Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
luanova schreef:Misschien een beetje simpel gedacht, maar de looier krijgt al zijn vachten (schapen, koeien, rendier etc.) ook gewoon van de slacht geleverd. Hoe moeilijk kan het zijn om de paardenvacht ook mee te sturen en te laten looien ? Ze zullen hooguit iets extra's rekenen omdat de vacht apart gehouden wordt.
Inderdaad wordt alles eerst gepekeld, daarna gelooid. De kwaliteit gaat hiervan niet achteruit, want de looier bewerkt juist het slacht(afval) voor de verkoop in de handel. Alle vachten die je kunt kopen hebben hetzelfde traject bewandeld....
Dat dacht ik eerst ook, maar wij moeten helaas zelf de huiden naar de looier brengen (dichtstbijzijnde vanuit NO-Groningen die het wilde doen zit in Friesland (Bolsward)). Waar ik over twijfelde is of het niet slecht is voor de vacht zelf, om een tijd in pekel te liggen.. Wij brengen de huiden namelijk niet rechtstreeks weg, maar wanneer we toevallig eens in de buurt zijn (het is een flink eind rijden namelijk). Dus soms liggen ze wel een week of 3 tot 4 in de pekel, maar of zo'n lange periode zo goed is voor de haren en haarzakjes was eigenlijk meer waar ik over twijfelde. Kayleigh__ schreef:Zo blij dat ik niet de enige ben die het mooi vind! Thuis kan ik er gewoon niet over beginnen, want iedereen vind het smerig...
Helaas staat het bij die van mij al vast dat ie ingeslapen word, neem aan dat het dan niet meer kan?
.
EliseBrouwer schreef:Kayleigh__ schreef:Zo blij dat ik niet de enige ben die het mooi vind! Thuis kan ik er gewoon niet over beginnen, want iedereen vind het smerig...
Helaas staat het bij die van mij al vast dat ie ingeslapen word, neem aan dat het dan niet meer kan?
.
Niet echt nee.. Of je moet zelf de poten en kop eraf willen hakken waarna je de huid er netjes af kunt stropen![]()
Of daarna alsnog een slager dat laten doen, maar dan wel op je eigen terrein..

), maar vind het erg interessant dus lees mee!Woogy schreef:de andere huiden die ze die dag hadden gestroopt waren wel mooi heel. alleen mijn lieve volbloeds was zo dun en gehavend door de jaren heen dat er echt niets van overbleef.
elselianta schreef:Woogy schreef:de andere huiden die ze die dag hadden gestroopt waren wel mooi heel. alleen mijn lieve volbloeds was zo dun en gehavend door de jaren heen dat er echt niets van overbleef.
Jammer!
Waar zou jij hem dan voor willen gebruiken? lijkt me erg raar om hem op de grond te leggen en er dagelijks over heen te lopen ?
Woogy schreef:elselianta schreef:
Jammer!
Waar zou jij hem dan voor willen gebruiken? lijkt me erg raar om hem op de grond te leggen en er dagelijks over heen te lopen ?
ik wilde hem niet hebben maar viel me enorm op dat die van haar zo dun was dat hij geen druk kon hebben, terwijl die van de warmbloeds wel zo stroopten. Meer als informatie om mee te nemen als TS haar ponyhuidje wil hebben