make my day

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:02

Het maakt mij niet uit wat je doet, ik ga daar niet over het is jou pony!
Wou alleen even zeggen dat het nergens op slaat dat omdat ze 21 is ze ook weet waar ze mee bezig is.... het gaat toch om ervaring en waat je weet over paarden... het is toch ook niet zo dat als je 80 bent je opeens expert bent ofzo... Die dingen zijn niet echt gebonden aan leeftijd ofzo...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:19

Ik blijf het totaal onnodig vinden.

En ik oordeel wel als ik dit op een foto zie. Dat iemand 21 is, zegt ook heel weinig helaas. Natuurlijk kan het hierbij blijven, en dan is het niet zo erg, maar bij velen is dit het begin van veel en veel meer. En dat is niet goed.

En het argument van: "beter als de hele dag op stal" slaat helemaal nergens op. Een veulen op stal is natuurlijk helemaal uit den boze! maar ja....

Het is niet mijn manier van veulens opvoeden. Of ligt het eraan dat ik nog niet eens 21 ben, en daarom er nog minder vanaf zou weten???

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 15:05

nou ja ik ben niet een van die velen dus waarom zou ik meer doen ??????

dus dat wil niet zeggen dat ik mijn veulen niet goed opvoed !!!!
En ieder moet dit voor zich weten wat ie wel of niet doet met zijn pony als je overal op moet gaan letten en kritiek geven ben je waarschijnlijk erg veel tijd kwijt
,want dan heb je waarschijnlijk op iedereen wel wat aan te merken
dus laat ieder lekker doen war hij/zij denk goed is voor zijn pony/paard is

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:30

darinka schreef:
En ieder moet dit voor zich weten wat ie wel of niet doet met zijn pony als je overal op moet gaan letten en kritiek geven ben je waarschijnlijk erg veel tijd kwijt
,want dan heb je waarschijnlijk op iedereen wel wat aan te merken
dus laat ieder lekker doen war hij/zij denk goed is voor zijn pony/paard is

Ik ben van mening dat je een jong dier nog lekker jong moet laten. Als je zoveel mogelijk met je paard wil gaan ondernemen en hem/haar vanalles wilt leren, koop dan een 3 jarige en geen veulen. Maar okay, jij zegt dus dat iedereen lekker moet doen wat hij denkt dat goed voor zijn paard/pony is? En wat zeg je hiervan dan?

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=168588&highlight=
Zeg je dan ook: "tsja, als jij dat leuk vindt, moet je dat doen."?
Lijkt me niet.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:33

Ik heb op de meeste mensen totaal niets aan te merken, en ik laat ook zeker iedereen z'n gang gaan. Anders was ik inderdaad veel tijd kwijt.

Maar als ik iets zie wat totaal fout is voor het paard, of iets wat de foute richting op gaat (zoals dit), dan zeg ik daar wel wat van. Dat ben ik verplicht tegenover het paard.
Nogmaals: natuurlijk weet ik niet hoe jij verder met je paard om gaat. Het HOEFT geen probleem te zijn. Maar het KAN wel een probleem zijn. Ik wil mensen wijzen op hetgene dat paarden schade aanbrengt, als ik er niet zeker van ben dat die mensen het zelf niet door hebben. Dat is in dit geval ook zo.

Als jij antwoord van: "dit is het enige wat ik doe, en nu blijft ie nog lekker 1,5 / 2 jaar op het land staan", dan is het voor mij prima. Ik zeg er wel bij dat ik het zelf niet zal doen, maar jij geeft al aan dat je dan je paard geen schade toebrengt.

Ik zeg ook niet dat jij je veulen niet goed op voedt, absoluut niet!

Maar ik denk dus niet dat iedereen goed is voor z'n paard. Dat zou erg naief zijn, en niet eerlijk tegenover de paardjes waarbij ik iets 'vreemds' vermoed.

Ik wil je echt niet aanvallen, ik wou alleen even controleren of jij weet waar je mee bezig bent. Blijkbaar wel.

Dat ik het zelf niet zo zou doen, heeft niets met jou te maken.

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 21:59

ik vind er niets slechts aan om zo'n paardje al eens een zadel op te leggen.. het is precies zoals gezegd werd.. ze kennen het dan al voor als ze drie zijn.. en krijgen ze niet alle stress in een keer.. zolang het natuurlijk wel hierbij blijft.. maar volgens mij darinka best wel wat ze doet..

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 22:06

In principe moet het kunnen voor 1 KEER! Maar de smoes dat ze niet alles in 1 keer krijgen is onzin vind ik. Je gaat niet op 1 middag je 3 jarige paard een zadel opleggen en longeren, dit doe je geleidelijk! Eerst longeren leren en dan na een paar keer het zadel erop. Ik ben ook van mening dat je niet een zadel nodig hebt om een paard aan een singel te laten wennen. Oplossing: dekensingel.
Make ziet er wel heel goed uit! Maar hoop (en denk) dat dit wel bij de eneigste keer zal blijven.....

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 22:08

er zijn mensen die dit wel doen.. maar dat kan ook een uitzondering op de regel zijn..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 22:12

Symmetje schreef:
. Je gaat niet op 1 middag je 3 jarige paard een zadel opleggen en longeren, dit doe je geleidelijk! .....

Niet? Owh.... Krijgen ze niks van hoor, zeker niet als je ze in de voorgaande jaren gewoon in handen hebt gehad.
Een keer een zadeltje op gaan ze echt niet dood van.
Ik denk dat darinka de gulden middenweg tussen opfok en stalveulen heeft, en dat is een manier die mij heel erg aanspreekt. Lekker buiten met soortgenootjes, maar ook af en toe eruit en lekker mee tutten

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 22:17

Oh je begrijpt me verkeerd, Stef. Ik heb zelf ook een jaarling. Hij staat ook half om half. Precies hoe jij het zegt en het graag ziet/aanspreekt (en ik ook).
Maar ik bedoel maar dat niemand zijn paard alles in een middag aanleert. En nee ze gaan niet dood van 1 keer zadel opleggen, dat heb ik toch niet gezegd?! Ik schreef: het moet kunnen voor 1 keer! Niet dagelijks.... Ben er niet fel tegen, maar zal er zelf niet voor kiezen om het nu al te doen.
En nee, ik zou er ook niet voor kiezen om op 1 middag mijn paard alles te gelijk te "geven".

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 22:20

Dat is lang geleden dat ik foto's van Make heb gezien!! Echt een knapperd geworden zeg Lovers!!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 01:30

leuk beesie zeg
mooi zadel trouwens Lachen

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:37

Ik vind dat je goed bezig bent, zolang je niet in de verleiding komt om dingen te gaan doen waar hij te jong voor is (wat je ook niet snel zal doen, omdat je al een pony hebt om op te rijden enz.) denk ik dat het helemaal geen kwaad kan. Ik denk dat je als het er strakjes op aan komt alleen maar een makkie hebt. Ga zo door!!! Sluit me voor de rest aan wat Stef zei.
Trouwens leuke pony Knipoog

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:45

kom op zeg dat jullie er zo'n discussie van maken als dat meisje gewoon haar leuke paardje wil showen, wat een onzin ze weet heus wel wat ze doet.
En wat kunnen jullie je achterlijk en kinder achtig gedragen
tinne en wenny jullie zijn teminste echte bokkers

mooi paardje hoor, word vast een goede

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 12:17

Nou heheh eindelijk iemand die door heeft waarom makey dr foto hierop staan!!!! OK dan! OK dan!
En ik vind het idd lekker dat ze alleen maar buiten staat maar toch daar waar mn andere pony ook staat en dat ik af en toe lekker met r kan tutten Lovers
en weet echt wel wat ik doe hoor.

[/img]

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:29

Precies en nu is er genoeg gezeikt. Knipoog
Tamara is een hartstikke goed baasje en weet echt wel wat ze doet. Ik heb Make niet voor niets aan haar verkocht. Ik geloof dat zij het beste baasje voor Make is wat ik me kan wensen!

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:56

stef"]
[quote="Symmetje schreef:
. Je gaat niet op 1 middag je 3 jarige paard een zadel opleggen en longeren, dit doe je geleidelijk! .....

Niet? Owh.... Krijgen ze niks van hoor, zeker niet als je ze in de voorgaande jaren gewoon in handen hebt gehad.
Een keer een zadeltje op gaan ze echt niet dood van.
Ik denk dat darinka de gulden middenweg tussen opfok en stalveulen heeft, en dat is een manier die mij heel erg aanspreekt. Lekker buiten met soortgenootjes, maar ook af en toe eruit en lekker mee tutten
[/quote]

ben het helemaal met je eens! Lachen
Laat hem maar was wat wennen hoor.. ze is er serieus mee bezig.. kan geen kwaad.

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:57

Nathalie schreef:
Precies en nu is er genoeg gezeikt. Knipoog
Tamara is een hartstikke goed baasje en weet echt wel wat ze doet. Ik heb Make niet voor niets aan haar verkocht. Ik geloof dat zij het beste baasje voor Make is wat ik me kan wensen!

DAT bedoel ik dus!!! Lovers