Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
juliaspeex schreef:mijn verzorgpaard krijg ik altijd zo aan de teugel:
steeds kneepjes geven aan de teugels, en een heel klein beetje naar je toe trekken, dus links, rechts, links, rechts. dan gaat hij vanzelf buigen (bij mij dan) en voelt hij zich meer ontspannen.
LianneBos schreef:ik ga morgen meteen weer trainen & hopelijk lukt het met de tips(:
hengel25 schreef:Barbara14 schreef:misschien is een hulpteugeltje wat ?
bijvoorbeeld : een slofteugel , tiedeman teugel of gewoon een elastiek ?
groetjes barbara14
Voor een oudere is een slof ofzo niet zo handig, en ze moet eerst het zelf proberen!
xSlvna schreef:Heb zelf een slofteugel gehangen op een toen 21 jarige, die 'kon' het aan de teugel lopen gewoon niet, omdat die dat nooit moest doen.
Met slofteugel de spieren wat opgerekt (beetje bij beetje) en het mezelf niet zwaar gemaakt, paard liep enkele keren later met gemak 'aan de teugel' en even later ook over de rug.
Zeker niet de beste oplossing, maar als derest niet zou lukken... Eerst oefenen dus! Voor je dit zou gaan doen, hoop dat het niet nodig is.
xSlvna schreef:Weet niet hoe het met het paard van de TS zit, maar mijne was te sterk om van achter naar voor te rijden (achterhand activeren betekende een extreem gewicht in de handen of een galoperend paard) met de neus in de lucht, dus bij het rijden met slof (en hoofd 'omlaag') werkte het bit anders in, paard maakte zich niet meer sterk (zonder slof) en kon zo van achter naar voren gereden worden, lichte druk in de mond was nu naar onder en accepteren en niet meer er doorheen drammen![]()
Paard loopt ondertussen super fijn, al lang niet meer zo een drammer, was gewoon verkeerd getraind en daardoor te gevaarlijk om lang met geduld te oefenen.
Nogmaals, slof als laatste 'redmiddel'.
xSlvna schreef:Topicstarter schreef:iemand die mij lesgeeft, zegt dat ik het goed doe met stellingen & voltes & tempo wisselingenRaimondlover schreef:'Dit werkt bij ieder paard'...
xSlvna schreef:Topicstarter schreef:iemand die mij lesgeeft, zegt dat ik het goed doe met stellingen & voltes & tempo wisselingenRaimondlover schreef:'Dit werkt bij ieder paard'...
Raimondlover schreef:Wat een adviezen hier...pff
niks hulpteugel.
Rijdt eens wat overgangen, stap, draf, stap, draf, halt , stap, halt , stap, draf, galop, draf, galop, draf, galop enz en al wat je niet kan bedenken. Houdt daarbij je handen stil aan en houdt contact met de mond (licht!)
Zorg dat ze op je been reageert, door te belonen als ze na 1x goed reageert en herhaal bovenstaande, rijdt daarbij voltes , slangen voltes enz. wedden dat je dr binnen een half uur met d'r hoofdje naar beneden hebt lopen?
waarom dan pas? omdat dr achterhand actief is zal ze vanzelf gaan zakken, niks getrek aan teugels, hulpteugels enz allemaal onzin en niet nodig. Het is gewoon een natuurlijke reacties op een juiste manier van contact leggen met je paard, niks bijzonders. Ontspanning kost geen kracht, alleen een beetje aanspanning die je op bovenstaande manier bereikt, kan ieder paard heeft niks met bespiering of kracht te maken.
en neem les... maar geloof me dit werkt bij ieder paard...gewoon een kwestie van logisch nadenken en kennis