Parcoursverkennen, iets aparts om naar te kijken!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ratjetoe

Re: Parcoursverkennen, iets aparts om naar te kijken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:17

Hoezo herkenbaar hahaha, erg leuk geschreven!

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:22

Vind ik leuk!! :D

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:30

LIKE! Kom maar op met de andere verhaaltjes! Erg leuk geschreven, en verschrikkelijk herkenbaar(en dat balkje schudden heb ik ook nooit gesnapt, heb het 1x ook geprobeerd maar voelde geen meerwaarde:p).

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:31

schoentje schreef:
Bedankt allemaal!

Esther, bedankt voor de tip! Meestal lees ik het idd wel een aantal keer over, maar kan dan ff net niet de fout ontdekken. Nederlands op school is voor mij zo lang geleden en na school heb ik niet meer veel hoeven schrijven, dus de grammatica is verwaterd. Ik zou eigenlijk eens een opfriscursus moeten doen. Weet je iets? Een eenvoudig boek, website of online cursus die de basis weer wat opkrikt?

Wat een super handig boek is, is Taal top 100. Ik ben zelf best goed in NL al zeg ik het zelf en redigeer op mijn werk vaak allerlei tekstjes, meestal op gevoel omdat ik in de war raak van regeltjes. Maar dit boek behandelt allerlei veelgestelde vragen over taal en als je ergens over twijfelt kun je het zo opzoeken. Is ook niet zo'n duur boek, misschien heb je er iets aan? Ik vind het in ieder geval erg handig ;)

http://www.bol.com/nl/p/taal-top-100/10 ... 4006761686

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:48

Leuk geschreven! Ik ben het helemaal met je eens dat het zeer de moeite waard is het parcourslopen van een wedstrijd te bekijken. Mooi spektakel altijd!

Wat betreft het balk wiebelen, volgens mij is dat om te kijken hoe makkelijk een balk uit de lepels valt wanneer het paard (of de windvlaag die het paard veroorzaakt als het over de sprong springt) de balk zou aanraken. Bij voorkeur ligt de balk ook hol, ipv bol (helemaal recht is zo'n houten boom immers nooit). Op sommige internationale concoursen zie je de ruiters er ook extra naar kijken en komt het zelfs voor dat de ruiter een parcourshulp naar een hindernis stuurt om de balk wat te draaien...

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:50

TessaB schreef:
Leuk geschreven! Ik ben het helemaal met je eens dat het zeer de moeite waard is het parcourslopen van een wedstrijd te bekijken. Mooi spektakel altijd!

Wat betreft het balk wiebelen, volgens mij is dat om te kijken hoe makkelijk een balk uit de lepels valt wanneer het paard (of de windvlaag die het paard veroorzaakt als het over de sprong springt) de balk zou aanraken. Bij voorkeur ligt de balk ook hol, ipv bol (helemaal recht is zo'n houten boom immers nooit). Op sommige internationale concoursen zie je de ruiters er ook extra naar kijken en komt het zelfs voor dat de ruiter een parcourshulp naar een hindernis stuurt om de balk wat te draaien...

Oh maar ik heb ook wel eens een parcoursbouwer naar een balk gestuurd om de bolling naar beneden te draaien. En ik rij niet internationaal:p

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:52

Geweldig dit! Wat is je facebook account? Dan wil ik wel vriendjes worden!

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:53

M_Vainqueur schreef:
Oh maar ik heb ook wel eens een parcoursbouwer naar een balk gestuurd om de bolling naar beneden te draaien. En ik rij niet internationaal:p

Hihi, op regionale concoursen had ik het nog niet opgemerkt, maar ook daar wordt op de details gelet begrijp ik ;)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 09:18

schoentje schreef:
Parcoursverkennen, iets aparts om naar te kijken!

Wanneer het parcours word vrijgegeven voor verkenning dan luid de jury een bel, alsof er een ronde van een bokswedstrijd gaat beginnen. Het ziet er dan uit alsof er van alle kanten verdwaalde schaapjes de ring in komen sjokken, ze kijken, zoeken en mekkeren een beetje om zich heen totdat hindernis 1 door een van de schaapjes ontdekt word en de beestjes zich tot een kudde gaan vormen, die dan vervolgens een beetje rommelig door elkaar heen aan de wandel gaat.

Wahhaha geweldig! dat stukje wahahah _/-\o_ _/-\o_ _O-

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 10:51

Dank jullie allemaal!
Die werkwoordsvormen is dus net wat ik op dit moment nog moeilijk vind. Ik zal dat boek eens opzoeken.

Dat balkje wiebelen is zo ver ik weet echt een aanwensel, bijna alle balken liggen in dezelfde cups, dus even vast en het paard moet ze gewoon niet aanraken. Je hebt iig de niks aan de wetenschap hoe vast of los een balk ligt. Bol of hol is idd wel van belang, maar daar kun je pas op Letten als je daadwerkelijk de ring in rijd. Kortom het heeft echt geen functie, maar is een gewoonte!

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:15

Eigenlijk zijn regelmatige werkwoorden heel makkelijk, het is alleen een kwestie van heel goed opletten:

Stam = hele werkwoord - en
Tegenwoordige tijd
Ikvorm: stam
Hijvorm: stam + t
Wijvorm: hele werkwoord

Verleden tijd
Ikvorm: stam + de/te
Hijvorm: stam + de/te
Wijvorm: stam + de/te + n

Wat hier tricky aan is, is dat je vaak de neiging hebt om bijvoorbeeld bij 'herkennen' hij herkend te zeggen, omdat je daar een t-klank in hoort. Maar volgens het schema hierboven vervoeg je herkennen zo:

Stam van herkennen: herken
Ik herken
Hij herkent
Wij herkennen (de tweede n komt doordat je het woord anders als herkeenen gaat uitspreken)

Ik herkende
Hij herkende
Wij herkenden

Iets wat jij in je tekst fout deed, was het werkwoord 'luiden'. Je onderwerp was 'de jury', een tweede persoon enkelvoud (hij) dus. Jij zei 'luid de jury', maar het schema ziet er zo uit:

Ik luid
Hij luidt
Wij luiden

Ik luidde
Hij luidde
Wij luidden

Het is het makkelijkste om dat schema constant in je hoofd te houden. Schrijf eerst je tekst lekker op zonder op fouten te letten en lees hem daarna na waarbij je vooral bij de hij-vormen de werkwoorden naast het schema legt. Zo ga je je vanzelf aanwennen om het goed te doen. :j

Uitzonderingen op het schema zijn overigens modale werkwoorden als willen of mogen, maar verder kun je het schema bijna overal voor aanhouden.

Ik wil
Hij wil
Wij willen

Ik wilde/wou
Hij wilde/wou
Wij wilden/wouden

Ik hoop dat je er wat aan hebt en het niet vervelend vindt. Als je dit schema kent, heb je de hele basis van de werkwoorden al onder de knie en heb je haast geen boek meer nodig. :D

Nogmaals, ik vind echt dat je heel leuk schrijft en ik hoop meer van je te lezen!

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:26

Wat een ontiegelijk leuk stuk!!!! Hoop dat er snel meer komt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:29

Ik wil meer :9

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:32

Haha, heel leuk en herkenbaar!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:34

_O- Ik had hem op FB al gelezen; hij is echt treffend. :))

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 18:51

@littera, bedankt dit is de info die ik even nodig heb! ik vind het zeker niet vervelend, daarom vroeg ik er ook om ;) Ik zal er sowieso bij de volgende stukken op letten, omdat ik nu weet waarop ik moet en kan letten.

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:57

Heerlijk! Zin in meer...

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:05

Heel leuk geschreven! Ook heel herkenbaar allemaal haha! Ik kan me goed voorstellen hoe dat voor een leek moet zijn om voor het eerst te zien. Je taalfouten storen me overigens niet, maar goed van je dat je er zelf mee bezig bent. Ik vind het erg leuk dat jij als professional er op zo'n manier naar kan kijken! Werd je geïnspireerd door een opmerking van een leek of zag je het echt ineens met eigen ogen op deze manier?

Anyway, ik kijk uit naar je volgende column!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 19:11

Ik kijk gewoon heel graag naar mensen, ook als ik bijvoorbeeld op stap ben. Ik mijn hoofd gaan dan allerlei komische gedachten rond die ik nu heb opgeschreven. Paardenvolk is gewoon best apart, ik hoor daar zelf ook bij, dus ik mag het zeggen! Maar buiten de paarden heb ik ook genoeg vrienden en kennissen en dan valt het best op dat wij ooit best 'anders' kunnen zijn. Sommige dingen komen idd ook uit vragen van die mensen. De meeste vragen kan ik wel beantwoorden en een verklaring voor geven, maar voor het balkje wiebelen dus bijvoorbeeld niet. Ik ben daar trouwens ook mee gestopt, als je op die dingen gaat letten, dan vraag je je echt ooit af: Waar ben ik mee bezig? ;)

suusantana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:06

Geweldig stuk. Had het ook al op facebook gelezen. Ga zo door!

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:20

Haha dat wist ik niet
:)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:21

Heel leuk stukje.

Wat betreft het balkje wiebelen: dat zal wel ontstaan zijn toen de lepels van heel diep naar plat gingen en de ruiters ineens dachten tijdens het parcourslopen: "Oei, heb ik Bessie wel genoeg getrixt?" :-)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 23:53

Haha, wie weet Clarence, maar volgens mij deden ze het al voor die tijd ;)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:59

Geweldig geschreven! :P

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 03:02

clarence schreef:
Heel leuk stukje.

Wat betreft het balkje wiebelen: dat zal wel ontstaan zijn toen de lepels van heel diep naar plat gingen en de ruiters ineens dachten tijdens het parcourslopen: "Oei, heb ik Bessie wel genoeg getrixt?" :-)

Dat was er al toen de lepels diep waren. Maar soms lagen ze klem tussen de staanders en soms echt op scherp. Dus als je parcours ging lopen controleerde je dat even met name in combinaties en lijntjes. Het springmateriaal was ook heel anders. Zware balken van 4 meter lang, diameter en gewicht van de balk verschilde per balk.