bitloos 'slechter' als met bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:33

TS naar mijn idee kun je beter bitloos rijden als op een NIET correcte manier met bit rijden. Maar als je op een goede manier met de halve ophouding je paard van achter naar voren wilt rijden, dan heb je toch echt een bit nodig. Helaas is de kennis van correct de halve ophouding rijden vrijwel verdwenen. Dus dan is bitloos niet zo verkeerd vind ik.
Wel is het zo, dat als je jouw paard correct altijd met bit en dus de halve ophouding rijdt en je paard is goed door getraind, hij gaat goed door de nek en gebruikt zijn rug goed en kan zelfs al in horizontaal evenwicht gaan, zo'n paard ook zonder bit correct van achter naar voren kan gaan. Dit omdat hij de halve ophouding bitloos gegeven (hand, zit en kuit) zal herkennen en dan dus ook correct zal gaan. Maar dan praat ik al over een hoger opgeleid paard dat correct kan verzamelen en correct altijd is beleerd.
Ik denk persoonlijk als jij recreatief af en toe rijdt en je kunt het zelfs zonder enige vorm van optoming, dat daar dan helemaal niets mis mee is.
Pas een fototopic gezien van meisje dat zonder bit en zonder teugels/ zadel met een nek touw (ik geloof dat heet neckrope) zeer verdienstelijk haar paard reed op zit hulpen. Zag er prettig uit. Dus op je vraag is een niet zo gemakkelijk ja of nee antwoord te geven. Het hangt nogal van wat factoren af.
Zonder bit kun je overigens ook heel naar rijden. Ik heb tijdens ene spring wedstrijd hier in Frankrijk wel eens een ruiter gezien die bitloos reed, maar dat apparaat moet toch wel heel wat druk gegeven hebben op die neus en hij reed zo grof dat ik daar ook niet vrolijk van werd. Dus tja, wellicht voegt dit stukje iets toe aan je topic TS.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:09

pien_2010 schreef:
TS naar mijn idee kun je beter bitloos rijden als op een NIET correcte manier met bit rijden. Maar als je op een goede manier met de halve ophouding je paard van achter naar voren wilt rijden, dan heb je toch echt een bit nodig. Helaas is de kennis van correct de halve ophouding rijden vrijwel verdwenen. Dus dan is bitloos niet zo verkeerd vind ik.
Wel is het zo, dat als je jouw paard correct altijd met bit en dus de halve ophouding rijdt en je paard is goed door getraind, hij gaat goed door de nek en gebruikt zijn rug goed en kan zelfs al in horizontaal evenwicht gaan, zo'n paard ook zonder bit correct van achter naar voren kan gaan. Dit omdat hij de halve ophouding bitloos gegeven (hand, zit en kuit) zal herkennen en dan dus ook correct zal gaan. Maar dan praat ik al over een hoger opgeleid paard dat correct kan verzamelen en correct altijd is beleerd.
Ik denk persoonlijk als jij recreatief af en toe rijdt en je kunt het zelfs zonder enige vorm van optoming, dat daar dan helemaal niets mis mee is.
Pas een fototopic gezien van meisje dat zonder bit en zonder teugels/ zadel met een nek touw (ik geloof dat heet neckrope) zeer verdienstelijk haar paard reed op zit hulpen. Zag er prettig uit. Dus op je vraag is een niet zo gemakkelijk ja of nee antwoord te geven. Het hangt nogal van wat factoren af.
Zonder bit kun je overigens ook heel naar rijden. Ik heb tijdens ene spring wedstrijd hier in Frankrijk wel eens een ruiter gezien die bitloos reed, maar dat apparaat moet toch wel heel wat druk gegeven hebben op die neus en hij reed zo grof dat ik daar ook niet vrolijk van werd. Dus tja, wellicht voegt dit stukje iets toe aan je topic TS.

Ik vind dit een beetje een moeilijke post want impliceer je dan indirect niet dat een paard wat bitloos is opgeleerd nooit goed van achteren naar voren loopt?

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:44

Bowen schreef:
Ik vind een bit als controlemiddel slecht, maar als verfijningsmiddel juist weer super.
Het hangt wat mij betreft dus geheel en al af van het gebruik. Ook vind ik het minder dat absolute beginners die nog geen stille handen kunnen hebben en nog geen onafhankelijke zit hebben met bit rijden en dan ook nog met contact, dat is vragen om narigheid voor het paard, zonder dat de ruiter er wat aan kan doen, want die is nog lerende.

Ik zou daarin wel graag een grote verandering zien, dat rijscholen het anders gaan aanpakken voor de beginners, dat zou het leven van veel paarden aardig verbeteren, want dat geruk in de mond omdat een beginnende ruiter zijn balans verliest is niet eerlijk. Het is ook niet leuk voor die beginnende ruiter, want die kan het alleen maar fout doen zo.

Sommige paarden lopen beter op een bit, sommige op bitloos, vele maakt het niet zoveel uit. Maar dan moet wel aan bepaalde basisvoorwaarden voldaan worden, een eerlijke hand en een onafhankelijker zit.

Op onze manege moeten we (op het moment dat de instructrice gaat roken na) de hele les de teugels extreem strak houden, anders worden we erop aangesproken. Maar inderdaad, de beginners die lichtrijden nog moeten leren, die trekken zich gewoon op aan de teugels, dat is natuurlijk niet goed.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:59

Antwoord op vraag van Sees:
Een paard dat zonder bit beleerd wordt zal nooit kunnen verzamelen is mijn mening. Omdat je hem niet in de weg zit kan het zijn dat hij wel gewoon goed van achteren naar voren loopt. Zo'n paard heeft namelijk geen last van een ruiter die hem van voren bij wijze van spreken in de houtgreep houdt waardoor hij gaat blokkeren in zijn rug en waardoor hij zijn hoofd wat je veel ziet te diep houdt met een valse knik in de nek ("geen gel.l in de krul motto"). Als ik ruiters zonder bit zie rijden dan zie je dat die paarden wat lang zijn en dus uit elkaar lopen. Er gebeurt gewoon heel weinig dressuurmatig gezien. Dan heb ik het niet over paarden die hun rug wegdrukken waarbij zichtbaar is dat het hoofd bij onze lieve heer op tafel ligt. Dat vind ik net zo slecht als niet correct rijden met bit en dat heb ik ook vaak gezien bij ons op stal.
Maar omdat we met de dressuur toch graag willen bereiken dat een paard met een ontspannen swingende rug in een rij kunstig evenwicht gaat heb je m.i. de halve ophouding hiervoor nodig en voor de halve ophouding heb je een bit nodig. Namelijk via de dressuur oefeningen tezamen met de halve ophouding ga je krijgen dat na jaren correct trainen het paard meer en meer het gewicht van de voorhand afhaalt en zichzelf meer gaat dragen.
Aangezien het correcte trainen bijna niet meer aanwezig is denk ik dat je dus beter zonder bit vriendelijk recreatief kunt rijden omdat je daarmee je paard minder schade toebrengt. Ik ben dus zeker niet tegen vriendelijk bit loos rijden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:05

Milty schreef:
Op onze manege moeten we (op het moment dat de instructrice gaat roken na) de hele les de teugels extreem strak houden, anders worden we erop aangesproken. Maar inderdaad, de beginners die lichtrijden nog moeten leren, die trekken zich gewoon op aan de teugels, dat is natuurlijk niet goed.

Zo werd het ons ook geleerd vroeger, nu weigerde ik dat gewoon en na een paar discussie's kreeg ik mijn zin, ik mocht dan in ieder geval met losse teugel rijden, als ik verder maar wel luisterde. Ik ben gelukkig helemaal niet koppig ;)

Het heeft wel gemaakt dat ik een tijdlang anti-contact was, pas later heb ik gezien en geleerd hoe dat wel moet en wat voor fijne manier dat kan zijn voor zowel paard als ruiter als het juist gedaan wordt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:08

pien_2010 schreef:
Een paard dat zonder bit beleerd wordt zal nooit kunnen verzamelen is mijn mening. Omdat je hem niet in de weg zit kan het zijn dat hij wel gewoon goed van achteren naar voren loopt. Zo'n paard heeft namelijk geen last van een ruiter die hem van voren bij wijze van spreken in de houtgreep houdt waardoor hij gaat blokkeren in zijn rug en waardoor hij zijn hoofd wat je veel ziet te diep houdt met een valse knik in de nek ("geen gel.l in de krul motto"). Als ik ruiters zonder bit zie rijden dan zie je dat die paarden wat lang zijn en dus uit elkaar lopen. Er gebeurt gewoon heel weinig dressuurmatig gezien. Dan heb ik het niet over paarden die hun rug wegdrukken waarbij zichtbaar is dat het hoofd bij onze lieve heer op tafel ligt. Dat vind ik net zo slecht als niet correct rijden met bit en dat heb ik ook vaak gezien bij ons op stal.
Maar omdat we met de dressuur toch graag willen bereiken dat een paard met een ontspannen swingende rug in een rij kunstig evenwicht gaat heb je m.i. de halve ophouding hiervoor nodig en voor de halve ophouding heb je een bit nodig. Namelijk via de dressuur oefeningen tezamen met de halve ophouding ga je krijgen dat na jaren correct trainen het paard meer en meer het gewicht van de voorhand afhaalt en zichzelf meer gaat dragen.
Aangezien het correcte trainen bijna niet meer aanwezig is denk ik dat je dus beter zonder bit vriendelijk recreatief kunt rijden omdat je daarmee je paard minder schade toebrengt. Ik ben dus zeker niet tegen vriendelijk bit loos rijden.

Niet mee eens, je kan het ze zelfs vanaf de grond zonder bit leren, dus ook op het paard zonder bit is mogelijk. Ik denk wel dat met bit een makkelijkere manier is, wat dus voor de meeste ruiters(inc mezelf) dan een betere manier is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:10

Ligt het aan mij of zijn er meerderen die deze tijd het idee hebben gehad om allemaal dezelfde (nutteloze) discussie nog even dunnetjes over te doen? Respecteer toch elkaars keuzes mensen, daarmee is het toch af.. Vind het zo'n muggezift discussie.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:07

pien_2010 schreef:

Hier ben ik het, net als Bowen, niet mee eens. Dmv oa rechtrichten kun je het paard ook leren dragen, je zit dan niet per definitie óp het paard en de kentare komt pas in een later stadium, het paard is dan al geleerd te dragen.

Het paard aanleren op eigen benen te lopen en te dragen doe je IMO niet dmv een bit ;). Ik ben niet de beste dressuurruiter die er is maar ik durf te bewerekn dat iig één van mijn beide twee paarden net zo goed, als niet beter dressuurmatig loopt dan met bit.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:08

Lara_Silver, het is nog steeds een nuttige discussie als je van elkaar leren kan ;). Je kunt het ook op een respectvolle manier met elkaar oneens zijn hoor.