Wat ook heel erg meespeelt is dat gewicht niet alles is. Een spierbundel van 95 kilo veroorzaakt minder overlast dan een 'vet' iemand van 85.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nirvana_ schreef:Ik vind 20% eigenlijk al gigantisch veel.. Eén van mijn verzorgpaarden weegt ongeveer 750 kilo, zou betekenen dat ze 150 kilo kan dragenLijkt me niet de bedoeling.
Wat ook heel erg meespeelt is dat gewicht niet alles is. Een spierbundel van 95 kilo veroorzaakt minder overlast dan een 'vet' iemand van 85.
Jakizi schreef:Nirvana_ schreef:Ik vind 20% eigenlijk al gigantisch veel.. Eén van mijn verzorgpaarden weegt ongeveer 750 kilo, zou betekenen dat ze 150 kilo kan dragenLijkt me niet de bedoeling.
Meestal bewegen spierbundels niet zo makkelijk, helemaal niet zelfs
Citaat:De huid en het spierweefsel die op de rug van het paard over de ribben liggen, kunnen slechts een beperkte druk hebben. Druk is officieel Pascal = Newton per meter² wat eenvoudig om te rekenen is naar kilos per cm². Het gewicht van de ruiter+zadel gedeeld door het effectief dragende oppervlak geeft een gemíddelde waarde. De kritische waarde waarboven het weefsel snel slechter gaat functioneren en stress ontstaat, ligt bij 109 gram/cm². Let wel: niet als gemíddelde, maar als maximum.
Nirvana_ schreef:Ik vind 20% eigenlijk al gigantisch veel.. Eén van mijn verzorgpaarden weegt ongeveer 750 kilo, zou betekenen dat ze 150 kilo kan dragenLijkt me niet de bedoeling.