Ze is blind ... Wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diplodocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:44

Ik weet niet wat ik zou doen. Denk dat het er ook een beetje aan ligt hoe het paardje er zelf op reageerd. Ik geloof niet dat ik daar over kan oordelen,ik sta en heb nog nooit in zo'n situatie gestaan en hoop er ook nooit voor te komen. Bij ons op stal staat ook een paard wat helemaal blind is,maar die doet het op zich heel goed. Hij heeft een eigen paddock en af en toe rijdt dat meisje er ook nog op. Tuurlijk heeft hij eraan moeten wennen,maar ik denk ook dat ze heel veel gaan vertrouwen op diegene die er voor zorgt. En het kost tijd en ik denk dat je er met de juiste begeleiding er een heel leuk en lief paard aan over kan houden.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:06

Heel erg moeilijk.....hoe erg het ook is je moet er wel bij nadenken dat dit dier een waardig bestaan moet hebben.......het lijkt me dat je er bijna dag&nacht mee bezig moet zijn.
Hoe leer je dit paard zijn omgeving te begrijpen,het is blind op jonge leeftijd,het is al zo moeilijk om een paard op te voeden wat zicht heeft.....
Je moet je ook realiseren dat sommige paarden in de loop der tijd hun zicht verloren hebben dat kun je niet vergelijken met een blind veulen.
Het klinkt mooi om dit paard te redden maar laat je aub goed voorlichten door mensen die weten waar ze het over hebben.....
Soms is het beter om een paard dat geen paardwaardig bestaan heeft te laten gaan,hoe moeilijk het voor ons mensen ook is maar stel je voor een wereld die zwart is,een mens kan je iets duidelijk maken maar hoe vertel je een paard waar de wei ophoud en de omheining begint,geluiden(mensen,paarden) die op hem afkomen niet gevaarlijk zijn,een automatisme van paarden bij angst is vluchten maar waar moet hij heen vluchten in zijn donkere wereldje........

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:17

Het kost idd wat meer moeite maar ik zou het zeker proberen alles op geluid te leren. Als dat lukt, moet je eens ff kijken wat voor een band dat beestje met haar eigenaar krijgt!!!!!
Sterkte met de beslissing!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 02:49

Ze moet dus ontzettend veel vertrouwen krijgen in de mens. Meer als goed voor haar is. Laten we hopen dat die paardenbeul niet bij haar in de buurt komt, want dan zal ze nooit meer een mens vertrouwen denk ik...

Ik zou in elk geval een second opinion aanvragen. Als ze bij het hek staat te wachten, hoe kan het dan zijn dat ze er niet tegen aan knalt? Misschien toch niet helemaal blind!?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 02:52

Ik zou het paardje laten leven en het nog een kans geven, als het echt niet gaan dan kan je er altijd nog voor kiezen het in te laten slapen... Als ik nu een paard mocht en me er 2 kon veroorloven.... dan had ik het diertje gekocht! Al was het alleen maar om het een kans te geven.

Maar zou je misschien alsnog even foto's willen plaatsen? Ik zou dr graag willen zien.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 02:55

Ach ik moet eens beter opletten :S ik zie al dat je een foto hebt geplaatst Bloos ik ken iemand die heeft een heel stel quarter horses staan... ik verzorg die paarden wel eens, ik zal eens vragen of zij interesse heeft.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:09

Lieve en nobele verhalen allemaal. Wat ik me wel afvraag is - WAAROP denken jullie dit paardje een kans te geven?

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 17:19

Dit paard verdient een kans op leven. Uit het verhaal begreep ik dat ze niet bang is voor mensen (ze komt al eerste als er eten is). Ik denk dat als zij genoeg aandacht krijgt, en haar wei wordt goed afgebakend zodat ze weet waar ze kan lopen, dat zij een heerlijk leventje kan leiden. Zet er een wat ouder paard bij, dat helpt denk ik ook wel. Het kost wat meer tijd, maar als iemand het heeft, lijkt het me zeker de moeite waard.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:09

Ik heb contact opgenomen met dat vrouwtje die zelf ook een aantal quarter horses heeft, ze wil zelf het paardje niet, mede omdat ze het dier niet de onderdak kan bieden die ze nodig heeft en omdat ze nu 8 paarden heeft staan waar er een aantal van weg moeten. Ze gaat wel kijken of er iemand anders is die interesse heeft. (ze zit enorm goedin het paardenwereldje) dus hopenlijk vind ze wat... houd je ons op de hoogte? groetjess

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:40

Ik zal wel commentaar gaan krijgen maar; inslapen!
Een paard heeft geen toekomstbeeld dus is het voor het paard niet "erg" om in te laten slapen....paard heeft geen emotie zoals "en ik had nog oma willen worden".....ze weten niet dat ze wat "missen".
Als een beest niet kan zijn zoals hij had moeten zijn en hij "lijd" dus dan is het niet waardig om hem te laten leven.
Als je paard op latere leeftijd blind wordt heb je al zo'n band met hem dat ik het me kan voorstellen dat je hem wil laten leven maar dat is dan ook meer voor je zelf....
Een paard denkt niet in "morgen ben ik dood en zal ik nooit meer....."
Lijkt mij ook een erg dure "hond" worden.....en ze worden nog flink oud ook dus de keuze om er afscheid van te nemen wordt (voor de eigenaar) dus ook steeds moeilijker.....
En stel dat de eigenaar hem ooit weg moet doen om welke reden dan ook; wat zijn de kansen op een goed tehuis?.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:46

Een volwassen paard dat blind word is makkelijk om te scholen, en heeft al een heleboel dingen gezien en meegemaakt. Een jong dier dat nog niets kan is een heel ander verhaal. Om het nu al ertoe te verdoemen dat het alleen maar in een bekende omgeving bereden kan worden, dat er nooit eens een buitenrit mee te maken valt en dat je altijd rekening ermee dient te houden dat ze niets ziet...ik zou ook in laten slapen.

En als het een paard is dat ik op het oog zou hebben voor een eventuele koop: als zo'n gebrek aan het licht zou komen zou ik het paard ook niet willen hebben.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:12

Het beessie is blind geboren, nou weet ik dat het niet hetzelfde is, maar ik werk met mensen die blind geboren zijn, ik kom binnen lopen en ik word begroet met "hey tessa" je stopt ze iets in de hand en ze weten wat het is, ik durf te zweren,, Het beessie weet niet beter en zal er zeker mee leren leven en ik denk dat als je de juiste persoon hebt die het dier wilt helpen dat je er ENORM ver mee kan komen, je moet het paard leren op comando's te reageren en die te associeren met een opstap of een boomstronk, wie zijn wij om te beslissen of zo'n diertje in te laten slapen!? Ik vind dat ze op zijn minst een kans moet krijgen van een oprecht persoon die weet waar die aan begint en tijd enliefde over heeft voor dit dier. Als het toch niet blijkt te gaan dan kan je er alsnog voor kiezen het dier in te laten slapen, maar geef het toch op zijn minst een kans!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:49

ArwenLune schreef:
Lieve en nobele verhalen allemaal. Wat ik me wel afvraag is - WAAROP denken jullie dit paardje een kans te geven?

Op een gewoon leven? Als nou helemaal niemand het durft, dan kom maar op, ik kan daar wel wat mee. Gewoon koe bij de hoorns pakken, niet zeiken en er gewoon aan beginnen. Ik ken paarden die blind zijn, waar je gewoon mee kunt rijden, dus waarom zou dit paardje dat niet kunnen leren?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 02:12

Als ie van mij was kreeg ie ook een spuitje. Er zijn genoeg gezonde paarden zonder handicap om je energie in te steken. De kans dat het paard tzt een ongeluk krijgt is vrij groot imo en dan? Je kunt wel alles willen redden maar soms moet je in het belang van het paard denken. Als het een wilde mustang zou zijn was ie al opgepeuzeld door de wolven. Er is geen hand vol maar een land vol paarden... Klinkt hard, maar zo denk ik erover.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:16

Het verschil tussen blinde paarden en blinde mensen lijkt me dat paarden vluchtdieren zijn; en dus altijd enige angst in zich hebben.
En het een kans geven; het wordt allen maar moeilijker voor jou om dan de keuze tot inslapen te maken als het niet lukt.....
Je schreef ook dat het paard onder de wondjes zat van het tegen hekken aanlopen enz....lijkt me niet erg prettig voor hem.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:57

op een gewoon leven? Laat me niet lachen, zo een paardje kan niet eens eens een gewoon leven lijden. Mits het je al lukt om haar genoeg zelfvertrouwen te geven! In de wei kun je haar niet zetten, als ze bij haar moeder weg is zal ze zich overal aan stoten. Vreemde omgevingen kun je dus al helemaal vergeten. Met een beetje pech stoot ze zo vaak haar koppie dat ze zich niet eens meer durft te bewegen. Spelen met andere veulens en jaarlingen zal dit paardje al helemaal nooit kunnen! Nee je geeft zo een veulen geen normaal leven! Je verlengt alleen de lijdensweg!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:43

Zoals ik al zei, je kan een paard niet helemaal vergelijken met een mens, maar ik ken een aantal mensen die hebben jarenlang met blinde paarden gereden, en ze kunnen zeker wel in de weide, maar dat moet je er rekening mee houden dat de hekken niet gevaarlijk zijn, ze altijd in dezelfde weide terecht komt en met dezelfde maatjes kan spelen.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:46

Inderdaad, zo'n dier gaat nooit een gewoon leven krijgen. En al die blinde paarden die mensen kennen zijn op latere leeftijd blind geworden, waar of niet? Als alles kalm en rustig is zal je best een eind komen. Maar met jonge paarden heb je nu eenmaal af en toe stress en paniekreacties, en hoe leer je een blind paard dat een startende tractor niet eng is, of het geluid van een langsrijdende kliko? 't dier is al in paniek voor jij er nog invloed op kan hebben, en omdat 'ie niets kan zien is die reactie alleen maar heftiger.
Het zijn allemaal gevoelsreacties is dit topic, best begrijpelijk natuurlijk. Maar ik zou voelen dat zo'n dier niet een echt paarden leven kan gaan leiden, en zou het uit barmhartigheid (daar is dat woord weer) de ellende besparen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:48

Dit soort paarden weet niet beter, het begrip "zien" bestaat niet en ze zal ook niet beseffen hoe het zal zijn als ze wel kan zien, ze weet niet eens wat zien IS, dus ze zal zich waarschijnlijk op een andere manier aanpassen

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:48

ArwenLune schreef:
Inderdaad, zo'n dier gaat nooit een gewoon leven krijgen. En al die blinde paarden die mensen kennen zijn op latere leeftijd blind geworden, waar of niet? Als alles kalm en rustig is zal je best een eind komen. Maar met jonge paarden heb je nu eenmaal af en toe stress en paniekreacties, en hoe leer je een blind paard dat een startende tractor niet eng is, of het geluid van een langsrijdende kliko? 't dier is al in paniek voor jij er nog invloed op kan hebben, en omdat 'ie niets kan zien is die reactie alleen maar heftiger.
Het zijn allemaal gevoelsreacties is dit topic, best begrijpelijk natuurlijk. Maar ik zou voelen dat zo'n dier niet een echt paarden leven kan gaan leiden, en zou het uit barmhartigheid (daar is dat woord weer) de ellende besparen.

Deze reactie begrijp ik heel goed. Ik heb echter niet het idee dat dit zo'n schrikkerig paard is. Juist heel nieuwsgierig begreep ik. Lijkt mij een goede start.
En als ik het goed heb gelezen wil Ikke het paard wel een kans geven. Zo niet, is er vast wel iemand anders. Dit paard weet niet beter. Ik kan me heel goed vinden in mensen die denken dat ze het niet red zo, maar ik denk echt dat het kan. Jammer dat ik de tijd en vooral het geld niet heb (en eigenlijk ook de kennis niet Tong uitsteken) anders had ik dit echt leuk gevonden!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:58

ga mee met lunatje.
kost aanpassing, maar de andere waarnemingsreceptoren zijn enorm scherp. het kan lukken. maar je moet er tijd voor vinden, en dat heeft niet iedereen, dat is waar.

Sheerza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 17:36

Vandaag zijn ze weer ernaar toe gegaan en nu blijkt het dat ze waarschijnelijk 75% toch ziet aan het rechteroog ! Haha! Ik ben zo blij maar het beessie zoekt nog steeds een huis :<

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:14

het is wel positief nieuws Lachen je kan dan verwachten dat ze makelijker een baasje zal vinden! Ik zal het gelijk doorgeven aan het vrouwtje die aan het rondkijken is naar iemand die haar wilt Haha!