Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kuggur schreef:jensvl schreef:Ik denk dat als je goed rijdt (wat je automatisch binnen enkele uren doet zonder zadel), je de paardenrug niet zult overbelasten als het paard geen verleden heeft van blessures. Ik heb ook al enkele paarden gereden zonder zadel met rugproblemen vroeger en zonder rugproblemen in het verleden. Ze hebben nog nooit problemen gekregen van zonder zadel te rijden. Ik denk dat een slecht passend zadel veel schadelijker is.
Ook de indianen die vroeger zeker tot de beste ruiters ter wereld behoorden en vaak de beste paarden hadden, reden meestal zonder zadel. En dat waren meestal de soepelste paarden die je kon vinden met de minste problemen.
En ik denk dat zo´n beetje alles wat je hier beweert onzin is. Ik laat het verhaal over belasting maar zitten, als je natuurkunde niet wilt begrijpen is dat tóch hopeloos (enkele uren zonder zadel rijden = automatisch goed rijden)
Indianen hadden "vroeger" geen paarden. En de enige reden dat ze zonder zadel reden na de introductie van paarden in Noord Amerika door europeanen was dat ze geen zadels konden maken.