Hoe kun je zien of een paard al onder het zadel geweest is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brenniejsaar

Re: Hoe kun je zien of een paard al onder het zadel geweest is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:09

Na het longeren is er indderdaad even iemand op gaan hangen, maar nog niet helemaal. Het paardje heeft bijna geen schoft waardoor het zadel nogal snel opzij glijd.. Maar het paard reageerde hier niet heel raar op. Hij stapte gewoon aan, maar gooit af en toe zijn hoofd wel weer hoog de lucht in.

LIVVYYY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 11:11

En hoe gaan jullie het nu verder oplossen?

vind het eigenlijk wel grappig dat wij gister in onze kantine een discussie hier over hadden
en jij ook nog is zo'n praktijk voorbeeld hebt . Leuk ! :+

brenniejsaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:13

Toch maar de poging wagen om erop te gaan zitten ? het is wel een groot paard..
Iemand misschien nog andere tips voor dat we er geheel op gaan zitten?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:05

LIVVYYY schreef:
Op de markt zelf is het meestal verboden om op het paard te gaan zitten
er loop veel politie rond die dit controleren.

Vraag me toch echt af waar je dit vandaan haalt ?

Maar goed je kan altijd vragen of er iemand op wil als er niemand is dan zelf even hangen en kijken hoe daar op gereageerd word.
Als dat braaf gaat gewoon erop klimmen :)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:18

Het bit en het longeren zijn zeker géén graadmeters of een paard wel of niet ingereden is.
Steeds meer paarden worden bitloos ingereden en blijven bitloos bereden worden, en longeren ziet ook niet iedereen het nut van in.
Onze eigen paarden bijvoorbeeld zijn doorwinterde rijpaarden, maar doe ze geen bit in en jaag ze niet in de rondte, want dat kennen ze niet.

Wat je kunt doen, is naast het paard gaan staan springen en proberen te hangen, en als het paard rustig blijft, er op gaan zitten. Dan weet je nog niet veel, maar dat weet je sowieso niet op zo'n markt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:21

Misschien een zadel erop leggen en aansingelen en hang eens aan de beugels en klop eens op het zadel.
Verschuift het zadel laat dan even iemand aan de andere kant staan die even aan de beugel trekt zodat het zadel niet verschuift.
paarden die geen of weinig ruiters op hun rug gehad hebben vinden het vaak eng.
Garantie is het natuurlijk niet. En door de vreemde omgeving kunnen ze ook anders reageren.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 01-11-12 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:21

Hmm wij hebben paarden gehad die gewoon ingereden waren maar waar een jaar of langer niemand meer opgezeten had. Op het zadel, hangen en gaan zitten KUNNEN ze wat reageren als ik erop zit is het eerste rondje alsof je een paard inrijd, vooral gaan zitten en niet bezig zijn met hulpen maar met de bokken uitzitten die somiggen wel geven.. Daarna krijg ik altijd te horen dat ik gewoon moet gaan rijden en hulpen geven want dat kent ie dan wel. Je merkt snel genoeg of ze inderdaad de hulpen kennen of niet, ik rijd ook veel paarden in en er zit toch wel een verschil in hoor. Paarden die het wel kennen zijn soms wat stugger, reageren gewoon op de hulpen en paarden die het niet kennen die reageren vaak gewoon echt onzeker eigenlijk. Gaan stil staan, pal de andere kant op lopen, of juist rennen. ;)

Vind dat je het vooral merkt wanneer je er echt op gaat zitten en gewoon hulpen geeft. Als ze een hele tijd niet gereden zijn maar daarvoor wel kunnen ze wat vlug reageren op met het zadel longeren of het opstappen, onwennig eigenlijk.

Conclussie eigenlijk gewoon opstappen dus. :+
Ik zou gewoon opzadelen (wel met 2 man.. 1 houd vast ander zadelt), dan longeren, vervolgens opstappen (iemand houd paard vast) dan longeren als je erop zit eerste rondjes kunnen dan nog wel onwennig zijn maar gewoon hulpen gaan geven en gaan rijden. Je merkt het dan snel genoeg. Succes!