Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 21:19

StalNollie schreef:
en wat bij vooral tuigers heel belangrijk is, jou tempo dus gaat hij onder jou vandaan qua tempo terug rijden. ze willen vaak nogal vlug, en gooien dan hoofd in de lucht en gaan dan verkeerd met rug lopen. dus jou tempo, en over de rug laten lopen. gaat hij weer iets harder... hop weer terug in jou tempo. daar zou ik beginnen met oefenen. en tempowisselingen in jou tempo. en vooral als jij in draf zit en hij rent bij wijze van weg ga niet stappen maar ga weer verder in jou tempo draf.

Bedankt, hier heb ik wat aan:)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:40

TAO --> PP

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:46

je hebt hem een paar weken bij de vorige eigenaar gereden en nu kom je dingen tegen die je allang had kunnen weten (ontdekken) in de periode.

Geef hem de tijd.

aslo

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:57

Leuk een tuiger! Onze merrie is 50%. Hele vrolijke, lieve maar ozo alerte tante. Ze ziet alles en wil alles zien.
Tuigers zijn doorgaans hele oplettende, energieke paarden. dus idd oppassen met krachtvoer. Liefst iets zonder haver.
De meeste die ik ken, zo ook onze merrie, zijn gevoelig, sensibel. Ze raken gauw wat gestrest, dus daar moet je op inspelen. Zoveel mogelijk de rust en ontspanning opzoeken. En, zoals al aangegeven, onder het zadel bepaal jij het tempo. Ook al moet je binnen 100 meter 10x terug naar de stap of halthouden, doen. Heel consequent hierin blijven als hij onder je uit loopt.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:03

Ik zou idd eerst je voer eens drastisch minderen!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:12

Ook ik zou zeggen stop met die brok, geef hem voldoende ruwvoer, een mineralenblok en eventueel een beetje extra magnesium. Denk even in zijn plaats; zijn hele vertrouwde leven staat op zijn kop, alles is vreemd, en het belangrijkste zo te horen is, dat hij zijn leiding kwijt is, zijn meerdere, zijn baasje waar hij op vertrouwde.............. en dan is een paard verloren! Het is een kuddedier, die als hij geen duidelijke leider heeft, het zelf maar gaat uitzoeken, terwijl hij zo te horen helemaal geen alfa dier is, maar juist bevestiging zoekt. En niet banketstaaf bedoeld hoor, maar dat geef je hem zo te lezen niet. Hier is echt tijd en hulp voor nodig, maar niet van al je stalgenoten tegelijk. Zoek een ouder, ervaren iemand die al veel jonge paarden begeleid heeft. En luister dan ook alleen naar hem/haar en wissel niet iedere dag of week van systeem.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:13

En genoeg vrije beweging, meeste is al gezegd... Maar kom op, lekker zonder zadel op een tuigpaard??? (OP)
Denk dat je je enorm(!) verkeken hebt, en beter hulp kunt zoeken. Of eerder, met hulp een ander paard zoeken wat beter bij jullie wensen aansluit. Edit: gestresste tuigers kun je bij wijze van uithongeren, maar dit helpt qua omgang weinig, krenkt alleen hun trotse voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 25-02-13 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:16

Ook ik denk dat je veel te snel wilt. Je paard is nog behoorlijk groen en is in korte tijd opeens onder het zadel gereden, door anderen bereden en uit zijn vertrouwde omgeving weggehaald. Op de nieuwe plek heeft hij te weinig tijd gekregen om te wennen, waardoor hij extreem aan andere paarden hecht. Ik vind dit alles nogal logisch klinken eigenlijk.
Misschien wil jij graag dat het direct van een leien dakje gaat, maar bedenk je wel dat zowel jij en je paard hartstikke groen zijn en elkaar eigenlijk nog helemaal niet goed kennen.

De tuigers die ik ken(de) zijn erg sensibel en snel van slag. Al deze tuigers hadden een erg lange tijd nodig om te wennen. En dan praat ik over maanden. Eenmaal gewend zijn het stuk voor stuk heerlijke rijpaarden. Geef dus niet te snel op, ga een aantal stappen terug en wil niet teveel! Laat die galop even achterwege, ga wat terug in het voer en ga even bezig met dingen die wel goed gaan. Veel wandelen, misschien wat stapritjes met andere paarden erbij, longeren als dat goed gaat en lekker veel op de wei. Ga lekker een band opbouwen en ga dan pas rijtechnisch aan de slag, ik denk dat dat heel belangrijk is :)

Edit: bedenk je trouwens ook dat dit paard waarschijnlijk zijn hele leven met oogkleppen op heeft gelopen. Veel paarden vinden het heeeel spannend als ze dan opeens zonder moeten. Ze zien opeens veel meer!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:26

Schiet me nog te binnen, zoek iig hulp. Want met een gespannen rug + verkeerd ruggebruik, en ruitergewicht er op. Gaat je paard sowieso niet lang mee.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:02

Ik denk dat je beter af bent met een paard wat eer bij je ervaring past...dus een echt beginners paard.
Je tuiger is beter af bij mensen met meer paarden/tuigpaarden ervaring.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 19:06

Saar88 schreef:
Ook ik denk dat je veel te snel wilt. Je paard is nog behoorlijk groen en is in korte tijd opeens onder het zadel gereden, door anderen bereden en uit zijn vertrouwde omgeving weggehaald. Op de nieuwe plek heeft hij te weinig tijd gekregen om te wennen, waardoor hij extreem aan andere paarden hecht. Ik vind dit alles nogal logisch klinken eigenlijk.
Misschien wil jij graag dat het direct van een leien dakje gaat, maar bedenk je wel dat zowel jij en je paard hartstikke groen zijn en elkaar eigenlijk nog helemaal niet goed kennen.

De tuigers die ik ken(de) zijn erg sensibel en snel van slag. Al deze tuigers hadden een erg lange tijd nodig om te wennen. En dan praat ik over maanden. Eenmaal gewend zijn het stuk voor stuk heerlijke rijpaarden. Geef dus niet te snel op, ga een aantal stappen terug en wil niet teveel! Laat die galop even achterwege, ga wat terug in het voer en ga even bezig met dingen die wel goed gaan. Veel wandelen, misschien wat stapritjes met andere paarden erbij, longeren als dat goed gaat en lekker veel op de wei. Ga lekker een band opbouwen en ga dan pas rijtechnisch aan de slag, ik denk dat dat heel belangrijk is :)

Edit: bedenk je trouwens ook dat dit paard waarschijnlijk zijn hele leven met oogkleppen op heeft gelopen. Veel paarden vinden het heeeel spannend als ze dan opeens zonder moeten. Ze zien opeens veel meer!

hier ben ik het mee eens want het was gelijk de 2e dag gewoon met wandelen in de bak al zo, en wandelen kan na mijn iedee totaal geen kwaad, de vorige eigenaar had me gezegt (achteraf) dat hij zich moeilijk bij andere paarden weg wilt vanwege dat laat uit de kudde halen verhaal

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:08

Ik denk ook niet dat wandelen kwaad kan hoor, maar in het begin zal dat niet altijd even soepel verlopen. Tja, dat is dan maar even zo. Hoe spannend hij het ook allemaal vindt en hoe graag hij bij zijn vriendjes wil blijven, hij zal toch een keer moeten leren dat hij af en toe weg gaat.
Maar probeer je in hem te verplaatsen: de vorige keer dat hij van zijn vriendjes werd weggehaald, kwam hij opeens op een wildvreemde plek terecht, weg van zijn oude vriendjes, baasjes en routine. Hij moet nu wennen aan het idee dat hij weer terug komt als hij even weggaat :). En daar gaat tijd inzitten.
Even doorzetten, verkopen kan altijd nog! En wat ik ook zeker zou doen is hulp inschakelen. Misschien dat er wel een aardige bokker dichtbij zit die je een keer kan helpen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:15

Locanda schreef:
En genoeg vrije beweging, meeste is al gezegd... Maar kom op, lekker zonder zadel op een tuigpaard??? (OP)
Denk dat je je enorm(!) verkeken hebt, en beter hulp kunt zoeken. Of eerder, met hulp een ander paard zoeken wat beter bij jullie wensen aansluit. Edit: gestresste tuigers kun je bij wijze van uithongeren, maar dit helpt qua omgang weinig, krenkt alleen hun trotse voorkomen.

waarom niet lekker zonder zadel. rijd heerlijk hoor als een tuiger correct over zijn rug loopt.
geen brok geven is echt niet uithongeren. maar deze energie boots heeft hij niet nodig. tenminste probeer het eens.
die van ons kunnen we een handje brok geven maar dan stuitert hij al. en dat met gewoon basisbrok dus die krijgt hij ook niet gewoon gras en hooi.

ts ben je al wat aan de slag gegaan met tempo.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:42

StalNollie schreef:
Locanda schreef:

waarom niet lekker zonder zadel. rijd heerlijk hoor als een tuiger correct over zijn rug loopt.
geen brok geven is echt niet uithongeren. maar deze energie boots heeft hij niet nodig. tenminste probeer het eens.
die van ons kunnen we een handje brok geven maar dan stuitert hij al. en dat met gewoon basisbrok dus die krijgt hij ook niet gewoon gras en hooi.

ts ben je al wat aan de slag gegaan met tempo.

aan de longeerlijn wel, ik ben nu opzoek naar iemand die hem gaat doorrijden en ga er zelf nu dus eventjes niet op maar aan de longeerlijn laat ik hem veel overgangen maken en probeer ik hem zo rustig mogelijk te laten draven en niet als een sneltijn.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:51

Wil nog even zeggen dat ik het heel goed van je vindt dat je op deze manier informatie probeert te krijgen om te zorgen dat het beter gaat. Top dat je alle tips zo goed opneemt :j

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:59

Saar88 schreef:
Wil nog even zeggen dat ik het heel goed van je vindt dat je op deze manier informatie probeert te krijgen om te zorgen dat het beter gaat. Top dat je alle tips zo goed opneemt :j

dankje leuk om te horen! :)

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:19

Mijn draverXgroninger heb ik ook vrij snel van de brok afgehaald, na het werk een summerfit koek, bijna 24/7 buiten, hooi en een liksteen... meer heeft ze niet nodig... ze glimt nu nog en is zeer energiek maar beheersbaar, met brok is de beheersbaarheid totaal verdwenen... dus stop met brok... en longeren doe ik zonder longeerlijn... paard wist dat ze om me heen moest rennen of het nou 5 meter is of 30... het zijn rondjes... daarna spelen we nog wat en rennen we zo hard als ik kan door de wei

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:29

StalNollie: een tuiger die geleerd heeft om te showen, krijgt een beginnende paardenhouder echt niet zo makkelijk daar waar jij op doelt. :) Daarbij hebben ze hoe je het ook bekijkt een niet zo fijne rug om lekker op te zitten, en correct over de rug houden is op buitenrit ook nogal lastig.
En ik zeg ook niet dat je een paard moet verhongeren, maar ik denk dat minder krachtvoer lang niet afdoende zal helpen. Als ik zo lees wat het gebruiksdoel is denk ik, ga dan op zoek naar een wat oudere, makke koudbloed. Dat voorkomt ongelukken en ongemakken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:34

ben ik het niet mee eens hoe ik het ook bekijk onze tuiger heeft een heerlijke rug om zonder zadel op te rijden hoor. en ook een tuiger goed afgericht kan ook buiten goed over de rug lopen. en dat zou moeten onder het zadel maar ook in het tuig. of hij nu wel of niet showt ;)
maar goed dat is een andere discussie, je zou jou kijk hierop kunnen bespreken in het tuiger topic.

ts misschien ook leuk voor jou om je daarbij aan te melden. word niet volluit in gekletst maar zitten wel allemaal meiden met tuigers.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:35

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:38

Ok, ieder zijn ervaringen. :) Maar als ik het verhaal van TS zo lees heeft ze er een hele kluif aan, en denk ik dat dit niet de juiste match is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:47

Heb ook een tuigertje gehad en er verschillende gereden. Het zijn super paarden en ze doen niet onder voor een KWPN rijpaard maar je moet er wel mee kunnen omgaan.
a. stop met bok, geef gewoon basisbrok handje en meer niet, echt ze hebben dat niet nodig
b. even longeren voor dat je erop stapt doet wonderen
c. straal zelf rust en evenwicht uit, ze moeten je leren vertrouwen
d. als ze nog niet kunnen galopperen, ja dan is dat gewoon lastig, lekker dooroefenen en geloof me, ze kunnen allemaal prima galopperen, als ze het voor de wagen niet hebben gedaan hebben ze het in de wei wel gedaan elke tuiger kangalopperen en meestal vinden ze het ook nog leuk
e. neem goed les bij iemand met geduld en die kan omgaan met wat gevoeliger types want meestal zijn het wat sensibelere paarden

veel plezier met je paardje!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:02

Lees nu pas dat ik m'n visie zou kunnen bespreken in het tuiger topic, maar met 10 jaar ervaring op een grote stal met tuigpaarden + 10 jaar een eigen tuiger, heb ik hier niet zo de behoefte aan. ;) En er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, die zich wel vrij gemakkelijk tot fijn rijpaard laten omscholen.
Natuurlijk hebben ze meestal super karakters, maar in het lijf komt er (om te berijden) heel wat kundigheid bij kijken.
Maar goed, dat is mijn mening.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:10

Misschien is het handig om iemand te vragen die je kan helpen die wat meer ervaring heeft met het beleren van paarden..
Achter een ander paard aanrijden ''omdat hij het makkelijker vind' is imo geen ''goede ''manier van inrijden.
Tuurlijk is het makkelijker voor hem, maar hij zal het ook moeten kunnen zonder achter een paard aan te rijden.
Bij inrijden komt veel meer kijken dan dat je erop kan zitten.
Denk dat je het beste gewoon hulp kan vragen van iemand die meer ervaring heeft die jou kan begleiden met het verder inrijden!

Succes inieder geval !

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:11

Wij hadden in Amerika ook een aantal paarden met enorme scheidingsangst (stonden hun hele leven in de kudde en sommige werden naast de gewone kop-staat ritjes nooit "los" gebruikt).

Ik merkte toen dat ze daar als het ware "doorheen" moesten. Gewoon rustig proberen. flink stappen en zorgen dat zijn aandacht bij jou blijft.. is er overigens geen plek waar je kunt rijden zonder dat hij andere paarden in de wei ofzo ziet?