Met 2 op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demivds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:48

Waarschijnlijk kan het best wel, ik had en B pony van 1.21. Ik en mijn zusje stapten er met zijn tweeen op en reden zo zonder zadel de straat uit, hij had er totaal geen moeite mee. Hij vond het gewoon hardstikke leuk en hij deed ook gewoon de rengalop enz.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:49

opisop_shop schreef:
Denk dat zadels eerder uit ruitercomfort zijn uitgevonden.
Kan voor een eker heus geen kwaad TS.

+1

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:50

opisop_shop schreef:

Oké sorry...:') Waarom moet een zadel dan op maat gemaakt worden voor DE RUG van je paard?:+

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:51

DezeNaam schreef:
jiperdepip schreef:

En waarom is volgens jou zonder zadel rijden slecht? , het zou fijn zijn als je je mening ook onderbouwen kunt met feiten....
Volgens mij is het een feit. Je drukt 2 scherpe voorwerpen (je zitbeenknobbels) in de rug van je paard. Een zadel is niet voor niets uitgevonden geloof ik? Ik zal zo wel wat voorbeelden geven, even geduld.

o , en waaraan kun je merken dat je paard daar last van heeft dan ?
mijn pony ziet er ook héél ongelukkig uit omdat ik zonder zadel rij :j
http://www.youtube.com/watch?v=t7Qrbk_wy0I
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 31-07-13 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:51

DezeNaam schreef:
Volgens mij is het een feit. Je drukt 2 scherpe voorwerpen (je zitbeenknobbels) in de rug van je paard. Een zadel is niet voor niets uitgevonden geloof ik? Ik zal zo wel wat voorbeelden geven, even geduld.

Oké, leuke theorie, ware het niet dat je zitbeenknobbels niet scherp zijn, én een goede ruiter verdeelt het gewicht over kont en bovenbenen, waardoor de druk prima wordt verdeeld :)
Een zadel is niet uitgevonden voor de drukverdeling, maar zodat ridders makkelijker bleven zitten, vrouwen met jurken konden rijden en cowboys comfortabeler zaten :Y) (dat is de korte uitleg uiteraard)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 31-07-13 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:52

DezeNaam schreef:
opisop_shop schreef:

Oké sorry...:') Waarom moet een zadel dan op maat gemaakt worden voor DE RUG van je paard?:+

Omdat je anders de rug van je paard naar de kl*te helpt. Daarom lijkt mij voor een paard zonder zadel fijner, kan er inidergeval nooit een verkeerd zadel op liggen!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:52

romyloverrr schreef:

Dat laat een paard niet merken. Een paard is namelijk een vluchtdier en zal pas laten merken dat het pijn heeft als het te laat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:53

Ik denk dat het juist hartstikke goed is geweest voor je paard. Die kan nl veel beter af en toe op deze manier een supergezellig ritje stappen met twee van lol gierende meiden erop, dan dat 'ie elke dag met uitstekend passend maatwerkzadel een hyperverantwoord werkje met uberserieuze chagarijnruiter moet doen :D
Het is een paard, geen cavia. Maar goed ook trouwens want dan was 'ie wel plat geweest ;)

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:53

DezeNaam schreef:
opisop_shop schreef:

omdat een zadel meer dan 1 nut heeft...

comfort voor de ruiter
gemak van op- en afstappen
betere verdeling van het gewicht
bescherming van de rug
...

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:55

WilmaBoy schreef:

comfort voor de ruiter
bescherming van de rug
...

Daar zeg je het, bescherming van de rug.;)

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:55

DezeNaam schreef:
romyloverrr schreef:

Dat laat een paard niet merken. Een paard is namelijk een vluchtdier en zal pas laten merken dat het pijn heeft als het te laat is.

De meeste paarden laten echt wel merken dat ze pijn hebben, paarden zijn heus niet achterlijk hoor :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:56

DezeNaam schreef:

Wist je dat een cowboy vroeger alleen een zadel bezat? Ze huurden een paard, en daar werd hun eigen zadel op gelegd. Die werden vroeger niet op maat gemaakt. Dat is echt iets van tegenwoordig.

Als je je verveelt in je vakantie is het misschien een goed idee om eens wat informatieve paardenboeken door te lezen, daar vind je al dit soort info :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:56

DezeNaam schreef:
romyloverrr schreef:

en waarom laat hij het meteen , bij het aansingelen al merken als hij een zadel niet fijn vind , of als je
iets te hand neerkomt in het zadel , als hij boos is of iets niet fijn vind gaan de oren in de nek.
echt pijn laat hij niet zien , maar die van mij legt niets eens de oren in de nek , en dus heeft hij er geen last van denk ik !

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:57

sannedeedee1 schreef:
De meeste paarden laten echt wel merken dat ze pijn hebben, paarden zijn heus niet achterlijk hoor :+

Heeft achterlijkheid iets te maken met het laten voelen van pijn dan? :')

Hallo, een paard is nog steeds een vluchtdier, geen mens.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:59

DezeNaam schreef:
WilmaBoy schreef:

comfort voor de ruiter
bescherming van de rug
...

Daar zeg je het, bescherming van de rug.;)

speciaal voor jou dan:

http://books.google.be/books?id=Xrrqdfy2-lMC&pg=PA263&lpg=PA263&dq=uitvinding+van+het+zadel+van+een+paard&source=bl&ots=VqCppLP8MH&sig=owtPLVsy_jDAlTviE4pCjEEQYtU&hl=en&sa=X&ei=6N34UYTTB8OWPb61gbAD&ved=0CEYQ6AEwAg#v=onepage&q=uitvinding%20van%20het%20zadel%20van%20een%20paard&f=false

neem dat even door, zal je zien dat VOOR de uitvinding van het zadel, de mensen echt wel zonder zadel reden...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:00

sannedeedee1 schreef:
Poiuytrewq schreef:
Dat anderen het doen betekend het niet dat het goed is.
Als iemand tegen jou zegt dat jij je paard in de krul moet trekken omdat de halve wereld het doet, dan is dat toch ook niet ineens goed voor je paard?

Nu worden er appels met peren vergeleken ;)
Bijna heel bokt overdrijft in dingen, ik zeg niet dat het goed is! Maar wel dat het voor 1 keertje niet super veel kwaad kan, volgens mij heeft iedereen deze lol met je knol wel eens gehad!

Ik bedoel meer te zeggen, dat als anderen iets doen dat het niet gelijk betekend dat het goed is.

Het kan vast niet veel kwaad als je het hee(eeee)l af en toe doet, maar je moet er geen gewoonte van maken.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 31-07-13 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:01

Dezenaam, je spreekt jezelf tegen, meid :)

Een paard is inderdaad een vluchtdier, en zal dus vluchten bij pijn. Een paard dat pijn in de rug heeft zal gaan rennen of staken. Dus als jij zonder zadel op je paard klimt, en die loopt net zo makkelijk als normaal, dan is er totaal geen sprake van pijn.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:01

Frappant toch eigenlijk dat men eerst doet en er dan pas erover gaat nadenken. 8)7

Ik zou het in ieder geval nooit doen, waarom een rug zo belasten als het niet nodig is. Ik werk op een manege voor mensen met een beperking, we doen daar ook aan backriding (met z'n tweeën dus), maar de paarden die we daarvoor gebruiken hebben wel heel dik schuim op hun rug liggen ter bescherming. En het is gewoon toch zwaar werken voor zo'n paard. Waarom zou je het überhaupt willen vraag ik me af? :?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:02

Ik voel hier nu alweer een hele discussie opkomen. Ik ben van mening dat het voor heel af en toe een keer best kan, gewoon stappen. Tuurlijk super voor de rug zou het niet zijn, maar heel af en toe een keer als je voorzichtig doet kan naar mijn mening niet veel kwaad. Paarden zijn niet van suiker. Het zadel is bedoelt voor verschillende dingen waaronder bescherming, maar dat betekend niet dat het zonder zadel af en toe gelijk heel erg schadelijk is. Eerst doen dan nadenken is niet zo slim, maar het antwoord moet je denk ik zelf bedenken.

Lol met je knol is ook belangrijk, gewoon voorzichtig doen en denken aan je paard en het komt vast helemaal goed. :j

Maar mensen laten we wel even on-topic blijven, het gaat er hier over of het erg schadelijk is om heel af en toe mijn zijn tweeën op een pony te stappen en niet over of paarden achterlijk zijn.

Wel is mijn vraag aan TS: Waarom?
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 31-07-13 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:02

WilmaBoy schreef:
speciaal voor jou dan:

*link even weg gedaan*

neem dat even door, zal je zien dat VOOR de uitvinding van het zadel, de mensen echt wel zonder zadel reden...

Ja en, die mensen reden zonder zadel inderdaad, wat moet ik daar mee?

Ik spreek mezelf niet tegen. Een paard is een vluchtdier, die laten dus NIET merken dat ze pijn hebben.

Maar goed, ik stop met deze discussie aangezien dit geen discussie topic is.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:05

DezeNaam schreef:
sannedeedee1 schreef:

Heeft achterlijkheid iets te maken met het laten voelen van pijn dan? :')

Hallo, een paard is nog steeds een vluchtdier, geen mens.

Eh ja, en zeg ik dat een paard een mens is dan? NEE.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:06

DezeNaam schreef:
WilmaBoy schreef:
speciaal voor jou dan:

*link even weg gedaan*

Ja en, die mensen reden zonder zadel inderdaad, wat moet ik daar mee?

Ik spreek mezelf niet tegen. Een paard is een vluchtdier, die laten dus NIET merken dat ze pijn hebben.

Maar goed, ik stop met deze discussie aangezien dit geen discussie topic is.

Een paard laat juistmerken dat ie pijn heeft, het eegens niet mee eens is, of iets vervelend vind.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:07

wat je ermee kan is dat het 'natuurlijk' rijden altijd heeft bestaan en dat een zadel pas later is gekomen.
Het maakt het leven voor zowel paard als mens makkelijker, maar het is geen verplichting zeg maar.

Dus opnieuw, zelf zou ik het ook niet doen, maar ik zie er geen erg in als het eens gebeurd op voorwaarde dat het geen overdreven gewicht is
Laatst bijgewerkt door WilmaBoy op 31-07-13 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:08

Een paard laat juist niet merken als hij pijn heeft. althans, niet snel.
En inderdaad dat heeft te maken met het feit dat het een vluchtdier is. Want heeft hij pijn, en laat hij dat zien, dan toont hij zwak, en toont hij zwak, dan zal ie de eerste zijn waar op gejaagd wordt omdat een dier met pijn een makkelijke prooi is. Dat noemen ze INSTINCT
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 31-07-13 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:09

Ik en m'n vriendin zijn al wel is een wandeling gaan maken
zij weegt precies 40 kg en zat in het zadel
Ik ben 30 kg en zat achterop
Paar is 1.58 m en een tinker ;)
Paard kon het makkelijk hebben hoor
Met een paard van de manege ( slank gebouwd) van 1.63 (?) m zou je het niet moeten proberen :n