Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:54

44Myrthe44 schreef:
vuurneon schreef:
Alleen als er een volwassene direct naast loopt :)

Kan je ook uitleggen waarom je dat vindt?

Omdat een volwassene snel een kind eraf kan plukken cq pony omtrekken als er wat gebeurd.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:56

Barb77 schreef:
Ik had altijd begrepen dat kinderen ouder dan 6 jaar moeten zijn om te starten met rijden i.v.m. groei bekken? Dus lichamelijk is het (schijnbaar) niet verstandig.
Verder denk ik dat onder begeleiding van een volwassene op een brave en passende maat pony en mét de nodige veiligheidsmaatregelen, het moet kunnen. Wie heeft er nou niet als kleuter even op de shetlander van de kinderboerderij gezeten? :o

edit: hierboven pecies wat ik bedoel :D :D :D

Dat schijnt ook achterhaalt te zijn... en overdaad schaadt en dat geldt voor alle sporten bij alle kleine kinderen

ach bekijk mijn profiel en schiet maar raak, mijn dochter is 2 en zit lekker 2 x per week 5 min te paard
ik was zelf 4 jaar toen ik volop ging rijden 3 x per week
je moet gewoon wel nadenken met wat je doet en niet teveel de risico's opzoeken
maar beetje zitten en hobbelen kan echt geen kwaad hoor

mijn dochter is wat dat betreft gevaarlijker thuis!!

en TS, wat is dit eigenlijk een misselijk makende actie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:57

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:59

ghashira

Re: Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:03

zoals ik al zei: er zijn ook kids die hun benen breken op de trampoline, of op 5 jaar met een quad onder een prikkeldraad door rijden en hun hals daarbij haast openrijten(echt gebeurd),of al een uur moeten zwemmen of wat dan ook...ik denk écht wel dat de ouders steeds het beste voor hebben, niemand beoogt dit opzettelijk. ongelukken gebeuren altijd en overal. ik ken veel mensen waarbij de kindjes na de les het paard van mama of papa mogen uitstappen in de bak. mama of papa loopt er dan wel naast, maar dan kan er natuurlijk ook steeds nog wat gebeuren. ach, achteraf is het allemaal makkelijk;

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 21:07

ghashira schreef:
zoals ik al zei: er zijn ook kids die hun benen breken op de trampoline, of op 5 jaar met een quad onder een prikkeldraad door rijden en hun hals daarbij haast openrijten(echt gebeurd),of al een uur moeten zwemmen of wat dan ook...ik denk écht wel dat de ouders steeds het beste voor hebben, niemand beoogt dit opzettelijk. ongelukken gebeuren altijd en overal. ik ken veel mensen waarbij de kindjes na de les het paard van mama of papa mogen uitstappen in de bak. mama of papa loopt er dan wel naast, maar dan kan er natuurlijk ook steeds nog wat gebeuren. ach, achteraf is het allemaal makkelijk;

Natuurlijk beoogt niemand een ongeluk, en er gebeuren inderdaad ook ongelukken met andere dingen.
Maar dat is natuurlijk wel een non-argument. ''Mijn kind is laatst van de fiets gevallen, dus hij mag ook op paardrijden.'' De andere zaken zijn aparte discussies.
Het gaat hier om; hoort een 5-jarig kind op een paard? en juist niet om; had dit ongeluk voorkomen kunnen worden?

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:09

Ik hobbelde op mijn vijfde al op de manegepony's rond en nog jonger ging ik bij mijn oom voorop het bos in. Vind dat het dus prima kan. Een ongeluk zit in een klein hoekje en dat is met alles zo. Fietsen, traplopen, op een stoel gaan zitten kan allemaal gruwelijk mis gaan. Dat een 5jarig kind dan ook maar niet meer laten doen?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:11

JorisDy schreef:
Ik hobbelde op mijn vijfde al op de manegepony's rond en nog jonger ging ik bij mijn oom voorop het bos in. Vind dat het dus prima kan. Een ongeluk zit in een klein hoekje en dat is met alles zo. Fietsen, traplopen, op een stoel gaan zitten kan allemaal gruwelijk mis gaan. Dat een 5jarig kind dan ook maar niet meer laten doen?

nou dat dus, zet ze in een glazen kooitje :Y) :+

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 21:14

JorisDy schreef:

Fietsen, traplopen, en op een stoel gaan zitten zijn allen minder risicovol dan paardrijden.
Bovendien is de discussie hier; hoort een kind op een paard? En niet: hoort een kind op een fiets?
Dat er ook ongelukken gebeuren op de fiets is een feit, maar niet relevant voor deze discussie (drogredenen).

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:16

Cassidy schreef:
Ik denk dat het er helemaal vanaf hangt wat voor paard je hebt. En hoe lang en hoe vaak je dit gaat doen.

Kijk maar.

http://www.youtube.com/watch?v=oQtolpWeK08

Zo cute!!!!!!!!!! <3

Verder, ja hoor, vind wel dat een 5 jarige mag rijden, zelfs zonder volwassen persoon er heel direct naast(wel begeleiding). Mits het een goed beleerd en braaf paard is, goed gewend aan allerlei prikkels, een meer "ho" dan "gaan" mentaliteit en dat soort dingen. Zo'n paard dan denkt, yesss een uk, nu mag ik heel, heel weinig doen, lekker langzaam! :P

Weleens wat kinderen meegenomen mee naar stal om een uurtje met Bowen te klieren, de kleinste was 6 geloof ik, de oudste 8. Ze vonden het maar wat leuk toen ik wat stappen afstand nam en hun het idee gaf dat ze het zelf deden(was niet zo, maar dat kon de pret niet drukken). Eerst wat "grondwerk" gedaan, Bowen op zijn dooie gemak wat achteruit, een cirkeltje met de snelheid van het licht(uche uche), dat soort dingen(kon ik even goed bekijken hoe hij reageerde, was als verwacht). Daarna alledrie wat rondjes terwijl ik hem vasthield, daarna een paar rondjes toen ik hem niet vasthield.
Bowen vond het heerlijk, amper wat doen en toch geprezen worden alsof hij het geweldigste paard op aarde was, dat beviel hem erg goed ;)

Mijn zoon heeft vanaf zijn 7de gereden, maar die zit nu in zijn paardrijden is niet cool periode, ook wel puberteit genoemd ;) Hoop dat hij het weer oppakt op ten duur, maar we zullen zien.

Er kunnen altijd dingen gebeuren, ze kunnen van het klimrek vallen en wat breken, met de glijbaan kan het misgaan en ga zo maar door, een ongeluk zit in een klein hoekje. Als je alles uit wil sluiten kan je kind niets meer, moet je hem in bubbeltjesplastick gewikkeld naar school sturen.
Zorg dat het zo veilig mogelijk is, cap op het koppie, braaf paard, geen onbekende omgeving voor het paard, zandondergrond en laat ze lekker spelen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:17

Ik vind dat het echt per kind verschilt. Sommige kinderen zijn met 6 jaar al heel wijs, zowel mentaal als lichamelijk. Die hebben zichzelf al best goed onder controle. Andere kinderen van dezelfde leeftijd niet. Die hebben echt problemen met ritme en evenwicht.

Ik merk dat nu aan mijn nichtje, die rijd nu een half jaar, terwijl al haar les genoten haar voorbij gaan, rijd zij nog met haar handen in de lucht, omdat ze ander haar evenwicht niet kan houden. Hier ben ik dan ook best op tegen, maar ik heb er geen inspraak op.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:20

44Myrthe44 schreef:
Fietsen, traplopen, en op een stoel gaan zitten zijn allen minder risicovol dan paardrijden.
Bovendien is de discussie hier; hoort een kind op een paard? En niet: hoort een kind op een fiets?
Dat er ook ongelukken gebeuren op de fiets is een feit, maar niet relevant voor deze discussie (drogredenen).

Dan weet je blijkbaar toch te weinig van kinderen af

Mijn dochter is te paard (te pony is het eigenlijk) heel voorzichtig en dan luistert ze goed als ik bijv zeg, vasthouden

als mijn dochter in huis rent en ik zeg niet rennen dan gooit zij er een schepje bovenop, struikelt, kopt de salontafel en ja hoor ik kon voor de 2e gat in de kop naar het ziekenhuis

Dus wat is er niet relevant aan het aanhalen dat andere dingen ook risicovol zijn?? Kinderen lopen overal wel risico's

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:21

Michelle_ schreef:
ik rij al sinds ik 3-4 jaar was, had een eigen shetlander gekregen en heb er nog nooit problemen door ondervonden..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:21

44Myrthe44 schreef:
JorisDy schreef:

Dat vind ik nogal een gevaarlijke opmerking... Een paard is dan wel een levend wezen maar bij zulke kleine kinderen zal er vaak iemand naast/in de buurt zijn die kan ingrijpen indien nodig. Daarnaast zul je een kind van 5 hoogstwaarschijnlijk niet op een hittepetit zetten maar op een (bewezen) brave kinderpony, zeker op maneges.

Met fietsen echter zal de moeder/vader/wie dan ook zelf ook op een fiets zitten en dus niet direct kunnen ingrijpen. Mag jij mij vertellen wat er risicovoller is als er opeens een wielrenner (bij wijze van spreken) de hoek om komt scheuren en je spruit omver rijdt.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 21:24

Ojajoh schreef:
44Myrthe44 schreef:

Dan weet je blijkbaar toch te weinig van kinderen af

Mijn dochter is te paard (te pony is het eigenlijk) heel voorzichtig en dan luistert ze goed als ik bijv zeg, vasthouden

als mijn dochter in huis rent en ik zeg niet rennen dan gooit zij er een schepje bovenop, struikelt, kopt de salontafel en ja hoor ik kon voor de 2e gat in de kop naar het ziekenhuis

Dus wat is er niet relevant aan het aanhalen dat andere dingen ook risicovol zijn?? Kinderen lopen overal wel risico's

Het gaat erom dat er jaarlijks meer gewonden zijn (per 1000 mensen die de sport beoefenen) als gevolg van paardrijden dan als gevolg van fietsen. Dan kan je paardrijden dus risicovoller noemen dan fietsen. Dat jouw dochter een gat in haar hoofd heeft gekregen door de salontafel doet daar niks aan af, dat is een individueel geval.

Kinderen lopen overal risico's, maar ze lopen dus méér risico bij paarden dan ergens anders.
Het is niet relevant om dit aan te halen, omdat dit aparte discussies zijn. Het gaat hier om: mag een 5-jarige paardrijden? En niet om: mag een 5-jarige rennen in huis?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:28

44Myrthe44 schreef:
Het gaat erom dat er jaarlijks meer gewonden zijn (per 1000 mensen die de sport beoefenen) als gevolg van paardrijden dan als gevolg van fietsen. Dan kan je paardrijden dus risicovoller noemen dan fietsen. Dat jouw dochter een gat in haar hoofd heeft gekregen door de salontafel doet daar niks aan af, dat is een individueel geval.

Kinderen lopen overal risico's, maar ze lopen dus méér risico bij paarden dan ergens anders.
Het is niet relevant om dit aan te halen, omdat dit aparte discussies zijn. Het gaat hier om: mag een 5-jarige paardrijden? En niet om: mag een 5-jarige rennen in huis?

Denk niet dat kinderen van 5/6 meedoen aan dikke paardensport en op hete paarden worden gezet, of meedoen aan een paardenrace(waar erg veel van die ongelukken in zitten, in de hoge sport).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:28

En in welke leeftijdscategorie zitten de meeste slachtoffers TS? Heb jij je bronnen wel goed uitgespit?
Het is WEL relevant om aan te halen omdat kinderen niet meer risico bij paarden lopen dan ergens anders

TS wat is jouw ervaring met kinderen? Waar onderbouw jij je mening op?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:30

44Myrthe44 schreef:
geerke schreef:
ja hoor...maar wel met iemand er naast.Niet los dus.

Kan je ook uitleggen waarom je dat vindt?

omdat ik van mening ben dat een jong kind niet ervaren genoeg is en niet snel genoeg kan reageren als het fout gaat.Met fout gaan bedoel ik rijtechnisch ingrijpen als een pony er van door gaat of gaat bokken.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:31

44Myrthe44 schreef:

Je vergeet hierin onderscheid te maken. In bijvoorbeeld de cross zullen meer ongelukken gebeuren dan in een manege, dan kun je paardrijden inderdaad gevaarlijker noemen. Maar ik zie geen 5-jarigen rondcrossen, die zie ik eerder een paar rondjes hobbelen just for fun en verder weinig spectaculairs. Vraag me af waar je al die stellingen vandaan haalt en of je er enig bewijs voor hebt.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:32

Ik ben wel benieuwd of het jong paardrijden echt invloed heeft op het lichaam. Ik weet nog wel dat mijn ouders "vroeger" toen ik een jaar of 10 was regelmatig werden aangesproken met de vraag "Is het wel verstandig dat zo'n jong meisje (en vooral dun, toen had ik nog geen heupen) op zo'n brede tinker reed. Kreeg ik later dan geen last als ik een kind zou krijgen?"

Vond dat altijd een rare redenatie, maar vraag me af of daar ooit onderzoek naar is gedaan...

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:33

Wat ik mij nu afvraag... waarom wuift de ts alle argumenten van andere bokkers weg zodat enkel haar mening er doorgedrukt kan worden?

trouwens ts, ik heb er niet van geleerd en houd er niet van als iemand zonder kinderen en die net komt kijken mij op een manier alsof ze iemand van 50 is met een berg aan levenservaring op de vingers te tikken :) .

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 21:35

Ojajoh schreef:
En in welke leeftijdscategorie zitten de meeste slachtoffers TS? Heb jij je bronnen wel goed uitgespit?
Het is WEL relevant om aan te halen omdat kinderen niet meer risico bij paarden lopen dan ergens anders

TS wat is jouw ervaring met kinderen? Waar onderbouw jij je mening op?

Natuurlijk vallen de meeste slachtoffers niet onder 5-jarigen, simpelweg omdat er maar erg weinig 5-jarigen zijn die paardrijden ten opzichte van andere leeftijdsgroepen.
Maar stel je neemt 10000 5 jarigen die paardrijden, en 10000 5-jarigen die fietsen. Na een jaar zijn de meeste ongelukken (met letsel) gebeurd onder de eerste groep.

Mijn ervaringen met kinderen is niet echt relevant voor deze discussie, aangezien ik het graag algemeen wil houden. Maar als je het graag wil weten: ik geef (beginners)les op een manege, aan kinderen vanaf 7/8 jaar.

@ calice: ik probeer niet mijn mening door te drukken, dit heet een discussie. Mensen komen met argumenten, waar weer tegenargumenten op gegeven worden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:38

Moet er soms een ethische commissie komen, die bij elk ongeval met een kind, zich gaat buigen over de situatie? >;)
Daar lijkt het een beetje op namelijk.

Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor hun kind.
Meeste maneges kan een kind lessen vanaf 7 jaar, dus dat is al geregeld.
En als mensen privé een kind op een pony zetten, dat is hun eigen zaak.
Ik was ook zo rond de 5 toen ik pony leerde rijden, gewoon bij m'n oom.
En geleerd met vallen en opstaan, net als een kind van 7 dat doet.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 12-08-13 21:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:38

Ik was 2, hobbelde ik op een kwpn'er rond,
Met 4 jaar had ik m'n eigen shet waar ik op rond hobbelde.
Dus ik vind dat het wel kan,
mits je een betrouwbare pony heb, en het ligt ook aan het kind zelf..
En welke begeleiding je er bij heb.
Ik heb vaker wat gebroken met skeeleren, fietsen, en alles daar om heen.
dan met paardrijden :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:41

Ervaring met kinderen is wel degelijk relevant, en onderzoeken ook....
Want jij onderbouwt je mening niet, je duwt alleen je mening door...