paard 6 maanden stil.....kopen zonder te rijden of erop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buffelo

Re: paard 6 maanden stil.....kopen zonder te rijden of erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:24

laat je haar keuren?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:30

Ik zou ook vragen aan JPK wat hij voor ruiter voor ogen heeft bij dit paard. Dat merk je wel of je je herkent in zijn verhaal en of je verder moet gaan kijken bij dit paard of overgaan op een proefperiode, eventueel onder begeleiding van hem.

Overigens kan het wel hoor, de buren van onze stal hebben een appie te koop staan. Die is dit voorjaar ingereden en sinds ze terug is heeft er niemand meer op gezeten omdat ze het niet durven.

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:33

Het hoeven niet altijd verkooppraatjes te zijn, wij hebben om deze reden ook wel eens paard verkocht.. Maar ik zou er wel rekening mee houden, en het paard zeker laten keuren.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:35

PercyLeen schreef:
Mssn ben ik te argwanend hoor maar als ze zo fors zakken in prijs om jou tegemoed te komen??

Ik zou het dier zeker rondom laten keuren!

ja idd....
ik zou toch ook niet zomaar 1000 euro zakken in prijs om de koper tegemoet te komen...
tuurlijk, je wil een goed tehuis voor je paard maar 1000 euro is wel veel geld

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:43

Als je je paard direct kunt verkopen waardoor je geen stalgeld meer hoeft te betalen, kan ik me voorstellen dat dat toch best aantrekkelijk is, zeker in de omstandigheden dat je paard al maanden staat te niksen in een dure stal.
Dat het paard is ingereden door JPK betekent in ieder geval een goede start, zowel qua rijden als opvoeden. Dat is absoluut een pluspunt.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:50

oke, ik zou ook wel geneigd zijn om iets te zakken voor een goed huisje.....maar 1.000 euro. Pfoeh. Maar goed, ik ben in het verleden dus ook wel eens in een verhaaltje gestonken en flink mijn neus gestoten, dus ondertussen wel achterdochtig.

Maar nogmaals, het verhaaltje kan ook gewoon kloppen en het is voor TS te hopen dat JPK straks gewoon kan bevestigen dat het een leuk paardje is, wat alleen nog maar wat groen is. Als hij er positief over is, zou ik er ws zelf ook wel voor gaan, maar dat is omdat ik hem wat dat betreft wel hoog heb zitten en hij heeft er ook niets bij te winnen om positief of negatief te zijn over dit paard

In ieder geval is TS zo slim om eventjes wat rondvraag te doen voor ie in het diepe springt en hopelijk straks een heleboel jaartjes plezier heeft van zijn nieuwe paard.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:53

PercyLeen schreef:
Trainingstal laten komen of daarheen brengen en daarna er op. NIET zo kopen. En de verkoper niet vertrouwen op haar blauwe ogen! Er kan ook een hele andere reden zijn dat het dier niet meer gereden is.

ik ga helemaal met je mee, dit heb ik div keren meegemaakt omdat ik te goedgelovig was.
never nooit meer dat ik erin trap.
maar de normaalste zaak is toch echt dat hij voorgereden wordt.
ik stap nooit bij het kopen van een paard er gelijk op,laat ze zelf maar te pletter vallen op zo'n jong dier..
en natuurlijk laten keuren voor je aankoopt..
een zogenaamde reden van onzekerheid geloof ik niets van, al kan het natuurlijk altijd wel zo zijn.
succes ts met wat je ook beslist.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:56

goed dat je in elk geval jpk even belt om navraag te doen! Ben benieuwd wat dit gaat worden :)
Mensen hoeven niet altijd iets te verbergen en mischien wilt ze wel gewoon echt het beste voor het paardje.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:59

Miss ben ik ook wel erg argwanend, want dit had ze van te voren toch ook kunnen bedenken of ben ik nou zo raar?
Je koopt een jong paard, laat dr trainen door JPK en dan vervolgens kom je erachter dat je te onzeker bent om erop te rijden? Naar mijn mening kun je dat van te voren ook bedenken toch..dan koop je toch een ander ouder paardje...Of is ze echt puur onzeker vanwege haar balans oid? Dan kan t misschien zijn dat ze alleen goed doorgereden paarden gewend is en geen jong paard(die nog niet geheel balans heeft) miss vindt ze dat dan eng ofzo..en dat ze daar toen pas achter kwam...maar goed dan is ze ook niet een heel ervaren ruiter en imo had ze t dan ergens wel van te voren kunnen bedenken als je een jong paard aanschaft..Maar miss is er ook wel niets aan de hand en zie ik spoken..
Er hoeft niet altijd iets aan de hand te zijn met het paard, qua gezondheid of gedrag, miss spreekt ze wel echt de waarheid..
K zou als ik jou was eerst JPK bellen idd, en heb je in de omgang een klik met t paard, dan zou ik de proeftijd van 2 maanden aangaan(wel een contract opstellen, waarin je alles zwart op wit zet van de proeftijd en aankoopbedrag enz.en dat je hem/haar altijd terug mag brengen, binnen die 2 maanden) en daarna laten keuren door je DA en dan in die 2 maanden rustig opbouwen weer vanaf t begin en kijken hoe ze uiteindelijk onder t zadel is.

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:09

Ik zou het volgende voorstellen, de verkoopster laat iemand komen die er op gaat rijden zodat jij zelf kan zien wat er gebeurt. Daarna kun jij er nog even op rijden en als dit goed voelt mag ze 2 maanden op proef komen. Dan kun je het paard bij jou door je eigen DA nog laten keuren. Ik hoop wel dat je ervaring hebt met het inrijden van jonge paarden want ik weet uit ervaring dat dit niet altijd mee valt. Succes

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 20:04

@coke zij komt met iemand +:)+

@mijnlieverd voorzichtig zijn, kan geen kwaad. Je hebt helemaal gelijk. Ik denk zelf dat ze alleen goed doorgereden paardjes gewend is. Ik had mijn paardje met net 4 en ik merk nu 1,5 jaar later wat de tijd met haarheeft gedaan...zoveel meer balans.

@Spekkie01 Ze heeft geen haast met de verkoop als ik t paardje tot na de winter wil laten staan, kan dat. Paardje staat bij haar ouders aan huis.

JPK nog niet aan de telefoon gehad....

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 20:14

@sallandval "Overigens kan het wel hoor, de buren van onze stal hebben een appie te koop staan. Die is dit voorjaar ingereden en sinds ze terug is heeft er niemand meer op gezeten omdat ze het niet durven."

toeval?....bij mij gaat t om een appie x palomino

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:20

niek_aaron schreef:
@sallandval "Overigens kan het wel hoor, de buren van onze stal hebben een appie te koop staan. Die is dit voorjaar ingereden en sinds ze terug is heeft er niemand meer op gezeten omdat ze het niet durven."

toeval?....bij mij gaat t om een appie x palomino

Haha, nou appies zijn vaak wel paarden met een gebruiksaanwijzing toch? Laat het je niet tegen houden hoor, een leuk paard is een leuk paard :)

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 20:26

ach, met gebruiksaanwijzing is ok.........mijn merrietje probeert ook wel ns haar zin door te drijven......vragen we t nog een keertje en nog ns maar dan fase 2..... :D.....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:28

niek_aaron schreef:
ach, met gebruiksaanwijzing is ok.........mijn merrietje probeert ook wel ns haar zin door te drijven......vragen we t nog een keertje en nog ns maar dan fase 2..... :D.....

precies... qua karakter zouden appaloosa's me wel trekken, ik hou er wel van als je weet wat ze wel en niet leuk vinden. Maar ik hou toch meer van solid-gekleurde ponies.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 21:12

JPK belde me net terug......braaf paard....pikte alles goed op. Paardje was snel onder de indruk en moest veel gerust gesteld worden. Is basis aangereden. Springt in de goede galop aan. Ik ga zodra ik kan een les bij hem nemen. Hij zou er na zo'n tijd niet zomaar opstappen....wel eerst het longeren oppakken....

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:27

ik weet niet of je er wat aan hebt maar dit is mijn ervaring

in 2009 kocht mijn pa een paard, gekocht als fokmerrie, was braaf in de omgang maar kon ook erg lomp zijn.
ze was vrij mager(het was februari en het veulen van 2008 liep nog aan de voet), dus eerst maar eens goed gevoerd,
volgens de vorige eigenaar was ze onder het zadel gereden maar er was al 4 jaar niets meer mee gedaan.
na een week of 4 maar een longe aangeknoopt, dat deed ze erg braaf, kon zonder zweep op de stem alles doen.
week later er maar opgestapt, ik ben zeker niet bang aangelegd dus zadel er op en rijden maar, was geen makkelijke merrie maar kon al snel alle knopjes vinden. tot de winter heb ik nog veel met haar gereden daarna niet meer (geen tijd) vanaf die tijd pak ik haar heel af en toe eens voor een ritje(lees soms een half jaar niets), dit geeft nooit problemen, ze weet wat wel en niet mag

op zich kan het wel, maar je moet er zelf wel vertrouwen in hebben.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:35

RT-P >> PP

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:18

Wat een fijn en weloverwogen antwoord van JPK.
Je beoogde aankoop klinkt als een leuk jong paard.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 10:15

@Maflinger_S dank je, lijkt mij ook. Ze heeft daar 4 maanden in training gestaan. Hij heeft haar denk ik wel gezien zoals ze is. Geen schrikkerig paard.....je moet zelf wel duidelijk zijn wat je van haar vraagt....en heeft vertrouwen nodig....