Boeken Klassieke tot academische dressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:43

11 april gaan de boeken direct op de post.
Ben benieuwd...

Liesbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:52

xXLianneXx schreef:
nou er is 1 boek die de "bijbel" van de klassieke rijkunst genoemd wordt: Das Gymnasium Des Pferdes van Gustav Steinbrecht
is een hele tijd onvindbaar/onbetaalbaar geweest in nederlandse versie(2de hand voor 200,- verkocht en vergelijkbare prijzen) maar nu komt hij binnenkort nog in een beperkte oplage in het nederlands uit bij media boek. Ik heb het boek zelf ook nog niet gelezen maar wel besteld (39,95 nieuw) :)

Supertip! Ik heb hem meteen besteld! *\o/*

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:38

Ik heb vandaag het boek ontvangen! *\o/*

Jullie ook?

PocoGaucha

Re: Boeken Klassieke tot academische dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:33

ik krijg hem morgen :D teminste, dat stond in de mail die ik vandaag kreeg

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:40

Ik heb niks, ook geen mail? :?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:43

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 23:05

Ik kreeg vandaag een mail dat hij onderweg was. Hoop hem dus morgen te krijgen!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:03

Ik heb geen mailtje niks gehad, maar hij werd wel vandaag langs gebracht! :D

De eerste paar bladzijdes gelezen, vind hem al erg interessant! :j

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:22

Hij is aangekomen!
Nog niks gelezen maar de buitenkant is al mooi :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:54

Nou zeg wat er in dat boek staat getuigd nou niet echt van respect naar het paard toe... Ik quote:

Citaat:
'De spoorstoot is de sterkste en nadrukkelijkste werking van de spoor. Deze roept acuut veel pijn op en veroorzaakt bovendien door beschadiging van de huid zwelling en ontsteking van het getroffen gebied, waardoor gevoeligheid ervan een tijd lang verhoogd is. Ik spreek hier uiteraard van sporen die deze naam echt verdienen en voorzien zijn van een vijf- of zestandig wiel. Wieltjes met veel fijne en te scherpe tandjes zijn niet geschikt, want die veroorzaken alleen lichte oedeemachtige knobbeltjes, geen open wonden. Flegmatieke paarden en paarden die zich niet willen inspannen, worden met een spoorstoot aangedreven; bovendien wordt iede eigen initiatief, elk verzet en iedere kwaadaardigheid ermee bestraft.'

:wow:

en over de zweep:

Citaat:
'Om te straffen is de positie met de punt naar boven beter geschikt, omdat van hier uit de zogenaamde jachthouw gemakkelijker uit te voeren is. Daarbij haalt men de zweep op nadrukkelijke wijze van rechts naar links over het paardenlijf. De hand moet van tevoren ter hoogte van het gezicht geheven worden en dan de arm naar rechts opzij gestrekt. Vandaar uit slaat men vanuit het schouder- en polsgewricht krachtig uit. Wordt de arm eerst gestrekt en dan opgeheven , dan kan het paard deze beweging zien en zal het door vroegtijdig te vluchten de straf min of meer ontzenuwen'

en dat al na een paar bladzijdes... Nouja het wordt vast nog interessant maar dit is wel heel ?achterhaald? en onnodig om ook nog eens tot in de detail te beschrijven... :=

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:59

:oo

Zo ver was ik nog niet. Had alleen de inleidende hoofdstukken gelezen maar dat vond ik nog wel leuk geschreven..
Dat is echt :r

Vind tegenwoordig dat mensen paarden als mensen gaan behandelen, en dat mag wel iets minder, maar dit gaat wel erg ver ;(

Wat ik wel opvallend vind dat het een boek is van 18 nogwat of begin 1900. Herdruk prima, daarom zit het erbij in, maar dit had er van mij uitgehaald mogen worden. Ik zou het niet doen maar vraag me af hoeveel mensen het letterlijk zullen nemen :o

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:16

Niemand neemt dat letterlijk want een beginner koopt een boek als dat niet en de personen die dit boek wel kopen hebben genoeg verstand in te zien dat op deze manier handelen gewoon mishandeling is.
Een boek als deze hoor je te lezen met in je achterhoofd dat het geschreven is in een totaal andere tijd. Als de uitgever dingen uit het boek gaat halen is het geen herdruk meer maar een 'samenvatting' en zou ik het niet meer kopen omdat er wellicht ook belangrijke andere info uit gehaald is.
Dus, lees het boek met in je achterhoofd een andere tijd, waarin oorlogen nog te paard gereden werden en paarden gebruiksdieren waren, nog geen huisdieren zoals nu.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:18

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:19

Ja daar heb je gelijk in. Weet ik ook wel ;)

Toch is het wel bijzonder dat het boek al zo oud is, en voor nu nog steeds goed leesbaar. Ook een beetje apart dat datgene dat ze toen zeiden gewoon nu nog steeds een boek is die ze in deze tijd nog steeds de dressuurbijbel noemen..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:20

Zo ver was ik ook nog niet, maar ik vraag me af in welke context dat precies staat?? Van die eerste stukken die ik las vond ik het inderdaad juist leuk, vriendelijk en begrijpend gelezen.

Eens met RianneH...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:23

Ik heb niks uit de context gehaald. :)

Sterker nog na dat gedeelte van mijn quote wordt tot in de detail verteld hoe je het moet uitvoeren.
Ik ben benieuwd of er ook nog iets over positieve bekrachtiging komt of alleen negatieve bekrachtiging. ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:26

Het is natuurlijk wel heel begrijpelijk dat het even slikken is als je zoiets leest. Gelukkig maar, dat betekend dat het inmiddells niet meer normaal is ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:30

Het is juist een uitgebreid boek, vind de boeken van tegenwoordig die geschreven worden héél erg 'persoonlijk' gericht. Alsof de trainingsmethode van de auteur van het boek als waarheid is. Heb meerdere boeken over de dressuur gelezen en het valt me keer op keer op. Dit boek is natuurlijk ook persoonlijk naar de mening van dhr. Steinbrecht. Alleen is het veel 'algemener' imo (meer de basis waarop de trainingsmethodes van ruiters van nu op uitgebouwd zijn), het gaat volgens mij veel meer in op de oefeningen zelf WAAROM en HOE, wat is het resultaat? Wat wil je bereiken? Waarom wil je dat bereiken? Waarom zo? Wat zijn de gevolgen van die oefeningen of een bepaalde hulp of iets..? Dat mis ik in de dressuurboeken van tegenwoordig wel meer eigenlijk. En wellicht dat dit boek na het lezen mij ook tegen gaat vallen, wie weet.

Ook heb ik in de bieb eens door het Praktijkboek voor paard en ruiter, Dressuur op klassieke basis van Christian Pläge gebladerd en de eerste paar bladzeides gelezen. Die vond ik ook heel duidelijk maar wel weer meer op 1 trainingsmethode gericht en waarin het op mij overkwam als zijnde zo moet je het doen, dan doet je dit paar dit en dat. Als je paard daar van af wijkt staat er volgens mij niet goed in hoe je dat dan op moet lossen. Maar dat boek wil ik ook nog eens helemaal door lezen. :)

Saskiaefie, ik bedoel meer over wat er geschreven word wanneer je dit toe moet passen? Bij een jong paard die je net traint? Of bij een paard dat gecorrigeerd moet worden of erg in verzet komt? Ik zal vanavond eens thuis kijken... Eens ben ik het zeker niet met die manier van 'straffen'/'corrigeren' is niets paardvriendelijk aan, wekt alleen maar angst en meer verzet op. Het is gewoon pure dierenmishandeling...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:46

Oh ik wil het hele boek nu niet meteen negatief maken :D Alleen ik schrok er inderdaad wel even van dat dit zo wordt beschreven en al na een paar pagina's, vind dat onnodig. ;) Marinke: Dat staat toch in de quote?
'Flegmatieke paarden en paarden die zich niet willen inspannen, worden met een spoorstoot aangedreven; bovendien wordt iede eigen initiatief, elk verzet en iedere kwaadaardigheid ermee bestraft'

Het is ook gebaseerd op angst dat staat er letterlijk in na dat een oefening is beschreven:
Citaat:
'Deze gehoorzaamheid is het resultaat van de eerdere inwerking van de sporen tijdens de africhting en de vrees voor deze inwerking houdt hem attent en gewillig'

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:48

Ik zal vanavond even zelf in het boek kijken... :P

Jepke013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:02

Dit is een oud topic, maar ik hoop dat er iemand tussen zit die het NL-talige boek Das Gymnasium des Pferdes wil verkopen?

Je maakt er mij heel blij mee