Talent kopen die luchtzuigt???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miszblueeyes

Re: Talent kopen die luchtzuigt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:09

ware=zware

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:10

Andere stalling zoeken geen optie?
Ik vind dat een paard gewoon op de weide hoort. maarja wie ben ik.. ;)

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:18

Tja, ook niet-luchtzuigers kunnen gewoon koliek krijgen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:28

Er is lang wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en daar is uitgekomen dat koliek en luchtzuigen geen verband houden met elkaar.
Zoals iemand hier boven al zegt: elk paard kan koliek krijgen, dat hij ook luchtzuigt is dan gewoon toeval.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:37

Doen!! Mijn vorige paardje luchtzuigde ook, we hebben hem een luchtband opgedaan en sindsdien doen hij het niet meer. Zotje heeft er nooit last van gehad, toen hij eenmaal die band omhad heeft hij het wel geprobeert maar het kon niet meer, Zotje is 9 jaar, dus 1 jaar jonger dan dat paardje. Veel paarden luchtzuigen uit verveling, als hij bij jou 24/7 buiten komt te staan, grote kans dat hij er mee ophoudt.

Zo'n luchtzuigband kost ongeveer 20,00 euro en je kan hem overal kopen.
Afbeelding

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:40

Onze grootste pony draait steeds rondjes als ze in haar stal staat, daardoor was de prijs ook wat gustiger. Hier staat ze zelden op stal, overdag in de weide met een vriendje en s'nachts in de rijbak met haar vriendje, ze doet het nog zelden, als ze bv net eten gekregen heeft in de stal dan draait ze een paar rondjes en loop dan naar buiten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:42

die banden zijn echt vreselijk :(

hier ook een luchtzuiger ,gekregen met band overigens,gelijk afgedaan dat vreselijke ding,hij zuigt maar wat ie zuigen wil,en hij staat 24/7 buiten en alle palen staan zo goed als scheef van het zuigen op de palen,waarmee ik wil zeggen :het verhelpt luchtzuigen dus niet altijd met alleen maar buiten zetten.

voor luchtzuigen zelf zou ik geen paard laten staan :n ,valt zeer goed mee te leven...

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:53

kimmie261 schreef:

hier ook een luchtzuiger ,gekregen met band overigens,gelijk afgedaan dat vreselijke ding,hij zuigt maar wat ie zuigen wil,en hij staat 24/7 buiten en alle palen staan zo goed als scheef van het zuigen op de palen,waarmee ik wil zeggen :het verhelpt luchtzuigen dus niet altijd met alleen maar buiten zetten.

voor luchtzuigen zelf zou ik geen paard laten staan :n ,valt zeer goed mee te leven...

Dat is misschien jouw ervaring met luchtzuigbanden, bij mij werkte het wel. Natuurlijk is elk paard anders, ik verzeker je niet dat die banden bij jou wel werken, er is natuurlijk wel een kans.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:57

Paardjes45 schreef:
Dat is misschien jouw ervaring met luchtzuigbanden, bij mij werkte het wel. Natuurlijk is elk paard anders, ik verzeker je niet dat die banden bij jou wel werken, er is natuurlijk wel een kans.

Die banden zijn symptoonbestrijding. En omdat ze fikse interne verwondingen kunnen veroorzaken, zouden ze in mijn ogen verboden moeten worden.

@ts: ik zou een paard er niet om laten staan. Paard van mijn stalgenoot zuigt al haar leven lang lucht, is inmiddels 18 jaar en zit nog steeds heel goed in haar vel. Als je niet zou weten hoe oud ze is, zou je het haar ook niet geven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:21

met band zoog hij inderdaad niet,maar om daarom maar een band om te doen die meer kapot maakt als dat het goed doet :n

daarnaast vaak zijn luchtzuigers ook paarden welke verslaafd zijn aan het stofje endorfine die ze aanmaken met zuigen,ze dat ontnemen maakt ze diep ongelukkig...nee hoor,hij zuigt maar een eind weg,tis nogal een stress paardje,en als hij gelukkig wordt door dan te zuigen...hij gaat zijn goddelijke gang maar...

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:28

ken er een die met luchtzuigen ook gewoon prix liep, en hem hem nog nooit met koliek zien staan.
Zal er persoonlijk als het echt een super goed beestje is hem er niet voor laten staan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:35

Wat zijn je plannen met deze pony? Wil je hem bv later weer verkopen? Persoonlijk wil ik geen luchtzuiger maar dat is omdat ik er de kriebels van krijg.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:36

Bij mij op werk (internationale springstal) stond een zeer goed paard die lucht zuigde. Hij presteerde er niet minder om en leek er geen last van te hebben. De voerbak was uit de stal gehaald zodat hij daaraan niet kon luchtzuigen en toen deed hij het niet meer. Ook regelmatig porties hooi geven is misschien een idee zodat hij zich niet verveeld? Die bijvoorbeeld ipv 1 a 2x per dag meer hooi nu 5x per dag kleinere porties geven. Zo kan hij de hele dag door eten en is er geen eens tijd om te zuigen.
En overigens, luchtzuigers kun je goed mee leven en ook deze kunnen mooi oud worden. Mjin paard stond naast een paard dat lucht zuigde en is vorig jaar overleden (aan iets wat niets te maken heeft met luchtzuigen) maar die is ruim 25 geworden. Nette, respectabele leeftijd zou ik zo denken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:37

Paardjes45 schreef:
kimmie261 schreef:

Het is niet goed voor je paard om zo'n band om te doen, je voorkomt er wel mee dat ze KUNNEN luchtzuigen maar niet dat ze willen luchtzuigen en de oorzaak neem je dus niet weg. Met zo'n band kun je allerlei dingen beschadigen in de nek en de atlas van je paard en het is dan ook sterk af te raden om zo'n band om te doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:39

Als t peerd kan bewegen zal het me een zorg zijn wat ze op stal doen.
Voor de handel is het niet interessant omdat er veel vooroordelen over bestaan maar voor de sport zal het me worst wezen.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:05

Er zijn best veel top sportpaarden die luchtzuigen en er geen last van hebben. Helaas zijn deze paarden vaak zo goed dat ze te duur zijn om buiten te staan.... Kwaliteit heeft zijn prijs voor deze dieren. Absoluut niet mijn visie maar wel vaak de realiteit. Als de pony echt goed is en daar lijkt het wel op gezien het niveau. Zal ik bij de juiste klik en verder alles oke klinisch en rontgenologisch, deze pony niet laten staan. Van deze pony kan een klein ruitertje dan zoveel plezier hebben en hij is nog redelijk betaalbaar.

Succes met de aankoop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:11

Ik zou voordat je m koopt een uitgebreid onderzoek laten doen mbt de maag. Het kan idd zijn dat hij luchtzuigt door een magzweer en dat is goed op te lossen. Wel is het van belang dat je zo'n pony de ruimte biedt, zodat hij neit in de verleiding raakt om het weer op te pakken al is die kans al groot. Ook trouwens even de tanden laten nakijken voor slijtage.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:12

Leen_ schreef:
spekenham schreef:
weet ik niet de pony doet het vooral na de training, dus na inspanning. heb stal niet gezien alleen pony op les, is echt een eyecatcher maar ja.... ik moet er ook op stal mee leven dus weet niet wat nu wijsheid is.

Helaas kan ik de pony geen hele dag buiten bieden, zijn absoluut geen mogelljkheden voor, moeten bak delen met andere pony of paard dus ieder een dagdeel in bak ( dus zand) wei is niet aan huis.

Na dit zou mijn keuze heel simpel zijn, niet doen. Een paard wat luchtzuigt moet naar buiten, veel buiten, samen met vriendjes,... Het liefst 24/7 buiten met een inloopstal of schuilstal. Als je een paard wat luchtzuigt binnen op stal zet zal hij het altijd blijven doen -> verveling (het wordt uiteindelijk een soort tik die ze alleen afleren als ze wat leukers te doen hebben, in het geval van maagzweren is dat anders).
Als je het toch doet, zeker laten keuren, met nadruk op het luchtzuigen.

Haal dat "wat luchtzuigt" maar weg, imo gaat dit voor ieder paard op. Zodra je dit niet kan bieden vraag ik me af of je wel aan paarden moet beginnen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:13

Urielle schreef:
Als t peerd kan bewegen zal het me een zorg zijn wat ze op stal doen.
Voor de handel is het niet interessant omdat er veel vooroordelen over bestaan maar voor de sport zal het me worst wezen.

Als ze eenmaal heel goed gepresteerd hebben doen ze het ook goed in de handel. In het hogere segment laat niemand er een paard voor staan. Ben het wel met je eens dat het in het lagere segment lastiger is om ze te verkopen door de vooroordelen die mensen hebben die er niet genoeg in thuis zijn maar dat maakt soms paarden met heel veel potentie weer bereikbaar voor de iets kleinere beurs.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:13

spekenham schreef:
weet ik niet de pony doet het vooral na de training, dus na inspanning. heb stal niet gezien alleen pony op les, is echt een eyecatcher maar ja.... ik moet er ook op stal mee leven dus weet niet wat nu wijsheid is.

Helaas kan ik de pony geen hele dag buiten bieden, zijn absoluut geen mogelljkheden voor, moeten bak delen met andere pony of paard dus ieder een dagdeel in bak ( dus zand) wei is niet aan huis.

waarom zet je dat beestje dan niet op een pensionstalling? en anders hem een ander gunnen, welke wel wei kan geven ;)

lisannehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:15

Ik dacht zo'n band zal een uitkomst zijn voor mensen met zulke paarden. Maar blijkbaar niet!
Weer wat geleerd!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:16

Ik heb een voormalige fei-pony :D die luchtzuigt alleen is hij bij mij begonnen toen zijn carriere al op zijn einde was wegens moeilijk gedrag.

De pony is begonnen toen 11 jaar was door onkunde van mezelf en stress en spanningen van trainingen en wedstrijden we stonden op een hele onsympathieke stal met weinig weidegang (had geen keus leasde hem)

Inmiddels is hij 30 jaar en Z-geklasseerd hij zuigt nog steeds fanatiek na het eten en als er spanning is maar van mij mag ie.
Hij heeft 2x koliek gehad maar niet door zuigen, kan overigens ook niet koliek onstaat niet door het zuigen

Hij heeft meerdere seizoenen dag en nacht op de weide gestaan maar het gezuig begon toch weer tis een soort verslaving. Maar ik geef er niks om en een band die komt er sowieso niet om

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 16:18

janouk schreef:
Wat wil je met de pony gaan doen?
Zuigt hij lucht, omdat hij maagzweren heeft? Kan zijn prestaties beïnvloeden. Ik zou hem uitgebreid laten keuren op zijn maag.

Een hoop geld voor een pony als jij er alleen maar basis er mee wilt gaan rijden tot Z2 bij de paarden
Of is het voor een kind met talent om internationaal te gaan rijden en de pony bij de pony's kan uitbrengen?

nee is voor mijn dochter van 12 rijd nu redelijk z1 maar wil graag een keer een aparte pony , de echte fei pony's zijn financieel nie tbinnen ons bereik en een jonge pony kost weer zoveel tijd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:19

geerke schreef:
smurffie schreef:
En hoe staat hij nu gestald? Als hij 23uur per dag binnen staat lekker kopen en veel naar buiten. Vaak is dan je probleem weg.

de kans is inderdaad groot dat het weg is....of het is zo een die-hard luchtzuiger dat hij vrolijk op het land verder zuigt.
Ik zou het er op wagen.Als de prijs ernaar is.Als hij al 10 jaar gezond luchtzuigt dan lijkt het mij sterk dat hij in ene ziek word.
Wel voerbeleid onder de loep nemen,vaak hebben luchtzuigers maagzweren.Maar dat is met goed vezels voeren op te lossen.(of medicatie indien ernstig)

Dit is helaas bullshit een luchtzuiger stopt niet zomaar een zuiger die in de weide ook zuigt is windzuiger.
Meestal is dit gedrag aangeleerd en alles went er komt endorfine vrij en dat willen ze gewoon hebben.
Een echt luchtzuiger zal altijd rond etenstijd gaan zuigen al staat ie uren in het land is een gewoonte

JoseRieko97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:22

Ik heb mijn paard ook als luchtzuiger gekocht, eigenlijk hetzelfde verhaal als bij jou. Hij heeft gelukkig nog nooit koliek gekregen en hij is nu, na 3 jaar in een weiland met inloopstal, helemaal afgekickt van het luchtzuigen!
Het valt dus af te leren zonder moeite door het paard niet te lang op stal te zetten.