Eigen paard aanschaffen met meerdere haalbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Re: Eigen paard aanschaffen met meerdere haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:40

Ik heb samen met mijn dochter een paard. Zijn dusdanig op elkaar ingespeeld dat dat meer dan prima gaat. We staan goed op één lijn. Daarvoor eerst ervaring opgedaan door jaren samen privépaarden bijgereden te hebbenen en gedeeld eigenaarschap gehad met de eigenaresse van een voorheen bijrijpaard. Dit laatste werkte helaas toch niet echt: op papier leuk (hadden ook contract) maar in de praktijk veel lastiger dan je denkt! Wat bijvoorbeeld als één der partijen graag van stal wil veranderen? En wij verschilden van mening over bijvoorbeeld instructie/les met elkaar, en dat is dan toch heel lastig hoor! Als vrienden uit elkaar gegaan voordat het écht mis zou gaan. Nee, ik zou zo'n constructie nooit aanraden: gaat echt niet werken!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:41

Komt altijd gedoe van, kan tijden goed gaan, maar uiteindelijk eindigt het altijd in ruzie, meestal over kosten als het paard ziek word en dan krijg je dat vingertje, dan kan je beter leasen, veel duidelijker

CEA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 22:18

Mindim schreef:
185 euro per maand is niet zoveel hoor.

Voor het paard lijkt me het ook niets, baas a rijdt op zit en heeft zijn eigen set regels wat paard wel en niet mag, deze regels zijn net weer wat anders dan de regels van eigenaar b, die het liefst zijn slofteugel er om heen knupt en baas c is natuurlijk ingesteld.
Jee, dat paard snapt er niets meer van.
Misschien een beetje uitvergroot, maar behalve de sores die je er zelf van kunt krijgen, vind ik meerdere eigenaren w(jij wilt naast je zelf nog meer eigenaren begrijp ik uit de OP, dus meer dan 1) voor een paard met ieder eigen regels wat betreft rijden en dergelijke, niet fair voor een paard.

Maar komt het leasen van een manege paard uiteindelijk niet op hetzelfde neer? Daar hebben toch ook al verschillende mensen op gereden? Het meest ideale is het kopen van een eigen paard, maar dat is gewoon weg onbetaalbaar. Ook het alleen leasen van een paard, al is volgens velen 185,00 euro niet veel, legt een behoorlijk beslag op ons maandelijks budget en dus ook niet haalbaar. Vandaar het onderzoeken van een creatieve manier, waarmee het misschien wel mogelijk wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:20

Waarom ga je niet lekker iets bijrijden dan? Wel de lusten, niet de lasten.

CEA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 22:21

duckydive schreef:
Als het is met iemand die je goed kent, hoeft het geen probleem te zijn.
Wij hebben er 1 met mijn 2 nichten. geen problemen so far.
vooraf goede afspraken maken voorkomt een hoop gedoe.

Leuk om toch ook te horen dat het wel kan werken. Snap de andere reacties ook wel hoor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:25

CEA schreef:
Mindim schreef:

Voor het paard lijkt me het ook niets, baas a rijdt op zit en heeft zijn eigen set regels wat paard wel en niet mag, deze regels zijn net weer wat anders dan de regels van eigenaar b, die het liefst zijn slofteugel er om heen knupt en baas c is natuurlijk ingesteld.
Misschien een beetje uitvergroot, maar behalve de sores die je er zelf van kunt krijgen, vind ik meerdere eigenaren w(jij wilt naast je zelf nog meer eigenaren begrijp ik uit de OP, dus meer dan 1) voor een paard met ieder eigen regels wat betreft rijden en dergelijke, niet fair voor een paard.

Maar komt het leasen van een manege paard uiteindelijk niet op hetzelfde neer? Daar hebben toch ook al verschillende mensen op gereden? Het meest ideale is het kopen van een eigen paard, maar dat is gewoon weg onbetaalbaar. Ook het alleen leasen van een paard, al is volgens velen 185,00 euro niet veel, legt een behoorlijk beslag op ons maandelijks budget en dus ook niet haalbaar. Vandaar het onderzoeken van een creatieve manier, waarmee het misschien wel mogelijk wordt...

- En hoe wil je het aanpakken als de andere eigenaren bij je paardje wel die koliek operatie van €6000,- willen laten uitvoeren (en willen dat jullie dus de helft betalen) en jullie dat niet willen omdat je het niet kan betalen?
- Hoe wil je het gaan doen als kindertje X de pony een week mee wil nemen op ponykamp en de pony daardoor n week niet beschikbaar is voor jouw kind, terwijl je er wel voor betaald?
- Hoe ga je het aanpakken als kindertje X graag fanatiek wedstrijden wil gaan rijden (incl. de bijbehorende training 5 dagen per week en de hele dagen weg in het weekend) en jouw kindje graag een buitenritje wil rijden?
- Hoe ga je dat doen als kindertje X over een jaar naar de andere kant van t land blijkt te verhuizen?
- Hoe ga je het doen als kindertje X over een jaar geen zin meer heeft in paardrijden maar veel liever op judo gaat, en haar ouders dus niet meer willen betalen?
- Hoe ga je het doen als jouw kindertje over een jaar geen zin meer heeft in paardrijden maar veel liever op judo gaat?
-Hoe ga je het doen als kindertje X graag veel buiten wil rijden en dus ijzers eronder wil (à €80,- iedere 6 tot 8 weken) terwijl jouw kindertje alleen maar in de bak rijdt en ijzers dus niet nodig zijn?
- Hoe ga je het doen als je over al het bovenstaande (of over iets totaal anders) slaande ruzie krijgt met de ouders?
- Hoe ga je het doen als de kindertjes slaande ruzie krijgen?

Hierboven staan maar een paar dingen die fout kunnen gaan. Ik zou nooit 50/50 de verantwoordelijkheid met iemand willen delen, je denkt er toch nooit 100% hetzelfde over.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:31

Ik zou het ook afraden. Ik heb er ook wel eens over nagedacht hoor, omdat ik ook niet de financiële middelen heb om een paard te kopen. Maar ik ben het wel eens met wat de mensen hier zeggen; je gaat er geheid problemen mee krijgen. Als de anderen het laten afweten ben je goed de sjaak...

Daarbij zou je überhaupt al iemand moeten vinden die toevallig bij jou in de buurt woont, eenzelfde soort paard zoekt met hetzelfde doel als jij, en er een soort van zelfde ideeën op nahoudt over de omgang met paarden e.d.

Je kan beter een leuk bijrijpaard zoeken, dat heb ik ook gedaan, totdat ik de kosten voor een eigen paard kan opbrengen. Betaal voor bijrijpaard een kleine bijdrage per maand.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:37

Ook ik raad het af, vriendin van mij heeft samen met haar moeder een paard gekocht en dat ging ook grandioos mis. Als je het niet alleen kunt betalen moet je het gewoon niet doen. je mag niet er vanuit gaan dat je mede-eigenaar (mocht je het doen) altijd maar kan mee betalen. Wat als die zijn/haar baan kwijt raakt en niet meer voor het paard kan zorgen? Een paard is en blijft een luxe-artiekel, hoe je het wend of keert. Kun je het finacieel niet aan, niet zeuren en kijken naar wat meer mogelijk is. Ik kan ook geen eigen paard betalen, wil er we een. Ik peins er niet over samen met iemand een te kopen.

CEA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 22:57

Vjestagirl schreef:
- En hoe wil je het aanpakken als de andere eigenaren bij je paardje wel die koliek operatie van €6000,- willen laten uitvoeren (en willen dat jullie dus de helft betalen) en jullie dat niet willen omdat je het niet kan betalen?
- Hoe wil je het gaan doen als kindertje X de pony een week mee wil nemen op ponykamp en de pony daardoor n week niet beschikbaar is voor jouw kind, terwijl je er wel voor betaald?
- Hoe ga je het aanpakken als kindertje X graag fanatiek wedstrijden wil gaan rijden (incl. de bijbehorende training 5 dagen per week en de hele dagen weg in het weekend) en jouw kindje graag een buitenritje wil rijden?
- Hoe ga je dat doen als kindertje X over een jaar naar de andere kant van t land blijkt te verhuizen?
- Hoe ga je het doen als kindertje X over een jaar geen zin meer heeft in paardrijden maar veel liever op judo gaat, en haar ouders dus niet meer willen betalen?
- Hoe ga je het doen als jouw kindertje over een jaar geen zin meer heeft in paardrijden maar veel liever op judo gaat?
-Hoe ga je het doen als kindertje X graag veel buiten wil rijden en dus ijzers eronder wil (à €80,- iedere 6 tot 8 weken) terwijl jouw kindertje alleen maar in de bak rijdt en ijzers dus niet nodig zijn?
- Hoe ga je het doen als je over al het bovenstaande (of over iets totaal anders) slaande ruzie krijgt met de ouders?
- Hoe ga je het doen als de kindertjes slaande ruzie krijgen?

Hierboven staan maar een paar dingen die fout kunnen gaan. Ik zou nooit 50/50 de verantwoordelijkheid met iemand willen delen, je denkt er toch nooit 100% hetzelfde over.

Ik begrijp je punt. Er kunnen idd. nogal wat nadelen aan kleven. Gezien ook de andere reacties en sommige negatieve ervaringen lijkt het me achteraf gezien niet zo verstandig. Maar goed door creativiteit zijn al heel wat mooie dingen ontstaan natuurlijk. Je weet het maar nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:13

CEA schreef:
Mindim schreef:

Het is je eigen paard, geen manegepaard. Ik mag hopen dat de manegepaarden onder welke ruiter dan ook dezelfde instructie krijgen. Maar goed, ik vind manegepaarden dan ook niet te benijden.
Als je 185 euro te veel geld vind, dan zou ik er niet aan beginnen, want wat als de veearts langs moet komen? Ik was ook al weer 150 euro kwijt aan een hoestend paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:25

Als het nu om bv moeder en dochter/zoon gaat of broer en zus zou het eventueel nog kunnen. Maar met een wildvreemde? Nee, ik denk dat het onwijs lastig is om iemand te vinden waarbij je echt op 1 lijn ligt en het eens bent over voeding en stalling en dat soort zaken.
Daarnaast met een goede vriendin of kennis zou ik er ook niet aan beginnen. Je moet altijd met z'n tweeën bespreken en de tijd goed verdelen. Ik denk dat je beter zou kunnen gaan kijken naar een bijrijdpaard. Dan heb je ook niet zoveel kosten. In de omgeving die je noemt zijn er best wel te vinden maar het is wel afhankelijk van de ervaring van de ruiters.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:31

Tigra_ schreef:
Als het nu om bv moeder en dochter/zoon gaat of broer en zus zou het eventueel nog kunnen. Maar met een wildvreemde? Nee, ik denk dat het onwijs lastig is om iemand te vinden waarbij je echt op 1 lijn ligt en het eens bent over voeding en stalling en dat soort zaken.
Daarnaast met een goede vriendin of kennis zou ik er ook niet aan beginnen. Je moet altijd met z'n tweeën bespreken en de tijd goed verdelen. Ik denk dat je beter zou kunnen gaan kijken naar een bijrijdpaard. Dan heb je ook niet zoveel kosten. In de omgeving die je noemt zijn er best wel te vinden maar het is wel afhankelijk van de ervaring van de ruiters.
+1

Als je een manege paard/pony fulltime leaset rijdt er (als het goed is) niemand anders meer op.

Ik heb ook geprobeerd om een pony te delen. Nou ik kan je vertellen eens en nooit weer ... Bij ons ging het gelukkig al fout toen de aanschaf bijna rond was (hoefden alleen nog te tekenen voor het paard& stalling).
Alleen al op zoek gaan naar een 'perfect' voor alle partijen is eigenlijk onmogelijk. En als de een wat verkeerd zegt of doet ... wat dan? Dan is je viervoeter de klos van al het gezeur tussen jullie.

Ik ben door al dit gedonder, heeft ruim 1 maand geduurd, wel wijzer geworden in de aanschaf en onderhoud van een pony/ paard. Voor mij is het onderhoud (weide + stal) te duur voor nu. Wellicht in de toekomst dat ik wel een eigen pony/ paard kan aanschaffen, maar voor nu houd ik het bij een verzorgpaard.
Misschien kan jij een verzorgpony of paard in de nabije omgeving vinden? Dan kan je toch wennen aan de verantwoordelijkheden, maar nog niet de lasten ervan ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:33

Ik zou er niet aan beginnen, het is al moeilijk genoeg om als moeder en dochter 1 paard te delen; laat staan met nog meer mensen erbij. Iedereen heeft zo zijn eigen mening en paardenmensen zijn toch al niet de makkelijkste mensen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:47

Oud gezegde van mijn opa: Je kan nog beter een vrouw delen dan een paard...

Wijsheid uit 1930 :')

Ik vind het vaak vooral sneu voor het paard, heb 't een aantal keer mogen meemaken en het kwam neer op dubbel arbeid, want iedereen wil er toch het maximald uithalen...

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:48

ruitje schreef:
Oud gezegde van mijn opa: Je kan nog beter een vrouw delen dan een paard...

Wijsheid uit 1930 :')

Ik vind het vaak vooral sneu voor het paard, heb 't een aantal keer mogen meemaken en het kwam neer op dubbel arbeid, want iedereen wil er toch het maximald uithalen...

Mooi gezegde ruitje _/-\o_ en het is zo 100% waar!

SerenaPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:59

Ik zou er niet aan beginnen, zeker niet als je voor 185 per maand alleen een paard kan leasen!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:14

185 p maand? Ik ben binnen 1 week 240 lichter geworden door entingen en 2 dagen later
spoed door slokdarmverstopping. Dan had je ieder 120 moeten betalen, dat is naast de helft stallingkosten al meer dan 200 voor een maand en aangezien je 185 al veel vindt. Ik zou het niet doen, omdat je ook hoge kosten krijgt als je het paard deelt, zoals vjesta zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:16

SerenaPaard schreef:
Ik zou er niet aan beginnen, zeker niet als je voor 185 per maand alleen een paard kan leasen!

Dan ben je juist veel goedkoper uit dan met een eigen paard :=

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:18

Ik heb mijn paard samen met iemand anders gehad. Alle kosten werden door twee gedeeld.
Het ging een tijdje goed, tot ik een keer rijles had en de andere eigenaar 'mijn' paard had meegenomen voor een buitenrit.
Ik vond ook dat de andere eigenaar het paard te veel doorreed tijdens buitenritten, dan kwam hij altijd druipend van het zweet terug op stal.
Zo waren er nog een paar dingetjes, uiteindelijk hebben we er flink ruzie over gehad, maar heb ik het paard helemaal gekocht. De andere eigenaar heeft een ander paard gekocht.

Ik zou er heel goed over nadenken voor je eraan begint. Ik ben zelf iemand die niet zo goed kan delen en vind dat ik het beste weet wat voor mijn paard goed is. Als je alles eerst moet overleggen met een ander, dat moet je wel kunnen...
Ik zelf zou er niet (meer) aan beginnen.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:21

4 jaar geleden hebben wij besloten om samen met iemand een paard te kopen. Er zijn afspraken gemaakt en we zijn naar een paard gaan kijken en gevonden. De dagen en kosten werden eerlijk verdeeld. Aan het begin ging het allemaal heel goed. Maar in maart deden de eerste problemen zich voor. ( paard was in juni gekocht). Er was onenigheid over wat er met het paard gedaan werd. Wij hadden het gevoel dat zij overal over besliste. Ik zou alleen op het paard mogen rijden en mijn moeder en zusje niet terwijl zij er meerdere mensen op liet rijden. Iedere keer als ik wou springen was hij 'kreupel'. En als de instructie er naar keek liep hij gewoon goed. Dit gebeurde steeds vaker. Na een gesprek leek alles weer goed te gaan. Maar In augustus gebeurde dit weer. Ik mocht het examen van mijn ruiterbewijs er niet op rijden. De rede was niet duidelijk. Uit heb het examen wel gewoon op hem gereden. Daarna heeft zij hem meegenomen op vakantie. Na de vakantie is hij met uitladen nog van de klep gevallen. Er is toen weer een gesprek geweest en daarin is besloten dat zij hem helemaal zou kopen omdat de samenwerking geen samenwerking te noemen was.

Het klinkt heel leuk , samen een eigen paard. Maar die het iemand samen waarvan je 1000% zeker weet dat je het daar heel lang mee uit kan houden. Maak hele duidelijke afspraken en denk er ook over na wat er gebeurd als de samenwerking stopt om welke reden dan ook.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:23

CEA schreef:

Soms moet je het domweg accepteren dat iets niet haalbaar is, daar loopt iedereen bij tijd en wijle weleens tegenaan. Als 185,00 per maand al niet haalbaar is op lease basis dan is een ( gedeeld ) eigen paard al helemaal niet haalbaar. ;) Werk jezelf niet in de nesten, wat niet kan gaat gewoon niet. Bekijk de situatie over een paar maand/jaar nog een keer, sta je er misschien heel anders voor.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:27

Ik zou even flink overwegen wat je het liefst wilt, alle voor- en nadelen op een rijtje zetten van leasen, eigen paard met iemand samen, eigen paard alleen (en dan eventueel voor lease aanbieden)..

Zelf heb ik ook veel ervaring met een paard samen hebben.. Met vriendin A. ging dit super goed! 4 jaar samen een paard gehad.
Maar met vriendin B. hadden we 2 paarden samen (shet en een grote) maar dit ging na 1 jaar al mis! waarvan ik in het begin net zo'n goeie band had als met vriendin A, het kan dus zomaar ineens omslaan, en ik kan je uit ervaring vertellen dat dat echt niet leuk is!!
Uiteindelijk wel een goede beslissing uit gekomen en ik heb het paard wat ik wilde en zij de ander.. (ook deels omdat zij niet zoveel van paarden wist)

Maar zelf zou ik het nooit meer doen!! Denk het dus goed over na, dat is het enige wat ik je mee kan geven ;)
Mocht je het samen met iemand doen, zou je ook bijvoorbeeld eerst samen een paard kunnen leasen, kijken hoe dat verloopt en of dit goed gaat, je kan altijd nog overgaan in koop ;) en uiteraard alle punten bespreken en afspraken maken, deze zwart op wit zetten en beide een handtekening eronder.. Dan kan je elkaar altijd op die afspraken wijzen!

Heel veel succes!

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:33

Nee,lijkt me niet te doen!
Enkele discussiepunten!
De hoeveelheid voer,en welk merk!
Wel of geen dekens,ijzers,beenbescherming.
Verhuizingen.
Ruzie op stal.
Wel of niet aan de teugel rijden en de manier waarop.
Welke instructrice nemen we.
Zo kan ik nog wel even doorgaan wat er allemaal voorbij kan gaan komen :P

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:35

ik zou het je toch afraden :)
mijn pony bv vind het heel moeilijk om verschillende ruiters te hebben. omdat iedereen anders rijd, kon ik nooit met hem verder komen. meneertje snapte dat niet :)
nu dat ik hem een jaar ongeveer alleen rijd, krijg ik nu pas vorderingen :)

ik zou gewoon een lease paard zoeken. er zijn er voldoende waar je uiteindelijk dan alleen op komt te rijden, dat zelfs soms de eigenaar er niet meer mee rijd (2x in mijn geval)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:36

Ik zou het alle bovenstaande redenen ook niet doet TS.

En wat zeker doorslaggevend is, is dat we het hier over kinderen hebben. Je moest eens weten hoe snel kinderen hun interesse kunnen verliezen en dan zit de ander er maar mee. Om je en voorbeeld te geven: ik heb als kind ook een hele tijd een paard "gedeeld" met mijn vier jaar oudere zus. Nu was er bij ons geen enkel probleem. Het paard was van mijn vader, betaald door mijn vader, hij besliste alles. Mijn zus had behoorlijk wat talent en deed het heel goed en fanatiek, tot een jaar of 15...toen kwam de interesse in de jongens en het uitgaan, en wou ze alleen nog maar voor het paard zorgen op de uren dat zij daar zin in had, en dat was niet veel...toen heeft mijn vader haar de keuze gegeven "of je zorgt voor het paard zoals het hoort, of je stopt er mee." Ze is er onmiddellijk mee gestopt. De paarden hebben jàrenlang op nog geen honderd meter van het huis gestaan maar de enige tijd dat ze ooit nog eens langskwam, was als ze een nieuw vriendje had want dan was het wel "stoer" om te showen dat "zij" een paard had :+ .

Ik bedoel maar dat je echt nooit kunt weten wat de toekomst biedt, zeker niet als die afhankelijk is van mensen die nog moeten groeien. En dan is de kans bijzonder groot dat er ooit een moment is dat één van de twee niet meer wilt of kan, en dan?

Persoonlijk denk ik, als je echt een eigen paard wilt hebben, dat je een constructie maakt van eigenaar-bijrijder. Dat wil zeggen dat een van de partijen het paard effectief koopt en ook 100% eigenaar en 100% verantwoordelijk is. De andere partij is bijrijder, mag het paard verzorgen en rijden en betaald hiervoor een kleine bijdrage. Desnoods met een afspraak dat als de eigenaar-partij het paar toch beu is, de bijrijder partij de eerste is om het dier tegen een schappelijke prijs of aankoopprijs over te kopen.
Voordeel van de eigenaar is dat het paard echt van hun is, er geen discussie is over welk voer, welk zadel, hoever ga je als het paard zwaar ziek is,..of de andere partij het nu goed vindt of niet, het is nu eenmaal het recht van de eigenaar daarover te beslissen en het is makkelijker te accepteren dan als je ook eigenaar bent en ook beslissingsrecht hebt.
Nadeel is dan weer dat de eigenaar ook verantwoordelijk is voor alle financiële risico's. Is het paard ziek dan komt dat uit de portemonnee van de eigenaar. En als de bijrijder besluit dat jongens leuker zijn geworden, dan heb je een tijd geen tweede inkomsten meer en moet je op zoek naar een nieuwe bijrijder, wat niet altijd even evident is.
Voordeel van de bijrijder is dan weer net het omgekeerde, geen zorgen over financiële risico's maar ook geen beslissingrecht dus het paard wordt niet echt "van jou".

Op deze manier gaat het nog steeds duurder uitvallen dan dat ieder de helft betaald, maar het is véle male veiliger en duidelijker om ruzies en problemen te vermijden. Als je het echt niet aankunt om een tijdje alleen een paard te betalen of je hebt helemaal geen spaarpot voor een dierenarts, dan zou ik het evenwel niet doen. En al het bovenstaande is natuurlijk ook maar van toepassing als je een paard vindt dat aan beide partijen hun eisen voldoet, en ook dat is al helemaal niet vanzelfsprekend!

Oh ja en buiten dat alles ben je met een paard delen inderdaad heel vaak wel wat meer kwijt dan 185 euro per maand dus als het louter gaat om het zo goedkoop mogelijk te houden dan moet je het zeker niet doen :D .