Op wat voor karakter val jij en waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Re: Op wat voor karakter val jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:16

Doe mij maar een aanhankelijk paard, lekker koel in het hoofd en niet al te dominant. Niet sloom, want
als het om het rijden gaat heb ik liever een wat vlotter paard maar zeker niet rillerig, want daar kan ik
(nog) niet goed mee overweg. Eentje die voor je wil werken en zelf ook plezier heeft in het werk. :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 21:46

HannahFrouk schreef:
Wat een leuke vraag ;-).

Dus ik denk dat ik vooral op paarden val, die echt contact met je willen maken en die graag dingen met je samen doen. Andere paarden interesseren me ook gewoon echt niet.

Ook een hele goeie inderdaad! Ik vind het zo leuk deze verschillende verhalen te lezen en te zien hoe mensen dit allemaal anders interpreteren.

Ik ben een persoon dat het zich wat dat betreft niet makkelijk maakt, hoewel ik er hier bv. ook een heb staan (en daarmee is het echt twee handen op een buik) die aan de hand en op de grond een doetje is, maar ga je erop zitten, dan is het een tijdbom! Maar ook dit is weer een leidpaard.

Wel apart, want zoals hier eerder is genoemd, zou je verwachten dat + en - elkaar aantrekken. Dus dat je elkaar aanvult. Ik val op de explosieve gevalletjes en zo ben ik zelf ook. Enorm impulsief en ik kan vreselijk fel uit de hoek komen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:54

Ik heb er 3, alledrie ruinen maar 3 totaal verschillende karakters. Toch heb ik met elk van hen wel een 'klik', met elk van hun op een verschillende manier.

Mijn eerste pony is een arabisch volbloed ruintje van ondertussen 8 jaar oud. Hij is een eerder onzeker type die een betrouwbare leider nodig heeft. Eens hij iemand vertrouwt is hij voor die persoon zeer betrouwbaar. Vindt het leuk om iets voor zijn leider te 'mogen' doen, is over het algemeen makkelijk te motiveren. Met hem kan ik alles doen, op voorwaarde dat ik zeker genoeg ben van mezelf en van wat ik wil. Als ik zelf twijfel doet hij het niet, maar anders is hij heel betrouwbaar en zal hij doen wat ik vraag.

Mijn tweede pony is een shetlandpony ruintje van 6 jaar. Ik heb hem gekocht als hengstje, laten castreren en beleerd voor de koets. Hij is een dominant, zelfzeker type die liefst zelf de leiding neemt. Krijgt graag verantwoordelijkheden en is meestal ook een goeie en betrouwbare leider. Deze pony houdt van een uitdaging en vindt het werk pas leuk als hij zelf mag meedenken, verveelt zich snel. Hij heeft al veel beginnende menners op sleeptouw genomen en denkt mee als de lesgever instructies geeft. Blijft kalm in crisis-situaties en denkt ook vooraf mee om deze te vermijden. Hij zal ook altijd proberen het gewenste resultaat te bereiken met zo min mogelijk moeite.

En de laatste is mijn 2-jarige welsh a pony. Een eerder nerveus en explosief type, wat volgens mij te wijten is aan onzekerheid. Hij heeft moeite om mensen te vertrouwen en vraagt een zelfzekere leider die consequent en op een rustige manier duidelijk maakt wat er van hem verwacht wordt. Deze pony is wel vrij intelligent en ook zeer werkwillig, wat hem volgens mij beter geschikt maakt voor deelname aan menwedstrijden. Vooral de vaardigheid en marathon zal hij volgens mij best leuk vinden om te doen.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:59

Paarden die onzeker zijn en je heel met heel veel geduld moet behandelen :) Maar heel sociaal zijn en als ze eenmaal je vertrouwen hebben ze door het vuur gaan voor je. Ik heb er ook zo 1 <3

marley93Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:13

Ik vind paarden met zelfvertrouwen erg prettig om te rijden. Ze hoeven niet de leider van de groep te zijn, maar een beetje pit mag er wel in zitten.
Af en toe rijd ik paardjes die dat juist helemaal niet hebben, maar dan heb ik er niet echt plezier in.

19marjo90

Re: Op wat voor karakter val jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:25

Ik heb er nooit echt over nagedacht.. Nu ik dat wel aan het doen ben, valt mij op dat ook ik de 'leiders' van de kudde/wat stoerdere paarden het leukste vind.
Eerst een beetje wantrouwig voor alles wat nieuw is, maar daarna 'n vriend voor het leven :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:29

Ik val op nuchtere, laconieke goedzakken die een scherpe en intelligente geest hebben en graag dingen met je ondernemen! <3

Ik heb helemaal niks met stresskipjes of hele dominante paarden want ik ben zelf ook iemand die vrij dominant is en dat gaat blijkbaar nooit echt samen (geen klik).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:35

Ik heb al sinds m'n 7de een duidelijke voorkeur voor leiderspaarden :j Mijn eigen paarden waren de leider van de kudde en op maneges was de leider van de kliek altijd mijn favoriet. Nu op m'n werk is dat niet anders.

Ik zou deze paarden niet heftig willen noemen, daar merk ik vrij weinig van. Maar ik vind het een fijne samenwerking, je moet goed communiceren en ik voel een soort van wederzijds respect, moeilijk uit te leggen eigenlijk!
Als ik eens op een 'volger' zit dan erger ik mij eigenlijk alleen maar :') Het is een enorm verschil tijdens het rijden!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:43

Leuke vraag! Ik vind veel paarden "wel leuk" maar er zijn er maar heel erg weinig die ik écht leuk vind.

Ik val op intelligente paarden, en aangezien ik het gros van de paarden absoluut niet intelligent vind heb ik dan ook maar met weinig een echte klik (tot nu toe eigenlijk maar met één pony :) ).
Verder zelfstandige paarden met een sterk karakter, geen afhankelijke die de hele tijd achter je aanlopen (bij wijze van spreken). Zelfbewust en een beetje eigenwijs (en daardoor zijn het ook vaak leiderspaarden). Een keer schrikken mag best wel, maar ik hou niet van aanstellers. Mag best wat pit in zitten, dat wel.

Wat betreft eigen karakter; hier juist geen + en - verhaal, ik merk dat ik me meer voel aangetrokken tot paarden met wie ik karaktereigenschappen deel. :j

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:48

Ik kies onbewust echte complexe merrie's uit...
Mijn oude merrie was een echte alphamerrie. Vond haar erg leuk maar dacht bij het volgend paard liefst minder merrie achtig.
Mijn huidig paard bleek hieraan te voldoen,... toen toch. Ze is nu uit haar puberteit en het is meer en meer een echte merrie aan het worden. Terwijl ze 2 jaar terug een echt onderdanig schaap was.
:7

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:57

Merries, daar kan ik altijd heel goed mee!

Al doet mijn shetlandruintje het ook heel leuk maar die is qua gedrag soms ook echt een merrie :p

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:01

onbewust komen er merries op mijn pad als verzorgpaard,
met een gevoelig karakter, maar tergelijk ook wel sterk en speels. Wat ik meer dan leuk vindt.
voor mij een perfecte combinatie. telkens erg werklustig ;)