Gert van den Hof, held

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gert van den Hof, held

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:36

Dit is wel zo'n beetje het gemiddelde paard wat ie krijgt :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:47

Dat is niet waar hoor, hij heeft ook heel veel groene paarden.
En zonder af te doen aan zijn kunde, maar zoals het paard op het eerste filmpje bokt, is niet moeilijk uit te zitten.
Hij kan wel heel goed het paard lezen, dat hij inziet dat hij achterover gaat wanneer hij er te snel op zou gaan zitten, maar dat moet ook wel als dit je vak is.

Maar wanneer dit paard een week langer de tijd had gehad, zou je zonder al teveel moeite zo weg kunnen rijden, dat geld voor de meeste paarden. Dus wat is er dan voor heldhaftigs aan? Dat hij zijn eigen leven daarvoor waagt? Vind ik eerder dom dan heldhaftig.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:56

ik zeg niet dat ik hem na kan doen..maar ik zou het ook niet willen.
Bij dat eerste filmpje bungelen die beugels elke keer tegen die buik aan...ik zou er weken over doen maar goed

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:08

Bizzybijtje schreef:

En hoe moeilijk is dat paard nu echt?
Het is gewoon een snelle, brutale die de regels niet duidelijk heeft gehad.
En na 2x proberen is het al een lastpak, geven ze het op en brengen hem als probleempaard naar Gert.
Hier is het probleem gewoon dat iedereen denkt dat ze zelf wel een paard zadelmak kunnen maken terwijl ze de basisopvoeding niet eens kunnen.
Als al die mensen hun paard gewoon naar een prof brengen zou Gert nauwelijks meer 'probleempaarden' krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:13

Ik zeg toch niet dat het een moeilijk paard is? Of wel?
Ik doelde er juist op dat het paarden zijn waar al mee aangekloot is en dan lastig zijn ja.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:13

Hij ruimt nogal eens de 'troep' van een ander op. Het probleem is vaak de ervaring van de ruiter i.c.m. de intelligentie van het paard. Een sensibel paard of een topper van een hengst als vader is leuk voor op een fotoshoot maar minder als je je botjes breekt. Ik ben ook voor een rustig proces. Maar als het niet linksom gaat, dan maar rechtsom.

Overigens ken ik paarden met een prima basisopvoeding in zowel de kudde als aan de hand maar simpelweg ploerten zijn wanneer ze ruitermak worden gemaakt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:14

anneliesdj schreef:
maar zoals het paard op het eerste filmpje bokt, is niet moeilijk uit te zitten.

:')
*vliegt na 1 zo'n sprong al met een sierlijke boog in het zand*

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:23

anneliesdj schreef:
Bizzybijtje schreef:

En hoe moeilijk is dat paard nu echt?
Het is gewoon een snelle, brutale die de regels niet duidelijk heeft gehad.
En na 2x proberen is het al een lastpak, geven ze het op en brengen hem als probleempaard naar Gert.
Hier is het probleem gewoon dat iedereen denkt dat ze zelf wel een paard zadelmak kunnen maken terwijl ze de basisopvoeding niet eens kunnen.
Als al die mensen hun paard gewoon naar een prof brengen zou Gert nauwelijks meer 'probleempaarden' krijgen.

Hier zeg je wat.. vaak komen de problemen door onkunde van de ruiter.
Maar ben het er wel mee eens dat je niet oneindig moet blijven proberen, omdat je dan het 'foute' gedrag bevestigd.
En als je als ruiter/eigenaar al weet dat je die ervaring niet hebt, en het toch in 1x goed wil doen zonder dat de ruiter eraf valt dan ga je naar Gert ;)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:32

Suzanne F. schreef:
anneliesdj schreef:
maar zoals het paard op het eerste filmpje bokt, is niet moeilijk uit te zitten.

Ik ben ook meester in zandkussen en vind het daarom toch echt wel knap.
Zie ook tweede filmpje, vier beentjes in de lucht.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:34

je kan 't wel of niet eens zijn met zijn snelle methode, maar ik zie vooral iemand die duidelijk & eerlijk is naar 't paard toe.

En DAMN wat een zit. En er nog bij praten & lachen ook. Petje af, ik had gevlogen, zeker weten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:40

Ja, hij kan het inderdaad knap uitzitten.
Maar ik houd er niet van om een paard in zo'n omgeving zadelmak te maken. Imo moet dat gewoon in rust gebeuren. Die dieren zijn gewoon overrompeld. Dit is gewoon een show weggeven, met weinig oog meer voor het dier dat zadelmak gemaakt moet worden.

Hij heeft een paard dat ik als veulen tot 3 jarige veel in handen heb gehad ook 'zadelmak' gemaakt tijdens zo'n show. Ik zag alleen nog angst bij dat betreffende paard, ik kende het diertje goed. En dat dier was zo groen als gras trouwens. Dat was een rot gezicht, gelijk ook nog even er mee springen, bah.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:41

Suzanne F. schreef:
anneliesdj schreef:

:j :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:46

Heb toevallig laatst ook allemaal filmpjes van hem zitten kijken..
Ik snap de reacties, van mensen die het niet goed vinden dat een paard binnen een half uur word ingereden, maar als je verder gaat zoeken en ook naar zijn eigen commentaar luistert, verteld hij waarom hij dit doet.
Als jij graag wilt, dat je paard er een half jaar over doet, voordat hij echt zadel mak is, is daar geen probleem mee, maar ik vind deze manier van Gert ook heel goed.
Hij gaat met alle respect met de paarden om, en verteld wat hij doet. Waarom zou dit dan niet goed zijn?
Als een paard er echt niet klaar voor zou zijn, zou het hem (een professional) ook niet lukken hoor. Hoe goed hij dan ook kan blijven zitten.
Ook al rijd hij hier met sporen en zweep, wie zegt dat hij die sporen onnodig gebruikt? Ik zie geen onnodig spoor gebruik. De zweep gebruikt hij ook niet hard, enkel om af en toe een tikje op de hals te geven, maar vooral stemhulpen.
Daarbij, rijd hij de paarden BITLOOS in, met enkel een halster en 2 touwen. (okee, en een zadel)
Gelukkig is het ieders eigen keuze. Als ik dalijk een paard heb, en zelf mijn paard niet zadel mak kan maken, zou ik hem ook vragen hoor! :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:50

Geduld is respect. Ongeduld is geen respect.

Opleiden van een paard kost nou eenmaal tijd, zadelmak maken is daar echt geen grote stap in.

Ik ben er absoluut geen fan vinden en knap vinden dat hij blijft zitten is een hele andere zaak.

In meegaan dat mensen snel snel snel willen heeft in mijn ogen echt geen bal met respect voor het paard te maken, wel met zakken vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:52

Nou Air, ben het met je eens in deze.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:53

Als ik een moeilijke had,dan bracht ik hem direkt bij hem.Gelukkig was de mijn een makkie.
Ik geloof best dat bij wat brutale paarden het overbluffen wat Gert doet best werkt.Ik heb hem al verschillende keren aan het werk gezien en niks gezien waarvan ik zeg ,zielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:55

[MW] > [PP]

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:56

Een ''moeilijke'' wordt gecreert door mensen, ik vind dat absoluut geen reden om de schuld dan bij het paard te leggen en hem zo streng aan te pakken.

Hij zou beter clinics kunnen gaan organiseren over hoe met geduld je paar zadelmak te maken... aanpakken waar het probleem vandaan komt: bij de mens.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:00

Hij heeft het paard van mijn vriendin anders maar mooi weer goed rijdbaar gekregen, op een nette en eerlijke manier.
Op basis van wat ik gezien heb bij dat paard, ben ik echt wel positief verrast. Want hij was wel in staat om de bokken van dat paard uit te zitten, en te achterhalen wat nu precies de reden was dat paardlief aan het bokken sloeg. En dat is een hele hoop mensen voor hem niet gelukt, zowel het uitzitten als het vinden van de oorzaak heb ik het dan over....
En nee, mijn vriendin is bepaald geen onervaren prutser als het op paarden aan komt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:02

Casarell schreef:
En als je als ruiter/eigenaar al weet dat je die ervaring niet hebt, en het toch in 1x goed wil doen zonder dat de ruiter eraf valt dan ga je naar Gert ;)

Maar dat hoeft dus niet perse, de meeste van deze paarden kunnen ook prima door een 'gewone' prof zadelmak gemaakt worden.

vanLotje schreef:
je kan 't wel of niet eens zijn met zijn snelle methode, maar ik zie vooral iemand die duidelijk & eerlijk is naar 't paard toe.

En daar ontbreekt het aan bij de meeste amateurs. Paard moet gewoon weten waar hij aan toe is, een keer een ruk aan de lijn is niets mis mee. Je ziet op dat laatste filmpje dat dat paard het gewoon nodig heeft en er helemaal niet bang of vervelend van wordt maar juist relaxed achter hem aan loopt.

Maar ik zou er ook voor kiezen er een paar dagen langer over te doen zodat er geen of heel weinig gebok bij komt kijken. En dat hoeft echt niet te betekenen dat het een halfjaar of een jaar duurt zoals ze in het filmpje zeggen, dat is wel weer heel erg overdreven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:03

Air schreef:
Een ''moeilijke'' wordt gecreert door mensen, ik vind dat absoluut geen reden om de schuld dan bij het paard te leggen en hem zo streng aan te pakken.

Hij zou beter clinics kunnen gaan organiseren over hoe met geduld je paar zadelmak te maken... aanpakken waar het probleem vandaan komt: bij de mens.

De paarden die hij krijgt zijn het stadium van lief en gezellig grondwerken vaak allang voorbij.
En tsja, ik ben dan meer voor een harde maar wel eerlijke aanpak, dan voor de andere optie: aan blijven klooien en/of de slager...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:03

Air schreef:

Met het eerste ben ik het eens. Een moeilijke wordt gecreeerd door lieve mensen die geen grenzen stellen. Bij wie dan de schuld ligt maakt niet uit voor het resultaat (=een lastig paard dat gevaarlijk is om op te zitten). Is er geen Gert, dan wordt de kans dat zo'n gevaarlijk beest bij de slacht beland wat groter, dan nu, nu Gert het probleem redelijk 'makkelijk' en zonder gewelddadig/onrechtvaardig te zijn oplost. Want hoewel ik zelf ook meer van de rustige methode ben zie ik niet iemand aan het werk die de paarden onnodig slaat of pijn doet. In mijn ogen is hij gewoon duidelijk en zie je de paarden in het proces ook ontspannen(er) lopen.
Ik zou er trouwens wel meteen mensentraining bij geven, dus uitleg aan de eigenaar een een clinicje 'hoe met paarden om te gaan', zodat problemen in het vervolg kunnen worden voorkomen.
Mijn methode zou het niet meteen zijn, maar ik vind het ook geen dierenmishandeling oid.

Wat ik wel mensenmishandeling vind is die muts van een presentatrice. Als zij nou gewoon haar mond zou houden, dan zou ik die filmpjes veel beter kunnen uithouden O:) .

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:06

Tja ieder z'n ding. Dat je dit op deze manier doet prima. Maar moet dat nu perse met zoveel volk erbij. Kan mezelf ook helemaal niet voorstellen dat je je eigen paard daarvoor leent om in zo'n situatie zadelmak te laten maken. Dat is wel wat mij tegen staat dat het mij meer lijkt op zakkenvullen en aandachttrekkerij door het op clinics te doen. Maar dat is mijn mening. Geen fan van hem zoals je leest.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:09

Tigra_ schreef:
Tja ieder z'n ding. Dat je dit op deze manier doet prima. Maar moet dat nu perse met zoveel volk erbij. Kan mezelf ook helemaal niet voorstellen dat je je eigen paard daarvoor leent om in zo'n situatie zadelmak te laten maken. Dat is wel wat mij tegen staat dat het mij meer lijkt op zakkenvullen en aandachttrekkerij door het op clinics te doen. Maar dat is mijn mening. Geen fan van hem zoals je leest.

Tsja, die twijfels heb ik eerlijk gezegd sowieso al over mensen die hun "probleempaard" aanbieden voor clinics. Vaak is de afspraak dan dat zij gratis geholpen worden, in ruil voor het beschikbaar stellen van het paard voor de clinic.
Dat vind ik dan weer bezuinigen op de verkeerde zaken door de eigenaar, en is in mijn ogen Gert niet aan te rekenen... Hetzelfde geldt wat mij betreft ook voor paarden die bijvoorbeeld aangeboden worden voor clinics van Monty Roberts etc.

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:12

Ieder zijn mening. Gelukkig denken we niet allemaal hetzelfde over alles. Anders liggen we allemaal met dezelfde man in bed.