JAGERS !!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:31

Wij hebben deze vakantie ook een jageravontuur meegemaakt. We waren aan het wandelen en het werd schemer. Toen we een aantal herten zagen, spraken we af dat we de volgende dag terug zouden komen om ons te verstoppen in de struiken om meer herten/vossen te zien. wij gedaan (maar we zaten nog geen 100 meter van een jager af), wij zitten met spanning te wachten, zien vossen en herten op 10 meter van ons vandaan. Drie kleine kinderen bij ons en toen BOEM, we zijn ons lam geschrokken. We hebben ons snel uit de voeten gemaakt want toen was het nog geen jachtseizoen dus een illegale jager. En die wilden we liever niet met geladen geweer tegen komen met onze kroost.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:37

ellenlouise schreef:
Maar Shiloh, onthoudt goed dat het de MENS is die de natuur uit balans heeft gehaald. De natuur is prima in staat om dit soort dingen zelf te regelen.

Misschien moeten we wat meer aan lange-termijn-denken doen en erover nadenken hoe we de natuur wat meer in evenwicht kunnen brengen????

Ja klopt, het is de mens geweest die dit balans uit elkaar heeft gehaald, daarbij is een nieuw balans ontstaan, maar als er daar bij 1 diersoort uit de kluiten wast, dan raakt dat evenwicht weer verstoord... De natuur WAS in staat dit prima zelf te regelen... al vind ik vang kooien en rustig in laten slapen beter dan met een bux erachteraan, daar geef ik je gelijk in...

Sorry ellenlouise ik had per ongeluk op pb gedrukt, en dit persoonlijk naar jou gestuurd, maar het was de bedoeling om eht als reactie te plaatsen...

[edit] het is de natuur geweest = het is de mens geweest typefout [/edit]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:53

gamble schreef:
toen was het nog geen jachtseizoen dus een illegale jager. En die wilden we liever niet met geladen geweer tegen komen met onze kroost.

Dat zijn dus geen jagers maar stropers en daar kan ik je nog wel andere verhalen over vertellen Scheve mond
Ik vind dat je die 2 groepen ook totaal niet kan vergelijken.
Zo heeft een stroper een keer bij het huis van mijn vader alle ruiten aan de voorkant eruit geschoten (terwijl wij binnen waren) omdat mijn vader bij Staatsbosbeheer werkt en zijn gegevens had door gegeven aan de veldpolitie.
Ook ben ik zelf een keer door een stroper beschoten terwijl ik op m´n pony in het bos reed, ik was toen 12.
Maar nogmaals, met de normale jacht heb ik totaal geen moeite.

Hoeveel weidevogels denk dat er overblijven in Friesland als daar de jacht op vos verboden wordt, die is daar niet voor niets weer vrijgegeven.
Vergeet niet dat we in Nederland geen echte wilde natuur meer hebben, ook niet op de Veluwe.
Wie wil zien hoe het eruit ziet zonder jacht moet eens in de Oostvaarders Plassen gaan kijken hoe het wild daar verkommert in de winter en gewoon dood gaat van de honger (ja, ook de Koninkspaarden).

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:01

Marrie schreef:

Ja ik zag later pas dat die jagers bezig waren en ohhhh ik kan me zo kwaad maken dan Boos! Kansloze mensen...
Ze kwamen gewoon zo f*ucking dichtbij terwijl er wel katten ensow bij ons lopen. Goh ze gingen duiven schieten sjonge sjonge 3 duiven wooooow vliegen er en pang dood! Echt zo sneu.
En AnnaBabs ze schieten WEL lukraak op alle dieren, jong oud, ziek, etc maakt ze niet uit. Bij ons is er een kat doodgeschoten en t ergste was nog dat ze jonkies had Verdrietig
Ze gaan bij ons vaak jagen en dan zie je die auto's gewoon vol liggen met konijntjes Huilen IK heb zo'n hekel aan die mensen..............

was dit vlak bij de golfbaan?
Ik heb het voorrecht gehad om vorig jaar een dag mee te mogen met deze jachtcombinatie.
En geloof me, deze heren "schieten niet lukraak op alle dieren", ze weten verschrikkelijk goed hoe de wildstand is en hoeveel wild er afgeschoten moet worden om de rest door de winter heen te helpen.
Deze heren zijn het hele jaar bezig met het jachtveld, jagen is meer dan je geweer pakken en lukraak wat uit de lucht schieten.
Beter een goed beheerd veld waarin het wild goed de winter doorkomt, dan een jachtveld wat niet beheerd wordt en geen wild afgeschoten wordt, maar waar het wild in de winter krepeert wegens gebrek aan eten.
Trouwens, die "konijntjes" van jou, waren hoogstwaarschijnlijk hazen, daar miegelt het van in dit jachtveld.
Ze smaken erg goed moet ik zeggen Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:09

Billy schreef:
Trouwens, die "konijntjes" van jou, waren hoogstwaarschijnlijk hazen, daar miegelt het van in dit jachtveld.

Iig beter dan de bedorven konijnen uit China die de AH vorig jaar met kerst in de aanbieding had.
Wel eens bedacht hoe die konijnen in China gehouden worden, doe mij dan maar een mooie Hollandse haas afkomstig van de jacht.
Heb er trouwens ook geen enkele moeite mee zelf een konijn of kip te slachten.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:41

Citaat:
zal even uitleggen hoe ik het bedoel, hier op de sallandse heuvelrug leeft nml een bedreigde vogel, de korhoender, en er is een overpopulatie aan vossen, wordt deze vossenpopulatie niet gedeeltelijk uitgedund, dan is er volgend jaar geen korhoender meer in nederland. enkel met deze gedachte kan ik het jagen wel aanzien.

Ik niet, of er nou enkele vogels moeten sterven of meerdere vossen, dan kies ik voor enkele vogels. Ze hebben echt niet meer recht om te leven dan andere dieren omdat ze de laatste zijn in Nederland. Nederland wil gewoon in het VVV-boekje kunnen vertellen over de vele mooie vogelsoorten die ze hebben. En het wil van elk diersoort een paar dieren rond hebben hupsen, het wordt steeds meer een dierentuin.

Citaat:
al vind ik vang kooien en rustig in laten slapen beter dan met een bux erachteraan, daar geef ik je gelijk in...

Nee, dat is toch kei veel stress als die gevangen zitten! Zo'n schot merken ze veel minder van, ik neem tenminste aan dat een jager niet achter een dier aan gaat, een dier is toch veel te snel.

Citaat:
Wie wil zien hoe het eruit ziet zonder jacht moet eens in de Oostvaarders Plassen gaan kijken hoe het wild daar verkommert in de winter en gewoon dood gaat van de honger (ja, ook de Koninkspaarden).

Ja als dit gaande is wil ik nog wel instemmen met de jacht, dat is dan een betere dood dan verhongeren. Maar bij ons op de plak zitten gewoon zeker niet teveel konijnen--> hazen, echt niet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 00:33

Lenn schreef:
Ik niet, of er nou enkele vogels moeten sterven of meerdere vossen, dan kies ik voor enkele vogels. Ze hebben echt niet meer recht om te leven dan andere dieren omdat ze de laatste zijn in Nederland. Nederland wil gewoon in het VVV-boekje kunnen vertellen over de vele mooie vogelsoorten die ze hebben. En het wil van elk diersoort een paar dieren rond hebben hupsen, het wordt steeds meer een dierentuin.

Dit geeft al duidelijk aan dat jij geen idee hebt hoeveel schade een enkele vos kan aanrichten.
een vos kan een compleet kippenhok uitmoorden, gewoon omdat hij de smaak van het doden te pakken heeft. Dus merdere vossen die enkele vogels eten?
Dat slaat nergens op. En het Korhoen mag uitsterven omdat jij vosjes zieliger vindt?
Getuigt niet van veel inzicht
Vossen zijn er meer dan zat, korhoenders niet veel meer.
Als jagers door goed natuurbeheer kunnen voorkomen dat er nog meer soorten uitsterven is dat ruim de moeite waard.
En het verhaal dat de natuur zichzelf in stand houdt gaat allang niet meer op. Als je je er echt zo in verdiept had, had je zulke naieve uitspraken niet gedaan

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 00:38

Hier word overigens niet met honden gejaagd hoor, wat ik ervan gezien heb rijden mensen rond in 4x4 auto's, vooral tegen schemering, en staan dan een tijdje bij de ingang van een laantje te kijken. Als er dan wild (zwijnen dus vooral, geloof en hoop dat dat het voornaamste doel is) oversteekt schieten ze het.
De heren zijn overigens erg beleeft tegen mij, houden netjes hekken open enzo. Misschien omdat ze vermoeden dat ik luid jodelend door het bos zal galopperen als ze hun "ik ga zo mooie herten afschieten" gezicht trekken? Haha!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 00:40

het is inderdaad zo dat het beter is dat er jager zijn, maar ik begrijp wel wat lenn zegt, ik dacht er voorheen ook zo over en het onderwerp *jagen* komt niet dagelijks aan de orde dus ik kan me voorstellen dat hij er niet over nagedacht heeft.
Mja, helaas is de natuur helemaal uit zijn verband gerukt.... wie verdient er nou meer het woord *beest* wij of de dieren?
Ik weet het wel...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 01:30

Lenn schreef:

Citaat:
al vind ik vang kooien en rustig in laten slapen beter dan met een bux erachteraan, daar geef ik je gelijk in...

Nee, dat is toch kei veel stress als die gevangen zitten! Zo'n schot merken ze veel minder van, ik neem tenminste aan dat een jager niet achter een dier aan gaat, een dier is toch veel te snel.

Dat zal nog best meevallen, als je gewoon een hok maakt, dat erg natuurlik lijkt (dus gewoon gecamoufleerd met bomen en planten. En je legt daar eten in, en ze gaan erin en dat ze er dan niet meer uitkunnen, als dat gewoon rustig zonder dwang gebeurd komt er weinig stress bij kijken denk ik. En als je dan gewoon van een afstandje een pijltje met een gif of zo, waardoor ze rustig gaan slapen... nee, dat zie ik VEEL liever...

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 01:43

Een wild beest dat plotseling opgesloten zit in een kooitje zal van paniek zichzelf gek maken. Nooit een wilde kat gevangen? Ze gooien zich tegen de wanden uit pure paniek. Zo'n beest is een vluchtdier dat dan opeens niet meer kan vluchten. Tegen de tijd dat je weer bij je kooi gaat kijken zit zo'n beest al een tijd gewond, in paniek opgesloten. Diervriendelijk? Lijkt me niet. Tenzij je een hartaanval uit doodsangst diervriendelijk vind.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 08:18

ja het zijn vlucht dieren die niet meer weg kunnen, maar als je er toch voor zorgt dat dat dier niks heeft om voor te willen vluchten Verward

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 08:21

en denk je dat schieten altijd zo vriendelijk is Verward denk je nou echt dat een jager altijd zo schiet, dat het gelijk raak en dood is. Ik denk het merendeel van de tijd niet. wat nou als het in een been geschoten word, denk je dat dat geen pijn en geen paniek veroorzaakt, en sterker nog, als het dier nou nog kan vluchten en de jager is hem kwijt... nou dan loopt hij nog wel een tijdje rond met die pijn....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 09:32

Daarom moet een jager ook een jachtvergunning halen en schietlssen volgen Shiloh. Je denkt toch niet dat de eerste de beste boeenkinkel een geweer kan pakken en jager kan worden?
De jachtcursus bestaat uit een gedegen theoretische cursus, plus een praktijkgedeelte wat zwaar geëxamineerd wordt.
Natuurlijk is er wel eens een schot niet goed, maar de meeste dieren horen het schot niet eens en vallen kikdood neer.
En ik loop al een aantal jaren mee in de jacht, dus ik heb genoeg dieren geschoten zien worden.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 10:04

Ik heb er dus een gigantische hekel aan.
Ze liepen hier vaak zat achter het huis fazanten af te schieten, nu zit er geen 1 meer. (wij wonen bij het bos) Boos! Buizerds, alles knallen ze hier uit de lucht...

Je hoort ook wel eens dat ze poezen als schietschijf gebruiken, nou daar maak je bij mij ook geen vrienden mee.

Toen we een keer een landweg af reden huppelde er heel langzaam een konijntje voor onze auto. Dat was misgeschoten. Dat was echt zooooo zielig. Huilen Die jager er achter aan en toen ie weer het veld in huppelde schoot ie hem neer. Ooh ik word nog zoooo kwaad als ik er aan denk, mn moeder heeft de auto dicht moeten houden anders was ik die vent aangevlogen, en ik heb hem voor vanalles en nog wat uitgescholden...
Maar volgens mij was die dat gewend want hij reageerde helemaal niet... Scheve mond

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 10:16

Je hoort wel eens...; echt goed gefundeerd, je mening. en een jager zal zeker geen beschermde soorten zoals buizerds schieten, want dan zijn ze gelijk hun jachtvergunning kwijt, plus dat ze een flinke boete krijgen.
En had die jager dat aangeschoten konijntje moeten laten kreperen dan?
Jullie hebben geen idee waar jullie over praten

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 10:17

Ben blij dat ik daar geen last van heb. Ik denk dat Lennon het ook niet zo tof zal vinden. Al dat geschiet.

Groetjes Nair

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 10:29

Dus als ik het goed begrijp zijn jagers er voor de natuur. Ik begrijp nu wel dat ik dus een hekel heb aan stropers. Maar doen jagers het ook niet een beetje voor hun eigen lol?

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:03

Ik woon in België en daar hebben de jagers blijkbaar weinig regels.
Net kwamen ze weer langs (8 man met drie honden) die volgens mij drijfjacht doen (wat niet mag) !!
Vorig jaar kregen we steeds hagel op ons dak. Na veel geklaag (o.a. de politie enkele keren gebeld -die niet kwamen opdagen...-) is dat gestopt. Nu lopen ze langs de weiden en schieten er op los. Voornamelijk duiven (daar zijn er nog genoeg van), maar ook op hazen en die zijn hier heel weinig. Ook laten ze voor het jachtseizoen fazanten vrij !!! Ik kon ze (nog) niet op heterdaad betrappen, maar elders in het jaar zijn er nooit fazanten.
Het is ook geen pretje als ze 's morgens om 6.00 uur naast je huis staan te schieten ! En vaak raken ze de dieren niet goed, wat nog erger is !!
R*TZAKKEN zijn het !! Boos!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:59

Lenn schreef:
Ik zeg niet dat het een jong konijn was Tong uitsteken
De natuur heeft zich al miljarden jaren zelf gered, dat is niet aan ons om daarover te bepalen, daar heeft de natuur zelf oplossingen voor.

Yup, de natuur heeft zich jaren gered, zonder invloed van de mens. Echter zijn leefgebieden beperkt, kunnen ze niet meer zomaar van het ene gebied naar het andere, dus populaties worden te groot. ALs je ontzettend veel konijnen hebt, en er breekt mixamatose (geen idee hoe je dat schrijft Haha!) uit... Nee, dat is leuk voor de konijnen.
Ik neem trouwens aan dat jullie (mensen die tegen zijn) geen van allen een lekker hertenbiefstukje eten? of een stukje eend, stukje zwijn, stukje haas/konijn whatever?

met mensen als Billy heb ik geen moeite. Heb daar toevallig een paar jaar terug met haar over gesproken.
Dat ze het kan, nee, dat snap ik niet (ik zou niet een beest af kunnen schieten) maar dat het nodig is realiseer ik me absoluut

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:01

Jullie moeten de jagers niet zo op de nek zitten! Zij weten echt wel wat ze doen. Tuurlijk, je hebt er een paar van die klungels bij lopen, maar een echte jager bedoelt het alleen maar goed met de natuur! Mijn vader is ook jager en dat vind ik prima, hij is erg trots op wat hij doet en ook ik vind dat hij goed werk verricht. Ik ga zelf ook wel eens mee op jacht, het is echt heel erg mooi werk. ik vind niet dat je mag oordelen over jagers als je zelf nooit mee bent gegaan op jacht! Zonder jagers, geen natuur!!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:04

stef schreef:
Dat ze het kan, nee, dat snap ik niet (ik zou niet een beest af kunnen schieten) maar dat het nodig is realiseer ik me absoluut

jammer genoeg heeft Billy geen jachtakte en gaat ze met de hond mee voor het apporteren van geschoten wild.
Mochten er mensen zijn die mijn jachtakte zouden willen sponsoren, ben ik met alle plezier bereid om deze te gaan halen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:05

Billy"]
[quote="stef schreef:

jammer genoeg heeft Billy geen jachtakte en gaat ze met de hond mee voor het apporteren van geschoten wild.
Mochten er mensen zijn die mijn jachtakte zouden willen sponsoren, ben ik met alle plezier bereid om deze te gaan halen
[/quote]

Owh sorry, ik dacht dat jij zelf ook schoot....

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:49

Billy schreef:
Je hoort wel eens...; echt goed gefundeerd, je mening. en een jager zal zeker geen beschermde soorten zoals buizerds schieten, want dan zijn ze gelijk hun jachtvergunning kwijt, plus dat ze een flinke boete krijgen.
En had die jager dat aangeschoten konijntje moeten laten kreperen dan?
Jullie hebben geen idee waar jullie over praten

Ik heb zeker WEL een idee waarover ik praat. Zelf heb ik enkele jaren terug 2 geschoten buizerds gevonden.Een ander vooorbeeld : vorig jaar lag er achter ons wei een vis, vakkundig opengesneden, voorzien van een uiterst giftig goedje, en terug dicht geplooid, bedoeld om katten te vergiftigen. Vorige week had ik het hierover met een jager, die zeer trots meldde dat hij absoluut tegen leggen van vergif was, omdat je niet weet welk dier ervan eet. Neen, als hij een kat zag, dan schoot hij ze wel af, dan was hij zeker dat hij het juiste dier raakte! Zeer diervriendelijk Lips are sealed ,
en ach ja, moest men niet gaan jagen om het evenwicht in de natuur te behouden omdat er te weinig roofdieren zijn?? Niet moeilijk als men eerst de roofdieren elemineert..
Verder worden hier in augustus nog volop gefokte fazanten uitgezet, die op bepaalde plaatsen worden gevoerd, en nu rond die voerplaatsen bij drijfjachten worden afgeslacht. Beestjes zijn bijna net zo tam als kippen...
We wonen hier in een gebied waar nog weinig natuur is overgebleven, en op die enkele hectaren wil men toch jagen, van wildbeheer is hier hoegenaamd geen sprake, en jagers en boswachters hier in de buurt zijn hier allerminst bekommerd over (heb ik niet van horen zeggen, maar uit wat ze me persoonlijk vertellen)...

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 16:02

Billy"]
[quote="Marrie schreef:

Ja ik zag later pas dat die jagers bezig waren en ohhhh ik kan me zo kwaad maken dan Boos! Kansloze mensen...
Ze kwamen gewoon zo f*ucking dichtbij terwijl er wel katten ensow bij ons lopen. Goh ze gingen duiven schieten sjonge sjonge 3 duiven wooooow vliegen er en pang dood! Echt zo sneu.
En AnnaBabs ze schieten WEL lukraak op alle dieren, jong oud, ziek, etc maakt ze niet uit. Bij ons is er een kat doodgeschoten en t ergste was nog dat ze jonkies had Verdrietig
Ze gaan bij ons vaak jagen en dan zie je die auto's gewoon vol liggen met konijntjes Huilen IK heb zo'n hekel aan die mensen..............

was dit vlak bij de golfbaan?
Ik heb het voorrecht gehad om vorig jaar een dag mee te mogen met deze jachtcombinatie.
En geloof me, deze heren "schieten niet lukraak op alle dieren", ze weten verschrikkelijk goed hoe de wildstand is en hoeveel wild er afgeschoten moet worden om de rest door de winter heen te helpen.
Deze heren zijn het hele jaar bezig met het jachtveld, jagen is meer dan je geweer pakken en lukraak wat uit de lucht schieten.
Beter een goed beheerd veld waarin het wild goed de winter doorkomt, dan een jachtveld wat niet beheerd wordt en geen wild afgeschoten wordt, maar waar het wild in de winter krepeert wegens gebrek aan eten.
[/quote]

Nee niet bij de golfbaan nee! Daar staan geen huizen hoor! Verward
Niet goed opgelet dus.
Oja dus als ze niet lukraak op alle dieren schieten waarom vind je hier dan antwoorden dat ze op paarden en katten schieten???
Goh zo slim zijn ze dan ook weer niet....
Ja en tuurlijk is het ook goed dat er gejaagd wordt maar op sommige manieren hoe ze het doen zeg ik nee tegen, zo wreed.
En ik weet daar helaas vanaf omdat ik dat soort dingen VAAAAAAK tegen kom
En het zijn mijn konijntjes niet hoor ze zijn van de natuur. En by the way het is daar momenteel helemaal volgebouwd en alle beesten zijn gevlugd wat heeft t voor nut nog om op 10 hazen te schieten?
En er komen dan teveel beesten, maar Nederland is ook te vol, mag ik dus ook zomaar mensen dood gaan schieten voor de 'sport'/'hobby'?
Mensenrechten of nee dierenrechten.
Geloof me voor die mensen hebben dieren geen rechten!