Myraxhorsey schreef:Jamaar weet je wat het is later over een paar jaar ben ik bang dat ik niet veel meer heb aan shetlanders...
Het is net wat je doel ermee is. Als dit rijden is, dan zul je er inderdaad weinig meer aan hebben. Al denk ik dat je met je 15 jaar waarschijnlijk nu al te groot bent om op een shet te kunnen rijden. Als je doel rijden is kun je beter doorsparen voor een grote pony/paard. Weinig geld moet geen reden zijn om voor een shet te gaan i.p.v een grotere pony of paard. Bedenk dat een shetlander goedkoper is in aanschaf, maar ook een shetlander kan je voor hoge (dierenarts)kosten zetten.
Je zegt dat je nu een shetlander wilt, omdat je dan nog een paar jaar er wat aan hebt. Maar heb je al nagedacht over wat je dan met je shet gaat doen? De paardenmarkt is echt ingestort nu en een standaard shetlander krijg je aan de straatstenen niet meer kwijt. Sommige worden zelfs gratis aangeboden. Ik heb twee hele leuke shetlanders gekocht voor € 12,50 per stuk
.
En heb je buiten de financiën al bedacht waar je je shetlander gaat zetten? Hij/zij kan niet alleen dus heeft een andere pony/paard nodig als maatje. Verder zal hij/zij met regelmaat moeten worden ontwormd, geënt en naar de hoefsmid. Je zult altijd een potje met geld moeten hebben, mocht je pony onverwachts ziek of kreupel raken en er een DA bij moet komen.
En ga jij het redden i.c.m. met school? Hoe ga je dan naar je pony toe? Op de fiets? En in de winter als het al vroeg donker is of als het staat te gieten of het -10 vriest? Vind je het dan ook nog zo leuk? En hoe ga je het doen als je ziek bent of op vakantie gaat?
Een shetlander is maar een kleine pony, maar toch een grote verantwoordelijkheid. Vergis je daar niet in!!!
Myraxhorsey schreef:Nee dat weetje niet want misschien krijg/neem ik wel nooit een pony omdat ik dan geen geld kan betalen
Misschien niet, maar je kan (gelukkig) niet in de toekomst kijken. Wie weet vind je het paardrijden over 5 jaar al niet leuk meer als je regelmatig op stap gaat en een vriendje hebt! Een pony of paard is een grote verantwoordelijkheid en dan niet alleen qua geld. Ik wilde op jouw leeftijd niets liever dan een eigen pony. Mijn ouder vonden het ook veel te duur, dus helaas voor mij. Nu ben ik wat ouder (28) en zou ik een paard kunnen kopen. Ik heb plek aan huis en het geld ervoor, maar nog niet genoeg tijd door mijn jonge kindjes. Ik zie het als een mooie droom die misschien over een paar jaar wel uitkomt. Maar dan heb ik er goed over nagedacht en weet ik zeker dat ik het wil en kan. En dan heb ik er zelf hard voor gespaard.
Voor nu geniet van je verzorgshetlanders. Wel de lusten, niet de lasten! En misschien kun je het met je ouders eens hebben over een leasepony, dan heb je een beetje de gulden middenweg!