Gratis paarden of pony"s voor klein budget gewild op bokt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:36

tja. ik hoop over een poosje vrij en landelijk te wonen. altijd al mijn droom geweest. maar dat kost ook veel. net als mijn hobby; paardjes ponny's. nu hebben we al een shetje die wordt verzorgt door iemand uit de buurt. stel dat ik daar woon, zou ik ook voor weinig of geen geld er een beestje bij willen. gras genoeg ! en als ik er woon, is stalling ook geen probleem meer !
De markt is zo, dat die mogelijkheid er is. ik blij, en diegene die ergens vanaf wil ook blij.
kwestie van vraag en aanbod

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:40

Colway schreef:
Gini schreef:
Qua voer kost mijn hond mij meer dan mijn paard. Ook hier dus gevaarlijk om veralgemeningen te poneren.
Nogmaals, leven en laten leven. Iemand die een leuke pony voor 500 euro koopt een krent noemen, vind ik beledigend en onrechtvaardig.

dan ben jij een uitzondering. Denk dat we er vanuit kunnen gaan dat een doorsnee hond minder kost in onderhoud dan een doorsnee paard

Ook hier kost mijn hond meer dan mijn paarden qua voer

En ik snap de vraag wel. Ik heb mijn paarden aan huis en wil toch min. 3 paarden in de 'kudde' hebben. Aangezien ik niet de tijd heb om alle drie actief te rijden, is zo'n gratis gezelschapspaard een goede optie. Hij/zij hoeft alleen maar grasmaaier en lekker paard te zijn. Een mooie manier om je oude dag te slijten toch? Nu staat Ditano van mijn vriendin bij ons (ditano @ bokt), 23 jaar en al 6 jaar met pensioen. Niet iedereen zal om die reden een gratis paard/pony zoeken, helaas.......

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:42

Onderhoud is iets heel anders dan enkel voer. ;) Waarom mijn woorden zo losjes interpreteren?
Jammer dat je mijn punt niet begrijpt. Mijn vergelijking met een hond ging niet om welk dier het duurste is. Mijn vergelijking ging om het feit dat je alle diersoorten (kat, hond, konijnen, schapen, koeien, whatever) in verschillende prijscategorieën vindt. En ook vaak in zeer goedkope klasses of zelfs gratis. Alleen bij paarden is dat een crime, alleen bij paarden wordt je dan een krent genoemd,... jammer jammer.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:42

ja qua voer, we hebben het toch over onderhoud

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:43

Gini schreef:
Onderhoud is iets heel anders dan enkel voer. ;) Waarom mijn woorden zo losjes interpreteren?
Jammer dat je mijn punt niet begrijpt. Mijn vergelijking met een hond ging niet om welk dier het duurste is. Mijn vergelijking ging om het feit dat je alle diersoorten (kat, hond, konijnen, schapen, koeien, whatever) in verschillende prijscategorieën vindt. En ook vaak in zeer goedkope klasses of zelfs gratis. Alleen bij paarden is dat een crime, alleen bij paarden wordt je dan een krent genoemd,... jammer jammer.

Mijn zusje zocht ook een paard voor een kleiner budget, daar is niets mis mee, maar met 'bijna gratis/gratis' iets willen kom je wel in de categorie probleempaarden/ niet bruikbare paarden/ etc terecht

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:44

Onderhoud is toch niet enkel voer?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:48

het is maar net wat je zelf wilt vriendin van mij heeft in de zomer haar hafflinger ruin met headshaking syndroom verkocht voor een dikke 1900 euro
:wow: daar stond ik echt paf van diertje was 4 jaar ruin en amper gereden omdat de eigenaar er zelf niet mee weg kwam.

maar er is altijd wel iets voor ieder en een paard van 500 euro hoeft niet per see iets te mankeren hoor
het is duurder je paard in pension te laten staan als je geen geld meer hebt dus dan kun je ze beter voor wat minder aanbieden
en je weet zeker dat je paard word verkocht dan dat je een hoofdprijs vraagt en hij er nog 3 maanden staat
Bij wijze van spreken.

Dus ja daar spelen 'kopers' ook op in :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:49

Colway schreef:
Mijn zusje zocht ook een paard voor een kleiner budget, daar is niets mis mee, maar met 'bijna gratis/gratis' iets willen kom je wel in de categorie probleempaarden/ niet bruikbare paarden/ etc terecht

Tuurlijk krijg je geen gratis 7-jarige, medisch volledig goedgekeurde, goed opgeleerde topsportmerrie met goede papieren die klaar is om zo de 1.30m binnen gereden te worden. Ik denk dat we allemaal wel zo realistisch zijn. Maar als ik een goedkope en brave kinderpony zoek, dan is 500 euro echt wel max. Waarom zou dat dan meteen een probleempaard zijn? Uiteraard wordt zo een dier zelden op de foto gezet en kan er een chipje ergens zitten. Het is een trend van de laatste jaren dat ieder paard maar op de foto moet en dat om ieder haakje en oogje een paard wordt afgekeurd. "Vroeger" liet je een paard keuren wanneer het bedrag een dik paar nullen telde. Nu is een chipje nog net geen reden om het paard linea recta naar de slacht te sturen.
Dan kan je me misschien wel "verwijten". Dat ik iets meer kan relativeren dan gemiddeld Bokt.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:58

Op zich is een paard zoeken in een bepaalt buget niet erg. Het enige nadeel vind ik dat iemand dan meer op de prijs let dan of hij wel bij het paardje past en inderdaad een gratis paard kost in onderhoud net zo veel als een duur paard. Wij houden de prijzen van onze paarden bewust toch iets hoger het duurt dan wel wat langer voordat ze verkocht worden maar ja ik heb dan toch het idee dat mensen wat meer nadenken of ze het paardje echt willen. Wij zelf hebben voor de meeste paarden toch een aardig bedrag betaakt en mischien somige wel veel te duur gekocht maar ja als je er dan van de een al 14 jaar en de rest ook alweer 8 en 9 jaar plezier hebt is het dubbel en dwars waard! Zegt natuurlijk niet dat een goedkoop paard geen plezier geeft hoor dan heb je gewoon dubbel mazzel *\o/* .

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:02

Gini schreef:
Colway schreef:

Tuurlijk krijg je geen gratis 7-jarige, medisch volledig goedgekeurde, goed opgeleerde topsportmerrie met goede papieren die klaar is om zo de 1.30m binnen gereden te worden. Ik denk dat we allemaal wel zo realistisch zijn. Maar als ik een goedkope en brave kinderpony zoek, dan is 500 euro echt wel max. Waarom zou dat dan meteen een probleempaard zijn? Uiteraard wordt zo een dier zelden op de foto gezet en kan er een chipje ergens zitten. Het is een trend van de laatste jaren dat ieder paard maar op de foto moet en dat om ieder haakje en oogje een paard wordt afgekeurd. "Vroeger" liet je een paard keuren wanneer het bedrag een dik paar nullen telde. Nu is een chipje nog net geen reden om het paard linea recta naar de slacht te sturen.
Dan kan je me misschien wel "verwijten". Dat ik iets meer kan relativeren dan gemiddeld Bokt.

Ik verwijt niemand iets, wat reageer je raar

En een kinderpony is iets anders dan een rijpaard welke doorgaans toch iets duurder is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:05

Ik vind dat aanschafprijs/budget niets te maken heeft met geld over hebben voor onderhoud/kosten.
Echt pennymeisjes uitgezonderd natuurlijk.

Als je voor weinig een leuk huis-tuinen-keuken paardje zoekt zul je misschien wat langer aan het zoeken zijn, maar ze zijn er wel.
Ik snap best dat verkopers zich ergeren aan mensen die voor weinig hun, voor veel meer geld, aangeboden paard willen hebben/kopen.
Als ik wat voor weinig wil, ga ik ook niet reageren op duurdere advertenties.
Het is wel zo: hoe groter je eisenpakket hoe duurder het paard en/of des te langer moet je zoeken.

Er zijn genoeg mensen die hun paard helaas moeten verkopen omdat ze bv hun baan kwijt zijn.
Doordat in de onderste laag van de markt veel te koop staat heeft dit zeker invloed op de prijs.
Als ik acuut mijn brave Fjord (zonder papier) moet verkopen kan ik hopen op een goede prijs, maar de kans is nu eenmaal groter dat ik hem sneller verkoop bij zeg 700E dan bij 1500E.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:08

Het gaat er ook om waar je het paard voor wil gebruiken. Ik ben een recreatie ruiter, dus hoef geen duur/ compleet doorgereden en volledig gekeurd paard, en met mij zullen dat er nog veel meer zijn. Gewoon een lol met je knol pony hoeft echt niet veel te kosten in deze tijd, en met een klein gebrekje kun je vaak ook prima uit de voeten als recreatieruiter, alleen zit je soms gebonden aan bepaalde omstandigheden ( bv met lichte artrose minder of niet kunnen springen).
waar ik me dan aan erger zijn die mensen die tig euro afdingen op een al goedkope pony want " er zitten geen papieren bij" lekker boeiend ( veel mensen hebben geen fok/keur/sport of show ambities)

Had mijn fries een tijd geleden te koop staan omdat ik er zelf niet goed mee overweg kon, zowel onder het zadel als met grondwerk was de klik er niet terwijl ze voor een ander door het vuur ging. Hij bood 800 euro onder de vraagprijs, wat kan als startbod, maar hij wilde voor dat geld ook haar nieuwe zadel, hoofdstel, dekens, peesjes enzenz meenemen. Dan zitten ze bij mij ook op het verkeerde adres, dat gun ik hem dan gewoon niet.
Mij kost ze geen geld. Heb eigen stal en wei, maar voor een ander was dit bod misschien wel al een uitkomst om uit de financiele problemen te blijven

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:13

Colway schreef:
Ik verwijt niemand iets, wat reageer je raar

En een kinderpony is iets anders dan een rijpaard welke doorgaans toch iets duurder is.

Ik reageer misschien wat naar omdat ik dit soort discussies altijd zo naar vindt. Echt een tweedeling goed-slecht. Wij tegen hen. Wij, goeden, die tenminste niet op onze centen zitten en zij, slechten, die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Dat gevoel krijg ik echt van de eerste berichten. Dat ik jou dan specifiek gequote heb komt door de hond-paard vergelijking die ik misbegrepen werd.

Een echt goed en gezond rijpaard is idd duurder, dat ben ik met je eens. Maar een voorbeeld van hier uit het topic: die driejarige, ongeleerde haflingerruin. Daar zou ik ook aan 500 euro zitten denken hoor. Natuurlijk schat je je eigen paard altijd hoger in, maar als je objectief zou kijken...

Collie2008

Re: Gratis paarden of pony"s voor klein budget gewild op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:16

vrouwtje van stal heeft ook een 4 jarige ingereden fjordenmerrie gekocht voor 500,00, is inderdaad ook niets mis mee. En je zou je er juist niets van moeten aantrekken wat andere mensen vinden of denken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:23

Ik kom het heel veel tegen. Veel mensen zoeken een tinker maar dan voor een lekker laag budget, rond de 1000 euro.
Een tinker is qua prijs niet te vergelijken met bijv een fjord of haflinger. Een tinker is een vrij duur ras (voor een recreatiepaard).
In 'normale' tijden, ging een leuke brave merrie van tussen de 6 en 10 jaar echt wel voor 4000 euro weg.
Nu vind je ze voor rond de 2 als je goed zoekt. Echte fokkers hanteren nog altijd hogere prijzen. Zo ook ik.
Maar om een of andere reden denken mensen dat ze voor het oprapen liggen.

Mijn 6 jarige tinkerdame, super braaf, kindproof, bombproof, bereden. En momenteel drachtig van een goedgekeurde hengst. Heb ik te koop voor 3500 euro incl veulen, 3000 ex veulen.
Mensen die in de tinkerwereld zitten vinden dit een nette prijs. Maar de mensen die hier op bokt of mp (Maar voornamelijk bokt!) voor een duppie op de eerste rang willen zitten verklaren mij voor gek.

Tja... Ik hun, dat je durft een gratis paard te vragen of er zo weinig maar voor over hebt... Doe eerst een beetje research....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:30

Colway schreef:
En je zou je er juist niets van moeten aantrekken wat andere mensen vinden of denken.

Persoonlijk trek ik het me ook niet aan. ;) Ik herzie mijn mening en mijn aanpak niet. Maar in het algemeen wilde ik wel eens flink tegengas bieden aan de "verwijtende" berichten. Als 1 bokker het door mijn berichten ook maar iets minder zwart wit ziet, ben ik tevreden. Niet iedereen die een gratis of goedkoop paard zoekt, is een gierige krent die het onderhoud van het paard eigenlijk niet kan betalen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:38

Het kan tegenwoordig ook.. Elke maand het paard langer houden is namelijk een relatief grote kostenpost voor de eigenaar. Vooral als hij/zij er vanaf moet. Dus er zijn genoeg paarden die mensen liever goedkoper wegdoen (of ik nu 500 euro krijg en er meteen vanaf ben, of ik moet nog 2 maanden stalgeld betalen a 250 per maand en ik krijg er 1000 voor dat maakt in principe niets uit?) (voor veel eigenaren overigens wel.. die betalen nog liever een half jaar stalling dan 400 euro zakken in de prijs ;))

Eerlijk is eerlijk, mensen proberen het, weten vaak niet wat een paard waard is (ras kan nog al eens uitmaken) maar kijken naar de markt en zien (dat was een paar jaar terug al zo) dat je een draver bijvoorbeeld voor 600 euro hebt... dus gaan ze dat "doorzetten" naar alle paarden.

Aan de andere kant, mensen die een "goedkoop" paard zoeken, vraag me altijd af waarom ie goedkoop moet zijn. Hebben ze dan wel genoeg geld om hem te onderhouden? DA bezoekjes etc.? Aan de andere kant snap ik het ook wel weer, waarom de hoofdsprijs betalen als je gewoon een paardje zoekt en hem een goed huis kan bieden, maar liever het geld in verzorging/spullen gaat stoppen. (Natuurlijk is een gezond paard, goedkoop kopen fijner voor de koper!) Maar als je merkt dat mensen niet in 1x het bedrag kunnen missen voor een "relatief"goedkoop paard, dan heb ik toch mijn twijfels.. Iemand er op aankijken zal ik dus nooit doen, maar wat je steeds vaker ziet omdat paarden goedkoper worden, dat mensen de kosten die erbij komen onderschatten.

Stel die van mij had 500 euro gekost, had ik hem ook gekocht, als ie 5000 had gekost, waarschijnlijk ook (veel te duur dan :') maar was verliefd op hem..) Het gaat om het paard, niet om het prijskaartje!

Ook is het natuurlijk zo dat je ziet dat paarden worden weggegeven die wel iets mankeren... Want ja, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken (toepasselijk :+) Maar hoevaak zie je niet dat onwetende mensen met een paard worden opgescheept dat iets in de vorm van artrose heeft, of een andere blessure of gewoon een oudje wordt gedumpt... Dag kosten voor de verkoper, hallo problemen voor de kopers.. Dat vind ik nog schandaliger... Maar dat is het risico van "gratis"/"goedkoop"..

Verder is gratis aanbieden in mijn ogen nog steeds "dom"... Ik vraag me af in hoeveel gevallen het goed gaat. Hoe vaak hoor je niet "weer de handel in", "toch weer doorverkocht" etc. Terwijl mensen het vaak doen omdat ze hun paard niet meer alles kunnen bieden en hopen dat hij het beter krijgt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:42

Citaat:
Verder is gratis aanbieden in mijn ogen nog steeds "dom"... Ik vraag me af in hoeveel gevallen het goed gaat. Hoe vaak hoor je niet "weer de handel in", "toch weer doorverkocht" etc. Terwijl mensen het vaak doen omdat ze hun paard niet meer alles kunnen bieden en hopen dat hij het beter krijgt.

Moeahhh ik vind dat gewoon je paard 'dumpen'. Hij mankeert wat, je wilt hem niet afspuiten, maar ook niet de lasten dragen voor een dier dat niet meer kan voldoen aan je eisen. Dus 'geef' je hem maar weg. Ik lees zoveel horrorverhalen dat die paarden gewoon weer bereden worden, doorverkocht, of dat de nieuwe eigenaar het geld niet heeft voor medische kosten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:43

maar goed, da's een andere discussie

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:50

Helaas werkt het ook nog...
Je moet ook iets als je het echt niet meer kan opbrengen. Dan is + 500 euro beter als nog 2/3 maanden stalgeld betalen. Als de huidige eigenaar echt aan de grond zit, moet je iets.

Maar het is sneu, dat het zo moet lopen.

Om ernaar te vragen vind ik wel een ander verhaal en zou voor mij als huidige eigenaar toch een probleem vormen, hoe en goed tehuis ook, als er neit meer dan 500,- opgebracht kan worden voor de aankoop, kan dit dan wel wanneer het paard ziek wordt? Of hoe zit het dan met deze rekening??

In veel gevallen ben ik bang niet zo een goed tehuis als van te voren gezegd wordt.

quattuor

Woonplaats: In een vreemd dorp dat spijtig genoeg Reet heet (België) :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:56

Mijn vorige paard ( fantastisch beest) heb ik kunnen kopen voor 300 euro..
Was perfect gezond en topconditie zadelmak en ingereden alleen moest ik hem nog doorrijden echt een heel tof beest...
Is nu onlangs gestorven door ouderdom
Het beestje was 20 en ik heb hem 6 jaar gehad

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:00

Ik denk dat ik weet waarom je het topic geopend hebt, ik stond gister ook op het punt het te doen, gezien het idioot hoge aantal advertenties nieuwe van mensen die voor heel weinig of gratis en pony of paard willen hebben en die dan na opvoeden weer willen verkopen tegen neem ik aan een flink hogere prijs. Ik was er zelf ook verbaasd over. Zelfs met mankementen die welkom waren waarvan ik de twijfels heb of je zo n dier ook zou willen verkopen maar dat is een ander verhaal.

Maar ook eigenaren willen vaak de hoofdprijs hebben voor een dier, ik zie soms advertenties voorbij komen met een vraagprijs die ver boven realistisch is. En we hebben er nu zelf ook mee te maken helaas, een hardnekkige eigenaar die minstens 2 keer de reele waarde wil hebben voor een normaal redelijk onverkoopbaar dier.

Als verkoper en koper het met elkaar eens worden over een bijna gratis prijs is iedereen blij, alleen ik denk dan vaak aan veel geld willen verdienen door vrij snel doorverkopen of gaan klagen bij de verkoper als het bijna gratis dier wat mankeert of toch lastiger is dan gedacht.

Overigens bij huizen koop en verkoop zie je hetzelfde kopers willen een huis perfec en gratis het liefst. Verkopers hebben liever hun huis 8 jaar te koop staan dan zakken met de prijs. Onbegrijpelijk soms.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:01

Je leest het idd tegenwoordig vrij veel zowel op MP als op Bokt.
Laast ook nog eentje op bokt, plaats vrij veel ads met de vraag gratis paardje.
Kijk je verder in de berichten zoekt ze ook een gratis stalling voor haar paardje....

En nee het was geen penny van 15 jaar of zo, maar een volwassen persoon.

Vraag je verdere info, dan verwijderd ze snel je bericht.

Kijk iedereen wilt het liefst zo min mogelijk betalen ergens voor (binnen het reële) Daar is niets mee.
Maar ik heb dan ook vaak mijn twijfels of ze het onderhoud, of een dure da rekening kunnen betalen...

Mijn vorige paardje kocht ik als net geen 2 jarige voor €600,- Helaas bleef ze voor mij toch te klein en we hebben haar met pijn in ons hart te koop gezet. Hoeveel mailtjes ik toen wel niet gehad hebt of ze gratis weg mocht. hadden geen geld voor aanschaf maar wel een super plekje.
In het begin mailde ik dan terug met de vraag Hoe willen jullie haar onderhouden en betalen als ze met spoed een da nodig heeft (kan namelijk flink oplopen).
De reactie hierop waren wisselend van:
*Dat zien we dan wel weer
*Bij ons word ze niet ziek, wij zorgen namelijk goed voor haar
*Durf jij mij zwart te maken dat ik slecht voor mijn dieren zorg?

Uiteindelijk werd ik gebeld door een meneer die helemaal verliefd op haar geworden was. Hij zocht een menpony en zag ik haar de menpony.
Meneer vertelde eerlijk dat hij alleen nu nog geen plek voor haar had. Ze hebben de paarden 24/7 buiten staan maar wilde bij nood ervoor kunnen zorgen dat ze allemaal op stal konden staan. En dat ging niet als mijn pony erbij kwam.
Hij had zijn paardje nog te koop staan en wilde haar eerst verkocht te hebben. Reden van verkoop, te groot voor hem om mee te mennen.
Uiteindelijk is mijn pony naar hem gegaan en zijn Tinker naar mij (geruild). Meneer was van mening dat een goed tehuis vele malen belangrijker was dan de prijs.
Beide zijn we nu super blij hiermee en hebben nog veel contact over en weer.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 20-12-12 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:06

Een vriendin van mij heeft sinds kort een eigen paard wat ze gratis heeft gekregen.
Het paard reed ze sinds kort bij voor de eigenaar.
Die man had het paard (hij heeft er 2) al jaren maar er werd niks mee gedaan.
Een gezond, sterk paard van 12 jaar.
Na een paar weken vroeg hij aan m'n vriendin of zij het paard gratis wilde overnemen.

Hij had ook het paard kunnen verkopen maar het paard kan weinig dus is weinig waard.
Het zou maanden duren misschien voordat hij het verkocht zou hebben, en al die maanden stallingskosten bespaart hij nu.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 20-12-12 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:06

Gini schreef:
Miepie77 schreef:
Een hond of een kat is hiermee niet te vergelijken, omdat de kosten om een hond of kat te houden niet opwegen tegen de kosten van het onderhouden van een paard.

Qua voer kost mijn hond mij meer dan mijn paard. Ook hier dus gevaarlijk om veralgemeningen te poneren.
Nogmaals, leven en laten leven. Iemand die een leuke pony voor 500 euro koopt een krent noemen, vind ik beledigend en onrechtvaardig.

een paard kost veel meer dan voer alleen, dus dit is een onzinnige vergelijking