Abel leert wijken (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Re: Abel leert wijken (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:40

jouw been waar je naartoe wilt wijken, openen, dus dat buitenbeen op de volte eraf halen, nu zit je er nog mee te drijven, gewoon dat been los en iets van zijn lijf,halsje recht houden, beide handen naar buiten brengen( niet je binnenhand over de schoft naturlijk), en dan de achterhand erachteraan zetten met je binnenbeen, komt vast goed.

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:43

He meis!

Ik ga mee met mijn voorgangers. Alleen lijkt het mij ook belangrijk na het afwenden een aantal stappen rechtdoor te gaan i.p.v. direct het wijken in te zetten.

Maar wat zijn jullie al een eind vooruit gegaan zeg! Toppers!

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:27

Abel loopt echt wel super hoor meid, jullie zijn echt onwijs vooruit gegaan.
Ik zit met eenzelfde probleem, ik blijf ook teveel ondersteunen met been. Probeer veel te schakelen. Ik ben nu ook bezig in stap en draf. Geen reactie op been = is tikje erbij. Zo leer ik mijn benen stil te houden en hem scherp te houden. Succes weer hoor!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:40

Ook ik ga mee met de meeste antwoorden en wil er aan toevoegen dat het drijven in samenwerking met je hand het paard tegen houd.
Bij elke ( onbewuste) klop met je been trek je ook (onbewust waarschijnlijk!) je hand omhoog/naar je toe en gas geven en remmen gaat meestal niet samen.
Dan zou ik het wijken klein beginnen, eerst scherp in stap, dan pas draf en niet vanaf de A-C lijn maar 3 de 4 de hoefslag. Een spoortje wil ook wel helpen om de eenzijdige been hulp even duidelijker te maken.
Kijk uit dat je niet te veel stelling vraagt, dan zal je paard makkelijker over de schouder weg vallen.
Een andere leuke oefening is de keert wending om de voorhand.Op de hoefslag vanuit stilstand stapje voor stapje omzetten.
Je hebt een leuk aansprekend paard en het gaat je vast lukken!

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 23:39

Fijn dat er zo veel en zo'n goede reacties worden gegeven! Daar hebben we echt iets aan :)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 17:48

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:49

Haha wat goed :D Jeetje wat een verschil! Goed gedaan hoor!

Jullie zijn er nog niet maar er dit is echt een huge verschil vergeleken met de vorige keer!

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 17:50

Ja precies, het kan natuurlijk nog veel beter maar vergeleken met 2 dagen terug ben ik suuuuper trots! :D

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 18:23

Thanks! :D

Misschien een kleine toelichting (neemt nog de fouten van mij niet weg hoor), ik kan wegens gezondheidsproblemen maar zo'n 10 minuten per dag rijden, en heb ook niet veel kracht in m'n benen. Les heb ik dus 2x per week 10 minuten, wat het ook lastiger maakt om hem in zo'n korte tijd voor elkaar kan krijgen. Maar nogmaals, dat neemt niet de fouten die ik maak weg (bijv onrustig met benen en handen, dat moet gewoon echt beter en daar gaan we ook zeker aan werken!) :)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:32

Jeetje tien minuten... Das echt 3x niks. Twee keer met je ogen knipperen en het is voorbij. Wat lijkt me dat moeilijk. :7 Ik ben meestal al een kwartier aan het stappen voordat ik überhaupt wat ga doen. Knap hoor dat het je dan lukt.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 18:36

Ja daarom, had er in het begin ook nogal moeite mee. Ik was meestal ook al zo'n 10 minuten tot een kwartier bezig om hem alleen maar los te werken. Het is moeilijk, ook voor hem om al zo snel alles te moeten doen, maar langer gaan gewoon echt niet (voor de nieuwschierigen; stuur maar een pb'tje). Maar aangezien het al een jaar zo is hebben we er wel mee om leren gaan. Eerst kon ik helemaal niet rijden dus dit is al een hele verbetering! :)

We staan sinds 3 weken ook op een stal waar een stapmolen bij zit (deze stal dus). Meestal gaat hij voor het rijden nog een kwartier in de molen, maar dat staat natuurlijk niet in verhouding met hem loswerken als je op hem zit.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:46

Hier ook iemand die het eens is met voorgaande reacties.
Ik vind het een leuke instructie en een leuke combinatie. :D
Nog een puntje die ik niet gelezen heb of misschien eroverheen gelezen.
Helemaal aan het begin op de volte. Die rechterhand. :\
Zonde van het plaatje, als hij meer voorwaarts is komt de voorkant vanzelf!

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:48

Bedankt allebei! :)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 21:59

Mag ik zo vervelend zijn om nog een vraag te stellen? :o (tijdens de les vergeten te vragen en daarna m'n instructrice niet meer gezien, woensdag pas weer)

Met de tips die jullie gegeven hebben schiet het, zoals ik al zei, een stuk beter op. Maar wat ik nu als probleem heb: ik ga bij A afwenden, en als dat op de rechterhand is lijkt het alsof hij helemaal tegen m'n been aan te gaan hangen (weet niet of dit ook echt zo is of überhaupt kan, maar zo voelt het), waardoor het lijkt alsof ik niks meer te vertellen heb. Ook al rijd ik rechtuit (wat hij ook doet, netjes in een rechte lijn), blijft hij "hangen". Dit is tegen mijn linkerbeen aan, voor mijn gevoel. Heb dat been al van hem af proberen te halen (dus zeg maar een heel stuk naar de zijkant te doen), hem dus recht proberen te richten, wat kleine voltes gereden aan beide kanten, maar niks hielp. Verder was hij wel netjes ontspannen en nageeflijk, dus ik weet niet waar het aan kan liggen.. Is dit ook een probleem van dat hij niet (genoeg) rechtgericht is in z'n geheel, of ligt te fout daar bij mij? :o

Sorry voor mijn (domme) vragen..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:10

Heeft een schopje met je linkerbeen ook geen nut?

edit: je vragen zijn echt niet dom. Je bent hartstikke goed bezig!

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 22:35

Dat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd, zal ik eens doen! :) Bedankt!

Oh gelukkig, vond mezelf nogal dom overkomen namelijk :o

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:38

Als jij je linkerbeen van hem afhaalt en hij alsnog naar buiten/links valt, betekent niet meer dan dat hij niet begrensd is aan de linkerkant, zowel voor je been als voor je hand. Dus je been eraf halen is niet de oplossing. Wat je kan doen om hem er even op te attenderen is afwenden, een paar passen rechtuit en dan naar links gaan wijken. Zo leer jij hoe je met je linkerbeen hem rechter en meer verdeeld over 4 benen kan houden. Dan nog even bij het afwenden op de rechterhand. Breng beide handen naar rechts, houd ze laag, laat hem de wending eerst indraaien vanuit de voorhand, linkerbeen eraan houden, op de singel.
Succes verder met je training. Je hebt een lief paard.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 11:43

Bedankt voor je reactie :) Ga het allebei even proberen (morgen, vandaag gaan we even een ontspannen buitenritje maken).

Dat het een lief paard is, is zeker. Hij heeft zoveel geduld, ben ik echt blij mee!

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:52

heey ten eerste leuk paard!
Ik heb je hele filmpje gekeken maar niet alle reacties dus als ik iets dubbel zeg mijn excuses.

Je geeft al aan dat je je been stiller moet houden wat ten eerste kan helpen is niet met je winterlaarzen rijden! Ik weet dat ze heerlijk waar zijn maar ze zijn ook erg lomp waardoor je minder voelt bij het rijden en je hulpen ook lomper kunnen worden zonder dat je het merkt. Ook doordat je zo bewegelijk bent met je ben kan ik zien dat je niet duwt/knijpt probeer jezelf lang en zwaar te maken en je benen echt aan hem te houden en daarbij dus in plaats van een schopje te knijpen. Reageert hij na 2 keer niet (zowel met wijken als voorwaard houden) geef hem dan een tikje met je zweep. Om hem meer aan je hulpen te krijgen kan je erg veel overgangen gaan rijden en dan ook om de paar passen. Als hij beter aan je hulpen is kan je je wijken verbeteren door eerst recht af te wenden een paar passen rechtdoor dan kijken waar je heen wilt, binnenhand van de hals en meer begrenzen met je buitenhand! Ik zag dat je buitenhand eigenlijk weinig deed terwijl dit je begrenzende hand voor de oefening is!

In je dagelijkse training kan je misschien wat vaker tussendoor een paar pasjes wijken dus bijvoorbeeld van de binnenhoefslag en dan weer verder gaan met iets anders. Het is voor je paard ook erg fijn om niet te lang met een ding bezig te zijn vooral iets wat hij niet snapt. Dat scheeld dan ook frustratie van je paard en eventueel jezelf.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 12:01

Dankje! :D

Over de winterlaarzen: dat is inderdaad wel een goede tip. Normaal rijd ik er ook niet zo vaak mee, alleen mijn leren laarzen zijn kapot gegaan (rits is open geklapt, maar ze waren eigenlijk al te klein dus ga nieuwe kopen ipv deze laten maken). Ik wil binnen nu en 2 weken even naar EJ rijden om nieuwe te gaan halen, dan is dat probleem opgelost! :)

Bedankt voor je verdere tips!

Ik zal volgende week nog even een update-filmpje plaatsen!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:26

Goed gedaan hoor ! En wat heb je een leuke instructrice haha mijn kat schoot omhoog omdat hij dacht dat hij een wilde Pauw ofzo hoorde :')

De meeste (goede) tips zijn al gegeven, dus daar zal ik je ook niet mee vervelen door in herhaling te vallen.
Ga jullie wel even volgen :j

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 12:38

melaniepk schreef:
Goed gedaan hoor ! En wat heb je een leuke instructrice haha mijn kat schoot omhoog omdat hij dacht dat hij een wilde pauw ofzo hoorde :')

Hahahaha nu kun je me echt oprapen, een wilde pauw _/-\o_ _/-\o_

Leuk een "volger" :D

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:55

Serieus ik schrok me dood van hem haha en van je instructrice :') had geluid goed hard aangezet omdat er stond let op reactie hahaha nou ik was meteen wakker en poes ook _O-

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:15

Geef die reacties maar niet mensen. Hb net een lange PB gehad omdat ik zie dat het er super uitzag nav de tips die op de vorige pagina hebben gegeven. reactie is verwijderd, dus blijkbaar mag je ook al niet naar aanleiding van je tips, zeggen dat het resultaat super is.

Dus bijdeze dan nog maar een keer want vind het echt overdreven wat die mod doet. SUPER gedaan, 10 min rijden en dan al op zo''n korte tijd iets gedaan krijgen. Toppie ga zo door. Winterlaarzen zou ik ook niet mee rijden in een les. En hou hem aan het been. Ben er zelf ook druk mee bezig been-reactie die blijft. Conseqent zijn dus. Succes!!

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 15:16

Hmm dat is inderdaad wel vreemd.. Bedankt in ieder geval, fijn om te horen!