Paard 'doneren', hoe, wat en waar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard 'doneren', hoe, wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:21

Ik overweeg dit als optie he... Als er schijnbaar niks fatsoenlijks bij zit, dan verkoop ik hem gewoon. Daarom ben ik ook opzoek naar mensen die een GOEDE/BETROUWBARE stichting oid weten :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:24

Ik heb weinig goede verhalen gehoord over paarden die naar onbekenden gaan. Het lijkt wel of de 'rusthuizen' als paddenstoelen uit de grond schieten, vast allemaal met de beste bedoelingen, maar er komt weinig goeds van terecht.

Als de optie is dat je ooit nog terugkomt, en het paard dan ook terug wil, dan zou ik eerder op zoek gaan naar vrienden/bekenden waar het paard een tijdje kan logeren. Of een echt goede leaser. Dan weet je wat je hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:29

Er is al een goede leaser in beeld, dus dat is ook een te overwegen optie voor mij. Ik wel een afweging maken om zo de beste toekomst voor mijn paard te realiseren.
Bedankt :)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:31

Kijk uit aub. Ik heb mijn paard in september zo goed als weggeven wbt prijs omdat ik voor hem het allerbeste wilde. Ben heel rustig op zoek gegaan en na drie bezichtigingen had ik de ideale eigenaar gevonden dacht ik. Heb hem voor een heel vriendelijk prijsje weggedaan met dure regendeken, op maat gemaakt zadel, goed hoofdstel enz. Wilde immers dat hij zijn goede zadel bleef houden.

Na drie maanden heeft ze hem doorverkocht voor minimaal het dubbele zonder zadel enz. Die heeft ze nog los erbij verkocht.
Na een aantal weken zoeken heb ik hem eindelijk terug gevonden en gelukkig heeft hij een goed nieuw baasje getroffen. Maar hij heeft bij die ene wel maanden in de winter alleen gestaan op een kaal weiland en zonder dat er na omgekeken is wat hem. logisch, weinig goed heeft gedaan.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:13

Matheno schreef:
Ik zag laatst een topic van een meid die eventueel een 'rusthuis' wilden opzetten op een zorgboerderij. Misschien dat die belang hebben bij je paard :)

Dat is mijn topic, maar wij zijn niet op zoek naar gedoneerde paardjes, tis puur pensionstalling voor gepensioneerde paarden (aka er zijn geen voorzieningen zoals een bak etc. Plus voor ons moet het ook rendabel zijn.)

Ik denk idd dat je met doneren uit moet kijken omdat je er uiteindelijk niets meer over te zeggen hebt. Als je echt je paard aan bijv een zorgboerderij wilt schenken dan is dat een heel mooi gebaar waar sommige stichtingen heel blij mee zullen zijn, maar als het paard toch ongeschikt blijkt of de kosten te hoog dan staat hun niets in de weg om hem weer door te verkopen, zolang je dat ,aar in je achterhoofd houd, misschien is bruikleen wel een idee, ik vind het idee mooi maar de uitwerking is even uitzoeken. Succes ermee

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:16

Hier een positieve ervaring ;)
Wij hebben een oudere Fjordenmerrie in bruikleen.
Beide partijen zijn blij met deze constructie en ook voor het paard is het goed.
Bij ons blijft ze in beweging en dat is beter dan stilstaan.
De eigenaar komt haar regelmatig even opzoeken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:24

Wij hebben op de stalling waar ik werk twee paarden in bruikleen :). Wij zijn een kleinschalige zorg/ponyboerderij waar kinderen in alle rust leren hoe ze met paarden om moeten gaan, dus uitmesten tot rijden, weidebeheer en toiletteren. Ook geven wij gehandicapten les.

De dieren die wij in bruikleen hebben blijven ten alle tijden van de eigenaar, de eigenaar betaalt er verder niks voor en wij zorgen dat het paard/de pony gezond blijft, voer krijgt en medische zorg wanneer nodig. Middels de mail (wanneer de eigenaar aan de andere kant van het land woont) of door het langskomen blijft de eigenaar op de hoogte van hoe het met het paard gaat. Verder blijft het paard ook altijd beschikbaar voor de eigenaar als deze een keer een buitenritje wil maken of zo (wel in overleg).

Tot nu toe gaat dit helemaal super :).

Roxlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:57

Mij lijkt het nogal raar dat je eigenaar word door kosten van een paard op je te nemen .
Op een manege waar ik jaren heb gestaan, is het de laatste jaren wel meermaals voorgekomen dat iemand zijn stalgeld enkele maanden of zelfs een jaar niet betaald en soms van meerdere paarden.
In het contract voor de huur van de stal stond dat als je niet betaalde er een slot op de stal werd gezet. De wanbetalers hebben de politie erbij gehaald en het terugvorderen van geld gaat via deurwaarders en rechtzaken. Als je zelf het paspoort en chip op jou naam houd en huur vraagt voor het paard, dan kunnen ze het paard naar mijn mening niet verkopen zonder dat je het weet?
Kun je je paard niet meenemen? Ik ken mensen die van Belgie naar Spanje zijn verhuist en met paarden teruggekomen na jaren

In ieder geval veel succes!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:02

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:05

Wellicht een zorgboerderij die therapie met paarden geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:12

F_Orumster schreef:
Roxlie: http://www.deraadgevers.nl/?page=17677491#

Maar TS wil deze kanten niet bespreken en gezien ze zelf juriste is weet ze daar vast beter mee om te gaan dan wij.

Inderdaad. Nogal een flauwe reactie, ga daar maar lekker iemand anders mee lastig vallen :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:16

Wij hebben meerdere malen op deze manier een paard gehad bij onze stichting.
Wanneer het paard niet meer geschikt was voor het werk of het lichamelijk niet aan kon, werd er eerst contact op genomen met de eigenaar, die dan het paard soms terug haalde of een andere plek zocht. Of met toestemming van de oude eigenaar het paard na de eeuwige jachtvelden laten gaan.

Het werk voor paarden met gehandicapten is geen licht werk, zo kregen wij ook wel eens paarden met rugklachten waar niets over was gezegd en dan achteraf zeggen 'Wij dachten dat hij geen last zou hebben als hij dit lichte werk zou moeten doen'.

Je mag me altijd pb'en. Wij zijn nog wel op zoek na een paard.
Ik weet natuurlijk niet wat jij onder een goed plekje verstaat, maar daar kunnen we het altijd over hebben :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:26

uitkijken moet je altijd maar een beetje vertrouwen in je medenmens hebben ook.

Ik heb nu vaker een paard gratis aangeboden gekregen (waar niks mee was aangezien ik hun bijrijder was) helaas gewoon maandelijks niet t geld ervoor. ik kreeg ze gratis omdat ze wisten dat ze bij mij gewoon goed terecht komen, niks me wat betreft tijd teveel is, ik ze ook heb voor mn leven en ik alle tijd heb om ze elke dag de aandacht te geven die ze verdienen.
Ik geen gekke dingen doe en ook m niet weg doe als hij niet meer te rijden zou zijn.
Kortom een goed, blijvend huis en daar mij gelijk heeeeeel blij mee maakte. Maar helaas.

ik bedoel er maar mee te zeggen dat er altijd rotten appels tussen zitten maar er ook zeker goede mensen bij zitten. T beste wat je kunt doen is denk ik (en als jurist ben je daar wel in thuis) alles officieel op papier zetten, ondertekenen etc zodat ALS er ooit iets is je een poot hebt om op te staan.
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:28

Mjetterd schreef:
Wij hebben meerdere malen op deze manier een paard gehad bij onze stichting.
Wanneer het paard niet meer geschikt was voor het werk of het lichamelijk niet aan kon, werd er eerst contact op genomen met de eigenaar, die dan het paard soms terug haalde of een andere plek zocht. Of met toestemming van de oude eigenaar het paard na de eeuwige jachtvelden laten gaan.

Het werk voor paarden met gehandicapten is geen licht werk, zo kregen wij ook wel eens paarden met rugklachten waar niets over was gezegd en dan achteraf zeggen 'Wij dachten dat hij geen last zou hebben als hij dit lichte werk zou moeten doen'.

Je mag me altijd pb'en. Wij zijn nog wel op zoek na een paard.
Ik weet natuurlijk niet wat jij onder een goed plekje verstaat, maar daar kunnen we het altijd over hebben :)

Bedankt voor je reactie, ik neem dit zeker mee in m'n overweging!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:54

VSW --> PP

Soepkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:19

zou zo ie zo uitkijken met doneren blijft altijd een link iets

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:55

Ik ben de andere partij van de oudere fjordenmerrie in het bericht van gmekkes en ook van mijn kant bevalt het goed. De oude dame krijgt veel aandacht en rust roest. Het is even een gok, maar ik had er een goed gevoel bij en dat pakt goed uit!! Nu denk ik ook dat oplichters iets anders zoeken dan een oude kleine fjord, hihi..

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:16

Je kan evt je paard geven aan een huifbedkar-stichting! De effecten van huifbedrijden bij gehandicapten zijn geweldig en vaak help je zo'n stichting enorm uit de brand;) Natuurlijk van te voren wel even goed zoeken naar een betrouwbare stichting.

Edit: Vaak zoeken ze wel paarden/pony's met een bepaalde stokmaat, dus kan je paardje er mogelijk niet geschikt voor zijn;)