Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Vjestagirl schreef:en de telefoonnummers van dierenartsen langs je route (voor als er iets mis gaat).
44Myrthe44 schreef:ikke schreef:Jij laat je paard dus wel een uur draven?? Dan zie ik al helemaal de inhoud van je boodschap niet!
Dus drie uur zou geen punt mogen zijn, maar 5 uur wel? Heb ik ook ooit gedaan, inkl een overtocht van 1,5 uur met de boot.......
Het probleem is echt niet dat staan op de trailer; HET probleem is de chauffeur en diens rijgedrag.
5 is uur nog steeds geen probleem. 22 uur echter wel. Dat is veel en veels te lang!
Equimotion schreef:Ik zou het je afraden om dit zelf met een trailer te doen en een professionele transporteur inschakelen. Zeker bij een paard dat niet gewend is om te reizen. Zij kunnen ook het uitklaren door de RVV etc voor je regelen.
Mijn Zweedse en Finse vrienden regelen allemaal een stopadres halverwege de reis. (Meestal dus in Zuid-Zweden. Dat stuk kan je in 1 dagreis goed doen) Dat zou je genoeg moeten zeggen denk ik?
Professionele transporteurs hebben ook hun adressen, of plannen ritten zo dat er bijv. een overnachting op een boot tussenzit. Een vrachtwagen is comfortabeler dan een trailer.
Ik heb zelf in Zweden gewoond, en ook veel internationaal gereisd met paarden.
In het algemeen: let op verstoppingen (vooraf en onderweg geen krachtvoer geven, evt wat slobber met olie) Paarden gaan pas na een uur of 8-10 drinken, maar bied het ze toch bij elke stop aan. Ik las hierboven dat je dat niet moet doen als je paard niet op de trailer wil plassen, maar dat is niet verstandig. Je loopt een risico op verstoppingskolieken bij zulke lange ritten. Als je zorgt dat je af en toe een wat langere stop inlast gaan ze vanzelf plassen in de wagen.
Zet je auto bij een stop op een rustig deel van de parkeerplaats. Bedenk dat reizen in een trailer heel vermoeiend is voor een paard, ze moeten zich continu in balans houden. Haal je paard nooit langs de (snel)weg uit de trailer, dat is vragen om problemen.
Pak een paard dat geen beschermers gewend is niet te overdreven in. Laat beschermers niet langer dan 8-10 uur zitten, ivm risico op afknellen/drukkingen. Ook in de zomer kan de rijwind voor tocht zorgen. Let daarop en gebruik evt een dunne cooler. Nooit een staldeken.
Temperatuur het paard na de reis en de dag erna en schakel bij verhoging onmiddellijk een veearts in.
Het telefoonnummer van Potijk is 0546-631975
44Myrthe44 schreef:@ ikee: weet je wel hoeveel verschil er zit tussen een vrachtwagen en een trailer? Staan op de vrachtwagen kost een paard veel minder spierspanning dan in de trailer. Volgens mij kan een paard zelfs 24 uur (max) op een vrachtwagen staan, achter elkaar. Maar met een trailer kan dat dus absoluut níet!
ikke schreef:44Myrthe44 schreef:@ ikee: weet je wel hoeveel verschil er zit tussen een vrachtwagen en een trailer? Staan op de vrachtwagen kost een paard veel minder spierspanning dan in de trailer. Volgens mij kan een paard zelfs 24 uur (max) op een vrachtwagen staan, achter elkaar. Maar met een trailer kan dat dus absoluut níet!
Bewijs dat eens!
Als ik bekijk hoe mijn paarden op de vrachtwagen staan en hoe ze op de trailer staan, zie ik geen verschil.
44Myrthe44 schreef:ikke schreef:Bewijs dat eens!
Als ik bekijk hoe mijn paarden op de vrachtwagen staan en hoe ze op de trailer staan, zie ik geen verschil.
Ga zelf maar eens even 10 minuten in een rijdende trailer en 10 minuten in een rijdende vrachtwagen staan, en voel het verschil!

M_D_H schreef:riannezweeds schreef:dat klopt ook bianca! hoe minder stoppen oeminder gedoe er in de trailer gebeurt en hoeminder de paarden hoevel te sjouwen, als we elke keer stoppen komen we er nooit
ditmeen je hoplijk toch niet serieus of wel?
Jes schreef:Het is bij wet verboden om een paard gedurende 22 uur in een trailer te vervoeren!!
Sizzle schreef:Ik heb nog niet de helft aan afstand, maar doe het niet zelf.
De prijzen die Potijk rekent kan bij mijn eigen auto amper de benzine uit. De stress en geregel komt daar nog bovenop.
Zij rijden ook niet zo veel uur, de paarden gaan er na 10-12 uur een nachtje uit in een gewone box.
Als je het zelf doet zou ik absoluut gewoon een overnachting regelen, wat is dat nou voor moeite.

ikke schreef:Nope. Been there, done that en er is geen verschil. Sterker nog, de trailer reed soepeler........

)
Sindsdien haal ik hem bij lange ritten elke 2u eruit om een stuk te stappen en grazen, maar dat zou ik alleen doen bij een 200% betrouwbaar ladend paard. Bij de pauzes checken of je paard relaxt staat (zich niet 'in trance) vastzet tegen een stang/zijkant), is daarom ook wel verstandig. callippo schreef:Ik mis hier nog 1 tip: zorg dat je paard dusdanig los aangebonden is, dat ze haar hoofd omlaag kan houden (oren onder schofthoogte). Een paard van een vriendin van mij was ziek geworden na een dergelijk lange reis doordat hij zijn hoofd niet kon laten zakken (bloedsomloop van een paard is hier niet op berekend).
22uur reistijd is lang, ook voor de chauffeurs, maar heb zelf ook een aantal reizen van ongeveer die tijdsduur gemaakt zonder gezondheidsproblemen bij mijn paarden. In Amerika is het heel normaal om zo ver te reizen met een paard (daar hebben ze ook prachtige trailers met living)
Alleen hooi in het net en water mee. Onderweg kun je wat gras plukken en/of appels voeren om vocht aan te vullen. Wat ook kan werken: wat zout in de onderlip strooien, zodat hij dorst krijgt. Controleer gewoon bij elke stop ff de turgor (huidplooi maken in de hals) om te zien of je paard niet uitgedroogd raakt.
Op mijn 1e lange reis had ik mijn paard niet uitgeladen, paard duwde zichzelf klem tegen de achterstang om stabiel te staan. Gevolg: blijvende kuil in zijn bilspierSindsdien haal ik hem bij lange ritten elke 2u eruit om een stuk te stappen en grazen, maar dat zou ik alleen doen bij een 200% betrouwbaar ladend paard. Bij de pauzes checken of je paard relaxt staat (zich niet 'in trance) vastzet tegen een stang/zijkant), is daarom ook wel verstandig.
Jes schreef:Het is bij wet verboden om een paard gedurende 22 uur in een trailer te vervoeren!!
chikohaa schreef:ikke schreef:Nope. Been there, done that en er is geen verschil. Sterker nog, de trailer reed soepeler........
Heb jij zo´n brakke vrachtwagen of rijdt je er zo slecht mee?
Hier duidelijk verschil tussen de vrachtwagen ( ok, een nieuwe met alle toeters en bellen erop) en de trailer ( met een 4x4 ervoor) en met een chauffeur die al 50 jaar met dieren rijdt dagelijks.
Paarden vinden de vrachtwagen veel prettiger.