shetlander inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:56

Ken je niet toevallig iemand die al wat meer ervaring heeft met pony's inrijden etc.? Als zo iemand je zou kunnen helpen gaat het waarschijnlijk al een stuk makkelijker, je hoeft minder bang te zijn dat je iets verkeerd doet en je leert er ook van. Het is sowieso vaak veel handiger om het inrijden met z'n tweeën te doen.
Edit: Ik lees net dat er niet zoveel paardenmensen bij je in de buurt wonen. Je kunt ook proberen om via een advertentie op Bokt of Marktplaats iemand te vinden (met ervaring) die je wil helpen. Misschien een tip :)

Je kunt hem het beste eerst aan de longeerlijn leren om op je stem te reageren, dan kun je dit ook gebruiken wanneer je erop zit. Vervolgens leer je hem dan om op been + stem te reageren, en uiteindelijk alleen nog op been. Dit kun je ook aan de longeerlijn doen, zodat iemand op de grond hem evt. met een longeerzweep helpt voorwaarts te houden.

Ik zie dat je 12 bent, ik weet niet hoe groot jij bent maar toen ik 12 was, was ik al te groot om op shetlanders te rijden. Ik zeg niet dat jij dat ook bent natuurlijk, maar ik zou er wel rekening mee houden, het kan zijn dat hij last heeft van je lengte en het daardoor niet meer snapt.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:54

Mijn vriendin heeft haar shetlander zo ingereden;

Longeren.
Iemand erop.
Longeren met iemand erop.
Die iemand geeft de hulpen, als zij de stemcommando's gaf.
Toen gaf alleen de amazone de hulpen.
Toen zonder longeerlijn,
Toen kon hij alles, z'n toppper!

whoIam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 15:49

Heb ook m'n shetlander ingereden toen ik elf was.
Oke, dat ging niet altijd op de goede manier, maar we kwamen wel zo ver dat ik de pony kon laten doen wat ik wilde. Dat ging vooral op basis van de band die we hadden.
Ik begon met af en toe eens op haar rug zitten. Gewoon zitten, beetje aaien, knuffelen, zodat ze wist dat het goed was. Toen dat met m'n ogen dicht kon (niet letterlijk natuurlijk) bond ik een halstertouwtje aan haar halster. Dan dreef ik voorzichtig. M'n pony die snapte het eerst niet maar dat ging op stemhulpen, en drijven tegelijk, zodat ze een verband zou leggen met de stemhulp en het drijven. (de stemhulp leerde ik aan aan de longe met een zweep erbij).
Uiteindelijk kon ik m'n pony binnen enkele keren rustig rond laten stappen. Toen laten wennen aan zadel en hoofdstel. nooit te veel van de pony verwachten, altijd eerlijk blijven, mijn advies is dan ook om geen zweep te gebruiken, ook niet te schoppen. Zo lang je hulpen klein blijven gaat je pony niet wennen aan grote hulpen. Het ligt bij jezelf. Succes!

Iris_Femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:39

meschien iemand vragen bij jullie in de buurt die ervaring heeft met inrijden?

prugelpiet

Re: shetlander inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:46

nouu wij deden het zo: de lichtste gaat er op, iemand anders houd hem vast, dan ga je lopen, op een gegeven moment zet je hem til en geef je een beetje been terwijl de ander de pony meer meeneemt, zal ie snel genoeg doorhebben dat been geven lopen is

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:47

En hoe bereid je hem dan voor op het sturen en het feit dat er een ruiter op gaat? Of ga je er gewoon opzitten?