Zien manegeponys eigenlijk wel eens daglicht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:20

In de winter in de paddock en soms in de weide, in de zomer naar buiten de weilanden op :)
Als ze niet moeten rijden, maar alle paarden komen wel buiten. Want ze zijn vaak met moddervlekken en al :')

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:21

heb ook wel eens gezien dat ze de paarden overdag op stal hadden (was wel in de zomer) en dan 's avonds de paarden de weide op en daar bleven ze dan de gehele nacht staan en werden ze de volgende ochtend zo rond half negen, negen uur weer opgehaald en op stal gezet. vind ik toch wel een mooie oplossing

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:23

Bij mijn manege waar in vroeger reed gingen ze op zondag sowieso naar buiten en in de zomervakantie 4 weken lang en dan reden ze ook geen lessen. Tussendoor ook nog vaak in de paddock.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:24

ik heb geloof te vroeg gereaageerd.......ben blij te zien dat er niet alleen negatieve ervaringen komen.....vaak zie je personen reageren die niet goed weten hoe het er aan toe gaat op een manege...
ik heb zelf alleen goede ervaringen op manege's gehad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:24

Wat toch altijd een negativiteit over manegepaarden :) Op verreweg de meeste maneges die ik ken komen de paarden heel regelmatig buiten (op het land of als dat te slecht is los in de buitenbak.)

En op de ene manege waar dat niet het geval was kwamen ze net zo weinig buiten als de pensionpaarden daar.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:25

Bij de manege waar mijn paard op pension staat komen de manegepaarden en -pony's ruim buiten :j Blij stel :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:25

Ik kan me best voorstellen dat manegepaarden en pony's misschien wat minder vaak of lang buiten komen dan ideaal zal zijn. Het lijkt me echter dat ze meestal buiten staan als er weinig tot geen klanten zijn en je het dus niet vaak ziet dat ze daadwerkelijk buiten staan :) .

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:26

parador schreef:
weer zo'n topic waar maneges onderuitgehaald worden.......

Dat denk ik niet perse hoor, iemand is gewoon oprecht geïnteresseerd in het welzijn van manege dieren. Lijkt me niks mis mee.

Ik ken een boel maneges waar het zo goed mogelijk geregeld wordt. Of de paarden gaan inderdaad 's nachts het land op, of om beurten overdag. Heb vroeger ooit bij de Hollandsche Manege gereden en ben daar weer gestopt omdat de paarden (in die tijd, volgens mij hebben ze nu een land) niet buiten kwamen alle rijbanen waren overdekt. Ik vond dit geen prettig idee en ben terug gegaan naar de manege waar ik ervoor reed.

Overigens denk ik niet dat het ooit onwil is van manegehouders om de paarden het land op te doen. Ze moeten nou eenmaal hun geld met de paarden verdienen en niet alle maneges hebben de luxe van veel land op korte afstand. In deze tijd is het financieel denk ik ook niet voor alle maneges haalbaar om hun lessen in de zomer een paar weken stop te zettten voor weidevakantie. Dat ze dit een beetje proberen goed te maken door ze dan los te zetten in de bak vind ik een goede zaak, er zijn zat stallen waar ze nooit (samen) los staan.

mika11

Re: Zien manegeponys eigenlijk wel eens daglicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:30

Ik heb een jaar geleden op een manege mijn paard gestald.
Daar gingen alle paarden en pony's naar buiten overdag.
's Middags als de lessen begonnen werden ze naar binnen gehaald.

Noemienoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:34

Bij ons op de manege (zilfia's hoeve) gaan de lente en zomer elke dag en nacht naar buiten, voor de lessen in de avond gaan ze naar binnen en na de lessen weer naar buiten. In de winter gaan ze elke maandag even in de paddock en soms als ze lessen niet hebben gelopen ook even. Verder gaan ze niet naar buiten. Bij mooi weer lessen ze natuurlijk ook buiten en in de zomer en begin lente eind herfst worden er ook vaak nog buitenritten georganiseerd voor de paarden en pony's.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:37

[Dat denk ik niet perse hoor, iemand is gewoon oprecht geïnteresseerd in het welzijn van manege dieren. Lijkt me niks mis mee.

Ik ken een boel maneges waar het zo goed mogelijk geregeld wordt. Of de paarden gaan inderdaad 's nachts het land op, of om beurten overdag. Heb vroeger ooit bij de Hollandsche Manege gereden en ben daar weer gestopt omdat de paarden (in die tijd, volgens mij hebben ze nu een land) niet buiten kwamen alle rijbanen waren overdekt. Ik vond dit geen prettig idee en ben terug gegaan naar de manege waar ik ervoor reed.

Overigens denk ik niet dat het ooit onwil is van manegehouders om de paarden het land op te doen. Ze moeten nou eenmaal hun geld met de paarden verdienen en niet alle maneges hebben de luxe van veel land op korte afstand. In deze tijd is het financieel denk ik ook niet voor alle maneges haalbaar om hun lessen in de zomer een paar weken stop te zettten voor weidevakantie. Dat ze dit een beetje proberen goed te maken door ze dan los te zetten in de bak vind ik een goede zaak, er zijn zat stallen waar ze nooit (samen) los staan.[/quote]

ik had ook mijn 1e post al achterhaald.....
feit blijft dat de meeste mensen ( wat jij ook al aangeeft) die op een manege rijden, er 1 a2 x per week komen ( uitzonderingen daargelate) .
Deze mensen zien dus verder niet wat er overdag of in de avond gebeurt met paarden/ponys.
toch zijn dat meestal wel de mensen die reageren in een topic als dit, omdat zij gebruikers zijn op een bedrijf als een manege.
reacties als van oud- manege ruiters zijn het zelfde.......vaak zagen ook zij niet hoe het eraantoe ging....en wanneer zij in hun belevenis een foute ervaring hadden op een manege , zullen zij daar later niet naar teruggaan( en deze ook niet aanbevelen)
tuurlijk zullen er bedrijven zijn die het niet zo nauw nemen.
ik denk dat het aan overkoepelende organisaties is om daar een oordeel over te vellen. Niet aan ruiters / amazones die weinig idee hebben over het hoe en wat op een manege en wat er allemaal bij komt kjken , welke regels , omstandigheden.....etcetc.
Maar dat is mijn mening.......

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:43

Op alle maneges waar ik gereden heb, gingen de pony's dagelijks naar buiten. Dat moest wel, dan kon de energie er even lekker uit. Waar ik nu rijd, daar krijgen ze aan het eind van de zomer zelfs een eigen vakantie aan het eind van de zomer. Mogen ze de wei in een hele week, en heeft iedereen lekker vakantie. Daarna beginnen de gewone lessen weer.

De eerste manege waar ik reed was voorheen een boerderij met koeien. Daar gebruikten ze het koeien pad om de pony's buiten en binnen te zetten. Ze liepen altijd in de wei, behalve 's middags als er les was. Dan werden ze gehaald via het koeien pad en naar de paddock met loopstal gedreven. Daar kon je de pony voor de les uithalen en na de les terugzetten. Aan het eind van de dag ging het hek open en liepen de pony's zelf de wei weer in. Of niet. Er lag hooi in de loopstal en er was altijd water, vorstvrij. De loopstal stond altijd open, zomer en winter. In de winter mochten de pony's niet erg bezweet raken omdat ze dan kou konden vatten als ze weer de wei in liepen. Ze hadden een wintervacht. Dus in het voorjaar flink in de rui, en wij maar poetsen.

Meestal doen maneges de pony's en paarden in de ochtend los, en dat zien de meeste mensen niet, omdat die komen als er les is. En dan is het niet handig als alles nog in de wei of paddock staat.

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:45

Waar ik heb gereden ( basis , nou niet echt geleerd maar een beetje hobbelen ) Werden ze wel elke dag in de wei gezet en met lesuren eruit gehaald

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 13:19

Ten eerste, ik ben er helemaal niet op uit om maneges onderuit te halen; tenslotte zijn we er allemaal begonnen! Ik was gewoonweg nieuwsgierig, en ben heel blij te lezen dat de meesten gewoon naar buiten gaan! Ik ken hier twee maneges hier in de buurt, die gewoon geen land hebben, dus volgens mij is het daar toch echt anders...(manege hoogvliet in Hoogvliet, en de manege in Pernis)
Maar wellicht gaan daar de paarden ook een keer per kjaar op vakantie, ik les er niet, dus ik ken het niet precies, het was oprecht interesse. Je kunt je daarbij ook afvragen of een paard wat het niet gewend is, het mist... maar of het ok is....

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:22

De manege waar ik rij houd hier zeker rekening mee!
Vanaf april tot (ik geloof) november staan ze 24/7 buiten. Met uitzondering van slecht weer waardoor ze uitglijden.
In de winter komen ze naar buiten als het goed weer ervoor is en anders loop ik zelf een rondje met mijn leasepony buiten.

Dus deze manege zorgt wel degelijk goed voor de pony's en die zien zeker de buitenwereld wel!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:24

Bij de manege waar ik rijd staan de pony's en de ruinen in paddocks, de merries staan in een soort overdekte paddock en de Shetlanders staan met z'n allen in een paar grote stallen met uitloop. 's nachts gaan de ruinen op de stal, de pony's in een ander overdekt paddockje en de merries en de Shetten blijven staan waar ze staan. 's Zomers staan ze uiteraard allemaal dag en nacht op 't land, ze krijgen dus zeker genoeg vrijheid en daglicht te zien, iets waar ik echt heel tevreden mee ben, de paarden worden allemaal super verzorgd! :D

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:29

Er zijn maar weinig maneges waar de paarden hele dagen buitenkomen, toch zijn ze er wel.
Ikzelf ben begonnen bij een manege waar ze afentoe wat uurtjes buiten of in de bak mochten staan.
Daarna een manege waar ze alleen afentoe ff in de bak mochten, wel zomers 6 weken vakantie op t land, maar niet ideaal gewoon.
Mijn pony staat zomers dag en nacht buiten, swinters alleen de nachten binnen, blij ben ik ermee.
Ik les met mn pony bij een manege waar de paarden ook overdag buiten komen.
Echt super.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:31

Ik ken verschillende maneges en daar komen de paarden bij allemaal buiten.
Bij 2 maneges staan de paarden 's nachts buiten (tenzij het echt slecht weer is/wordt voorspeld, want er is geen schuilstal). En 's middags voor de lessen worden ze weer binnengehaald en gaat er een borstel overheen om de modder te laten verdwijnen. Op zondag lopen ze de hele dag buiten, bij 1 van de maneges is er vrijrijden op zondag, en dan moet je ook eerst je paard uit de weide halen.
Andere manege daar komen de paarden en pony's iedere dag in de paddock en in de zomer gaan ze idd op weidevakantie voor 6 weken.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:35

In de winter komen de manegepaarden zoveel mogelijk in de buitenbak. Als et weer beter weer word, staan ze dag en nacht buiten, alleen de merries met veulens en paarden met zomerexeem worden savonds weer naar binnen gehaald.

Emmamelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:36

Bij ons staan de pony's meer buiten dan binnen :)
Op de manege hebben we een hit-actief, waar de meeste ponys met zn alle buiten mogen staan. 3kwartier voor ze rijden worden ze naar binnen gehaald! :D

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:39

In de zomer staan onze manegepony's 24/7 buiten in grote zandpaddocks met hooi, en gaan ze een maand op vakantie naar een weiland. :) In de winter staan ze overdag in de paddocks en 's nachts in een dik opgestrooide (buiten)box. Verder zijn alle lessen ook buiten, dus zien ze, als de zon schijnt, altijd daglicht. :D

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:40

Hier staan ze in de winter en herfst een aantal uur per dag in de paddocks en in de zomer en lente in de wei. Daarnaast gaan ze in de zomervakantie vijf weken op vakantie naar een nog groter weiland :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:42

Hier komen ze wel buiten, sommigen zelfs het hele jaar door 24/7 aangezien die geen stal hebben. Alleen geen weides, wel kleine paddocks. Maar dat is beter dan niet naar buiten.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:46

toch echt wel fijn om te lezen dat bij bijna elke maneges de paarden en pony's naar buiten komen!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:48

IxL schreef:
toch echt wel fijn om te lezen dat bij bijna elke maneges de paarden en pony's naar buiten komen!

Ja dat is zo. Maar het gebeurt meestal als er geen lessen zijn. Dus zien mensen het niet, en dan denken ze dat het niet gebeurt. Maar een paard wat te fris is, is niet handig in de les. Dus er is een gedeeld belang. Het scheelt uitmesten van de stal, en ook onderhoud kan makkelijk gedaan worden als paarden even niet in de stal staat.