Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
?
.
Alleen tijdens zo'n rit is het vaak toch even aners
stef schreef:Tja, hier ook een koetsier, en om een of andere reden zijn met name KWPNners doodsbenauwd voor aanspanningen. Is dat dan mijn fout? Nee.
Als je ergens gaat rijden waar je weet dat je koetsiers tegen kunt komen, dien je daar als ruiter IMO rekening mee te houden.
Valt me toch altijd op dat mensen die een rillerig paard hebben van anderen verwachten dat ze rekening met hun houden. Naar mijn mening is dat de omgekeerde wereld.
Ik heb ooit een demo gehad met paard en koets. Wij kwamen met onze aanspanningen (na dit gevraagd te hebben) de losrijbak in, en werkelijk al die paarden die er liepen OHZ gingen over de flos. En nee, we hadden niks bijzonders van bellen of glimmers of weet ik veel.
1 Voordeel: We hadden de losrijbak gelijk voor onszelf
sonjim schreef:als een rit op tijd gaat snap ik dat je langs wilt maar asociaal hoeft mijns inziens nog steeds niet. Echter in mijn hierboven beschreven geval was ruimte genoeg en gaat een ruiter niet aan de kant dan passeer ik uiteindelijk ook in draf tegen mijn eigen principe in. Hierbij leg ik wel uit aan de ruiter dat ik graag langs wil zodat ik weer kan draven en vraag ik vaak of het paardje het eng vind, zodat we rekening met elkaar kunnen houden.
)
. Cowgirl schreef:stef schreef:Tja, hier ook een koetsier, en om een of andere reden zijn met name KWPNners doodsbenauwd voor aanspanningen. Is dat dan mijn fout? Nee.
Als je ergens gaat rijden waar je weet dat je koetsiers tegen kunt komen, dien je daar als ruiter IMO rekening mee te houden.
Valt me toch altijd op dat mensen die een rillerig paard hebben van anderen verwachten dat ze rekening met hun houden. Naar mijn mening is dat de omgekeerde wereld.
Ik heb ooit een demo gehad met paard en koets. Wij kwamen met onze aanspanningen (na dit gevraagd te hebben) de losrijbak in, en werkelijk al die paarden die er liepen OHZ gingen over de flos. En nee, we hadden niks bijzonders van bellen of glimmers of weet ik veel.
1 Voordeel: We hadden de losrijbak gelijk voor onszelf
Ben het eigenlijk wel eens met Stef.

gr_roos schreef:Daar heb je gelijk in. Alleen als ik nederlands bekende 4 spanrijder op een dorpsfeest zo zie losrijden dat er een c- pony tussen zijn paarden terecht komt dan vraag ik me af waar je mee bezig bent. Pony bleef heel rustig, ponymeisje was zich lam geschrokken. Stapt met lang teugeltje naar de trailer en wordt van achter "geschept" door het vierspan en stond tussen de 2 paarden in.
sjojo schreef:Die koetsen, wel makkelijk, zij kunnen niet van hun paard vallen en als hun paard moeilijk doen kunnen ze ook nog de remmen gaan gebruiken. Maar wij ruiters hebben geen rem en zitten al helemaal niet zo vast als jullie op de kar.
Als de karren stoppen (omdat het moeilijk terrein is of er een kar vast zit) dan stoppen wij ruiters ook maar omgekeerd is dit niet zo. De karren komen aangelopen en wij moeten maar zien dat we ergens aan de kant kunnen gaan staan.

Citaat:Mijn paard , en niet alleen dat van mij, loopt echt onder mij uit als er op een smal bospadje een koets in volle draf en zelfs galop ons in ons kont rijdt! Die koetsen, wel makkelijk, zij kunnen niet van hun paard vallen en als hun paard moeilijk doen kunnen ze ook nog de remmen gaan gebruiken.

Citaat:Maar wij ruiters hebben geen rem en zitten al helemaal niet zo vast als jullie op de kar.
(die ik overigens (zoals jullie al konden lezen) deel).
. Gevolg: paard v ruiter met krap / kras van +/- 30 cm op been
Kom je een iets tegen, zeg dat iets
Dat praat "het" terug en weet je paard dat het niets engs is.
!
En het is zo goed bedoeld
. Ik babbel dan altijd tegen hen, over het weer of hoe mooi het is. Soms zie ik mijn paardje dan kijken met van die gespitste oren en verbaasd dat de struiken terugpraten
.sjojo schreef:.
Vind het eigenlijk raar dat we wel over automobilisten enzo klagen en dan over bepaalde menners mogen we niet klagen want die paarden moeten maar aan een koets gewend zijn? Zou juist denken dat menners van een afstand zien wanneer het paard echt bang is en ervandoor wil gaan (een trappelend paard is nog het minste). Zou toch denken dat die paardenmannen dan begrijpen van oké even rustig langs dit paard gaan en dan kunnen we weer aan ons tempo verder.
Alleen is het gros vd ruiters van tegenwoordig niet in deze begrijpende fase
Die gaan ervan uit dat paardlief zadel-, verkeersmak en bomproof worden geboren
(en in zekere zin is dat ook zo alleen worden ze vaak door de "spanningen vd mens" - beinvloed). En ja, training doe je met meerdere zodat alles in juiste banen kan lopen