144 kan VERWAARLOOSD paard niet helpen want beller te jong?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:07

Tigra_ schreef:
Niet zo netjes om direct de foto's op internet te plaatsen probeer via de omgeving de eigenaar te achterhalen en wie weet is er wel een reden voor.

?
wat is daar niet netjes aan?
Ik heb geen idee van wie dit paard is maar ik vind het super dat je je zorgen maakt.
Probeer inderdaad eens in zijn/haar mond te kijken of het hier een oud paard betreft of bel eens aan bij de naastgelegen woningen.
Laat anders je ouders 144 bellen.

my_precious

saf schreef:
daar heb je een punt, my_precious, maar ik was er zelf niet bij. alleen mijn zusje en een vriendin. ze kwam eind van de middag thuis met dit verhaal en had dus zelfs foto's gemaakt

is het niet alsnog mogelijk om langs te gaan dan met een ouder?
of morgenochtend misschien of even kijken bij het weiland of er een huis naast staat of zo?
zoveel gras staat er ook niet en vitaminen zullen nu nog weinig in het gras zitten, vind het wel zielig voor dat beestje..

saf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 22:07

nou, ik vind vooral de eerste foto er toch best heftig uiztien...

Saintelette

Hmm lastig..
De manege waar ik vroeger reed stond ook ineens de dierenbescherming op de stoep. Stond een mager ponnytje in de wei, daar waren een aantal mensen ook erg bezorgd over.
Ponny bleek al 38 te zijn en stond onder maandelijkse controle van de dierenarts, maar was met geen mogelijkheid meer dikker te krijgen. Was dus wel even schrikken toen (na al die moeite) bleek dat mensen dachten dat er niet goed voor het beestje werd gezorgd..
Misschien is dat nu ook wel zo, en dan is het niet zo fijn ineens de dierenbescherming op je dak te krijgen. Probeer eerst de eigenaar te vinden zou mijn advies zijn, hang een briefje met telefoonnummer op en dat je erg bezorgd bent ofzo?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:08

Jullie kunnen een volwassene vragen een melding te doen.

silvia58

Iedereen kan wel zien dat dit dier ontzettend mager is !
Maar ik denk ook dat het misschien wel een heel oud paard is !
Zolang het dier geen pijn heeft en een goed onderkomen heeft dan begrijp ik wel dat de eigenaar het niet wil laten in slapen. Probeer eerst in contact te komen met de eigenaar en zo meer informatie te krijgen.
Dan kan daarna evt een volwassen persoon nog een keer de alarmlijn bellen.

Smee__

Een vriendin en ik hebben een keer naar de dierenambulance gebeld maar ze konden ons ook niet helpen omdat we te jong (15) waren.. Ik snap dat ze wel eens valse meldingen krijgen maar mensen jonger dan 16 bij voorbaat al niet serieus nemen is ook weer het andere uiterste vind ik.. :n

Yinnar

Re: 144 kan VERWAARLOOSD paard niet helpen want beller te jong?!

Je weet toch niet of het paard wordt verwaarloosd? Ik zie een oud paard wat erg schraal is. Maar ik zie ook dat dit paard op een weide staat en voldoende gras tot zijn beschikking heeft. Ik zou in dit geval eerst trachten de eigenaar te achterhalen en navraag te doen alvorens direct 144 te bellen. Stel je voor dat dit dier is opgevangen? In dit geval een beetje voorbarig om direct 144 te bellen i.m.o.

leoenpat

Allereerst vind het logisch dat je je zorgen maakt, al zou dit een oud paard zjn dan nog ziet hij er niet bepaald florisant uit. Wat hoor je toch vaak dat een melding bij 144 er niets wordt gedaan. Dierenbescherming dan? Probeer voorzichtig te vragen van wie dit paard is. Hij ziet er echt veel te mager uit, ingevallen etc/ Kan me heel goed voorstellen dat je hier iets aan wilt doen.

Iris82

Wel een oudje ja, maar mijns inziens toch veel te weinig spekkies om zichzelf warm te kunnen houden. Dan zou ik er toch zeker een deken overheen gooien.

Ik kan me niet voorstellen dat het comfortabel is voor het diertje. Goed dat er wel melding gemaakt is en ik hoop dat er wellicht een volwassen persoon nog even na wil bellen want ik zou hier ook niet gerust op zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:09

Tja. Toen wij 144 belden voor een veulen met gapende gaten tussen de voorbenen wat dood lag te gaan, stuurden ze de brandweer. Die kwamen na een uur, 2 uur later kwam de dierenarts eindelijk.
Terwijl er was gevraagd om een dierenarts. Toen de branweer kwam, hebben die nogmaals verzocht om een DA.
3 uur met dat dier gezeten in 30 graden, voordat de dierenarts eindelijk kwam. Toen ze er was kon ze weer een roteind terug lopen naar de auto om de spuit te halen, en weer terug!
Zelfs die brandweermannnen vonden het een belachelijke gang van zaken. Luisteren is niet hun sterkste kant.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:10

DeMolenhoek schreef:
Ik zie een oud paard :) Grijze haren op het hoofd, zo te zien nette hoeven. Weide waar er niet super veel gras op staat maar ook geen kale wei. Ik ken nog oudjes die er zo uitzien :)

Ik zie geen hoeven hoor ? Wat ik niet begrijp is dat als je zusje je dit verteld dat je niet of zelf hebt gebeld of je ouders of in ieder geval heen bent gegaan om de eigenaren op te sporen ? Wei ziet er gezond uit en bijgehouden dus ik vermoed niks ergs maar het zekere voor het onzekere toch ? :)

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:10

Het kan wel een oud paard zijn, maar ook een oud paard kan er goed uitzien. Soms wel aan de dunne kant maar dit paard heeft hevige spieratrofie kijk maar naar zijn achterkant voor de duidelijkste voorbeeld.
Dit is echt niet goed. Even proberen verhaal te halen bij de eigenaar, want misschien is het dier net pas opgevangen en anders gewoon weer bellen. Desnoods je ouders.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:11

Yinnar schreef:
Je weet toch niet of het paard wordt verwaarloosd? Ik zie een oud paard wat erg schraal is. Maar ik zie ook dat dit paard op een weide staat en voldoende gras tot zijn beschikking heeft. Ik zou in dit geval eerst trachten de eigenaar te achterhalen en navraag te doen alvorens direct 144 te bellen. Stel je voor dat dit dier is opgevangen? In dit geval een beetje voorbarig om direct 144 te bellen i.m.o.

Schraal?
Deze is niet ver van de dood hoor....die komt niet meer overeind op een dag door het gebrek aan kracht en spieren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:11

Vreemd dat ze zomaar ophangen, omdat je zusje 14 zou zijn.

Overigens al zou dit een oud paard zijn, dan hoop ik toch nog steeds dat hij geholpen gaat worden.
Bezoekje van 144 zou in ieder geval niet gek zijn, kunnen ze vragen wat de plannen met dit paardje zijn.
Dat ze gaan kijken zegt niet meteen dat ze hem ook meenemen, misschien wordt hij net opgelapt dat kunnen
we natuurlijk niet zien op de foto.
Controle bezoekje lijkt me dan ook geen probleem.

Als die van mij er zo uit gaan zien als ze oud zijn, hoop ik toch echt dat iemand me een beuk voor mijn kop geeft,
zodat ik wakker wordt en er wat aan ga doen.
Dan wel tandarts en dierenarts, dan wel bijvoeren, dan wel nadenken over eeuwige jachtvelden.
Want ook voor een oudje is dit wel erg mager.
Hoop dat ie naar binnen kan als het koud en nat wordt of dat ie dan jasje aan krijgt (nu niet echt nodig
met de huidige temperaturen)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:12

geerke schreef:
PocoGaucha schreef:
er staat toch genoeg voor hem te eten? en hij ziet er hartstikke oud uit.
De eigenaar zoeken was een beter idee geweest, misschien zorgt deze wel hardstikke goed voor het beestje. en dan wordt er achter zijn/haar rug om de dierenpolitie gebeld.

oude paarden hebben doorgaans iets meer nodig dan een weilandje met gras van 1 cm hoog waar op dit moment absoluut geen voeding meer inzit.

Wie zegt dat dit dier niet gewoon zo goed mogelijk bijgevoerd wordt?

Ik zou even proberen in contact te komen met de eigenaar ipv gelijk de dierenbescherming te bellen. Ik zie namelijk ook een oud (schraal) paardje, maar misschien komt er gewoon niks meer aan.

Christiene

geerke schreef:
PocoGaucha schreef:
er staat toch genoeg voor hem te eten? en hij ziet er hartstikke oud uit.
De eigenaar zoeken was een beter idee geweest, misschien zorgt deze wel hardstikke goed voor het beestje. en dan wordt er achter zijn/haar rug om de dierenpolitie gebeld.

oude paarden hebben doorgaans iets meer nodig dan een weilandje met gras van 1 cm hoog waar op dit moment absoluut geen voeding meer inzit.

wie zegt dat die dat niet krijgt... een paard word niet 24 uur bijgevoerd..

geerke

Tuedelue schreef:
Het kan wel een oud paard zijn, maar ook een oud paard kan er goed uitzien. Soms wel aan de dunne kant maar dit paard heeft hevige spieratrofie kijk maar naar zijn achterkant voor de duidelijkste voorbeeld.
Dit is echt niet goed. Even proberen verhaal te halen bij de eigenaar, want misschien is het dier net pas opgevangen en anders gewoon weer bellen. Desnoods je ouders.

klopt,paard teert al in op zijn spieren.De gevalen die ik hier zie is het binnen een paar dagen bekeken.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:13

Zou je zelf niet kunnen bellen? Eerlijk gezegd vind ik dit er gewoon niet uit zien, dit is gewoon extreem mager. Oud of niet, een paard wat zo de winter in gaat komt er niet uit :n Beest zal zich zo niet goed warm kunnen houden en als bijvoorbeeld de tanden niet goed zijn kan er zo veel gras staan als je wil, maar veel zal het niet binnen krijgen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:13

ik denk dat dit een erg oud paard is wat slecht kan kauwen.dat wilt niet zeggen dat je misschien kunt kijken of je de eigenaar kunt vinden,en vragen hoe dit kan.maar pas ben ik ook zo iets tegen gekomen het dier was 35jr en werd binnenkort ingeslapen heb niet door gevraagd maar beestje zag wel levendig uit en fit

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:14

Iris82 schreef:
Wel een oudje ja, maar mijns inziens toch veel te weinig spekkies om zichzelf warm te kunnen houden. Dan zou ik er toch zeker een deken overheen gooien.

Ik kan me niet voorstellen dat het comfortabel is voor het diertje. Goed dat er wel melding gemaakt is en ik hoop dat er wellicht een volwassen persoon nog even na wil bellen want ik zou hier ook niet gerust op zijn.

wie weet staat hij om 5 uur allang weer in een stal.. is er een schuilstal.. ook schrale paarden kunnen wel een middag in het weiland gezet worden.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:14

geerke schreef:
Yinnar schreef:

Schraal?
Deze is niet ver van de dood hoor....die komt niet meer overeind op een dag door het gebrek aan kracht en spieren.

Nou, nou overdrijven is ook een vak. En daar komt bij. Jij hebt het dier niet gezien. Je ziet een foto en trekt daar je conclusie uit. ik heb ergere gevallen gezien die in goede conditie waren en onder controle van een dierenarts. Daarom mijn mening..eerst de eigenaar benaderen en dan beslissen of er een melding bij 144 moet worden gedaan.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:15

Lante schreef:
Kan wel een paard zijn van 36 jaar oud; de 36 jarige merrie van mijn buurman zag er ook zo uit; die leefde op slobber en luzerne, maar kwam ook geen gram meer aan op het laatst. :) Het hoeft geen verwaarloosd paard te zijn al lijkt het misschien wel zo. :)

Paard van buurman is ingeslapen, omdat hij steeds bezoek kreeg van allerlei instanties, was een ergernis en is niet goed voor zijn goede naam (bedrijf). Beetje jammer dat dat uiteindelijk de reden moest zijn.

Inderdaad... Paardje wat ik ken was ook hartstikke oud en ingevallen, moest altijd met een deken op, omdat anders om de dag bij wijs van spreken er zo' n instantie op de stoep stond. Met een dekentje op viel 't minder op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:17

ik heb toch niet echt de indruk dat het we het hier hebben over een paard wat lekker in een stalletje staat s'nachts met een dekentje op en vier emmers seniores priores krijgt.
Maar misschien vergis ik mij?

Foto's vertekenen inderdaad,in het echt is het vaak nog erger.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:17

Wei is droog en schoon (op de foto in elk geval), maar het gras is erg kort. Conditie van dit paard is zeker gezien de tijd van het jaar reden om erg op te letten. Bel even bij het dichtstbijzijnde huis aan en vraag of die weten hoe en wat. Als je geen eigenaar kan vinden, kan je een volwassene meenemen en die laten bellen, al dan niet incl. doorsturen foto (als de telefoon dat kan).