Shetlander probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sarah395

Woonplaats: In de buurt van een plaatsje vlakbij een ander plaatsje

Re: Shetlander probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:11

je moet hem laten weten wie de baas is, je kunt het.
en anders misschien iemand die ouder is vragen of die kan helpen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:22

Sarah395 schreef:
je moet hem laten weten wie de baas is, je kunt het.
en anders misschien iemand die ouder is vragen of die kan helpen

Nee, dat kan ze niet en dat blijkt wel.
Dat is ook niet het werk of de verantwoordelijkheid van een meisje van die leeftijd, dat de ervaring mist-
Daarmee escaleert het gedrag alleen maar...om nog maar te zwijgen van de risico's die ze loopt.

Lekker met rust laten en met de lieve pony leuke dingen doen.

HorsesNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 11:23

Bedankt voor de tips mensen, ik ga t niet opgeven met Bles, heb een verhaaltje gehoord toen ik haar nog niet verzorgde. Ze is nu 8 en ze word verzorgd sinds dr 4e. Ze werd toen heel streng gestraft (door andere verzorgster) door keihard met de zweep te slaan, nu snap ik ook wel waarom ze zo deed toen ik de zweep erbij pakte. We gaan helemaal overnieuw beginnen, eerst poetsen, aandacht geven, vertrouwen geven, en dan langzaam opbouwen naar wandelen en na een lange tijd misschien longeren. We gaan er ook vaker heen nu, om ook wat meer te doen met Paco. Ben benieuwd hoe t gaat uitpakken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:27

ah ok.... dat is prima. Een tip. Ga niet naar haar toe, maar laat het aan haar over om naar jullie toe te komen (voorop gesteld dat ze dat op vriendelijke wijze doet)
Als ze agressief reageert omdat ze zich idd bedreigt voelde, is dat de veiligste manier. Jullie móéten immers niets. Laat haar naar jullie toekomen, kennis maken etc en dan kun je later idd wat aandacht gaan geven, poetsen ed.
Blijft het gevaarlijke gedrag, ontferm je dan gewoon over paco en doe met paco leuke dingen.
Longeren zou ik voorlopig niet doen om eerder genoemde reden, maar wandelen, poetsen, agility , misschien lange teugel werk is ook leuk

HorsesNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 11:30

liljebo schreef:
ah ok.... dat is prima. Een tip. Ga niet naar haar toe, maar laat het aan haar over om naar jullie toe te komen (voorop gesteld dat ze dat op vriendelijke wijze doet)
Als ze agressief reageert omdat ze zich idd bedreigt voelde, is dat de veiligste manier. Jullie móéten immers niets. Laat haar naar jullie toekomen, kennis maken etc en dan kun je later idd wat aandacht gaan geven, poetsen ed.
Blijft het gevaarlijke gedrag, ontferm je dan gewoon over paco en doe met paco leuke dingen.
Longeren zou ik voorlopig niet doen om eerder genoemde reden, maar wandelen, poetsen, agility , misschien lange teugel werk is ook leuk

Bedankt voor de tips, ga t zeker proberen!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:34

Dit topic staat hier niet helemaal op z'n plaats, ik verplaats het naar YRT.

joanne2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:41

ik zou bij Paco gewoon blijven volhouden!!
dat heeft mijn vzpony ook :o
maar bij Bles zou ik geen zweep meenemen en samen met jouw vriendin ermee gaan wandelen.
eerst was ik ook niet de baas van mijn lieve shettie maar steeds meer en nu kent hij zn genzen en is hij nog liever!
mijn shettie has het zelfde als bles tot dat de eigenaar dag en nacht bij hem in de stal ging zitten. gewoon een uurtje rustig zitten.
succes :)

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 06:39

Ik zou dus eerst veel in de wei zijn die ene dag gewoon zo veel mogelijk als ze op je af komt rennen jaag je haar weg als ze rustig komt negeer je haar als ze dan een tijdje bij je staat gewoon aaien als ze bijt. Een tik op haar neus geven met je hand niet met de zweep dan zou ik rustig proberen een halster omtedoen en een borstel erover heen halen dan zou ik haar terug zetten volgende keer doe je dat weer en dan Miss 1 rondje naast haar stappen en dan opbouwen dan zal ze ook minder snel stijgeren omdat je rustig bent en voor het bijten al corrigeert

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:39

misschien heeft je shetlander ergens last van , dat hij steeds bijten wilt en je omver loopt?
en indd met 1 keer in de week beweging geven valt je paardje niet veel af. dan zou je meer moeten komen of nog een verzorger regelen die het wel wat meer kan.

want hoe longeer jij je shetlanders?
met een hoofdstel in en de teugels eraf of gewoon aan een halstertje ?

HorsesNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 17:31

savannah030x schreef:
misschien heeft je shetlander ergens last van , dat hij steeds bijten wilt en je omver loopt?
en indd met 1 keer in de week beweging geven valt je paardje niet veel af. dan zou je meer moeten komen of nog een verzorger regelen die het wel wat meer kan.

want hoe longeer jij je shetlanders?
met een hoofdstel in en de teugels eraf of gewoon aan een halstertje ?

Die shet heeft idd ergens last van, zwaar eigenwijs gedrag. Verder is er niks aan de hand met r. Ik ga er vaker naar toe nu, kijken of we een band met paardje kunnen opbouwen

clairtje250

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:16

zoek hulp van een volwassene

HorsesNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 14:36

Vandaag weer naar Paco en Bles geweest, ging best goed! Paco tijdje gelongeerd en natuurlijk gepoetst, mee gewandeld en heerlijk in t zonnetje gelegen met Paco en Bles. Bles hebben we gepoetst, rondje wezen lopen, ff in t gras gezeten en heb haar daarna weer op stal gezet. Ben best tevreden, ze heeft niet lastig gedaan :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:55

Tazziexxx schreef:
Ik vind dat als je geen les kan krijgen je maar moet stoppen... Sorry, maar straks is een trap echt raak en dan lig je in het ziekenhuis!

Helemaal mee eens. TS, vraag een volwassene om hulp of kap er gewoon mee..
Zeker niet proberen zelf met het dier in gevecht te gaan, dan ben je gewoon levensgevaarlijk bezig.
Een pony is een sterk dier, als het kwaadwillend wordt en onopgevoed is kun je maar beter gewoon uit de weg gaan. Je wint het toch niet van een dier wat ruim 100 kilo zwaarder is.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:55

HorsesNL schreef:
Vandaag weer naar Paco en Bles geweest, ging best goed! Paco tijdje gelongeerd en natuurlijk gepoetst, mee gewandeld en heerlijk in t zonnetje gelegen met Paco en Bles. Bles hebben we gepoetst, rondje wezen lopen, ff in t gras gezeten en heb haar daarna weer op stal gezet. Ben best tevreden, ze heeft niet lastig gedaan :)

Dat is mooi :)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:53

HorsesNL ; mooi dat het goed ging ! ik hoop dat de band indd sterker word , het is je gegunt !

PurpleNight

Woonplaats: Zo'n 10 tijdzones verwijdert van mijn favoriete acteur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:20

Mijn verzorgpony kon eerst ook nooit linksom aan de longe.
Ik heb dit probleem opgelost door tijdens het longeren mijn vriendin aan de kant te laten staan waar ze me steeds mee sleurde.
Mijn vriendin stond daar met een zweep zodat ze er niet langs durfde, dit heeft goed geholpen, want mijn verzorgpony trok me ook steeds naar de stal en dat gebeurt nu niet meer :).

HorsesNL schreef:

Als ik dit hierboven lees gaat het sowieso al een stuk beter, ik zou inderdaad een betere band proberen te krijgen met Bles (misschien nog even wachten met rijden, longeren e.d.) , als ze jullie helemaal vertrouwt kun je misschien meer gaan doen

Heel veel succes!

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:31

Als je wegrent voor een paard, geef je je verloren, en laat je het paard de baas. Kijk maar eens naar een kudde. Voor de leider gaat iedereen opzij. Blijven volhouden!

HorsesNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 20:02

MyHu schreef:
Als je wegrent voor een paard, geef je je verloren, en laat je het paard de baas. Kijk maar eens naar een kudde. Voor de leider gaat iedereen opzij. Blijven volhouden!

Het probleem is dus dat ik de leider niet ben. Ik kan wel volhouden maar dan word de kans alleen maar groter dat k geraakt word

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:17

HorsesNL schreef:
MyHu schreef:

Het probleem is dus dat ik de leider niet ben. Ik kan wel volhouden maar dan word de kans alleen maar groter dat k geraakt word

Zo is dat.

Ieder gebrek aan eigen overtuiging, voelt de pony feilloos aan. Tov een paard kun je niet 'volhouden' als de overtuiging van binnenuit er niet is; als je niet weet wat je doet.

Daar staat tegenover dat het wegrennen voor een paard het ongewenste gedrag beloond, waardoor dit in frequentie en kracht zal toenemen.
Net zo min wenselijk.

Vandaar mijn eerdere advies.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:24

hebben jullie een afgesloten circel? anders probeer dat eens ;) dan kan hij eigenlijk niet weg. weet niet of de pony beleerd is of gewend is aan een hoofdstel met bit?
zo ja probeer dan eens, en zoek hulp van een ervaren persoon ;) succes!!