echt niet meer rijden. Zelfs niet gewoon voorwaarts in stap met lange teugel. Zo erg was het. Ondertussen kan ze wel stappen draven en galopperen, verstaat de hulpen wel. Maar negeert ze ook vaak. En ze heeft niet echt de wil om van haarzelf aan het werk te gaan.

Ik hoop dat ze nu ondertussen pijnvrij is. Zou niet meer weten waar te zoeken.

Ziezo je vragen zo goed als mogelijk beantwoord.
Bedankt ik hoop ook dat het eens terug leuk begint te worden.

Er zijn echt wel meer mensen die ermee rond kunnen sturen,maar dan moet je wel kijken naar de meer ervaren mensen.
Paard komt op mij over als een dier met een sterk karakter waar idd niet consequent mee omgegaan is/wordt...als je dan reeel bent dan weet je dat het paard dus boven je eigen niveau is.Ik zou een advertentie zetten waarin ik dan zet dat het echt een paard voor een ervaren persoon is die ook genoeg ervaring heeft in het opleiden/trainen van paarden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 18:45

Citaat:
Er zijn echt wel meer mensen die ermee rond kunnen sturen,maar dan moet je wel kijken naar de meer ervaren mensen.
Paard komt op mij over als een dier met een sterk karakter waar idd niet consequent mee omgegaan is/wordt...als je dan reeel bent dan weet je dat het paard dus boven je eigen niveau is.Ik zou een advertentie zetten waarin ik dan zet dat het echt een paard voor een ervaren persoon is die ook genoeg ervaring heeft in het opleiden/trainen van paarden.

Ze is inderdaad te veel voor mij. Dat is ook het hele probleem, volgens mijn instructrice groei ik er wel in :) . Maar ja, ik wacht al zo lang, om gewoon ontspannen te rijden.
Maar gewoon iemand die ervaring heeft met opleiden en trainen zal ook niet voldoende zijn.
De 8 personen die er al op gereden hebben waren geen sukkelaars hoor. 1 andere Gp ruiter, de andere ondertussen ook Gp. Toen hij er mee gereden heeft was hij dit nog niet, denk toen lichte tour ofzo.
Een vriendin van mij heeft een eigen stal waar ze paarden traint en zadelmak maakt, zij heeft me ook al veel geholpen maar heeft me dan doorverwezen naar mijn 1 ste instructeur, omdat ze wel helemaal boven haar petje ging.
Dan dacht ik misschien iets alternatiever en een rechtricht-instructeur. Dat was helemaal een ramp. Die kreeg haar niet eens in draf. Was echt niet onder de indruk..
De rest waren 'mindere' ruiters. Laten we zeggen m/z niveau. Eerder omdat commentaar geven makkelijker is dan het effectief zelf doen is. Het ziet er ook allemaal niet zo moeilijk uit. Zelfs niet als ik erop zit.
En qua kwaliteit is ze genoeg om een z- proef rond te komen, of mss iets meer.
Maar je moet wel al zo consequent kunnen rijden als een echte prof. Anders gaat het mis.
Maar een echte prof is niet geïnteresseerd in een paard voor de basissport.
En haar de handel insturen wil ik niet.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:55

ik heb hier het zelfde gehad, ik wilde er echt niet meer op, merrie was alleen maar lastig en vervelend en ik werd er ook alleen maar verdrietig van.
het liefst had ik ze allemaal verkocht en nooit geen paard meer van dicht bij bekeken.
maar nu 2 jaar later, en 2 jaar niets met haar gedaan te hebben heb ik er deze week weer op gezeten omdat ik het zo graag wilde.
maar heeft wel 2 jaar geduurd voor ik er weer op wilde.
als je de mogelijkheid heb zou ik er lekker eentje bij nemen en daar lekker mee gaan rijden, grote kans dat je over een tijdje (kan ook 2 jaar zijn) toch weer de kriebel krijg om op te stappen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 19:09

Luf_Midnight schreef:
ik heb hier het zelfde gehad, ik wilde er echt niet meer op, merrie was alleen maar lastig en vervelend en ik werd er ook alleen maar verdrietig van.
het liefst had ik ze allemaal verkocht en nooit geen paard meer van dicht bij bekeken.
maar nu 2 jaar later, en 2 jaar niets met haar gedaan te hebben heb ik er deze week weer op gezeten omdat ik het zo graag wilde.
maar heeft wel 2 jaar geduurd voor ik er weer op wilde.
als je de mogelijkheid heb zou ik er lekker eentje bij nemen en daar lekker mee gaan rijden, grote kans dat je over een tijdje (kan ook 2 jaar zijn) toch weer de kriebel krijg om op te stappen.

Haha leuk! En is ze nu aangenamer te rijden?
De kriebel om erop te kruipen komt meestal erg snel bij mij hoor... Heb al 1000 x gezegd dat het genoeg is, dat ik helemaal klaar ben met haar. En dat ze maar iemand anders zijn probleem moet zijn.
Soms duurt het maar een nacht, dan kriebelt het weer om er toch op te kruipen. De langste keer was een week. En heb haar een beetje gelongeerd, mijn instructrice kon dan net een week niet komen.
Als ze de eerste dag terug was. Dacht ik ik stap haar alvast in, heb er wel een uur mee gereden. Instructrice is er niet meer opgeraakt :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:13

GP niveau zegt mij niet zoveel..ken meerdere suptop ruiters die echt wel leuk kunnen sturen maar dit soort problemen echt niet op kunnen lossen.

Ik denk dat jouw instructrice gelijk heeft en dat je er steeds meer in zult gaan groeien..voor jou is alleen de vraag of je dit wilt.
Bij zo'n paard moet alles 200 % kloppen en ik denk dat jouw paard al vanaf het begin af aan niet goed geleerd heeft haar lijf goed en fijn te gebruiken.
Dat zou in mijn ogen stap een zijn,eerst jouw paard leren hoe ze haar lijf goed en ontspannen kan gebruiken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:29

Zet te koop dat paard. Er zijn heus wel handige ruiters die hier mee om kunnen gaan, zorg dat dat duidelijk in je advertentie staat, dat je zo iemand zoekt, schuw ook handel stallen niet, en wacht rustig af wat er komt.

En ga dan eens rustige nieuwe paarden kijken. Wat trekt je? Toch weer een dressuurpaard, maar dan wat makkelijker te rijden? Of toch meer een wandelpaard? Dan zie je vanzelf wat je het meeste trekt.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 09:00

Elisa2 schreef:
GP niveau zegt mij niet zoveel..ken meerdere suptop ruiters die echt wel leuk kunnen sturen maar dit soort problemen echt niet op kunnen lossen.

Ik denk dat jouw instructrice gelijk heeft en dat je er steeds meer in zult gaan groeien..voor jou is alleen de vraag of je dit wilt.
Bij zo'n paard moet alles 200 % kloppen en ik denk dat jouw paard al vanaf het begin af aan niet goed geleerd heeft haar lijf goed en fijn te gebruiken.
Dat zou in mijn ogen stap een zijn,eerst jouw paard leren hoe ze haar lijf goed en ontspannen kan gebruiken.

Neen inderdaad GP zegt niet veel. Maar het waren wel allemaal stuk voor stuk ruiters die niet enkel de proef doorkomen omdat ze een gezet paard hebben en gewoon een beetje kunnen sturen.
Het waren wel allemaal ruiters die dagdagelijks paarden onder hun kont hebben die doorgereden moeten worden, achterover slaan, rodeo spelen, bijten in je benen, enzovoort.

Dat is inderdaad weer de 'crisis'/dilemma he...
Gedult hebben en hopen dat ik er effectief wel ingroei. Want een exacte wetenschap is het ook niet.
Of verkopen zoals Gypsy aangeeft. En rustig uitkijken op wat ik val.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:54

Update.
Mijn paard gaat waarschijnlijk, na overleg met de staleigenaresse, een maand bij mijn instructrice gaan staan om doorgereden te worden.
Ondertussen mag ik les volgen met een paard van mijn instructrice om te voelen hoe het weer moet. En hoe leuk het eventueel kan zijn.
Na die maand gaan we eens evalueren. Ofwel verkoop of als het meevalt ga ik door met haar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:59

Da's een goed idee denk ik zo, zo kun je eens rustig evalueren of je je paard nu echt mist, of dat je het eigenlijk wel een prettig idee vind, dat jij gewoon lekker kunt rijden, terwijl je weet dat jou paard het goed heeft bij iemand anders. :j

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:00

Fijn dat je het zo kan doen. Hopelijk wordt je keuze dan wat makkelijker gemaakt!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 08:27

Zo, de staleigenaresse is akkoord. Als je paard er maar beter van wordt en jij uiteindelijk ook zegt ze dan. Lieve mensen daar hoor.
Ik ben benieuwd!! Ze was al onwijs veel verbeterd sinds mijn instructrice er mee rijdt. Maar een maand full-time is nog wat anders.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 09:02

Even een update...
Mijn paard staat sinds gisteren bij mijn instructrice.
En heb al een berichtje gehad dat ze gewerkt heeft deze morgen en dat ze nu in de wei staat en al goed overeen komt met haar nieuwe vriendje :-)
Vind het zo raar dat ik haar niet even kan gaan bezoeken... (nu het kan wel maar is meer dan een uur rijden, en wegens werkuren zou ik hun niet gelukkig maken met daar zo laat toe te komen :-) )
Denk dat ik mij de komende weken nog zal gaan vervelen. Best dat ik nog op reis ga...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 07:42

Moest er nog iemand aan het volgen zijn.
Mijn paard staat nu exact een maand bij mijn instructrice.
Als ik haar daar zag lopen dacht ik, amaai goed! Zo mooi over de benen, ziet er ook zo moeilijk niet meer uit.
Wel was de training duidelijk zwaar voor haar want ze heeft wel wat spanning in haar rug. Na het rijden is dit veel beter.
Vorig weekend ben ik er de eerste keer opgeweest.
Jah... -O- Ze voelt eigenlijk nog steeds hetzelfde aan. Nog steeds willen alles vastnemen, moeilijk nageven.
Ze reageerde wel beter op je hulpen, dus na beetje doorzetten deed ze wel wat ik vroeg.
Maar we zijn tot de conclusie gekomen dat ik en mijn paard gewoon niet passen bij elkaar kwa rijden. Ik wil ze graag op 1pink kunnen rijden terwijl ze gewoon geen zo'n paard is. Dus verkopen leek de beste mogelijkheid.
Maar dat krijg ik niet over mijn hart. Ze mag enkel mee met iemand als ik de persoon ik kwestie ken en weet hoe de paarden gehouden worden.
Dus ze gaat terug mee met mij. Gaat naar een heel andere soort stal, met dag en nacht weidegang.
Bij mensen die zich meer met grondwerk en dergelijke bezighouden.
Ik wil nu echt eens van haar gaan genieten. Dan maar zonder rijden, of toch minder. Heb ook een hoofdstel besteld met een bitloze optie. Dat hebben we nog niet geprobeerd, dus dat gaan we ook doen.
En ondertussen mag ik bij mijn instructrice les volgen met een paard van haar. Dus ben er dan ook nog niet volledig uit.
En hopelijk kan ik in de toekomst uitkijken naar een paard waar ik wel fijn mee kan rijden. Maar eerst wat meer centjes verdienen :Y)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:55

Jeetje... heftig. Jammer dat het niet gaat tussen jullie. Vaak komt dat dan ook van beide kanten. Hopelijk vind je een passend baasje voor haar en ook een geschikt paard voor jou zelf. Hoe bevalt het lessen op een paard van je instructrice?