22 uur op trailer, wat meenemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:46

Je moet je papierwerk in orde hebben.

Ik heb het ook gedaan. Zweden. We zouden 17 uur onderweg zijn maar dat werden er 22. Paard stond alleen in de trailer. Ze raakte in een soort trance. Wilde wel hooi eten maar niet drinken.
We zijn vaak even een kwartier gestopt maar hebben haar niet van de trailer gehaald om de trance niet te onderbreken.
Het brak mijn hart! Maar het enige wat me zieliger leek was haar eraf halen, wakker laten worden, lekker een kwartier stappen en laten denken dat we er zijn en dan toch weer de trailer op moeten.

Na aankomst was ze wel even zielig en mager en moe. Maar eigenlijk was ze de volgende dag alweer normaal en erg blij. Nooit stijf geweest.

Erg zwaar. Zou het nooit gedaan hebben als daar geen paradijsje wachtte.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:54

Vjestagirl schreef:
en de telefoonnummers van dierenartsen langs je route (voor als er iets mis gaat).

Dat lijkt me redelijk onzinnig, als er onderweg iets gebeurt waarvoor je ECHT direct een DA nodig hebt, heb je ook andere problemen. Dan is het noodnummer de beste keuze om te bellen, dan heb je nl. ook direct je politie en/of brandweer nodig om te zorgen dat je veilig staat. Dus zorg dat je weet wat de noodnummers zijn in elk land waar je door komt, de politie ter plaatse weet dan die DA wel te regelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:55

44Myrthe44 schreef:
ikke schreef:
Jij laat je paard dus wel een uur draven?? Dan zie ik al helemaal de inhoud van je boodschap niet!
Dus drie uur zou geen punt mogen zijn, maar 5 uur wel? Heb ik ook ooit gedaan, inkl een overtocht van 1,5 uur met de boot.......

Het probleem is echt niet dat staan op de trailer; HET probleem is de chauffeur en diens rijgedrag.

5 is uur nog steeds geen probleem. 22 uur echter wel. Dat is veel en veels te lang!

HET probleem is dat geen enkele chauffeur het volhoudt om 22uur onafgebroken "smooth" te rijden en zelfs met twee chauffeurs heb je het dan zwaar. Dat paard heeft er niet zoveel van, echt niet.
Verdiep je eens in het leven van internationale wedstrijdpaarden; die staan met regelmaat dergelijke tijden op een wagen (of in een vliegtuigbox).

Wat ik zou doen is de reis in twee stukken hakken, met eventueel enkele dagen vakantie tussen die twee reisdelen.
Maakt natuurlijk ook uit hoeveel reiservaring het paard heeft. Mijn Ouwe Sok zou ik probleemloos 22uur op de vrachtwagen kunnen laten staan. Dat dier heb ik meer dan 60.000km door het land gesleept, dus die was wel wat gewend. Mijn huidige paard zou het (nog) niet kunnen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:01

riannezweeds schreef:
dat klopt ook bianca! hoe minder stoppen oeminder gedoe er in de trailer gebeurt en hoeminder de paarden hoevel te sjouwen, als we elke keer stoppen komen we er nooit

ditmeen je hoplijk toch niet serieus of wel?

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:06

Inderdaad goede ervaring met Potdijk. Gaan erg goed met je paard om, kan ik je zeker aanraden.

Equimotion schreef:
Ik zou het je afraden om dit zelf met een trailer te doen en een professionele transporteur inschakelen. Zeker bij een paard dat niet gewend is om te reizen. Zij kunnen ook het uitklaren door de RVV etc voor je regelen.

Mijn Zweedse en Finse vrienden regelen allemaal een stopadres halverwege de reis. (Meestal dus in Zuid-Zweden. Dat stuk kan je in 1 dagreis goed doen) Dat zou je genoeg moeten zeggen denk ik?

Professionele transporteurs hebben ook hun adressen, of plannen ritten zo dat er bijv. een overnachting op een boot tussenzit. Een vrachtwagen is comfortabeler dan een trailer.

Ik heb zelf in Zweden gewoond, en ook veel internationaal gereisd met paarden.

In het algemeen: let op verstoppingen (vooraf en onderweg geen krachtvoer geven, evt wat slobber met olie) Paarden gaan pas na een uur of 8-10 drinken, maar bied het ze toch bij elke stop aan. Ik las hierboven dat je dat niet moet doen als je paard niet op de trailer wil plassen, maar dat is niet verstandig. Je loopt een risico op verstoppingskolieken bij zulke lange ritten. Als je zorgt dat je af en toe een wat langere stop inlast gaan ze vanzelf plassen in de wagen.
Zet je auto bij een stop op een rustig deel van de parkeerplaats. Bedenk dat reizen in een trailer heel vermoeiend is voor een paard, ze moeten zich continu in balans houden. Haal je paard nooit langs de (snel)weg uit de trailer, dat is vragen om problemen.
Pak een paard dat geen beschermers gewend is niet te overdreven in. Laat beschermers niet langer dan 8-10 uur zitten, ivm risico op afknellen/drukkingen. Ook in de zomer kan de rijwind voor tocht zorgen. Let daarop en gebruik evt een dunne cooler. Nooit een staldeken.

Temperatuur het paard na de reis en de dag erna en schakel bij verhoging onmiddellijk een veearts in.

Het telefoonnummer van Potijk is 0546-631975

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:08

@ ikee: weet je wel hoeveel verschil er zit tussen een vrachtwagen en een trailer? Staan op de vrachtwagen kost een paard veel minder spierspanning dan in de trailer. Volgens mij kan een paard zelfs 24 uur (max) op een vrachtwagen staan, achter elkaar. Maar met een trailer kan dat dus absoluut níet!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:12

44Myrthe44 schreef:
@ ikee: weet je wel hoeveel verschil er zit tussen een vrachtwagen en een trailer? Staan op de vrachtwagen kost een paard veel minder spierspanning dan in de trailer. Volgens mij kan een paard zelfs 24 uur (max) op een vrachtwagen staan, achter elkaar. Maar met een trailer kan dat dus absoluut níet!

Bewijs dat eens!
Als ik bekijk hoe mijn paarden op de vrachtwagen staan en hoe ze op de trailer staan, zie ik geen verschil.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:13

ikke schreef:
44Myrthe44 schreef:

Bewijs dat eens!
Als ik bekijk hoe mijn paarden op de vrachtwagen staan en hoe ze op de trailer staan, zie ik geen verschil.

Ga zelf maar eens even 10 minuten in een rijdende trailer en 10 minuten in een rijdende vrachtwagen staan, en voel het verschil!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:23

44Myrthe44 schreef:
ikke schreef:
Bewijs dat eens!

Ga zelf maar eens even 10 minuten in een rijdende trailer en 10 minuten in een rijdende vrachtwagen staan, en voel het verschil!

Nope. Been there, done that en er is geen verschil. Sterker nog, de trailer reed soepeler........

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:55

Wat je bedoelt met 'de trailer reed soepeler' weet ik niet maar er is zeker verschil tussen een trailer of een vrachtwagen.
Als het een luchtgeveerde vrachtwagen is waar de paarden diagonaal of dwars op de rijrichting staan is het vele malen comfortabeler voor ze dan een trailer.
Wij hebben een paardentrailer met speciale schokbrekers maar zelfs die haalt het niet bij een luchtgeveerde wagen.
Als je naar de kosten van een volledige emigratie kijkt dan zijn de extra kosten om je paard deskundig te laten vervoeren (in plaats van dat zelf te doen) te verwaarlozen en elke cent waard.

Mungbean

Re: 22 uur op trailer, wat meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:06

Ik heb nog niet de helft aan afstand, maar doe het niet zelf.
De prijzen die Potijk rekent kan bij mijn eigen auto amper de benzine uit. De stress en geregel komt daar nog bovenop.
Zij rijden ook niet zo veel uur, de paarden gaan er na 10-12 uur een nachtje uit in een gewone box.
Als je het zelf doet zou ik absoluut gewoon een overnachting regelen, wat is dat nou voor moeite.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:24

Sowieso mag een paard volgens de Europese regels geen 22 uur op een trailer staan!
Dus ik zou me daar in verdiepen en dan mijn reisplannen herzien.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 19:30

ik vroeg er niet om om alleen maar te zeggen wat je ervan vindt!! ik vroeg me af of er mensen waren die nog dingen mee zouden nemen waar ik niet aan gedacht zou hebben, ik weet dat het lang is maar het komt allemaal goed hebben ervaren chauffeurs, geventileerde trailer, woon al lang in zweden dus weet wat hier wel en niet mag! jullie hoeven nu dus niet allemaal erop te zetten wat jullie ervan vinden en dat het zielig is enzv... dat is nergens voor nodig! dit paard komt veilig aan daar vertrouw ik hellemaal op, :D

M_D_H schreef:
riannezweeds schreef:
dat klopt ook bianca! hoe minder stoppen oeminder gedoe er in de trailer gebeurt en hoeminder de paarden hoevel te sjouwen, als we elke keer stoppen komen we er nooit

ditmeen je hoplijk toch niet serieus of wel?

jawel dat meen ik wel als we er dagen over gaan doen heeft het paard er echt niets aan nu is ze er in een dag en kan ze daarna zolang uitrusten als ze wil
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 02-03-13 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:52

Het is bij wet verboden om een paard gedurende 22 uur in een trailer te vervoeren!!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:56

Het lijkt mij voor een paard veel stressvoller om onderweg te moeten stoppen en dan uit de trailer en er dan weer in. Dan kan je het beter in 1x doen. 22 uur is wel veel in het algemeen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:19

Jes schreef:
Het is bij wet verboden om een paard gedurende 22 uur in een trailer te vervoeren!!

Nope; als particulier ben je vrijgesteld. Potdijk zit daar wel mee.

Sizzle schreef:
Ik heb nog niet de helft aan afstand, maar doe het niet zelf.
De prijzen die Potijk rekent kan bij mijn eigen auto amper de benzine uit. De stress en geregel komt daar nog bovenop.
Zij rijden ook niet zo veel uur, de paarden gaan er na 10-12 uur een nachtje uit in een gewone box.
Als je het zelf doet zou ik absoluut gewoon een overnachting regelen, wat is dat nou voor moeite.

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 202005.pdf
Voor wie de regels wil weten.
Als particulier ben je vrijgesteld van deze regels, daar is een ministeriele brief van, maar die heb ik even niet bij de hand. Potdijk moet zich wel aan deze regels houden en dat is een wezenlijk verschil.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 05:35

ikke schreef:
Nope. Been there, done that en er is geen verschil. Sterker nog, de trailer reed soepeler........

Heb jij zo´n brakke vrachtwagen of rijdt je er zo slecht mee?
Hier duidelijk verschil tussen de vrachtwagen ( ok, een nieuwe met alle toeters en bellen erop) en de trailer ( met een 4x4 ervoor) en met een chauffeur die al 50 jaar met dieren rijdt dagelijks.

Paarden vinden de vrachtwagen veel prettiger.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 07:25

Ik mis hier nog 1 tip: zorg dat je paard dusdanig los aangebonden is, dat ze haar hoofd omlaag kan houden (oren onder schofthoogte). Een paard van een vriendin van mij was ziek geworden na een dergelijk lange reis doordat hij zijn hoofd niet kon laten zakken (bloedsomloop van een paard is hier niet op berekend).

22uur reistijd is lang, ook voor de chauffeurs, maar heb zelf ook een aantal reizen van ongeveer die tijdsduur gemaakt zonder gezondheidsproblemen bij mijn paarden. In Amerika is het heel normaal om zo ver te reizen met een paard (daar hebben ze ook prachtige trailers met living :) )

Alleen hooi in het net en water mee. Onderweg kun je wat gras plukken en/of appels voeren om vocht aan te vullen. Wat ook kan werken: wat zout in de onderlip strooien, zodat hij dorst krijgt. Controleer gewoon bij elke stop ff de turgor (huidplooi maken in de hals) om te zien of je paard niet uitgedroogd raakt.

Op mijn 1e lange reis had ik mijn paard niet uitgeladen, paard duwde zichzelf klem tegen de achterstang om stabiel te staan. Gevolg: blijvende kuil in zijn bilspier :( Sindsdien haal ik hem bij lange ritten elke 2u eruit om een stuk te stappen en grazen, maar dat zou ik alleen doen bij een 200% betrouwbaar ladend paard. Bij de pauzes checken of je paard relaxt staat (zich niet 'in trance) vastzet tegen een stang/zijkant), is daarom ook wel verstandig.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 07:40

callippo schreef:
Ik mis hier nog 1 tip: zorg dat je paard dusdanig los aangebonden is, dat ze haar hoofd omlaag kan houden (oren onder schofthoogte). Een paard van een vriendin van mij was ziek geworden na een dergelijk lange reis doordat hij zijn hoofd niet kon laten zakken (bloedsomloop van een paard is hier niet op berekend).

22uur reistijd is lang, ook voor de chauffeurs, maar heb zelf ook een aantal reizen van ongeveer die tijdsduur gemaakt zonder gezondheidsproblemen bij mijn paarden. In Amerika is het heel normaal om zo ver te reizen met een paard (daar hebben ze ook prachtige trailers met living :) )

Alleen hooi in het net en water mee. Onderweg kun je wat gras plukken en/of appels voeren om vocht aan te vullen. Wat ook kan werken: wat zout in de onderlip strooien, zodat hij dorst krijgt. Controleer gewoon bij elke stop ff de turgor (huidplooi maken in de hals) om te zien of je paard niet uitgedroogd raakt.

Op mijn 1e lange reis had ik mijn paard niet uitgeladen, paard duwde zichzelf klem tegen de achterstang om stabiel te staan. Gevolg: blijvende kuil in zijn bilspier :( Sindsdien haal ik hem bij lange ritten elke 2u eruit om een stuk te stappen en grazen, maar dat zou ik alleen doen bij een 200% betrouwbaar ladend paard. Bij de pauzes checken of je paard relaxt staat (zich niet 'in trance) vastzet tegen een stang/zijkant), is daarom ook wel verstandig.

bedankt!!! hier heb ik wat aan top! *\o/*

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 08:13

Jes schreef:

Hoe kom je daarbij ? Een particulier persoon mag gewoon rijden en is niet gebonden aan rijtijden ook niet met dieren .
Ik ben ook verhuist en heb in eerste instantie overwogen mijn paarden zelf te rijden met een tussenstop , maar uiteindelijk heb ik besloten om het met BSS transport te doen wat +:)+ was en heb de trailer gebruikt voor huisraad , een veel beter idee .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:08

TS, mag ik eigenlijk de reden weten waarom je niet wil overnachten?
Dat je niet ieder uur je paard een kwartier uit de trailer wil halen en dan weer verder, dat snap ik. Daar heeft het paard zelf ook niets aan. Maar 22 uur (als alles goed verloopt!!) aan 1 stuk rijden met een trailer, pfoe, dat is me wat. Paard zal er niet van doodgaan, maar of die het fijn vindt. En ik ben dan zo een miep dat als het toch om recreatief vervoer gaat, wat maakt het dan uit of je in 22 uur daar bent of in 32 uur, met een lekkere lange rustpauze.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 09:13

tja waarom niet....das nogal n stom probleem haha, mn paard word heel erg onrustig tussen vreemde paarden, zal dan de hele dag in de stal rond blijven rennen enzv, het zou dus geen rust bieden om haar op stal te zetten ergens, ook vind ik het zelf beter om het paard niet in de war te maken door er af te halen en te zeggen we zijn er geniet van je nieuwe thuis en dag erop weer opladen, ook gaat ze niet makkelijk trailer op, erop staan enzv is geen probleem maar er op lopen dat is me nog es n werk vandaar

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:22

chikohaa schreef:
ikke schreef:

Heb jij zo´n brakke vrachtwagen of rijdt je er zo slecht mee?
Hier duidelijk verschil tussen de vrachtwagen ( ok, een nieuwe met alle toeters en bellen erop) en de trailer ( met een 4x4 ervoor) en met een chauffeur die al 50 jaar met dieren rijdt dagelijks.

Paarden vinden de vrachtwagen veel prettiger.

Hele goede trailer, wellicht? :)*

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:24

Toen wij een aantal jaren geleden op vakantie gingen (11 uur) heb ik zo'n zachte voerton met luzerne voor in de veewagen gehangen. Daar heeft hij de hele weg een beetje uit zitten eten. Elke 2 uur zijn we gestopt om te kijken of hij wat water wilde. En toen we zelf na 4 uur gingen lunchen zag ik dat hij toch maar even was gaan passen. Verder hadden we geen beschermers om enkel een dun dekentje.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:25

Het is bij wet níet verboden om een paard 22 uur in de trailer te vervoeren, als je als particulier met je paard op stap bent, ben je niet gehouden aan de transportverordening (oftewel de VO (EG) 1/2005).
Deze geldt alleen voor professionele vervoerders. En dan geldt dat langer reizen dan 8 uur uitsluitend mag met vervoermiddelen die zijn goedgekeurd voor lang transport (langer dan 8 uur dus) en dat er maximaal 24 uur achter elkaar gereisd mag worden met fok- en gebruikspaarden en dat er dan uitgeladen moet worden op een erkende rustplaats én dat er minimaal om de 8 uur water aangeboden moet worden.
Geregistreerde paardachtigen (dwz stamboekdieren of dieren met een FEI-paspoort) zijn ook weer uitgesloten van de maximale reis- en rusttijden en verplichte rustpunten.

Los van wet- en regelgeving is nog de vraag of je zo lang überhaupt moet willen reizen aan 1 stuk, met je eigen particuliere paard in een trailer met chauffeurs die dat niet gewoon zijn.
Daar heb ik zelf geen ervaring mee, en kan ik geen advies over geven.