Kruin-lezen van een paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:28

Tigra_ schreef:
Het tweede wat bij de kruinen staat vind ik onzin deze:
Citaat:
Een paard met een streepvormige kruin dat zich vijandig gedraagt is waarschijnlijk in het verleden mishandeld

Dat kun je toch niet even vanaf een kruintje aflezen. Dat maakt het voor mij nogal belachelijk.

Als je 100 paarden ziet met een streepvormige kruin, 90 zijn rustig, vriendelijk en 10 zijn er vijandig, en je vraagt aan de eigenaar naar het verleden van de vijandige paarden, en zij zeggen alle 10 dat hun paard vroeger mishandeld is worden, weet je toch 'genoeg' lijkt mij?

Tuurlijk zijn het geen feiten, maar wel veel voorkomende, nahja, uitkomsten ofzo? Geen idee hoe ik het noemen moet.

Kan iemand een opsomming maken over wat - wat betekend bij een paard? Dus qua oren, kruin bij de borst, manenkam...
Kan door een virus niet googlen dus gaat dat, zonder hulp, een enorme klus voor mij worden.
Lijkt me wel leuk om eens uit te proberen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:37

xSlvna schreef:
Als je 100 paarden ziet met een streepvormige kruin, 90 zijn rustig, vriendelijk en 10 zijn er vijandig, en je vraagt aan de eigenaar naar het verleden van de vijandige paarden, en zij zeggen alle 10 dat hun paard vroeger mishandeld is worden, weet je toch 'genoeg' lijkt mij?

Tuurlijk zijn het geen feiten, maar wel veel voorkomende, nahja, uitkomsten ofzo? Geen idee hoe ik het noemen moet.

Tja hoeveel mensen weten daadwerkelijk wat er met hun dier is gebeurd voordat ze hem gekocht hebben? Dat kun je wel denken maar dat maakt nog niet dat het zo is. Als je bokt moet geloven is ook zo'n beetje een kwart(of misschien wel meer) van de paarden mishandeld geweest. Dus nee ik vind niet dat je die conclusie zomaar kunt trekken.
Daarnaast wat verstaat iemand onder mishandeld. Een paard waar vroeger misschien wat harder mee om is gegaan dan wat je zelf zou doen? Want paarden die echt bewust mishandeld worden die zijn er wel maar niet zoveel als er verteld wordt. Het is toch nog een beetje een menig wat mishandeld is.
Dat ik mijn paard eens een keer een klap voor z'n kop geef kan een ander mishandeling vinden maar dat vind ik niet.

De persoon die het heeft geschreven trekt een conclusie uit een uiterlijk kenmerk terwijl ze verder niets weet van een dier dan vind ik het erg "raar" dat zo iemand er bij gaat zetten is "waarschijnlijk mishandeld geweest". Vind toch echt belachelijk om zo'n conclusie maar te trekken terwijl er ook best iets heel anders aan de hand kan zijn dat het dier zo is. Denk bijvoorbeeld heel simpel medische klachten waardoor ze gevoelig zijn op bepaalde delen.

xSlvna

Re: Kruin-lezen van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:06

Dat word helemaal niet gezegd, zo interpreteer JIJ het, en dat doe je fout.

Nogmaals, als 100 paarden zijn die een roze ster op de neus hebben, en er zijn 90 enorm lief van, en 10 ervan zijn paniekerig, gewelddadig en de eigenaren weten zéker dat ze mishandeld zijn, betekend het dus dat de paarden met roze ster op de neus bijna altijd vriendelijk en lief zijn, zijn ze het niet, zullen ze een slecht verleden hebben, dit hoeft niet, maar die kans is groot.

Ze dacht zeker niet 'Hey we zeggen dat bij die kruin', kom op hey :+
Als een paard kopschuw is kun je ook verwachten dat die een slecht verleden heeft (klappen tegen hoofd of zelf een klap tegen iets, slecht verleden, maakt niet uit wiens schuld het is).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:11

xSlvna schreef:
Dat word helemaal niet gezegd, zo interpreteer JIJ het, en dat doe je fout.

Nogmaals, als 100 paarden zijn die een roze ster op de neus hebben, en er zijn 90 enorm lief van, en 10 ervan zijn paniekerig, gewelddadig en de eigenaren weten zéker dat ze mishandeld zijn, betekend het dus dat de paarden met roze ster op de neus bijna altijd vriendelijk en lief zijn, zijn ze het niet, zullen ze een slecht verleden hebben, dit hoeft niet, maar die kans is groot.

Ze dacht zeker niet 'Hey we zeggen dat bij die kruin', kom op hey :+
Als een paard kopschuw is kun je ook verwachten dat die een slecht verleden heeft (klappen tegen hoofd of zelf een klap tegen iets, slecht verleden, maakt niet uit wiens schuld het is).

Dat is verkeerde conclusie vind ik en om dat in een boekje te zetten of op internet of wie het ook heeft geschreven vind ik dat je jezelf belachelijk maakt door zoiets.
Als je vind dat een paard kopschuw is de kans groot is dat hij een slecht verleden heeft gehad tja dat is jouw conclusie niet die van mij. Wederom wat is een slecht verleden. Kan heel goed zijn dat jij als eigenaar je paard verkeerd benaderd en het paard jouw daarom niet bij z'n hoofd wil hebben.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:17

Alsof die vrouw geen verstand van paarden heeft. Een slecht verleden betekend niet 'mishandeld' od. maar een fout, denk aan bijvoorbeeld te dicht bij vuurwerk gestaan -> trauma voor vuurwerk -> angst door slechte ervaring, niemands fout, zegt ook niemand.

Het gaat erom dat een lief paard niet 'agressief' word zonder een slecht verleden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:38

xSlvna schreef:
Alsof die vrouw geen verstand van paarden heeft. Een slecht verleden betekend niet 'mishandeld' od. maar een fout, denk aan bijvoorbeeld te dicht bij vuurwerk gestaan -> trauma voor vuurwerk -> angst door slechte ervaring, niemands fout, zegt ook niemand.

Het gaat erom dat een lief paard niet 'agressief' word zonder een slecht verleden.

Ik ken heel die vrouw niet. Als deze vrouw er verstand van heeft zou ze ook verstand moeten hebben van de mensen die dit lezen. En dan zou ze ook weten dat niet slim is om je "volgers" voor te houden dat een paard met een streepvormige kruin die zich vijandig gedraagt waarschijnlijk in het verleden mishandeld is geweest. Dat zet je al een totaal verkeerde toon tegenover paard. Want mijn paard heeft dit en zal waarschijnlijk mishandeld zijn. :?
Dat klopt voor mij gewoon totaal niet.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 13:02

Tigra_ schreef:
xSlvna schreef:

Ik ken heel die vrouw niet. Als deze vrouw er verstand van heeft zou ze ook verstand moeten hebben van de mensen die dit lezen. En dan zou ze ook weten dat niet slim is om je "volgers" voor te houden dat een paard met een streepvormige kruin die zich vijandig gedraagt waarschijnlijk in het verleden mishandeld is geweest. Dat zet je al een totaal verkeerde toon tegenover paard. Want mijn paard heeft dit en zal waarschijnlijk mishandeld zijn. :?

okeoke, laten we ons neerleggen bij het idee dat jij vind dat dit totaal niet klopt, het is je namelijk goed recht!

maar dan vraag ik me af, al die andere dingen die ze weet te vertellen over een karakter dmv uiterlijke kenmerken, die kloppen bij veel van onze mede bokkers wel, en bij Linda zelf uiteraard!

er moet dus ergens wel een kern van waarheid in zitten in het feit dat je een karakter van een paard kunt analyseren dmv uiterlijke kenmerken lijkt me toch?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:19

Citaat:
maar dan vraag ik me af, al die andere dingen die ze weet te vertellen over een karakter dmv uiterlijke kenmerken, die kloppen bij veel van onze mede bokkers wel, en bij Linda zelf uiteraard!

er moet dus ergens wel een kern van waarheid in zitten in het feit dat je een karakter van een paard kunt analyseren dmv uiterlijke kenmerken lijkt me toch?

Of ze kloppen weet ik niet dat is toch ook vaak maar hoe je dingen leest. En hoe je ze opvat.
Mijn paard bv die heeft 2 kruinen dat zou dus het volgende (kunnen) betekenen.

Citaat:
Twee kruinen boven of naast elkaar
Paarden met twee kruinen op het hoofd zijn alleen geschikt voor ervaren ruiters, want deze dieren raken snel opgewonden en zijn erg emotioneel. Dit geldt niet voor IJslanders die vaak een dubbele kruin hebben.

Wat ik ten eerste eigenlijk ook meer info over zou willen is waarom dat het niet voor IJslanders zou gelden imo zijn dat net zo goed paarden en vind ik ook wat raar dat het daarbij niet van toepassing is terwijl ze voor de rest toch zijn zoals ieder paard. Ze zegt omdat die vaak 2 kruinen hebben maar ja zo klopt haar analyse toch niet? Als IJslanders het wel hebben maar niet de eigenschap die ze daarbij geeft.
Goed verder tja het is eigenlijk zo algemeen dat ik meerdere "kruin" eigenschappen bij mijn paard zou kunnen toepassen en meerdere paarden om mij heen.

Zo heb ik ook de plukjes uit de oren dat betekend ook iets durf niet meer te zeggen wat zal straks eens vragen om het boek want die heeft stalhouder dan kan ik misschien nog even wat meer uithalen want alleen met de kruintjes kan er op mijn paard echt meerdere van toepassing zijn.
Zoals deze:
Citaat:
Een kruin die meer naar links ligt geeft een paard dat moeilijk kan zijn in de omgang, maar het is wel betrouwbaar

En ook deze eigenschap klopt:
Citaat:
Deze kruin zorgt voor een vriendelijk paard dat graag werkt met mensen

Ondanks dat ze bij sommige mensen wat moeilijk kan zijn in de omgang is ze wel een paard wat het eerst bij de poort staat om maar met mij mee te gaan en vooral veel aandacht te krijgen.
En haar eigen kruineigenschap klopt maar gedeeltelijk. Dat bedoel ik dus met wijs je het paard de eigenschap toe of zijn er eigenlijk meerdere eigenschappen van toepassing. Want in mijn paard zijn geval en ze zal niet de enige zijn had ze dus net zo goed 1 kruin kunnen hebben die afwijkt naar links of een streepvormige kruin tussen de ogen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 25-06-13 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:22

Tigra_ schreef:
xSlvna schreef:

Als de kleur pimpelpaars 99% van de keren gerelateerd is aan 'haat' betekend het niet dat het altijd zo is, het is niet voor niets 'misschien' of 'waarschijnlijk' zo (wat bij 99% dus gezegd word).

Maar goed, kruintje links of rechtsboven zal je dus wel hebben hè _O-

'Wij' hebben het verdraait naar 'waarschijnlijk mishandeld', misschien heeft heel die vrouw dat nooit in haar mond gehad, nooit op papier gezet, maar heeft iemand het zo opgevat en doorverteld :o?

Over dat het bij Ijslanders 'niet geldt' is omdat Ijslanders vaak twee kruinen hebben (net zoals ze ook een andere bouw en een ander loopje hebben).

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:26

Enkel kruintje tussen of boven de ogen
Als je paard een kruin op zijn hoofd heeft, heeft hij een eenvoudig en rustig karakter. Een kruin die meer naar links ligt geeft een paard dat moeilijk kan zijn in de omgang, maar het is wel betrouwbaar. Een paard dat minder bereid is tot samenwerking heeft een kruin rechts op het hoofd.

Dit zou voor mijn ruin gelden, maar hier klopt dus he-le-maal niks van.

Hij is alles behalve eenvoudig en rusig van karakter... We is hij heel eerlijk, maar niet echt betrouwbaar...

dus alles contra juist...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:27

Eerlijk is betrouwbaar? Een eerlijk paard doet geen domme, onverwachte, onbetrouwbare dingen.

Edit: zoals ik al zei, zijn het geen feiten, maar klopt het wel heel vaak.

heleeniets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:28

ik heb een boek over de kenmerken van paarden,
dan kan je gewoon opzoeken, oh heldere ogen en vorm etc.
en dan kom je toch wel veel dingen tegen die je paard ook echt heeft!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:30

Die van mij heeft er twee naast elkaar en er klopt niets van de beschrijving.

Edit: ik zou er zeker geen geld voor betalen om het kruintje te laten lezen.
Een blik op haar papier en je weet meer.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 25-06-13 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:30

Het grappige is dat als je goed leest er eigenlijk maar 1 onderscheid gemaakt wordt en dat is tussen een braaf, rustig paard en een wat heter paard, moeilijker, meer voor de ervaren mensen.

Uiteraard heb je het dan al 50/50 bij het rechte eind. Als er dan ook nog eens door de eigenaar zelf inschattingsfouten gemaakt worden over het karakter van het paard, dan kom je al snel in de buurt bij 100% correctheid.

Zo zal de eigenaar van een heftige Fjord haar paard heftig noemen, maar als ze dan een heftige volbloedhengst tegenkomt, moet ze toegeven dat haar Fjord best nog wel een braveke is.
Noot: hiermee wil ik geen rassen bevooroordelen, maar het is gewoon even duidelijker uit te leggen aan de hand van deze wijdverspreide clichés.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:31

Ik zou niet weten hoeveel en waar mijn paard kruintjes heeft, ga straks kijken. Haha

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:31

Mijn ruin is super sensibel. Hij is bloed en bloed eerlijk, maar door zijn sensibelheid, kan hij soms raar uit de hoek komen, hij kan er eens vandoor schieten. Hij zal nooit bokken of steigeren. Kijk, ik ken hem en weet wat hij doet. Maar bij vreemde mensen kan hij worden gezien als onbetrouwbaar, omdat hij soms schiet.

hij is ook nog jong... Hij is pas net 4. Dus misschien dat het met de tijd nog komt :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:33

xSlvna schreef:
Als de kleur pimpelpaars 99% van de keren gerelateerd is aan 'haat' betekend het niet dat het altijd zo is, het is niet voor niets 'misschien' of 'waarschijnlijk' zo (wat bij 99% dus gezegd word).

Maar goed, kruintje links of rechtsboven zal je dus wel hebben hè _O-

'Wij' hebben het verdraait naar 'waarschijnlijk mishandeld', misschien heeft heel die vrouw dat nooit in haar mond gehad, nooit op papier gezet, maar heeft iemand het zo opgevat en doorverteld :o?

Over dat het bij Ijslanders 'niet geldt' is omdat Ijslanders vaak twee kruinen hebben (net zoals ze ook een andere bouw en een ander loopje hebben).

Ja dat is logisch dat staat erbij over de IJslanders maar het is geen logica want ze sluit een bepaald ras uit wat dus blijkbaar vaak wel die kruinen heeft waarom wordt die dan perse buitengesloten haar analyse klopt dus niet want waarom zijn IJslanders dan ineens anders dan alle andere rassen. Mijn fries heeft ook een hele andere bouw en loopje als een bels trekpaard. Maar die worden ook niet buitengesloten of is ineens een hele andere analyse nodig.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:33

Maar als je het nou andersom doet, dus eerst alles lezen (zonder te zien wat voor kruin je paard heeft) en kan kiezen welke beschrijving het beste bij jouw paard past, en dan naar buiten lopen en checken of die kruinen ook op je paard zitten, denk ik dat het vaker niet klopt dan wel.. :Y)
Heb dat boek ook wel gelezen, maar vind dat kruinenverhaal een beetje hetzelfde als horoscopen; als je de jouwe leest, denk je "goh, daar klopt best veel van", lees je de anderen ook, zit er in elke wel iets van waarheid voor iedereen..
Maar ieder z'n ding ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:36

_l_amanda_l_ schreef:
Maar als je het nou andersom doet, dus eerst alles lezen (zonder te zien wat voor kruin je paard heeft) en kan kiezen welke beschrijving het beste bij jouw paard past, en dan naar buiten lopen en checken of die kruinen ook op je paard zitten, denk ik dat het vaker niet klopt dan wel.. :Y)
Heb dat boek ook wel gelezen, maar vind dat kruinenverhaal een beetje hetzelfde als horoscopen; als je de jouwe leest, denk je "goh, daar klopt best veel van", lees je de anderen ook, zit er in elke wel iets van waarheid voor iedereen..
Maar ieder z'n ding ;)

Precies. Dat is ook wat ik denk als je echt alle beschrijvingen leest en dat zal ook voor de andere uiterlijke kenmerken zo zijn dat er overal wel iets in zit. En dan is het logisch dat er wat klopt. Het is natuurlijk ontzettend knap dat je dat op die manier weet te beschrijven dat er altijd wel iets gelijk is met het paard.
Maar je hebt er verder niet echt veel aan.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:39

_l_amanda_l_ schreef:
Maar ieder z'n ding ;)

Mooi verwoord!

Mijn paarden (eentje heerlijk makkelijk, de ander een flinke uitdaging :+ ) hebben exact de juiste kruin. }:0

Anneloes___M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:39

Bij die van mij klopt het ook , die heeft 2 kruinen naast elkaar en is inderdaad erg pittig haha :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:50

Ik heb een 7 jarige friese merrie , super lief , braaf , niet echt heel erg meewerkend , maar wel stabiel.
Toen ze een poosje 10 kilo biks per dag kreeg , was het een onuitstaanbaar , niet te genieten , agressief , dominant , onbereikbaar , onhandelbaar ,niet te vertrouwen bitsch van een merrie![ze stond ergens om klaar gemaakt te worden voor een keuring , maar kon niet tegen het stalregime en viel enorm af]
Kruinen zijn onveranderd door die periode....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:58

lot189 schreef:
nou, het is sowieso niet een uit de duim gezogen iets,
er is op 1500 paarden getest, als het absoluut niet waar zou zijn zou er toch niet een boek over uitgebracht mogen worden?

Ben je nou écht zo naief? Er worden boeken uitgebracht over allerlei absurde nonsens, van astrologie tot ontvoeringen door aliens, je kunt het zo gek niet bedenken.
Dit is gewoon piskijkerij.
En om de vraag in de OP te beantwoorden, nee, geen haar in mijn kruin die er over denkt een cent aan dergelijke onzin uit te geven.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:15

xSlvna schreef:

Ja maar een paard word toch geboren met een bepaalde kruin? Die veranderd niet meer in zijn leven.
Het is niet zo dat een kruin veranderd als je je paard mishandeld :+
En een paard wordt niet 'mishandeld' geboren :?

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 18:27

Kuggur schreef:
lot189 schreef:
nou, het is sowieso niet een uit de duim gezogen iets,
er is op 1500 paarden getest, als het absoluut niet waar zou zijn zou er toch niet een boek over uitgebracht mogen worden?

Ben je nou écht zo naief? Er worden boeken uitgebracht over allerlei absurde nonsens, van astrologie tot ontvoeringen door aliens, je kunt het zo gek niet bedenken.
Dit is gewoon piskijkerij.
En om de vraag in de OP te beantwoorden, nee, geen haar in mijn kruin die er over denkt een cent aan dergelijke onzin uit te geven.

het feit dat we er nu (en zo ook jij) over nadenken is toch iets grappigs!

we denken er met zn alle over na!
en ik denk daarom niet meteen dat het ook waar is wat Linda heeft onderzocht/bedacht, maar ik zie er wel een mooie kant van in, dat desondanks ik er zelf ook nog geen fan van ben, het toch opmerkelijk genoeg ook af en toe WEL klopt wat ze zegt!

Al met al, Linda is niet dom!