Neckrope

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laurajoy15

Re: Neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 20:49

Jullie hebben idd gelijk! Ik Heb te veel druk erop, dus is het niet duidelijk voor de pony wanneer ze moet stoppen en wanneer niet want er is geen duidelijk verschil. Dan kan ik daar aan werken!
@myhu Nee ik heb niemand in de buurt die me les kan geven, bovendien kost dat meestal ook vrij veel geld en dat heb ik helaas niet... Ik moet idd meer met mijn lichaam doen.

@xBueno Kijk dat geeft de burger moed! Echt super gaaf dat je dat allemaal kan met je pony, en met al deze tips kan ik het na een tijdje oefenen hopelijk ook, zou gaaf zijn! Bedankt voor de tips, heb ik zeker wat aan! :)

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:33

.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 10-06-22 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 11:47

Aaah dankjeewel!! Maar jou pony is ook gaaf 8-) :D

Lukt grondwerk ook niet? Wat van die basisdingen zoals achter je aan lopen, en terug lopen op stemcommando etc? En dat rustig aan uitbreiden zoadat hij/zij er eerst een beetje kennis mee kan maken?

Toen ik ben begonnen met vd begon ik eerst met wat basisoefeningen wat ik hier boven ook al zij. Daarna heb ik haar wat aangeleerd te flemen en nee schudden op commando, wijken voor druk etc. Dat uitbreiden naar jambette, spagaat, klassieke buiging, compliment en ga zo maar een tijdje door :)
Maar nou moet ik wel toegeven dat mijn pony die dingen ontzettend snel oppikt! Zo kon ze al gapen op commando na een halfuurtje oefenen, en zo kon ze de spaanse pas na 2 x oefenen.. :D

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:43

.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 10-06-22 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 17:36

Naja, leuk toch! Een beetje afwisselingen is altijd leuk! :P
Ik heb de mazzel dat Joy dingen onder het zadel heel snel oppikt en veel potentie heeft voor dressuur én springen (ze was z-dressuur en z-springen) en dat ze ook nog eens mega slim is dus alles heel snel leert! :D

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:41

.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 10-06-22 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 18:01

hahaha geniaal

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:21

Misschien dan toch een hoofdstel indoen nog eventjes en dan niks er mee doen als je stapt en wanneer je aandraaft een je de controle verlies je met EN de necrope EN de teugels haar probeert terug te halen?? Tis maar een ideetje, ik hoop dat je er uit komt!

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 12:50

Ja klopt! Ik gebruik zelf het touwhalster, daar kan ik haar wel van alles mee laten doen, dus dan hoef ik maar heel kort een beetje druk er op te nemen en dan kan ik haar al terug nemen.

Ik heb een paar dagen terug nog geoefend na een serieuze dressuur training om te draven met lange teugel, en dan alleen met stemcommando haar terug rijden naar stap en halthouden, ging super! :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:00

Ik heb nul ervaring met grondwerken maar rijd wel zo nu en dan met neckrope.
Zelf geef ik mijn hulpen wat meer overdreven, dus gewicht net iets meer gebruiken als normaal en je er goed bewust van zijn.
Been iets meer overdreven naar voren of achteren leggen, die dingen.
En als ik een kant wil begrenzen als ik merk dat ze mogelijk niet luistert leg ik het touw hoger op haar hals.
Zo ongeveer halverwege en dan zoals normaal tegen de hals.
In principe heb ik dezelfde hulpen geinstalleerd als met hoofdstel.
Verder heb ik een zweep om wat te begrenzen en doe ik het in een dichte bak.
Eerste tijd stond ze stil voor het hek en heeft het een kwartier geduurd voordat ik uberhaupt een volte kon stappen.
Nu is het geen probleem meer, doe het alleen te weinig eigenlijk.
Kon op een gegeven moment echt voltes 12 meter galopperen, terug in draf en weer aangalloperen en volte weer verder doorzetten.
Zonder moeite, nu merkte ik gisteren dat ik het te weinig gedaan heb, maar nog braaf.

Met halster doet die van mij ook echt niets fout hoor, snapt ze dondersgoed dat er teugels aan zitten.
Maar met alleen neckrope deed ze dit pas, maar het is één keer een half uur stoeien geweest en toen was het klaar. :)

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 22:35

wauw gaaf dat het zo goed gaat! Ik zit er ook over na te denken om de helft van de bak af te zetten. Ben alleen bang dat als ze er dan vandoor scheurt, er meer kans is dat ze te scherp een bocht doorgaat en uitglijdt...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:43

Ik ben daar niet bang voor, heb een aardige tank onder me.
Bokken staat niet in haar woordenboek en haar galop is niet haar meest geweldige gang.
Maar wel weer iewat lomp en verdomde eigenwijs zo nu en dan, dan heb je ik-wil-links-paard-gaat-rechts.
Als ze het een keer voor elkaar krijgt zal ze het vaker doen, dus op tijd erbij zijn en dan gaat het goed.
Dan is het touw om de hals hoger, benen duidelijker wegleggen en aan de buitenkant een tikje tegen de hals of alleen er tegenaan leggen.
Met wat ik omschreef waren dus voltes op de middenlijn, en na terug in draf de andere kant op en in galop verder.

Ik rijd trouwens heel no nonsens, alles wat eng is gaat ze net zo lang langs tot het niet meer raar en eng is.
En kijken mag, wegrennen accepteer ik niet. Als ik zeg dat het goed is is het goed, dan mag ze kijken maar meer niet.
En daar heb ik profijt van met neckrope, lieve woordjes bij enge normale dingen doe ik dus niet aan.

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 00:53

Zij zal onder het zadel ook nooit er van tussen gaan. Bokken en steigeren heb ik haar ook nooit zien doen.
En in jou manier van rijden herken ik mezelf wel in terug.
Maar daar ligt het probleem ook niet. Zij heeft heel goed in de gaten dat als ik met neckrope rij, ik in feite niks vast heb. Als ik het hoofdstel omlaat en dan met neckrope rij, gaat het goed. Gaat het hoofdstel af, denkt ze whiehoeee crossen! Dan reageert ze na 10 minuten nog eens een x op mijn commando 'ho'.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 01:16

Hoe reageert ze op de neckrope als jij met zadel rijdt. Met een zadel heb je meer balans en kun je misschien beter je zithulpen door laten komen dan zonder zadel in draf. Als dat goed gaat kun je weer zonder zadel verder.

Oja vergeet vooral niet veel en vaak te belonen als je paard het goed doet! :)

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 11:10

Met zadel gaat het idd wel beter, daar reageerd ze dan ook beter op.
Bedankt voor je tips :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:53

Ik zeg zadel erop en echt zoveel mogelijk rijden zoals je deed.
Kan best dat je gewoon onbewust anders gaat rijden.
En anders gewoon eens wat groffer doorkomen? Zweep erbij nemen ook.
Bezig houden in ieder geval dat is belangrijk.

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 12:07

Ja precies. Maar wel of niet een gedeelte van de bak afzetten en daar in oefenen??

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:21

Je kan het hoofdstel ingouden maar niet niet gebruiken, tenzij het nodig is. Dus als t jou iets te hard gaat pak je hewoon de teugels er bij (wel eerst neckrope gebruiken natuurlijk).
Wat ook handig kan zijn, zijn stemcommandos. Ik gebruik HO voor meteen halt, mmmm voor zachter (western).
Het is idd ook belangrijk om geen constante druk op de neckrope te hebben.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:38

Eileen die van mij zou daar niet in trappen. :+
Constante druk is idd ook iets, zorg dat er een duidelijk verschil is voor je paard tussen de hulpen.
Dus niet veel druk en halt is nóg meer druk.

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 13:57

Ik denk ook dat het daar fout is gegaan, ik hield namelijk onbewust altijd druk op de neckrope.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:52

laurajoy15 schreef:
Ja precies. Maar wel of niet een gedeelte van de bak afzetten en daar in oefenen??

Dat vind ik een goed idee. En een zadel op en eventueel een hoofdstel erbij. Dan kun je als dat goed gaat, een voor een de hulpmiddelen weglaten.

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 20:00

Dan ga ik dat doen! En ik zag op jou profiel een zelf gemaakt blok toch? Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt?

marthaXaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:04

Gaaf paardje heb je zeg! Dit probleem had ik ook heel erg, maar nu gaat het langzaamaan beter ! :)
Wat je inderdaad kunt doen, zoals mensen hierboven al zeggen, is halster of iets wat daar op lijkt omhouden, en zodra je paard begint te rennen daarmee je controle weer terug vinden. Dit werkt erg goed, heb ik zelf ook gedaan. Wat je ook kunt doen, maar ik weet niet of je dat wél lukt, is je paard simpelweg op een volte sturen. Dan gaan ze automatisch rustiger, en wanneer je paard dan nog niet stopt met rennen, kun je de volte altijd kleiner maken. Maar ik weet niet of het sturen wel lukt. maar wel top dat je niet opgeeft hoor . *D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:11

laurajoy15 schreef:
Dan ga ik dat doen! En ik zag op jou profiel een zelf gemaakt blok toch? Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt?

Ik heb een pedestal gemaakt door een autoband op te vullen met zand. Niet alleen het midden maar ook het zand in de band zelf doen. Lekker gemakkelijk, niet duur en altijd weer weg te halen.
Afbeelding Afbeelding

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 20:11

Goed idee, thanks. :)