Nationaal Paardenpaspoort per 1-1-2004

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:44

Tja...ik geloof niet dat het officieel al bekend gemaakt had mogen worden, maar wij hebben een brief (en copie van een folder) toegestuurd gekregen van het WPCV (Welsh stamboek)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:10

van de site van de WPCV
http://www.wpcv.nl/content/WPCV%20chippen.html
Ik kan echter op de sites van de kwpn, nwpcs, nrps niet vinden dat het een en ander verplicht wordt.
En dat die paarden die nu nog geen paspoort hebben, volgend jaar verplicht paspoort en chip krijgen omdat er niet alleen meer een paspoort wordt afgegeven.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 03:55

stef schreef:
waar kan ik hier trouwens op een officieele site wat van vinden? Op de site van de KNHS zie ik het niet staan, en ook op het min. Van landbouw niet. Misschien een bronvermelding ofzo?
Hoe moet iemand die geen internet heeft, en geen abonnee is op een paardenblad hier achter komen?

Het WPCV is een van de stamboeken die met de uitvoering van een en ander te maken heeft, en heeft inmiddels (o.a.) de leden geinvormeerd middels het WPCV nieuws. Ik heb de indruk dat de info op de internetsite van het WPCV al wat verouderd is.

Even een quote uit het WPCV nieuws van afgelopen week:

Citaat:
... Wat tevens vaststaat is dat op 1 januari 2004 het nieuwe paspoort verplicht wordt. En dat uiterlijk op 1 april 2004, of zoveel eerder als mogelijk is, de verplichting tot het chippen + paspoort ingaat.
Hier is geen ontkomen aan, de Nederlandse overheid schrijft het voor!! ...

Zaterdag is er een ledenvergadering van het WPCV. Met het oog hierop is al wat info verstrekt aan de leden.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 04:04

Nog maar even het volgende dan... ook lekker ...

Citaat:
Dat wij u nog niet eerder hebben geinformeerd is te verklaren uit het feit dat de overheid de stamboeken heeft opgedragen te wachten met voorlichting totdat de folder van het Ministerie zou verschijnen. Nu bekend is geworden dat de folder niet voor 1 november a.s. verschijnt, zoals was toegezegd, hebben wij als WPCV aangegeve ons niet langer gebonden te voelen aan deze afspraak, aangezien wij al maanden geleden deze extra leden(voorlichting)vergadering hadden gepland. .....

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 04:10

Ben nu toch bezig: Uit de voorlichtingsbrief ...

Citaat:
Zoals u in bijgaande informatie van de overheid kunt lezen wordt per 1 januari 2004 het Identificatie & Registratiesysteem ingevoerd wat gevolgen heeft voor elke paarden- en ponyeigenaar. Alle nieuwe regels zijn inmiddels door de overheid in een reglement vastgelegd en worden in de toekomst o.a. door de A.I.D. gecontroleerd. Deze heeft tevens de mogelijkheid gekregen o de houder van het paspoort, bij overtreding, een boete op te leggen van max. € 4500.

Het gaat hier over Wijzigingen betreffende het paspoort ingaande 1 januari 2004.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 04:17

En wat te denken van dit:

De voornaamste wijzigingen zijn:

Ingangsdatum van het nieuwe paspoort is 1 januari 2004. Tussen 1 januari 2004 en 1 januari 2007 dienen alle paardachtigen te worden voorzien van een paspoort en een chip. Dit ongeacht het gebruik of verblijfplaats binnen Nederland. Chipnummer en paspoort zijn onafscheidelijk aan elkaar verbonden.
..........
Veulens dienen binnen 7 maanden te worden voorzien van een paspoort en een chip. Veulens mogen tot die tijd alleen aan de voet van de moeder worden vervoerd.
.......
Laatst bijgewerkt door lageveld op 14-11-03 05:00, in het totaal 1 keer bewerkt

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 04:33

Ook dit lijkt mij wel een aardig bommetje .....

Citaat:
Iedere eerste eigenaar van het paspoort dient een keuze te maken over de toekomst van het dier, nl. of het uiteindelijk bestemd is voor de slacht of destructie. Voor dieren welke in de toekomst bestemd zijn voor de slacht gelden beperkingen voor wat betreft het medicijngebruik. Slachtdieren kunnen wel destructiedieren worden maar niet andersom. Vermeldingen van geneesmiddelen in het paspoort mag uitsluitend gebeuren door de dierenarts.
(in de toekomst moeten ook wormspuiten in het paspoort aangegeven gaan worden enn gaan ze onder de wet diergeneesmiddelen vallen)

Over een week of 6/7 is het al 1 januari 2004 en bijna niemand weet nog precies hoe het zit... lekker !

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:39

Volgens de PVE is er momenteel nog niets geregeld over verplichting voor chippen naast het paspoort. Let wel: paardenpaspoort is al enige tijd VERPLICHT voor alle paardachtigen. Als een vereniging op eigen houtje (net als de KNHS) besluit chippen verplicht te stellen kan en mag dat. Het is aan de leden van zo'n vereniging om er tegenin te gaan. Volgens de PVE wordt een wettelijke verplichting pas mogelijk als de EU goedkeuring verleent, en die is er de komenende 6 maanden zo wie zo niet. Vandaar dat er nog geen publicatie aan is gegeven en verwacht wordt een overgangstermijn na invoeren (als dat uberhaubt al gebeurt, omdat Nederland als enige land wil chippen binnen de EU).

Dus een herhaling, vanuit de overheid is wel een voorstel geweest, maar er is nog geen zicht op wanneer deze regel betreffende chippen wordt ingevoerd.!!!! Mochten er verenigingen zijn die wijzen naar besluiten van de overheid, dan zitten die mooi fout!!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:51

Citaat:
Vermeldingen van geneesmiddelen in het paspoort mag uitsluitend gebeuren door de dierenarts.
(in de toekomst moeten ook wormspuiten in het paspoort aangegeven gaan worden enn gaan ze onder de wet diergeneesmiddelen vallen)

Komt er weer een nieuw paspoort dan? Als je om de 8 weken ontwormt, is dat 6 keer per jaar. Waar moet je dat kwijt in het paspoort?
Kost dat iedere keer weer een visite van de DA net als met enten alleen om het krabbeltje?
In dat geval ga ik een grote hoeveelheid wormspuiten opslaan. Die zullen ook wel weer gigantisch duurder worden...

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:45

Ik heb net even gebeld wat het me zou kosten om voor mijn papierloze jaarling een paspoort aan te vragen. Ik wil hem dus pertinent niet gechipt hebben.

Uiteindelijk kwam ik bij de KNHS terecht, en na bijna een kwartier had er iemand zowaar tijd mij te woord te staan.
Kosten zijn dus 24,- euro voor het paspoort, 12 euro voor registratie en 5,50 euro voor aangetekend verzenden. Totale kosten 41,50.
Maar......!!

De aanvraagformulieren dienen te worden ingevuld door een dierenarts dus ook die kosten komen daar nog eens bij.

Inmiddels heb ik contact gehad met mijn dierenarts en die doen het aanvragen van een paspoort in principe alleen in combinatie met een chip inbrengen.
Ik zou dan een paspoortcontroleur moeten laten komen. Ik neem aan dat de kosten daarvan nog weer hoger liggen.

Al met al zit je dus niet onder de 50 euro. Ik heb gezegd dat ik er nog eens diep over ga nadenken.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 02:27

Eleonoor schreef:
Volgens de PVE is er momenteel nog niets geregeld over verplichting voor chippen naast het paspoort. Let wel: paardenpaspoort is al enige tijd VERPLICHT voor alle paardachtigen. Als een vereniging op eigen houtje (net als de KNHS) besluit chippen verplicht te stellen kan en mag dat. Het is aan de leden van zo'n vereniging om er tegenin te gaan. Volgens de PVE wordt een wettelijke verplichting pas mogelijk als de EU goedkeuring verleent, en die is er de komenende 6 maanden zo wie zo niet. Vandaar dat er nog geen publicatie aan is gegeven en verwacht wordt een overgangstermijn na invoeren (als dat uberhaubt al gebeurt, omdat Nederland als enige land wil chippen binnen de EU).

Dus een herhaling, vanuit de overheid is wel een voorstel geweest, maar er is nog geen zicht op wanneer deze regel betreffende chippen wordt ingevoerd.!!!! Mochten er verenigingen zijn die wijzen naar besluiten van de overheid, dan zitten die mooi fout!!

Het gaat hier niet om een vereniging die op eigen houtje besluit om chippen verplicht te stellen (integendeel!) maar een van de stamboeken (WPCV) die worden belast met de uitvoering van overheidsbesluiten en zich terecht zorgen maakt over hoe ze deze aan haar opgelegde verplichtingen in de praktijk moeten gaan uitvoeren.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 03:21

Eleonoor schreef:
Volgens de PVE is er momenteel nog niets geregeld over verplichting voor chippen naast het paspoort. Let wel: paardenpaspoort is al enige tijd VERPLICHT voor alle paardachtigen.

Toch grappig dat wij hier een kopie van een folder van het PVE hebben liggen dan Haha! (Opgestuurd gekregen van het WPCV).

De titel is: "Elke viervoeter een eigen paspoort" Verplicht vanaf januari 2004

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 11:18

Westernfreak"]
[quote="Eleonoor schreef:
Volgens de PVE is er momenteel nog niets geregeld over verplichting voor chippen naast het paspoort. Let wel: paardenpaspoort is al enige tijd VERPLICHT voor alle paardachtigen.

Toch grappig dat wij hier een kopie van een folder van het PVE hebben liggen dan Haha! (Opgestuurd gekregen van het WPCV).

De titel is: "Elke viervoeter een eigen paspoort" Verplicht vanaf januari 2004
[/quote]

Kijk eens op de voorkant dan, daar staat bij mij op dat het een Concept is.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 12:54

Bij ons op de ponyclub hebben ook niet alle pony's een paspoort en een chip. Tayga en Mozart hebben geen van beiden een paspoort en/of chip. Ze komen wel veel de wei uit. Maar ik had er nog nooit van gehoord, alleen dat je het nodig had als je officieel wilde starten.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 02:48

Vandaag weer wat wijzer geworden ! Iedereen kan de borst vast natmaken, want JA.. er komt WEER een nieuw paardenpaspoort met nieuwe richtlijnen EN een chipverplichting. En snel ook ! Ingangsdatum: 1-1-2004. Stamboeken wisten/weten hiervan, maar mochten nog geen info naar leden verstrekken.

Dat dit nog niet bekend is gemaakt ligt in het feit dat het ministerie de organisaties die dit praktisch moeten uitvoeren verzocht/opgelegd heeft dit nog niet bekend te maken. Dus daarom kan niemand hierover hier iets vinden.

Bestaande paspoorten hoeven niet vervangen te worden, maar ik heb begrepen dat hier wel extra informatie in opgenomen moet worden. (o.a. levensnummer en schets)

E.e.a. is een gevolg van europese wetgeving waar niet meer aan getornd schijnt te kunnen worden.

Hoe men de groteske wetgeving in de praktijk praktijk wil gaan uitvoeren en controleren is mij ook een raadsel Knipoog maar daar gaat het nu even niet om.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:05

Als de I&R regeling zal worden toegepast zou dit weer (kunnen) betekenen dat iemand met bijv. 1 pony een UBN (Uniek Bedrijfs Nummer) zou krijgen.
Nu is het zo dat nederland Hobbydieren, Hobbydierhouders enz. kent.
Deze termen, toegekend aan mensen die niet bedrijfsmatig dieren houden, allereerst word UBN toegekend aan mensen die dieren houden die bedoeld zijn voor menselijke consumptie (denk hierbij aan varkens, en koeien).
De term hobbydier, -houders, enz zou eigenlijk een versoepeling zijn van de bestaande europeseregelgeving en dit kan een land niet zelfstandig doen.

Bij het toekennen van UBN aan hobbydierhouders zitten nog meer haken en ogen, bijv. ontsmetting na transport (eigenlijk alle regels die boeren ook hebben indien ze hun vee afvoeren naar de markt/slachthuis)

Wat ik mij dan afvraag is:
Hoe bereik je die mensen met een grasmaaier (pony/paard) die nooit van het erf komt, die geen lid zijn van een vereniging/stamboek, op zo'n korte termijn?
Dan de opfokkers.....dekstations....

EN DE VRAAG: Geen enkel stamboek (tenminste op www, en die ik bezocht heb) maakt hier melding van, loopt de WPCV hier dan niet een beetje (goedbedoeld) vooruit op de feiten?

en dan de registratie van antiwormmiddelen: Wormmiddelen voor runderen/schapen/varkens zijn bij bijv. welkoop gewoon te koop, de boer houdt hier zelf een registratie van bij.
De antiwormmiddelen voor paarden staan ook al geregistreerd, en ben je verplicht indien je binnen de wachttermijn je paardje voor slacht aanbiedt dit te melden...(eqvalan 18 dagen dacht ik) dat het dier niet geschikt is voor menselijke consumptie.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:57

Alane schreef:
EN DE VRAAG: Geen enkel stamboek (tenminste op www, en die ik bezocht heb) maakt hier melding van, loopt de WPCV hier dan niet een beetje (goedbedoeld) vooruit op de feiten?

Zoals al vaker gezegd is in dit topic, loopt de WPCV enkel voor op de andere stamboeken wat betreft het informeren van de leden. Enkel de leden!!! Het klopt dus dat hier niets over te vinden is in de diverse paardenbladen en op het www.
Nog steeds betreft het hier een Europese regelgeving (dat elk paard een paspoort moet hebben) en zal dat doorgevoerd worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:08

Citaat:
Parallel aan de gesprekken over het nieuwe paspoort loopt een discussie om tegelijk met de invoering van het nieuwe paspoort de bezitters van paardachtigen te verplichten hun dieren van een transponder te voorzien. Dat is dubbelop, omdat in het paspoort ook een geschreven signalement moet staan en een schets waarop het signalement kan worden ingetekend. De reden waarom dat is gedaan, is gelegen in het feit dat in de EU de infrastructuur ontbreekt om een transponder op elke gewenste plaats te kunnen inlezen. Nederland loopt met het verplicht stellen van de transponder vooruit op de EU regelgeving, maar heeft evenmin de noodzakelijke infrastructuur.

Citaat:
Het PVV zal de verordening voor goedkeuring aan de EU voorleggen en verwacht dat in april 2004 de EU haar standpunt kenbaar zal maken. Het Sectorbestuur Paarden adviseert het PVV om de verordening per 1 januari 2004 in werking te laten treden, met dien verstande dat de transponder verplicht wordt zodra vanuit de EU groen licht is verkregen.

bron:http://www.vwf.nl/VWF/Evenementen/2003/chippenper1januari2004.htm

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:42

Even de nieuwe Sectorinfo er bij gepakt.

Over I&R Paarden

Het PVV-bestuur heeft het voorstel van het Sectorbestuur Paarden overgenomen en de verordering Indentificatie en Registratie Paardachtigen en het Uniforme Paardenpaspoort voor alle Nederlandse paardachtigen vastgesteld.
Alle belanghebbende organisaties in de Paardenhouderij zijn nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de verordening en het Paspoort. Op korte termijn verschijnt een speciale Sectorinfo Paardenhouderij, waarin alleen aandacht is voor Identificatie en Registratie Paardachtigen (I&R)

Bron; Sectorinfo 14 nov.2003 nr.11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 18:14

Ziek Het duizelt mij. Paar vraagjes:

* Hoe kom je aan een paspoort?
* Wie controleert dit? Ministerie van LNV?
* Per wanneer? 1-1-2004 dus?
* Waarom geen info via stamboeken verspreid? Enkel WPCV?

Ik raak echt de draad kwijt Scheve mond

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:19

Maya schreef:
%) Het duizelt mij. Paar vraagjes:

* Hoe kom je aan een paspoort?
* Wie controleert dit? Ministerie van LNV?
* Per wanneer? 1-1-2004 dus?
* Waarom geen info via stamboeken verspreid? Enkel WPCV?

Ik raak echt de draad kwijt Scheve mond

1: Ligt eraan of je paardje papieren heeft, met papieren via stamboek, zonder via dierenarts of via KNHS. Via KNHS is in iedergeval veel info te halen als je geen stamboekpapieren hebt.
2: Bevoegde autoriteiten.
3: paspoort wel, chippen???
4: schijnbaar is de wpcv van mening (goedbedoeld) hun leden te moeten informeren en wachten de anderen af wat er gebeuren gaat...

De site die ik aangehaald heb (www.wfv.nl) spreekt in grote lijnen hetzelfde als ik aangehaald heb eerder in dit topic.

Ik ben sinds 2000 lid van NWPCS en al langer lid van de KWPN, toenertijd was er ook sprake dat veulens geboren na een bepaalde datum (had toen ook nog een mengelmoesje zonder stamboekpapieren en drachtig) een paspoort moesten hebben..... veel gebel met verschillende instanties en niemand die me met naadje van de kous kon vertellen....

Dat de regering paarden "in kaart" wil brengen, is eigenlijk alleen puur voor het geval wanneer er weer, kans bestaat, op een uitbraak van een besmettelijk ziekte (bijv. MKZ) Het vervelende hiervan is weer dat paarden in andere landen (eu-lidstaten) hetzelfde zijn als bijv. runderen, maar echter in Nederland een aparte status hebben (grote huisdieren, dacht ik) Dit zou dus in EU-verband een versoepeling betekenen en dat kan weer niet. Ik denk dus vandaar dat er wel materiaal (folders en begeleidend schrijven) naar stamboeken verstuurd zijn en dat dit nog niet openbaar gemaakt is. (en er zitten nog meer haken en ogen aan, UBN, ontsmetten, verkoop/aankoop, ed)

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:34

Er zijn nog geen folders naar de stamboeken verspreid. De stamboeken hebben enkel 1 conceptfolder gekregen.