"Als hij het niet fijn vind laat hij het wel merken"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: "Als hij het niet fijn vind laat hij het wel merken"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 18:35

Sorry, ik wist al niet zo goed waar het moest..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:36

Kleine moeite hoor :-)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:38

Oefff... dit komt me zo bekend voor. Paard van een kennis had best veel rijtechnische problemen met buigen, niet willen aanspringen rug wegdrukken enz.. Maar hij mankeerde niks want anders zou het wel laten merken.... Zo frustrerend en verdrietig voor het paard ...

werida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:52

Ik vind 'hij laat het wel merken' een beetje een lakse opmerking... jammer dat sommige mensen dat geloven. het is ook een beetje het vermenselijken van een paard. Een paard is geen mens!!! een mens geeft zwakte aan om geholpen te kunnen worden. een paard niet omdat zwakte ze kwetsbaar maakt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:49

Mijn paard laat het ook wel merken hoor, dus ik ben vrij legaal bezig als ik het zeg :Y) Uiteraard moet je het wel kunnen lezen. Een hoop mensen zouden het bij mijn paard niet merken dat dingen teveel/verkeerd zijn geweest. Je moet het wel kunnen zien, dat heb ik over de jaren wel geleerd gelukkig - bij mijn huidige paard dan.

Maar ben het wel met je eens. Het wordt vaak genoeg gebruikt dat excuus. Echter, misschien laten de paarden het wel merken, maar een hoop mensen kunnen dat niet lezen (willen het niet lezen?) en zien de tekenen niet. Ik ben ook niet heilig, ik zie ook lang niet alles. Mijn paard ken ik nu al ruim 9 jaar, en nog moet ik nog zoveel leren hoe ze nu 100% is.

Paarden laten niet snel dingen merken. Hoeveel paarden wel niet met zich laten sollen.... soms maak ik wel grapjes 'was mijne maar zo'n goedsul' en niet zo'n gevoelige miep. Maar dat is maar een grapje, want ik vind het juist heel fijn en leerzaam dat mijn merrie zo'n miep is. Dan zie ik het iig, dan merk ik het iig op. Altijd maar met een verrot zadel op je paard hobbelen op een rot manier, en in een stal houden op verkeerd voer. Ja, maar anders zou je het wel merken, en die paarden worden allemaal ook gewoon oud..... - dussss is dat blijkbaar een vrij brief zo door te gaan op een verkeerde manier? Nee...

Een hoop mensen hebben nog een hoop te leren. Ik ook. Maar helaas staat niet iedereen er voor over, en houden de oogkleppen op.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:07

Tancreda4 schreef:
Mijn paard laat het ook wel merken hoor, dus ik ben vrij legaal bezig als ik het zeg :Y) Uiteraard moet je het wel kunnen lezen. Een hoop mensen zouden het bij mijn paard niet merken dat dingen teveel/verkeerd zijn geweest. Je moet het wel kunnen zien, dat heb ik over de jaren wel geleerd gelukkig - bij mijn huidige paard dan.

Maar ben het wel met je eens. Het wordt vaak genoeg gebruikt dat excuus. Echter, misschien laten de paarden het wel merken, maar een hoop mensen kunnen dat niet lezen (willen het niet lezen?) en zien de tekenen niet. Ik ben ook niet heilig, ik zie ook lang niet alles. Mijn paard ken ik nu al ruim 9 jaar, en nog moet ik nog zoveel leren hoe ze nu 100% is.

Paarden laten niet snel dingen merken. Hoeveel paarden wel niet met zich laten sollen.... soms maak ik wel grapjes 'was mijne maar zo'n goedsul' en niet zo'n gevoelige miep. Maar dat is maar een grapje, want ik vind het juist heel fijn en leerzaam dat mijn merrie zo'n miep is. Dan zie ik het iig, dan merk ik het iig op. Altijd maar met een verrot zadel op je paard hobbelen op een rot manier, en in een stal houden op verkeerd voer. Ja, maar anders zou je het wel merken, en die paarden worden allemaal ook gewoon oud..... - dussss is dat blijkbaar een vrij brief zo door te gaan op een verkeerde manier? Nee...

Een hoop mensen hebben nog een hoop te leren. Ik ook. Maar helaas staat niet iedereen er voor over, en houden de oogkleppen op.

Dat is dus ook waar ik een hekel aan heb. Ik ken een springstal waar ze nog nooit gehoord hebben van maten in een zadel, niet voor ruiter maar zeker niet voor paard. 1 zadel wordt gebruikt voor alle paarden, waaronder een zeer brede pony/klein paard en een heel smalle van 1.60. Het verschil zie je van ver. Ook dat ze zadels gewoon rotslecht liggen zie je zo als je er 5m van af staat. Bij die smalle ligt het duidelijk op de schoft en bij de pony zie je echt hoe het drukt. En toch springen al die paarden min. 1.20, de pony is ondertussen iets van een 25 jaar en heeft daar altijd gestaan, altijd met een niet passend zadel gereden. Ze rijden er allemaal met pessoabit (te grote en te kleine), en maar sleuren. En toch heb ik nog nooit een van die paarden het eens voor zichzelf zien opnemen. En dat kreeg ik dan ook als commentaar als ik zei dat er iets niet paste: Als het pijn doet laten ze het wel merken, het zijn beesten hoor, geen fietsen. Daar draait mijn maag echt van om. Zoveel jaren hebben ze paarden, zoveel jaar doen ze het op dezelfde manier en gewoon omdat die paarden geen ballen aan hun lijf hebben om eens stop te zeggen denken ze dat het goed is. Waarschijnlijk hebben de paarden ook wel duidelijk stop gezegd, maar dan was het waarschijnlijk weer dat ze koppig waren en eens kennis moesten maken met de zweep.

Vreemd, want leg eens een zadel wat niet past op mijn paard en je kan tot 10 tellen en een verschikkelijke rotbok verwachten. Krijgt hij je er niet af dan zal die zich wel laten vallen, maar met hem valt niet te sollen, je gaat eraf. Net als hij wat fris is en ik per ongeluk te hard in zijn mond trek (met het blijven zitten) dan heb ik het ook geweten. Waarom konden niet alle paarden zo duidelijk zijn... Misschien omdat ik nadenk over waarom hij zo doet en er uit leer en hun dan denken dat hun paard niet luistert en ze dus maar moeten straffen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 10:14

Leen, ja heel erg is dat... Echt jammer dat dat op zo'n manier moet gaan.
Bij mijn ruin ook, trek je met doorzetten iéts te hard aan de teugels omdat ik zelf niet in balans ben, dan zal ik het weten ook.
Heel jammer dat niet elk paard zo is, en ik vraag me werkelijk af wat ze met die paarden hebben gedaan dat ze geen van allen laten merken dat er iets niet goed zit.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:52

Dat is het probleem inderdaad vooral, de paarden laten het vaak juist helemaal niet merken als ze iets niet prettig vinden, of ze doen het zodanig subtiel dat veel mensen het niet merken. Op het moment dat het paard wel in de staak gaat wordt het met grof geweld aangepakt en wordt het staken niet als symptoom van iets wat niet goed zit gezien, maar als gemeenheid of etteren.

Had het zelf laatst met het paard van mijn stalgenoot, die ben ik aan het begeleiden en rechtrichten, hij liep laatst zo lekker soepel dat ik hem simpelweg overvraagd heb zonder het me op tijd te realiseren, toen ging ik er dus naast :+. Hij geeft het dus wel aan, maar de subtielere signalen heb ik in eerste instantie gemist, ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan (volgens mij heb ik dat zelfs gedaan ook :') ). Mijn eigen paard geeft het ook wel aan als ze iets niet prettig vindt, maar dat is soms zodanig subtiel dat een ander het niet opmerkt of het ziet als iets wat ze er even uit moeten rijden. Die van mij zet zich verschrikkelijk vast op het moment dat je de teugels te snel aanneemt, heb al zoveel instructeurs gehad die dat dus 'oplossen' door even wat extra kracht te zetten, spoortje om te doen etc. dan gaat ze wel braaf in een knik lopen, maar dat doet ze dan echt wel met protest, maar dat wordt dan als stijfheid gezien, no way dat dat het is :n. Met zadel is het ook mooi te voelen, als ie goed ligt dan wil ze lopen (en dan vooral graag galopperen :') ), als ie niet helemaal goed ligt loopt ze niet fijn. Laatst had ze lichte koliek, gedrag sloeg ineens om, bijna niet merkbaar, maar voor mij overduidelijk dat het niet goed zat.

Mensen willen het vaak niet zien, omdat ze dan ook eens kritisch naar zichzelf moeten kijken...

Wat betreft het 'paard is niet van suiker'-verhaal, ben ik het mee eens, ze zijn misschien niet meer zoals de oerpaarden, maar ze kunnen echt nog wel tegen een regenbuitje, een beetje blub en ook een knal van een ander paard kunnen ze zelfs nog best goed hebben. Om een paard uit de wei te houden of met peesbescherming de wei op de sturen uit angst voor blessures vind ik echt van de zotte. Paarden die regelmatig buiten staan maken vaak geen rare bokkensprongen, dat doen ze juist als je ze ervan weghoudt. Wat dat betreft mogen mensen wel wat minder soft worden hoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:14

goldenarrow schreef:
Ze zijn niet van suiker slaat natuurlijk op 'Ik zet hem niet in de wei want dan krijgt hij een blessure.' 'Het regent, dus hij MOET een deken op en anders komt hij niet buiten. Stel dat hij kou vat.' 'Ik durf mijn paard niet met andere paarden te zetten, want ze trappen elkaar!' 'Mijn paard krijgt nooit een tik, want dan doe ik hem pijn.'

Daar is de uitspraak ontstaan, maar ondertussen wordt die te pas en te onpas gebruikt. Ik ben de suiker-uitspraak net weer tegengekomen in een topic over zwaardere personen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:17

mijn paard loopt kreupel....hij doet het erom omdat hij geen zin heeft om te werken. :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 12:17

geerke schreef:
mijn paard loopt kreupel....hij doet het erom omdat hij geen zin heeft om te werken. :j

Onzin. Hij is gewoon aan het puberen. :))

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:24

Hier het tegenover gestelde.
Een aantal jaren terug stond ik bij de dierenarts, mijn oude merrie liep niet regelmatig. Er stonden 3 dierenartsen om heen, geen van allen kon wat zien. Paard had zich verlipt een aantal dagen daarvoor, smid had er naar gekeken en het was niet erg dat ze er kreupel aan zou worden volgens hem. Maar de dierenartsen dachten dat er wellicht een hoefzweer in de diepte kon zitten door het verlippen. Paard behandeld als zijnde een hoefzweer, na 5 dagen geen verbetering en terug naar de kliniek en hun eigen hoefsmid er naar laten kijken. Volgens hem was geen hoefzweer en ook geen gevolg van het verlippen en was er wat anders aan de hand (ook hij zag er weinig tot niets aan maar iedereen geloofde mij toen ik bleef zeggen dat het paard niet liep zoals altijd).
Toen besloten om foto's te maken, de uitslag was erg slecht, verklaarde ook waarom ik zag dat het paard anders dan anders liep.
Helaas een week later de merrie in moeten laten slapen.
Wat wil ik hier mee zeggen? Dat sommige paarden erg hard voor zich zelf kunnen zijn en zeer weinig laten merken/zien.
Je kunt signalen oppakken als je ze maar wilt zien!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:31

Ligt ook aan de aard van het paard denk ik (en natuurlijk ook aan de opmerkzaamheid van de ruiter).. Ik rijd er nu eentje die precies weet hoe ze het wil hebben en die geeft echt alles aan! Begint al te piepen als ik per ongeluk even aan een tasthaartje trek als ik de sperriem vastmaak. Maar zo eentje heb ik eerlijk gezegd verder nog nooit meegemaakt, verreweg de meeste paarden laten inderdaad niets merken, totdat het al behoorlijk mis is..

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:50

Hangt er van af, als je je paard goed kent vang je die mini signalen dat hij pijn heeft of iets niet leuk vindt wel op. Dus hij laat het wel merken.
Maar heel veel mensen hebben die signalen niet door of negeren dat gewoon.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:56

Mijn pony laat heel goed merken wat hij wel en/of niet wilt. Hij gaat vol ertegenin(staken etc.) en als je door gaat wordt hij woedend!
Andere ongemakken laat hij zien door zijn neusgaten op te trekken en dat is iets dat je bij veel paarden wel ziet :j ik denk zoals al genoemd is
dat dit meer een kwestie is dat mensen het gewoon niet zien(of willen zien)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:00

Giolli schreef:
- Ik ben 1,65 en ik weeg 50 kg. Ik rijd op een shet van 1m, ik kom bijna met mijn voeten aan de grond, maar shetlanders zijn sterk en als hij het niet fijn vond, liet hij wel wat merken.

En als ponylief het dan wel laat merken door protest:"Zie je wel dat ik niet te zwaar ben, hij kan nog makkelijk bokken met mij er op!"

*zucht*

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:37

Precies dat hé....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:33

Oh ja, dat kreupel lopen omdat hij geen zin heeft en onder het werk uit wilt komen heb ik ook wel eens gehoord, echt belachelijk!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:36

Barroco schreef:
Helemaal mee eens! Net als de omgekeerde versie dat (jonge) paarden het laten merken dat ze aan het werk willen.. Maar dat is weer een ander verhaal :D.

Hahaha, ja... dat is echt hilarisch inderdaad....