aan de teugel rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Re: aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:06

mijn verzorgpaard krijg ik altijd zo aan de teugel:
steeds kneepjes geven aan de teugels, en een heel klein beetje naar je toe trekken, dus links, rechts, links, rechts. dan gaat hij vanzelf buigen (bij mij dan) en voelt hij zich meer ontspannen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:10

juliaspeex schreef:
mijn verzorgpaard krijg ik altijd zo aan de teugel:
steeds kneepjes geven aan de teugels, en een heel klein beetje naar je toe trekken, dus links, rechts, links, rechts. dan gaat hij vanzelf buigen (bij mij dan) en voelt hij zich meer ontspannen.

En dat is dus niet de juiste manier, dat heet "zagen". Hierdoor loopt hij niet ontspannen.

Aan de teugel rijden is zoals meerdere malen gezegd: de beloning voor correct rijden. Dus dat je paard goed actief van achter naar voren loopt, daarbij veel stelling en buiging. Het stukje aan de teugel komt dan vanzelf

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:12

ohhw okhe dat wist ik niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:16

juliaspeex schreef:
ohhw okhe dat wist ik niet.

daarom is het zo goed om eerst te lezen, voordat je een reactie dropt. In dit topic is het namelijk ook al genoemd.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:18

Voor iedereen die nu nog komt binnenvallen, hier is de link naar het centrale topic over aan de teugel: [RT-P] [centraal] Aan de teugel

Lees dat eerst eens door, bij vragen kan je deze daarin stellen

juliaspeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:19

okhe, maar kan ik het dan ook alleen even vermelde dat ik het daarboven niet heb gelezen. want als er meer pagina's waren geweest bijv. 30 pagina's dan had ik die allemaal door moeten lezen...
kan ik dan ook gewoon schrijven: heb dit hierboven niet gelezen...??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:20

LianneBos schreef:
ik ga morgen meteen weer trainen & hopelijk lukt het met de tips(:

Belangrijk is dat je er niet op gaat focussen. Dat brengt spanning én vooral teveel nsadruk op de voorkant, waardoor je jezelf en het paard gaat tegenwerken.
Eerst scherp aan het been maken, dat is al heel lastig. Veel mensen denken te snel dat het wel goed is, maar dan is het nog lang niet goed genoeg. Daarna is je aanleuning belangrijk. Goed meegaan met de beweging van het paard en correct sturen, dus niet aan je binnenteugel trekken als je die kant op wil.
Verder natuurlijk les, want iemand op de grond kan je direct laten weten wat je wel goed doet en waar je extra op moet letten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:24

hengel25 schreef:
Barbara14 schreef:
misschien is een hulpteugeltje wat ?
bijvoorbeeld : een slofteugel , tiedeman teugel of gewoon een elastiek ?

groetjes barbara14 /3

Voor een oudere is een slof ofzo niet zo handig, en ze moet eerst het zelf proberen!

Heb zelf een slofteugel gehangen op een toen 21 jarige, die 'kon' het aan de teugel lopen gewoon niet, omdat die dat nooit moest doen.
Met slofteugel de spieren wat opgerekt (beetje bij beetje) en het mezelf niet zwaar gemaakt, paard liep enkele keren later met gemak 'aan de teugel' en even later ook over de rug.

Zeker niet de beste oplossing, maar als derest niet zou lukken... Eerst oefenen dus! Voor je dit zou gaan doen, hoop dat het niet nodig is.

Edit: Uiteraard veel respect voor de TS haar reacties, geen hulpteugels. Nogmaals enkel gebruiken als de rest niet zou werken totdat hij het 'snapt'.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:27

xSlvna schreef:
Heb zelf een slofteugel gehangen op een toen 21 jarige, die 'kon' het aan de teugel lopen gewoon niet, omdat die dat nooit moest doen.
Met slofteugel de spieren wat opgerekt (beetje bij beetje) en het mezelf niet zwaar gemaakt, paard liep enkele keren later met gemak 'aan de teugel' en even later ook over de rug.

Zeker niet de beste oplossing, maar als derest niet zou lukken... Eerst oefenen dus! Voor je dit zou gaan doen, hoop dat het niet nodig is.

Je hebt het niet begrepen....
Een paard hoeft niet te leren om aan de teugel te lopen, dat is een resultaat van correct rijden.
Daarbij is "aan de teugel" niet "in de krul", dus moet hij eerst over de rug lopen, voor hij aan de teugel loopt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:33

Weet niet hoe het met het paard van de TS zit, maar mijne was te sterk om van achter naar voor te rijden (achterhand activeren betekende een extreem gewicht in de handen of een galoperend paard) met de neus in de lucht, dus bij het rijden met slof (en hoofd 'omlaag') werkte het bit anders in, paard maakte zich niet meer sterk (zonder slof) en kon zo van achter naar voren gereden worden, lichte druk in de mond was nu naar onder en accepteren en niet meer er doorheen drammen :)

Paard loopt ondertussen super fijn, al lang niet meer zo een drammer, was gewoon verkeerd getraind en daardoor te gevaarlijk om lang met geduld te oefenen.

Nogmaals, slof als laatste 'redmiddel'.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:39

xSlvna schreef:
Weet niet hoe het met het paard van de TS zit, maar mijne was te sterk om van achter naar voor te rijden (achterhand activeren betekende een extreem gewicht in de handen of een galoperend paard) met de neus in de lucht, dus bij het rijden met slof (en hoofd 'omlaag') werkte het bit anders in, paard maakte zich niet meer sterk (zonder slof) en kon zo van achter naar voren gereden worden, lichte druk in de mond was nu naar onder en accepteren en niet meer er doorheen drammen :)

Paard loopt ondertussen super fijn, al lang niet meer zo een drammer, was gewoon verkeerd getraind en daardoor te gevaarlijk om lang met geduld te oefenen.

Nogmaals, slof als laatste 'redmiddel'.

Een paard kan alleen sterk zijn als de ruiterhand zich sterk maakt. De slof zorgt er op die manier voor dat de ruiter minder kracht nodig heeft om de kop in de krul te trekken.

Ik ben niet tegen de slof en ben blij dat het nu beter gaat met jouw paardje, maar je theorie klopt van geen kant. Niet handig om dat aan anderen te adviseren op deze manier, ookal is het goed bedoeld.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:44

Wat een adviezen hier...pff

niks hulpteugel.

Rijdt eens wat overgangen, stap, draf, stap, draf, halt , stap, halt , stap, draf, galop, draf, galop, draf, galop enz en al wat je niet kan bedenken. Houdt daarbij je handen stil aan en houdt contact met de mond (licht!)

Zorg dat ze op je been reageert, door te belonen als ze na 1x goed reageert en herhaal bovenstaande, rijdt daarbij voltes , slangen voltes enz. wedden dat je dr binnen een half uur met d'r hoofdje naar beneden hebt lopen?

waarom dan pas? omdat dr achterhand actief is zal ze vanzelf gaan zakken, niks getrek aan teugels, hulpteugels enz allemaal onzin en niet nodig. Het is gewoon een natuurlijke reacties op een juiste manier van contact leggen met je paard, niks bijzonders. Ontspanning kost geen kracht, alleen een beetje aanspanning die je op bovenstaande manier bereikt, kan ieder paard heeft niks met bespiering of kracht te maken.

en neem les... maar geloof me dit werkt bij ieder paard...gewoon een kwestie van logisch nadenken en kennis
Laatst bijgewerkt door RosaNur op 19-02-13 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:46

Topicstarter schreef:
iemand die mij lesgeeft, zegt dat ik het goed doe met stellingen & voltes & tempo wisselingen

Raimondlover schreef:
'Dit werkt bij ieder paard'...

:O

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:48

xSlvna schreef:
Topicstarter schreef:
iemand die mij lesgeeft, zegt dat ik het goed doe met stellingen & voltes & tempo wisselingen

Raimondlover schreef:

Ja sorry ik weet niet beter..dit is mijn ervaring.... :7

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:52

xSlvna schreef:
Topicstarter schreef:

Raimondlover schreef:

Uitwerking van het geven van de juiste hulpen op het juiste moment is altijd de sleutel. Wsl bedoeld de instructrice dat ze goed op weg is. Je kunt immers niet alles tegelijk veranderen/verbeteren. Het is een stukje gevoel wat je moet ontwikkelen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:53

Nou het is ook wel een verschil tussen een beetje overgangen rijden ... Raimondlover heeft wel gelijk.. als je goed rijdt en steeds goede overgangen en schijnovergangen rijdt... mooi recht op je paard zit, in balans, je paard goed traint om zijn rug te gebruiken en niet zijn ritme verstoort... dan krijg je het "aan de teugel" cadeau.... en die manier moet je nastreven... niet het afdwingen/trekken/hulpteugels/valse knik/achter het bit/ 100 kilo in je hand/ achterover hangen... dat is allemaal niet wat goed paardrijden inhoudt.... alleen de mooie weg is meestal wat langer en moeilijker dan... ik knoop er een slof aan en trek hem van voren in de krul en dan denken 99 van de 100 mensen dat ik mijn paard aan de teugel rijd.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:54

xSlvna schreef:
Topicstarter schreef:

Raimondlover schreef:

Een zeer kinderachtige reactie dit

Maar Raimondlover heeft wel gelijk. Door stelling/volte/tempocontrole komt het aan de teugel vanzelf. Lees het centrale topic maar eens door

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:55

Bedoelde maar dat de TS dit al doet, vandaar ook mijn rare tip.

Evelijn, ben zelf ook fel tegen onnodig slofteugel (en sporen, scherpe bitten etc) gebruik, maar 1 a 2 keer gebruiken, muah. Bedoel dus niet dat het paard met zijn neus tussen de voorbenen moet lopen of met zijn hals als een krop sla verkreukeld, gewoon zijn neus wat lager dan dat sterrenkijken.

Paard van mij werd gewoonweg gevaarlijk (jaren lang verkeerd, heel verkeerd getraind, niet door mij) als hij niet naar onder liep met zijn hoofd, wilde je hem 'trainen' met op zit rijden (wat nu wel lukt) was je er al 20 keer af gevallen (sprong over de hekken als je been gaf etc), tja dan is het kiezen tussen even met slof rijden of gevaarlijke situaties hebben, zelfs ernaast lopen was vaak een ramp, niks te grondwerk want dan hing je erachter.
Reed hem niet vaak ermee, nogmaals een aantal keer was genoeg om hem te laten snappen dat die van been niet hoefde uit te flippen, net als teugeldruk.
Is ondertussen een lieve beginnerspony :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:58

Gaat er bij mij niet om xSlvna, gaat erom dat je theorie-omschrijving hoe jij denkt dat het werkt niet klopt. Nogmaals, vind het fijn dat jouw pony nu braaf is.
Alleen kan het bij een ander paard helemaal verkeerd gaan met jouw advies.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:00

Maar hou er rekening mee dat in dit topic zeer jonge ruiters zitten. Als jij vertelt dat het gebruik van een hulpteugel correct is, dan nemen hun dat voor waar aan waardoor het door deze ruiters ook gebruikt gaat worden. Maar dan op een verkeerde manier. Het is prima dat het bij jou geholpen heeft, maar hou rekening tegen wie je dit vertelt. Jonge mensen zijn veel meer beïnvloedbaar dan volwassenen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:05

Zit wat in, klopt, ik zei al bewust 'Eerst oefenen dus! Voor je dit zou gaan doen, hoop dat het niet nodig is.' want ik weet ook hoe erg je een paard kan verpesten met deze (en andere) hulpteugel.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:06

xSlvna... maar je raadt een slof aan terwijl je niet eens weet of TS wel netjes kan zitten en sturen... of dat de pony misschien wel iets mankeert... mocht deze pony net als die van jou zo enorm verreden zijn in het verleden dan zou nog altijd de enige die een keuze moet maken voor een hulpteugel een instructrice zijn die TS en pony samen ziet... niet iemand op internet die eens roept.. probeer dit bij mij werkte het!

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 22:13

Raimondlover schreef:
Wat een adviezen hier...pff

niks hulpteugel.

Rijdt eens wat overgangen, stap, draf, stap, draf, halt , stap, halt , stap, draf, galop, draf, galop, draf, galop enz en al wat je niet kan bedenken. Houdt daarbij je handen stil aan en houdt contact met de mond (licht!)

Zorg dat ze op je been reageert, door te belonen als ze na 1x goed reageert en herhaal bovenstaande, rijdt daarbij voltes , slangen voltes enz. wedden dat je dr binnen een half uur met d'r hoofdje naar beneden hebt lopen?

waarom dan pas? omdat dr achterhand actief is zal ze vanzelf gaan zakken, niks getrek aan teugels, hulpteugels enz allemaal onzin en niet nodig. Het is gewoon een natuurlijke reacties op een juiste manier van contact leggen met je paard, niks bijzonders. Ontspanning kost geen kracht, alleen een beetje aanspanning die je op bovenstaande manier bereikt, kan ieder paard heeft niks met bespiering of kracht te maken.

en neem les... maar geloof me dit werkt bij ieder paard...gewoon een kwestie van logisch nadenken en kennis

Bedankt voor deze goede tip, deze is wel het duidelijkst van allemaal, ik heb eerst 10 weken geen les, want die is op vakantie, dus moet het nu zelf doen, donderdag ga ik weer rijden, dus dan gga ik bovenstaande dingen proberen, bedankt!

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 22:14

Iddereen bedankt voor de tips, hier heb ik vast wel wat aan, bedankt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:43

Tip van raimondlover is idd wel goed. Alleen zou ik geen moeilijke overgangen maken, zoals draf halt en andersom. Een overgang is moeilijk om correct te rijden. Beter gewone nette overgangen maken,daar heb je meer aan. Als je aandrijft,hoeft het paard niet naar voren te spuiten, maar je moet verschil voelen bij een hele lichte hulp.