rijden zonder zadel??? hier wel verandwordelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Re: rijden zonder zadel??? hier wel verandwordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:16

ik vind dat het maar stap is, zoveel gebeurt er niet. in draf kun je nog wel eens bonken ofzo maar in stap... je moet wel heel erg verkrampen om (veel) schade aan te richten

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:44

Sluit me aan bij Kuggur

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:34

Kuggur schreef:
jensvl schreef:
Ik denk dat als je goed rijdt (wat je automatisch binnen enkele uren doet zonder zadel), je de paardenrug niet zult overbelasten als het paard geen verleden heeft van blessures. Ik heb ook al enkele paarden gereden zonder zadel met rugproblemen vroeger en zonder rugproblemen in het verleden. Ze hebben nog nooit problemen gekregen van zonder zadel te rijden. Ik denk dat een slecht passend zadel veel schadelijker is.
Ook de indianen die vroeger zeker tot de beste ruiters ter wereld behoorden en vaak de beste paarden hadden, reden meestal zonder zadel. En dat waren meestal de soepelste paarden die je kon vinden met de minste problemen.

En ik denk dat zo´n beetje alles wat je hier beweert onzin is. Ik laat het verhaal over belasting maar zitten, als je natuurkunde niet wilt begrijpen is dat tóch hopeloos (enkele uren zonder zadel rijden = automatisch goed rijden :roll: )

Indianen hadden "vroeger" geen paarden. En de enige reden dat ze zonder zadel reden na de introductie van paarden in Noord Amerika door europeanen was dat ze geen zadels konden maken.

Je hebt gelijk dat indianen voordat spanjaarden kwamen geen paarden hadden. Verder is het mijn ervaring dat het echt veel helpt als je zonder zadel rijdt. Natuurlijk verdeeld een zadel het gewicht beter. Dat is idd basisnatuurkunde. Dat spreek ik ook helemaal niet tegen. Ik zeg enkel dat het over het algemeen gezien een paard geen blessures krijgt doordat je zonder zadel rijdt. Verder kan het wel zijn dat de indianen geen zadels konden maken, maar het is toch het geval dat zij uiteindelijk de meest wendbare en soepelste paarden hadden waarmee ze meer konden dan de meesten van ons (is wel gevolg van hoe lang ze met hun paarden omgingen, maar als ze blessures hadden was dat niet het geval geweest).

Zazoutjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:03

overleg eerst met de eigenaar, je kunt natuurlijk altijd bij twijfel informeren bij haar paardenarts.
laat gewoon eerst iemand ernaast lopen aan het halster, dan kun je kijken hoe ze reageert
veel suc6!

essiemeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 19:06

bedankt voor alle tips
ik heb laatst een paar keer uitgestapt zonder zadel
het ging super goed
ze gaat er zelf heel relaxt door lopen en ik heb er een beter zit houding van gekregen
ook hebben we een betere band en meer vertrouwen met haar opgebouwd
ik doe het wel alleen als er geen andere paarden in de bak zijn (ze is nogal dominant dus dt durf ik niet aan)
ik ga dit zeker in de zomer vaker en vaker doen
ook omdat ik geleerd heb van mijn instructrice dat zolang ze er relaxt onder blijft (en ik ook) dat er helemaal niks verkeerd aan is het is zelfs goed

en over die blessures
het zijn blessures die volledig hersteld zijn en die rug blessuren was licht en is ook herstelt dus het is zeker verantwoordelijk om te rijden in het algemeen
want als ik haal 1 dag stil zet word ze heel vervelend en ze is niet kreupel ofzo (nooit geweest)

maar bedankt voor de reacties