Hoe gedragen jullie paarden zich buiten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:49

Spirit schreef:
Als ze iets eng vindt dan schiet ze of twee passen in draf vooruit en dan is het weer over, of ze is een beetje kijkerig ernaar, of een klein sprongetje opzij. Verder is er niks aan de hand.

Oja, er is één iets wat ze altijd eng vindt: vissers! Vooral als ze van die paraplu's hebben!

In de zomer is ze trouwens wel vervelend met buitenrijden en dan wordt ze af en toe ook echt gek, dat is alleen maar omdat ze dan last heeft van de dazen.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:53

Opium is een drama buiten: hij is een echte angshaas! Hij heeft ook de onhebbelijke gewoonte om dan om te draaien en het op een lopen te zetten. Het maakt niet uit of ik dan in een groep ben of alleen, het is en blijft een angsthaas. Door het echt veel te doen, hoop ik dit te verbeteren. Ik ga veel naar buiten met Nevel, de haf van mijn pa. Die pony loopt werkelijk voor je door het vuur, die wijkt geen centimeter voor grote gevaarlijke dingen. Ideaal!

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:08

Oscar wandelt overal vrolijk langsheen, zelfs om trekkers en vrachtwagens geef hij niets. Hij krijgt het alleen hoog in zijn bol als hij langs een weiland met merries loopt Tong uitsteken

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:35

Opzich braaf, maar als ze eenmaal geschrokken is blijft ze ook vaak schrikken. Erg vervelend vooral nu ik op een smalle weg rijd, waarvan eenkant met een hele brede sloot en er rijden veel trekkers en vrachtwagens op die weg. Soms gaat ze dan zijwaarts lopen, maar wegrennen lukt der meestal niet, want ik merk precies wanneer ze dat wil doen. Als ze zich echt aanstelt krijgt ze eerst een por en anders een tik. Ik rij het liefst gewoon in een bak, op een renbaan of soms in de bossen

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:42

Als ik alleen ben met Guus is hij heel rustig en braaf. Maar als ik met andere paarden ben is het een drammer, bokt dan als een bezetene en wil constant voorop lopen. Als meneer ergens in het midden loopt bokt hij vanuit het niets uit protest, en met bokken bedoel ik ook echt klokslag 12 uur bokken Lachen

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 19:38

Rona is nergens bang voor gelukkig! (We hebben vanmiddag nog een flinke rit gemaakt met zijn tweetjes Haha! ) Wel is ze latijd heel onrustig en is steeds aan het dribbelen maar bokt, steigert etc gelukkig niet!
Ze is gewoon echt een schat! OK dan!

Sandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 19:41

Banjer is buiten braaf en is bijna nergens bang voor! Banjer is buiten alleen wel sterker als in de bak vooral is tie op kop loopt is tie sterk.

Little_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:30

Vroeger schrok hij echt heel vaak. Dat is nu gelukkig veel minder geworden. Op lange ritten kan ik gewoon met een los teugeltje rijden. Soms heeft hij nog wel zo'n bui, waar hij op alles let en ook alles 'opeen' eng vindt, maar dat merk ik gelijk al.
Alleen is echt heel moeilijk. Dan is hij wel heel vervelend (hinniken, beetje opgefokt, alles eng enzo). Dus dat doe ik vrijwel nog nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:31

Mijn arabier is bij mij hartikke braaf lanngs de weg, bokt niet, gaat er niet vandoor, maar wel bij een ander wil ze nog wel eens wat flikken wat ik wel eens zo hoor, maar voor mij gaat ze door het vuur!
Alleen rijden gaat zelfs nog beter dan samen rijden, ik rijdt dan met lange teugel en als er wat masaals aankomt ga ik zingen en daar reageert ze op, ik geef dr de losse teugel en er is niks aan het handje!
Prima paardje toch?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:57

ze is niet bang, maar ze vind wel eens iets leuk om van te "schrikken" Knipoog (een pak kuil dat daar normaal niet staat of spullen in de sloot).

Als ik alleen ga is ze rustiger dan in een groep, omdat madam altijd voorop wil lopen en dat kan nou eenmaal niet altijd *LOL*

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:37

Kev is heel braaf buiten, zowel op strand als in duin als op de weg. Hij is het meest op zn gemak in een groepje van een paard of 2 tot 3. Wordt de groep groter dan wil hij vooral op de terugweg vaak wat drammen. Over het algemeen is hij heel koel, als echter de andere paarden besluiten dat iets eng is dan vind hij dat ook (fijn, kuddegedrag Haha!).
Alleen op pad is hij nog niet zo gewend en dat zijn we aan het oefenen. Het gaat wel, alleen in een soort slow-motion Lachen. De terugweg gaat wel ok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:39

Samen met andere als een stoere macho.
Tot er iets engs is, dan kruipt hij schuin achter de ander en als het enge voorbij is wil hij weer voorop.

Alleen is het een grote schijterd Lachen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:43

In 't bos is ze heel erg makkelijk. Je kan een vrij stevige galop inzetten en haar ook heel erg makkelijk terugnemen naar stap.
Ze is wel een beetje kijkerig, maar loopt wel door. Een boomstammetje springen is ook leuk met haar.

Op de weg is ze braaf. Ze is zelfs braaf met zwaar vrachtverkeer. Dat vindt ze absoluut niet eng. Ze is wel bang voor shetlandponies. Dus dat is altijd uitkijken geblazen. Het wordt wel steeds beter.
Ze is wel kijkerig op de weg, maar blijft gewoon lopen en is ook niet schrikkerig. Als ik lang niet op de weg geweest ben, dan gaat het allemaal wel wat moeilijker.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 23:06

boemel schreef:
Op de weg is ze braaf. Ze is zelfs braaf met zwaar vrachtverkeer. Dat vindt ze absoluut niet eng. Ze is wel bang voor shetlandponies. Dus dat is altijd uitkijken geblazen. Het wordt wel steeds beter.
Ze is wel kijkerig op de weg, maar blijft gewoon lopen en is ook niet schrikkerig. Als ik lang niet op de weg geweest ben, dan gaat het allemaal wel wat moeilijker.

Leuk om te lezen, mijn verzorgtinker is ook bang voor pony's achter een hekje, en ook schapen achter een hekje en ook herten in het safaroipark dus ook achter een hekje. Dan wil ze omdraaien of op hol slaan wat ze beide in 3 keer tegen komen al gedaan heeft. Scheve mond

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 13:16

Mijn paard is super...... zolang hij maar achter een ander paard aan mag sjokken Schijnheilig . Dan gaat hij overal langs, hangt de stoere bink uit en enz. Zodra hij voorop moet is het een ander verhaal. Dan staan we regelmatig een paar meter naast het ruiterpad. Het gaat wel beter als hij de route kent en weet wat hem te wachten staat.

Ik moet wel een martingaal omdoen want hij wil nog wel met zijn hoofd omhoog slaan dit rijdt niet echt prettig, met de martingaal is het probleem vrijwel verholpen. Voorop heeft hij hier minder last van, dan heeft hij al zijn energie nodig om te kijken of er nog enge dingen te vinden zijn.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:45

Als ik met mijn vriend samenrij, dus met 2 paarden is Kathy niet bang. Als ze alleen is is ze "onrustiger" maar ook niet altijd. Ze is best wel schrikachtig dus ik rij liever op plekken waar zo weinig mogelijk verkeer is *LOL*

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:49

Bij Maffick kun je een kanon afschieten en dan nog blijft hij als een dooie staan.
Hij is bijna nergens bang voor buiten, het enige dat hij raar vindt, zijn shetlanders of geiten aan een pin in de berm, dat snapt hij niet en loopt er in een grote snuivende boog omheen, wegschieten zal hij nooit.
Ik rij bijna altijd alleen buiten, mijn voorkeur gaat uit naar bos of strand, maar aangezien wij dat niet in de buurt hebben blijf ik het doen met kleine dorpjes en boerenpaadjes.

Ik noem mijn vaste route altijd "Rondje om de kerk " , omdat je via allemaal straten precies een rondje om de kerk in het dorp rijd.

Voor zover ik met Bas buiten ben geweest te wandelen is hij voor weinig dingen buiten bang.
Auto's, trekkers, vrachtwagens doen hem niets.
Het enige waar hij tot nu van schrok was een eend die voor zijn voeten langs uit de bosjes schoot.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:16

Rocky is echt super buiten Lachen Hij schrikt nergens van, is vrij goed te houden en geeft maar af en toe een klein bokje (wat hij in de bak wel meer doet) Hij gaat er maar heel soms vandoor en dan heb je hem vrij znel weer terug. Ik ben echt blij dat hij zo lief is hoor Lachen

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:51

Jamey is ook super buiten,...
zolang ik voorop rijd. Ik krijg haar over het algemeen overal langs, behalve door water, maar voorderest overal langs. En ook Jamey heeft een grote hekel aan shetlanders. Eerst er lief opaf, ruiken, en dan er naar slaan Verward Echt een doos. Als andere paarden haar trouwens inhalen gaat ze heel hard aan de kletter, dus ik zorg gewoon altijd dat ik voorop rijd Tong uitsteken

Noukiepoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:55

Mijn paardje is wel een beetje een schijterdje hoor!:j Als ze ook maar een blaadje ziet vliegen schrikt ze. Maarja, ze is ook nog jong, he, kben het aant trainen:D

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:55

malibu is net een politie paard..
sxhrikt werkelijk nergens van..een bom kun je ernaast laten ontploffen..echt fijn zo'n mak beestje..hoop dat mijn toekomstige rijpaard ook zo mak word...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:09

Samen met een ander paard; 100% braaf, alleen hij wil per se bij het andere paard blijven.
Alleen is hij ook heel braaf alleen af en toe moet hij weten dat hij niet moet miepen, het vervelendste wat hij doet is omdraaien, maar ik heb het wel anders meegemaakt; bokken stijgeren, zo gauw mogelijk terug naar huis.
Maar voor de rest zo fantastisch, ik kan zo met alleen een halter op pad en dan zit ik het ene moment in galop, dan sta ik stil, en dan zit ik weer in galop. Heerlijk knollie heb ik toch!

Ransie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:31

SANEX schreef:
Bij Maffick kun je een kanon afschieten en dan nog blijft hij als een dooie staan.
Hij is bijna nergens bang voor buiten, wegschieten zal hij nooit.
Ik rij bijna altijd alleen buiten, mijn voorkeur gaat uit naar bos of strand, maar aangezien wij dat niet in de buurt hebben blijf ik het doen met kleine dorpjes en boerenpaadjes.
Auto's, trekkers, vrachtwagens doen hem niets.

Dit klinkt precies als Stilla. Ook nergens bang voor of onder de indruk.

Ik rij zelf met Stilla ook alleen maar buiten (zelfs in het donker. We zijn net een rijdende kerstboom met alle verlichting Haha! ), maar ze schrikt nergens van.

Echt super gewoon. Lekker alleen naar buiten of met een paar vriendinnen, Stilla vind het allemaal prima. Lange stukken tölten of een stevige galop ze gaat ervoor.

Heel soms heeft ze het even in haar hoofd dat ze geen zin meer heeft om verder te lopen (ze gaat stil staan, en verzet geen pas meer), je moet dan wel aardig wat overtuigings kracht hebben om haar dan weer naar voren te krijgen. Als je dit gelukt is, loopt ze weer net zo normaal verder, en zal ze het niet nog een keer proberen.

Hydra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:30

Mijn paard is ook nergens onder de indruk van,
Ik kan overal langs , heb ooit es in een fanfare gelopen met mijn paard,ze liep gewoon door
Maar vanaf ze strand , open vlaktes ziet, komt het volbloedje in haar boven en kan je er niets meer mee, ik kan er zo de renbaan mee op...
Maar ik ben wel blij dat ik zoveel ermee kan, al ga ik nooit alleen het strand op

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 01:20

Jumper is nergens bang voor, bomvast, kan over het viaduct (over de snelweg...), over de spoorwegovergang, dwars door de winkelstraat als het moet... Haha! . (Hij is trouwens ook trompetvast, zijn vorige eigenaar reed er mee bij een soort fanfare met een trompet op het paard...). Hij is ook niet bang voor de grootste vrachtwagens of tractoren.
Onze andere twee trouwens ook niet. Alleen soms he, dan ligt er een geel blaadje waar rode blaadjes aan de boom zitten bv., nou dan kan hij heel mooi steigeren.... Maar normaal gesproken kan ik dus met een lange teugel dwars door de stad. Ik rijd in het bos, langs de weg of in de Maasheggen, soms in natuurgebieden, maakt me allemaal niks uit, als het zonnetje maar schijnt! Onze drie paarden zijn alledrie superbuitenrijpaarden *LOL*