Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Uiteraard moet je het wel kunnen lezen. Een hoop mensen zouden het bij mijn paard niet merken dat dingen teveel/verkeerd zijn geweest. Je moet het wel kunnen zien, dat heb ik over de jaren wel geleerd gelukkig - bij mijn huidige paard dan. Tancreda4 schreef:Mijn paard laat het ook wel merken hoor, dus ik ben vrij legaal bezig als ik het zegUiteraard moet je het wel kunnen lezen. Een hoop mensen zouden het bij mijn paard niet merken dat dingen teveel/verkeerd zijn geweest. Je moet het wel kunnen zien, dat heb ik over de jaren wel geleerd gelukkig - bij mijn huidige paard dan.
Maar ben het wel met je eens. Het wordt vaak genoeg gebruikt dat excuus. Echter, misschien laten de paarden het wel merken, maar een hoop mensen kunnen dat niet lezen (willen het niet lezen?) en zien de tekenen niet. Ik ben ook niet heilig, ik zie ook lang niet alles. Mijn paard ken ik nu al ruim 9 jaar, en nog moet ik nog zoveel leren hoe ze nu 100% is.
Paarden laten niet snel dingen merken. Hoeveel paarden wel niet met zich laten sollen.... soms maak ik wel grapjes 'was mijne maar zo'n goedsul' en niet zo'n gevoelige miep. Maar dat is maar een grapje, want ik vind het juist heel fijn en leerzaam dat mijn merrie zo'n miep is. Dan zie ik het iig, dan merk ik het iig op. Altijd maar met een verrot zadel op je paard hobbelen op een rot manier, en in een stal houden op verkeerd voer. Ja, maar anders zou je het wel merken, en die paarden worden allemaal ook gewoon oud..... - dussss is dat blijkbaar een vrij brief zo door te gaan op een verkeerde manier? Nee...
Een hoop mensen hebben nog een hoop te leren. Ik ook. Maar helaas staat niet iedereen er voor over, en houden de oogkleppen op.
. Hij geeft het dus wel aan, maar de subtielere signalen heb ik in eerste instantie gemist, ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan (volgens mij heb ik dat zelfs gedaan ook
). Mijn eigen paard geeft het ook wel aan als ze iets niet prettig vindt, maar dat is soms zodanig subtiel dat een ander het niet opmerkt of het ziet als iets wat ze er even uit moeten rijden. Die van mij zet zich verschrikkelijk vast op het moment dat je de teugels te snel aanneemt, heb al zoveel instructeurs gehad die dat dus 'oplossen' door even wat extra kracht te zetten, spoortje om te doen etc. dan gaat ze wel braaf in een knik lopen, maar dat doet ze dan echt wel met protest, maar dat wordt dan als stijfheid gezien, no way dat dat het is
. Met zadel is het ook mooi te voelen, als ie goed ligt dan wil ze lopen (en dan vooral graag galopperen
), als ie niet helemaal goed ligt loopt ze niet fijn. Laatst had ze lichte koliek, gedrag sloeg ineens om, bijna niet merkbaar, maar voor mij overduidelijk dat het niet goed zat. goldenarrow schreef:Ze zijn niet van suiker slaat natuurlijk op 'Ik zet hem niet in de wei want dan krijgt hij een blessure.' 'Het regent, dus hij MOET een deken op en anders komt hij niet buiten. Stel dat hij kou vat.' 'Ik durf mijn paard niet met andere paarden te zetten, want ze trappen elkaar!' 'Mijn paard krijgt nooit een tik, want dan doe ik hem pijn.'
ik denk zoals al genoemd isGiolli schreef:- Ik ben 1,65 en ik weeg 50 kg. Ik rijd op een shet van 1m, ik kom bijna met mijn voeten aan de grond, maar shetlanders zijn sterk en als hij het niet fijn vond, liet hij wel wat merken.