De afvalrace voor Angel is begonnen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Sofie

Re: De afvalrace voor Angel is begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:17

Leuke Haf :j
Succes met haar afvalrace *\o/*

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:22

Veel succes met de afvalrace.

Ze is idd wel wat te dik als ik zo naar de foto's kijk.
Ik zou persoonlijk ook eerder minderen in de brok dan in het ruwvoer. Vind een hele schep brok en ook nog een halve schep muesli over de dag verdeeld heel veel voor een sobere pony die niet vol in het werk staat.

Ter vergelijk, mijn KWPN'er (met aanleg tot dik worden) die vol in het werk staat (dressuur, springen en SGW) krijgt 1 tot 1,5 schep muesli/brok per dag.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 13:23

Ik heb vanochtend met de staleigenaar overlegt!

Haar brok voor ochtend en avond blijft gewoon hetzelfde. Het is echt maar heel weinig wat ze krijgt en ze doet het hier prima op. Toen ik haar net op die stalling had staan kreeg ze een sportpaard hoeveelheid (1 hele schep basisbrok en een halve schep muesli iedere ochtend en avond :') ) maar daar zijn we inmiddels allang vanaf. Dit kreeg ze op haar vorige stalling ook alleen was die basisbrok van Masters en de brok op mijn huidige stalling van Havens.. Er zat dus duidelijk enorm veel verschil in.. want paard was niet meer te rijden.. Ze doet het super op de care4life dus die blijf ik wel houden

De muesli laten we idd weg, hij is in principe overbodig. Ze krijgt er wel nog een handje van na het werken als beloning.

Verder hebben we vandaag een half uur longeerwerk gedaan met de pessoahulp om :j

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:35

Super goed van je Maureen, ze is inderdaad een beetje te dik.
Hoewel ik echt veel erger heb gezien.
Ik zou als ik jou was een graasmasker kopen.
Heb sinds vorige week de Greenguard voor Natif en werkt echt super.
Hij vind het helemaal niet vervelend en kan er prima mee eten alleen wat minder dan zonder korf.
Dan hoef je ook niet te minderen op hooi ofzo want het is wel fijn als ze op stal genoeg te doen hebben.
Ik volg :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 13:38

Denk dat ik idd maar een ga bestellen

Oh jeetje :') dan gaat ze op de wei met een RSIH + vliegenmasker + graasmasker... oftewel een mint kleurig spook met 4 benen die eronder uit komen _O-

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:45

M_hartje_M schreef:
Ik zal eventjes haar volledige voerschema uitleggen

Ochtend: brok (pavo care4life 1/3 schep) + hooi. Het zijn kleine pakjes hooi en daar kreeg ze dan een hele plak van. Dit gaan we nu halveren naar een dunne plak.

Middag: Weidegang voor een paar uur op een korte wei. Zodra ze de lange wei op gaan gaan ze ietsje korter erop ivm koliek gevaar. Als ze op stal komt krijgt ze een halve schep muesli (Havens Natural Balance)

Avond: Brok (pavo care4life 2/3 schep) + hooi. Zelfde hoeveelheid als ochtend.

Tussendoor krijgt ze van mij alleen wortels of een appeltje

Brok helemaal weg doen. Alleen voor het idee nog een handje s'morgens en s'ochtends. Een paard/pony heeft geen brok nodig als ze niet werken of toch nauwelijks werken. Zo staan mijn oudste paarden op zemelen en pavo summerfit, weidegang overdag en wat hooi op stal. Ze zijn echt fit genoeg als er af en toe mee gereden wordt.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 13:47

Maar ik rij 5 dagen per week :P Soms ritten van 3 tot 4 uur buiten. Nu mag ik alleen niet rijden omdat het zadel niet goed past en ik moet wachten tot ze terug bespierd raakt, daarom dat ik nu iedere dag moet longeren met een hulp teugel en DAN kan pas mijn zadel aangepast worden.

Maar mijn paard werkt absoluut niet nauwelijks :P Denk dat je daar iets verkeerd begrepen hebt :D

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:51

Natif staat ook onder zijn eczeedeken met graasmasker :+
Vond het eerst heel erg zielig maarja.
Zelf vind hij het geloof ik niet zo erg.
Had eerst zo'n ander graasmasker echt zo'n korf om zijn mond maar dat vond ie echt niks.
Stond zielig in een hoekje te staan, arm ding }>

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:53

Ik dacht eerst de andere Angel van een andere bokker :+ :=

Vind dit paard best mee vallen. 25 kilo is te doen :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 13:54

Haha die arme Natif!

En nee, niet Angel van bokker Shinedown haha, die ken ik ook :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:00

M_hartje_M schreef:
Maar ik rij 5 dagen per week :P Soms ritten van 3 tot 4 uur buiten. Nu mag ik alleen niet rijden omdat het zadel niet goed past en ik moet wachten tot ze terug bespierd raakt, daarom dat ik nu iedere dag moet longeren met een hulp teugel en DAN kan pas mijn zadel aangepast worden.

Maar mijn paard werkt absoluut niet nauwelijks :P Denk dat je daar iets verkeerd begrepen hebt :D

Kijk dat maakte ik niet op uit je OP. Voor zo'n sober ras was je krachtvoer echt veel. Zelfs mijn eigen warmbloedjes (NRPS en heb 4 merries) staan niet op zo'n rantsoen. 2 staan er dus op zemelen en summerfit en 2 anderen op 3/4 schep pavo cerevit per dag per paard. Energie genoeg. Zal ook wel van paard tot paard afhangen. :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 14:35

Ja hihi sorry! Ik was idd niet zo duidelijk.

Ik denk dat ik het voer zoals het nu is (in brok dan) het beste zo kan laten. Nu vooral omdat we nu nog meer gaan werken voor die kilo's eraf te krijgen. De muesli laat ik wel weg :)

Ook vergeten te vermelden en vandaag ook pas achter gekomen. De grootste oorzaak van het dik worden is denk ik gevonden.. Mijn paardje is geschoren in een patroon en kwam heel moeilijk uit haar vacht. Ik heb toen maïsolie door haar voer gedaan, iedere dag een scheutje bij die halve schep muesli... Ik ben daar eigenlijk nog vrij lang mee door gegaan terwijl ze al super in der vacht zit. Vandaag toen ik de fles olie zag staan en ik even op de achterkant keek en zag hoeveel vetten erin zaten (logsich natuurlijk) heb ik hem maar mee naar huis genomen.

Nu dat ik daar sowieso mee gestopt ben ben ik eens benieuwd hoe snel het zal gaan :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:43

maisolie is inderdaad een dikmakertje. De volgende keer is het beter om wat gekookt lijnzaad te voeren. :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 14:49

Ja dat klopt! Maar als ik heel eerlijk ben was ik weer lekker naïef en dacht ik: olie is olie, hoppa! erbij.. Nou :P Lesje geleerd!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:53

Onze Haflingers krijgen PavoVital Complete, een dagelijkse vitaminen en mineralenaanvulling.
Zo weten we zeker dat ze alles krijgen wat ze nodig hebben.
Wie weet is het ook wat voor jouw Haflinger?

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:00

Ik vind haar ook niet extreem vet hoor! wel een mooi type haflinger! succes met de training :)

Die van mij is op het moment ook echt net een zwangere merrie (en tis een ruin)
Ik zie hier een aantal keer het graasmasker als tip voorbij zien komen.. ik wilde deze ook aanschaffen maar begreep dat ze met zo'n masker niet uit een slootpomp/waterpomp kunnen drinken?
Hoe krijgt jouw paard zijn water?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:03

2x een dunne plak hooi per dag van een klein baaltje? Zo'n pakje bedoel van 25 kilo? Dan zou ze 2 a 3 kilo hooi krijgen en wat gras, dan ga ik mee met voorgaande posters, laat dat krachtvoer maar zitten en lekker wat meer hooi erin. 2 kilo is naar mijn mening (en eigenlijk belangrijker, de ruwe stof berekening van wat een paard binnen moet krijgen) echt te weinig ruwvoer.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 15:05

Quelee: Thanks! Mijn paard krijgt water uit een grote badkuip in de wei.

Depende: Nee zijn nog kleinere baaltjes wat we op stal hebben haha :)

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:27

QueLee, gaat makkelijk hoor. Heb hem er de eerste keer even mee geholpen maar nu gaat het prima. Ze moeten net even weten dat ze wat meer water moeten pompen om er met de greenguard van te kunnen drinken.

Edit typo

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:37

M_hartje_M schreef:

Ik rij ook 5 dagen in de week (zowel in de bak als buiten), maar die van mij krijgt toch echt maar een handje muesli per dag :D
Wel met vitaminebrok, zodat hij alles binnen krijgt. En voldoende ruwvoer. Momenteel ook weer minder gras dan normaal (strookbegrazing) en nog blijft hij fors.
Al is hij wel een zwaarder type dan jouw haflinger: http://i35.tinypic.com/30cyki9.jpg
Je ziet: nog ronder. Maar als je naar zijn billen kijkt, zijn dat wel spieren. Hij heeft vooral last van een zware hals en lovehandles op de schouders.

Wat ik vooral bij jouw paard zie zijn niet zozeer de vetopslag op sommige plekken, maar vooral een onbespierd paard.
Ik zou zeker het ruwvoer erin houden, brok stoppen, vitaminebrokje er voor in de plaats en eventueel wat muesli of een handje basisbrok als je merkt dat ze iets te kort komt.
Qua trainen zit je wel goed denk ik. :j
5 dagen in de week is prima om conditie en spieren op te bouwen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 15:41

Die van jou is idd echt een tank! Prachtig <3 Vind dat persoonlijk toch wel wat mooier dan die hele smalle haflingers :)

Ik ga het overleggen met de staleigenaar! Ik zie haar morgenochtend toch :) Makkelijker dan dat ik het via sms ofzo ga doen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:45

Bedankt :D
Ik heb hem gekocht als luxe haf, maar dat liep allemaal anders in de loop der jaren :D

Ik zou het zeker overwegen. De mijne kreeg van de winter ook lucerne en podogrow mee met de trekpaardjaarling waar hij bij staat. En ik maar niet snappen waarom hij niet afviel :+
Nu staat hij weer gewoon alleen op vitaminebrok en een handje muesli voor medicijnen. Dat werkt beter. Ik merk nog geen gebrek aan energie, dus voorlopig blijft het hier ook bij. Ik moet wel zeggen dat hij van een handje brok erg explosief wordt, dus hij heeft het ook echt niet nodig.
Maar dat moet je gewoon even aankijken. Ieder paard is weer anders :j
Plaats je over een paar weken wel weer een foto? Ben benieuwd hoe het gaat lopen :j

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 15:49

Haha ja lucerne is echt een dik makertje ja!

Bij Angel merkte ik vandaag bij het longeren wel een beetje gebrek aan conditie. Maar dat komt ook wel weer goed denk ik. Ik ga inderdaad over een paar weken weer een nieuwe foto plaatsen! We hebben nog de hele vakantie de tijd!

Zodra school weer begint gaat dat nou eenmaal voor. Heb het afgelopen jaar echt gewoon verkl**t en ik wil het dit jaar echt goed gaan doen. Gelukkig heb ik een super bijrijder die me dan kan helpen!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:05

Mijn haf krijgt de dieetmix van subli, echt een aanrader. Google maar eens ;) En de greenguard is ook een aanrader voor op de wei, echter niet op te kort gras dan krijgen ze haast niks binnen!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 16:07

Ik wil jullie absoluut niet tegen spreken hoor maar ik ga het eerst eventjes nog proberen met het huidige voer. Als ik echt na een tijd nog geen verschil zie ga ik die dieetmix van subli proberen want ik hoor er veel goeds over!

Het voer wat ik nu geef zit namelijk in mijn maandelijks 'pakket' om het maar even zo te noemen. Ander voer nemen is absoluut geen probleem alleen dan moet ik zelf de zakken kopen en ik heb alleen een fiets :')