moeilijke beslising...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:19

jasmijn78 schreef:
Maflinger_S schreef:
ik ga er bij mijn opmerking van uit dat TS niet een echte beginner is: ze heeft de haf ingereden en ja, het rijden gaat niet makkelijk maar er wordt door anderen gezien dat ze een goede ruiter is.

Ze geeft zelf aan dat de pony een maatje te groot/sterk voor haar is, dus het inrijden kun je dan niet geheel succesvol noemen. Als ze meer ervaren was/een betere combi was met deze pony had ze dit probleem niet. Bovendien is ze maar 14; hoe ervaren kun je een kind van 14 noemen? Kinderen van die leeftijd kunnen onmogelijk zo'n traject en wat daar bij komt kijken overzien. Kinderen moet je ook tegen zichzelf in bescherming nemen en ze niet laten aanmodderen met een kilo of 400 welke ze niet onder controle hebben.

Wellicht hebben de mensen die haar adviseren een passendere (sport)pony te kopen best wel kijk op de zaak en hebben ze het beste met haar voor. In dat geval doet ze er verstandig aan zulk advies op te volgen, ipv advies van mensen op te volgen die de situatie niet kennen, maar vaak puur vanuit de emotie reageren omdat ze gek zijn op haflingers.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn natuurlijk zat kinderen van 14 die echte beginners zijn, maar ik heb zelf ook voor het eerst een pony (deels) ingereden toen ik 12 of 13 was. Die pony loopt mee in beginnerslessen op een manege nu en is zeker geen oude knol die alles maar best vind. Je hebt kinderen van 14 die dat wel kunnen, je hebt ook volwassenen die het nog niet eens kunnen. Natuurlijk heeft je leeftijd er ook mee te maken of je een paard kan inrijden of niet, maar zeker niet alles.

Punz

Re: moeilijke beslising...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:43

Tja.. lastig. Het allerbelangrijkste is eigenlijk of jij je veilig en vertrouwd voelt bij de pony die je rijdt. Je moet het gevoel hebben dat je geen ongelukken gaat krijgen met het dier wat je rijdt. Dat is stap 1 ( maar ook stap 2, 3, en 4 volgens mij)

En of je dat met je haf hebt, of niet, dat weet ik niet. Als je dat wel hebt, en je pony heeft gewoon een normale bouw, zonder gebreken die presteren moeilijk maakt, zou ik heel voorzichtig zijn met verkopen, maar gewoon investeren in goede instructie.

Daarbij kán het makkelijker zijn om het goede ruitergevoel te ontwikkelen op een meer doorgereden, bevestigde sportpony ( ik zou dan niet voor een jonge pony gaan, maar voor een ervaren leermeester..)

Maar aan de andere kant...
Zelf heb ik een kleine tien jaar geleden een KWPN merrie gekocht, Z-dressuur, goed papier, keurmerrie enz. Dit paard moest mijn leermeester worden. Ik heb haar gereden, geinvesteerd in goede instructie, en als ik maar in de les reed ging het best goed. Thuis, in mijn eentje, was het echter een stuk lastiger.

Het dier kreeg helaas al vrij snel last van een terugkerende peesblessure ( ws oude blessure, ben heel eerlijk gezegd meer bezig geweest met revalideren dan met rijden met dit paard) en dat gaf mij de ruimte om na te denken wat ik nu écht wilde. En na een fantastische vakantie in Frankrijk met een sprookjesachtige rit op een camarquepaardje moest ik aan mezelf toegeven dat mijn eigen paard té veel paard was voor me. Te gevoelig, te snel schrikkend, te blessure gevoelig, te sensibel, te groot... te álles.

En sja.... Na een goede plek voor haar gevonden te hebben ( in bruikleen als fokmerrie) kocht ik na een heel eerlijke analyse van wat ik nu echt wilde ( nl dressuurrijden, maar dan niet met een speciaal daarvoor gefokt dressuur kanon met bijbehorend karakter).. een jonge connemara...

En JOH: wat léér ik veel van dat dier! Eindelijk kan ik lessen zoals ik dat wil, eindelijk kom ik toe aan leren, aan het mezelf ontwikkelen als ruiter. Ik voel me veilig, vertrouwd op mijn pony, kan lezen en schrijven met hem, kortom heb "de klik".. En dat terwijl hij eigenlijk meer bokt, meer 'stoute' dingen doet dan mijn merrie ooit deed... Maar omdat ik me zo in controle voel bij hem, maakt dat niet uit...
En ja.. met deze pony ga ik dus gewoon dit jaar een startpas aanvragen om tussen te paarden te gaan starten. Met hetzelfde doel als ik mijn hele leven ( 44jr) al heb: zo góed mogelijk leren paardrijden. :)

Wat ik hiermee wil zeggen; kies niet te snel voor "het plaatje", voor die fantastisch bewegende, maar mogelijk sensibele pony. Kies niet te snel voor de mening van de ander, ( iedereen zou mij een kwpnner aanraden... maar goed; ik wordt gelukkig van connemara) :

Kortom:
Kijk eerst naar welk type paard JIJ fijn vind. Vlug, snel, sensibel? Of rustiger, maar mogelijk eigenwijzer/brutaler, maar ook minder schrikkerig? En als je haf dan in principe bij je past, als je haf in aard, type een paardje is waar jij je fijn bij voelt, dan zou ik niet te snel aan verkopen denken, maar veel meer investeren in goede instructie ( en geloof me: een goede instructeur vinden is makkelijker gezegd dan gedaan!)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:56

ZeSteigert schreef:
Je hebt kinderen van 14 die dat wel kunnen, je hebt ook volwassenen die het nog niet eens kunnen. Natuurlijk heeft je leeftijd er ook mee te maken of je een paard kan inrijden of niet, maar zeker niet alles.

Je bent zelf ook 14, dus het is logisch dat je dat denkt. Waarschijnlijk als je ouder bent zul je zien dat er veel meer bij komt kijken. Daarnaast hebben de meeste 14 jarige vaak niet (het geld voor) de deskundige begeleiding die zij (dagelijks) nodig zullen hebben om zo'n traject met een jonge pony goed door te komen.

Ik was zelf ook 14 toen ik een 3 jarige onbeleerde pony kreeg. En hoewel ik met de pony M2 dressuur, M springen en L sgw bereikt heb, zie ik nu ik ouder ben hoeveel ik fout heb gedaan en hoe onverantwoord het eigenlijk was. Natuurlijk leer je ervan. Maar ik had destijds mijn nek wel kunnen breken (ik had ook nauwelijks begeleiding). En als je dan de rest van je leven in een rolstoel moet doorbrengen... Dan weegt dat daar echt niet tegen op.

riagr schreef:
Tja.. lastig. Het allerbelangrijkste is eigenlijk of jij je veilig en vertrouwd voelt bij de pony die je rijdt. Je moet het gevoel hebben dat je geen ongelukken gaat krijgen met het dier wat je rijdt.

De vraag is of je dat als 14 jarige kan. Ik zag vroeger ook nergens gevaar in, en als je dat niet ziet dan voel je je vertrouwd. terwijl het misschien niet zo vertrouwd is.

Voor een 14 jarige moet een volwassene eigenlijk beslissen wat op dat moment het beste is. Helaas hebben veel ouders zich niet verdiept en er geen verstand van. Het gevolg is dat zo'n kind maar aan gaat modderen, met alle risico's van dien. Ik vind dat onverantwoord. ( ik ben zelf ook moeder en ik heb meerdere paarden opgeleid van zadelmak tot ZZ en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt mijn kind een jonge onbeleerde haflinger te geven. Sowieso geen jonge pony.)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:05

Jasmijn: kan ik me helemaal in vinden! Maar kennelijk moet TS zich toch redelijk zelf redden, vandaar mijn uitgebreide verhaal, in de hoop dat ze er wat mee kan! En nee: een niet goed geschoolde of gewoon een jonge haflinger zou ook niet mijn eerste keus zijn. Maar een sensibele sportpony ook niet!

hafke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 23:51

jasmijn78 schreef:
Maflinger_S schreef:
ik ga er bij mijn opmerking van uit dat TS niet een echte beginner is: ze heeft de haf ingereden en ja, het rijden gaat niet makkelijk maar er wordt door anderen gezien dat ze een goede ruiter is.

Ze geeft zelf aan dat de pony een maatje te groot/sterk voor haar is, dus het inrijden kun je dan niet geheel succesvol noemen. Als ze meer ervaren was/een betere combi was met deze pony had ze dit probleem niet. Bovendien is ze maar 14; hoe ervaren kun je een kind van 14 noemen? Kinderen van die leeftijd kunnen onmogelijk zo'n traject en wat daar bij komt kijken overzien. Kinderen moet je ook tegen zichzelf in bescherming nemen en ze niet laten aanmodderen met een kilo of 400 welke ze niet onder controle hebben.

Wellicht hebben de mensen die haar adviseren een passendere (sport)pony te kopen best wel kijk op de zaak en hebben ze het beste met haar voor. In dat geval doet ze er verstandig aan zulk advies op te volgen, ipv advies van mensen op te volgen die de situatie niet kennen, maar vaak puur vanuit de emotie reageren omdat ze gek zijn op haflingers.

ik heb met mijn vorige schimmel anders wel de z1 gereden

hafke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 23:59

/3 /3 /3 /3 het is alleen ook ik heb in mijn vorige jaren op alerij paarden en pony´s gereden en met mijn vorige paard heb ik het zelfs tot de z1 gereden . Ik heb al erg veek bereikt en iedereen zegt dat ik de haf beter kan verkopen en dat soort dingen maar het probleem is dat ik enorm goede band met dat hafje heb opgebouwt zoiets had ik zelfs niet met mijn sportpony´s en paarden. Het beestje heeft alleen enorm veel pit , ik heb een half jaar geleden les van super dresuur ruiter die zelfs les heeft gegeven in het rabotalententeam alles maar zelf zei kan mijn nauwelijks helpen.. en het volgende probleem is dat ook alles te duur wordt voor mijn ouders.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:09

Als jij blij bent met je paardje nu, dan moet je die gewoon lekker houden! Ook Haflingers kunnen verder komen, ook hier op bokt zijn enkele spring en dressuur Haflingers! Misschien eens af en toe een goede les nemen, als je echt goed kan rijden kom je er vast wel, ook met je Haflinger.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:29

Volgens je OP ben je 14. In je profiel staat 18. Dat maakt verder weinig uit, maar uit je profiel krijg ik niet de indruk van een ervaren wedstrijdruiter.
Ik zou lekker genieten van je Haf en anderen maar laten kletsen over sportpony's. Als je doel Z1 is, is dat niet onmogelijkvoor een goede ruiter.

Ambertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:48

Neem goed les, wees zeker. Grondwerk is ook handig om je pony echt te leren vertrouwen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:08

jasmijn78 schreef:
ZeSteigert schreef:
Je hebt kinderen van 14 die dat wel kunnen, je hebt ook volwassenen die het nog niet eens kunnen. Natuurlijk heeft je leeftijd er ook mee te maken of je een paard kan inrijden of niet, maar zeker niet alles.

Je bent zelf ook 14, dus het is logisch dat je dat denkt. Waarschijnlijk als je ouder bent zul je zien dat er veel meer bij komt kijken. Daarnaast hebben de meeste 14 jarige vaak niet (het geld voor) de deskundige begeleiding die zij (dagelijks) nodig zullen hebben om zo'n traject met een jonge pony goed door te komen.

Ik was zelf ook 14 toen ik een 3 jarige onbeleerde pony kreeg. En hoewel ik met de pony M2 dressuur, M springen en L sgw bereikt heb, zie ik nu ik ouder ben hoeveel ik fout heb gedaan en hoe onverantwoord het eigenlijk was. Natuurlijk leer je ervan. Maar ik had destijds mijn nek wel kunnen breken (ik had ook nauwelijks begeleiding). En als je dan de rest van je leven in een rolstoel moet doorbrengen... Dan weegt dat daar echt niet tegen op.

riagr schreef:
Tja.. lastig. Het allerbelangrijkste is eigenlijk of jij je veilig en vertrouwd voelt bij de pony die je rijdt. Je moet het gevoel hebben dat je geen ongelukken gaat krijgen met het dier wat je rijdt.

De vraag is of je dat als 14 jarige kan. Ik zag vroeger ook nergens gevaar in, en als je dat niet ziet dan voel je je vertrouwd. terwijl het misschien niet zo vertrouwd is.

Voor een 14 jarige moet een volwassene eigenlijk beslissen wat op dat moment het beste is. Helaas hebben veel ouders zich niet verdiept en er geen verstand van. Het gevolg is dat zo'n kind maar aan gaat modderen, met alle risico's van dien. Ik vind dat onverantwoord. ( ik ben zelf ook moeder en ik heb meerdere paarden opgeleid van zadelmak tot ZZ en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt mijn kind een jonge onbeleerde haflinger te geven. Sowieso geen jonge pony.)

Dat vind ik dus echt grote onzin. Jij kent heel die pony niet, dus wat wil jij zeggen over hoe verkeerd ze ingereden is? :')
En natuurlijk maak ik ook fouten, maar het is geen dressuurpony waar ZZ van verwacht wordt. Dat zou ook helemaal niet logisch zijn. Als je een pony als recreatiepony wil, met B wedstrijden dan kun je met 14 (En dan niet met 5 jaar rijervaring ofzo natuurlijk) echt wel een pony inrijden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:37

Als de haf goed was ingereden, had TS nu geen problemen met rijden ;) .
Maar dat kan ook een volwassene overkomen. Het probleem is, dat kinderen en volwassenen het zadelmak maken en goed doorrijden, onderschatten of zichzelf overschatten. Dat heeft niets met leeftijd te maken, maar met ervaring. En 1 x een pony tot Z1 rijden, hoeft niet genoeg ervaring te zijn om een jonge pony door te rijden. Dat zijn 2 verschillende zaken.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:44

volg je hart.. en volg niet wat andere mensen tegen je zeggen:)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:01

Is de TS nou 14 of 18? Dat vind ik namelijk nogal een verschil...

Van een 18 jarige zou je al meer kunnen verwachten dat zij oorzaak-gevolg kunnen onderscheiden dan een 14-jarige. Met 18 ben je volwassen. Minderjarigen moeten tegen zichzelf in bescherming genomen worden.

ZeSteigert schreef:
Dat zou ook helemaal niet logisch zijn. Als je een pony als recreatiepony wil, met B wedstrijden

JUIST een recreatiepony, die af en toe een B wedstrijdje met een kind/onervaren ruiter moet lopen moet goed opgevoed en braaf en betrouwbaar zijn.

Electra63 schreef:
Als de haf goed was ingereden, had TS nu geen problemen met rijden .
Maar dat kan ook een volwassene overkomen. Het probleem is, dat kinderen en volwassenen het zadelmak maken en goed doorrijden, onderschatten of zichzelf overschatten. Dat heeft niets met leeftijd te maken, maar met ervaring.

Ook dat. Daarnaast kun je van een 14-jarige niet verwachten dat zij die ervaring heeft. Dat heeft wel met leeftijd te maken. Nogmaals: kinderen kunnen oorzaak en gevolg minder goed inschatten. Met alles, dus ook met paardrijden. Deskundige begeleiding is in zo'n geval dan minimaal vereist. En die begeleiding heeft ze niet, anders had ze die problemen niet. Maar als de TS 18 is, dan moet ze het lekker zelf weten :) Dan ben je volwassen, en als je er dan voor kiest met een pony te gaan rijden die de bak met je aanveegt en daar lekker eigenwijs mee door wil gaan; have fun! zou ik zeggen.

Mijn enige punt is dat ik vind dat kinderen in zulke situaties tegen zichzelf in bescherming genomen zouden moeten worden. En dat is de verantwoordelijkheid van de ouders.

hafke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 22:04

Electra63 schreef:
Volgens je OP ben je 14. In je profiel staat 18. Dat maakt verder weinig uit, maar uit je profiel krijg ik niet de indruk van een ervaren wedstrijdruiter.
Ik zou lekker genieten van je Haf en anderen maar laten kletsen over sportpony's. Als je doel Z1 is, is dat niet onmogelijkvoor een goede ruiter.

ik weet dat mijn leeftijd niet klopt maar ik heb met het aanmelden gwn snel ingevuld

hafke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 22:08

hafke schreef:
Electra63 schreef:

ik weet dat mijn leeftijd niet klopt maar ik heb met het aanmelden gwn snel ingevuld

maar mensen ??? ik heb hem niet zelf ingereden dat heeft een dresuurstal in belgie gedaan en ik ging er daarom ook van uit dat ik er alles mee zou kunnen want hij heeft daar ook nog een aantal jaren gestaan maar ik denk dat ik de koop te snel heb laten doorgaan door het prachtige karakter van het beestje...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:20

Dat je talent hebt is mooi, maar ook moeilijk.
Want hogerop komen in de sport houdt niet alleen in dat je een passende pony/paard moet hebben;
maar ook (veel) geld voor les, vervoer en inschrijven wedstrijden en andere bijkomende kosten
en ouders/andere volwassenen die met jou mee gaan naar wedstrijden.

Het zal je vooral veel tijd kosten. En vandaar keuzes maken qua school, loopbaan en vriendschappen.
Sport is meer dan 'leuk kunnen rijden'...
De belangrijkste vraag is of je plezier hebt in wat je doet.
De 'eer' van de sport is maar een klein deel van de beloning.

Op basis van wat je schrijft, zou ik zeggen 'volg je hart'
Talent kun je op vele manieren inzetten...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:27

Voor je hem verkoopt, lees deze even.
[ITP] Wie had dat ooit gedacht? Tico terug in mijn bezit!
Zij heeft haar paardje na jaren terug kunnen kopen, zoiets gebeurt niet vaak.
Ze had hem weggedaan om verder te komen in de sport, dat is gelukt, maar ze bleef heimwee houden naar haar oude vriend.

Als je zeker weet dat je die van jou permanent wil laten gaan, dan zou je naar ander paard kunnen gaan zoeken.
(mits je ouders daar ook achter staan)
En een ander paard geeft geen garantie tot succes, ook al lijkt dat soms zo.

En het is makkelijk gezegd, als je verder wil komen moet je je paard wegdoen en ander paard kopen.
Hoe vaak ik dat niet gehoord heb de afgelopen jaren.
Beetje goede instructies hebben daar ook zwaar de neiging toe, om mensen een "beter" paard aan te praten.
Maar is beter altijd beter?
Maar dat kleine beige diertje dat ik heb, is een lot uit de loterij geweest,
ook al zocht ik een groot springpaard geen merrie en niet licht gekleurd en al helemaal geen fjord.

En misschien is het voor jou wel het beste een makkelijker paard te kopen, geen idee, ken je niet,
dat zullen mensen in je omgeving voor je moeten bedenken.

Succes met besluiten.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:28

Amen voor sjolvir :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:11

ZeSteigert schreef:
Dat zou ook helemaal niet logisch zijn. Als je een pony als recreatiepony wil, met B wedstrijden

JUIST een recreatiepony, die af en toe een B wedstrijdje met een kind/onervaren ruiter moet lopen moet goed opgevoed en braaf en betrouwbaar zijn.

Nou, dat is ze! En ik ken wel meer pony's die door nog jongere mensen zijn ingereden dan ik en het zijn superbrave beesten. Het ligt aan je ervaring, niet alleen aan je leeftijd.

hafke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 14:56

Sjolvir schreef:
Voor je hem verkoopt, lees deze even.
[ITP] Wie had dat ooit gedacht? Tico terug in mijn bezit!
Zij heeft haar paardje na jaren terug kunnen kopen, zoiets gebeurt niet vaak.
Ze had hem weggedaan om verder te komen in de sport, dat is gelukt, maar ze bleef heimwee houden naar haar oude vriend.

Als je zeker weet dat je die van jou permanent wil laten gaan, dan zou je naar ander paard kunnen gaan zoeken.
(mits je ouders daar ook achter staan)
En een ander paard geeft geen garantie tot succes, ook al lijkt dat soms zo.

En het is makkelijk gezegd, als je verder wil komen moet je je paard wegdoen en ander paard kopen.
Hoe vaak ik dat niet gehoord heb de afgelopen jaren.
Beetje goede instructies hebben daar ook zwaar de neiging toe, om mensen een "beter" paard aan te praten.
Maar is beter altijd beter?
Maar dat kleine beige diertje dat ik heb, is een lot uit de loterij geweest,
ook al zocht ik een groot springpaard geen merrie en niet licht gekleurd en al helemaal geen fjord.

En misschien is het voor jou wel het beste een makkelijker paard te kopen, geen idee, ken je niet,
dat zullen mensen in je omgeving voor je moeten bedenken.

Succes met besluiten.

daar heb je een heel groot punt mee

margoclinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:26

Gewoon met je hafje gaan trainen en starten. Ik ken zelfs iemand die met haflingers in het Z rijd en zelfs 1 in het ZZlicht, dus waarom jullie dan niet als je inderdaad zo'n talent bent? Succes

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:31

als je echt een band voelt met je haf, en dan ook echt een sterke dan denk ik dat als je hem verkoopt/wegdoet dat je hem zo erg gaat missen dat je misschien wel neits liever wilt dan je verkochte haflinger terug-kopen dus ja.....als de band er is dan kun je in elkaar vertrouwen en jezelf en je pony opbouwen zodat je de echte sport in kan. Natuurlijk hangt het er ook een beetje vanaf hoe oud je haf is....

Zazoutjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:44

Als je zo'n sterke band hebt met je paardje verkoop hem dan niet, krijg je echt spijt van.
Hafjes kunnen ook goede sportpony's zijn. Ga met hem trainen en ook aan dat sterk/eigenwijs is vast wel optelossen. Laat je niet beïnvloeden maar doe wat jij wilt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:22

-> PP

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:09

Verleidelijk voor iedere ruiter om een paard te kopen dat al alles kan en dan meteen de wedstrijden invliegen, maar degenen die ik ken die het zo gedaan hebben, die zijn het wedstrijd rijden snel beu geworden en enkel het winnen van wedstrijden is nu toch geen hobby ?

Veel mooier om zelf een paard op te leiden en af te wachten tot waar jullie geraken. Iedere puntje op wedstrijd gaat dan veel belangrijker aanvoelen omdat het dan een echte verdienste is van jullie werk.

Ik vind het soms ook nog moeilijk om vriendinnen met hun topdressuur paarden te zien en me dan niet af te vragen waarom ik mijn tijd verdoe aan een dier dat 15x meer tijd nodig heeft om hetzelfde klaar te krijgen, maar weet je dat ene dier dat minder aanleg heeft of minder mooi beweegt geeft jou een goed gevoel en plezier in het rijden. Als je eerder ambitieus bent en het wedstrijd rijden belangrijker vind dan het hobbymatige lessen, wandelen dan zou je best je haflinger verkopen, maar daar krijg je volgens mij alleen maar spijt van. Als je een echte doorzetter bent dan kun je alsnog uitgroeien naar het z1, als je echt talent hebt dan bieden eigenaars met veel plezier hun paarden aan om op wedstrijd uit te brengen.

Je zegt dat je 14 bent en in je profiel stond 18. Je zegt ook dat je Z1 reed, maar dat kan ik moeilijk geloven, want dan heb je echt geen eigen paard meer nodig om te rijden, dan krijg je gemakkelijk eigenaarspaarden aangeboden. Naar wat ik hoor ben jij gewoon gefrustreerd omdat je niet pronkt op wedstrijden met een haf en zit dat je dwars. Wees gewoon eerlijk. Iedereen die wedstrijden rijdt met een recreatiepaard krijgt vroeg of laat het idee dat de andere paarden zo veel beter zijn, maar van al degenen met hun dressuurpaarden zijn er ook maar bitter weinig die effectief doorgroeien naar top niveau en dat is niet door gebrek aan talent of aan een goed paard, het zal bijna altijd meer kosten dan dat het verdient, dus als je mama nu al niet zo veel centjes heeft zou ik het gewoon gezellig bij mijn hafje houden ;)