Waarom houden koetsen geen rekening met ruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Waarom houden koetsen geen rekening met ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:27

Nee pletje ( en sjojo), dat staat er niet, dat zeg ik nergens.
Waar ik op doel is dat mensen met een rillerig paard eens wat vaker de hand in eigen boezem moeten steken, zich eens wat vaker af moeten vragen of het wel handig is met dat paard naar buiten te gaan, in plaats van altijd maar naar een ander te wijzen.

Er zijn honderden klaag topics over automobilisten, boeren, wielrenners, en nu dus ook menners, maar nooit eens " goh, dat was misschien niet slim van mezelf ".

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:35

Lees dit en snap het alleen zal ik even de knuppel in het hoenderhok gooien :oo

Ten 1e: meestal is het zo dat er verwacht wordt van een ieder, die deelneemt aan een georganiseerde rit, dat deze zijn eigen paard kan beheersen voor 100% (en ja, het is en blijft een dier dus dat kan niet 100%). Ben je zelf (nog) niet ervaren genoeg of je (jonge) paard; dan train je deze thuis door tot het moment dat de "enge" dingen, die je tijdens een georganiseerde rit kan verwachten....

Ten 23: Vaak horen in draf / galop passerende combinaties bij zo'n rit bij. Vaak is het zo dat (tenminste hier in de buurt) dat je buiten de zoekdingen ook te maken hebt met tijd. Dus als een equipe / aanspanning toevallig al lang heeft gestapt en vervolgens gaat draven ivm hun tijd en ze komen een ander tegen :? ?
Ja, dat hoort bij dit soort ritten. Als ze dan bij ieder bewegend beest dienen te gaan stappen als ze deze willen passeren, schiet het ook niet op :n
Dat hoort hier ook bij zo'n rit.

Dat weet je van te voren als je aan zoiets deelneemt :)* .
Helaas denkt men hiero te gemakkelijk over zo'n rit en staan ze helemaal niet stil bij deze "normale" dingen.

Dat wil niet zeggen dat asiocaal gedrag mag en kan :n Alleen tijdens zo'n rit is het vaak toch even aners :(:)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:40

als een rit op tijd gaat snap ik dat je langs wilt maar asociaal hoeft mijns inziens nog steeds niet. Echter in mijn hierboven beschreven geval was ruimte genoeg en gaat een ruiter niet aan de kant dan passeer ik uiteindelijk ook in draf tegen mijn eigen principe in. Hierbij leg ik wel uit aan de ruiter dat ik graag langs wil zodat ik weer kan draven en vraag ik vaak of het paardje het eng vind, zodat we rekening met elkaar kunnen houden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:41

stef schreef:
Tja, hier ook een koetsier, en om een of andere reden zijn met name KWPNners doodsbenauwd voor aanspanningen. Is dat dan mijn fout? Nee.
Als je ergens gaat rijden waar je weet dat je koetsiers tegen kunt komen, dien je daar als ruiter IMO rekening mee te houden.

Valt me toch altijd op dat mensen die een rillerig paard hebben van anderen verwachten dat ze rekening met hun houden. Naar mijn mening is dat de omgekeerde wereld.

Ik heb ooit een demo gehad met paard en koets. Wij kwamen met onze aanspanningen (na dit gevraagd te hebben) de losrijbak in, en werkelijk al die paarden die er liepen OHZ gingen over de flos. En nee, we hadden niks bijzonders van bellen of glimmers of weet ik veel.

1 Voordeel: We hadden de losrijbak gelijk voor onszelf ;)

Tadaa.. dit bedoelde ik Stef.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:45

Wat een onzin.

Heb je zelf wel eens gemend? Zo vast zit je niet op de kar hoor.
Onder de man heb je vele malen meer te vertellen.
Gewoon Ff remmen met de kar .. Jij bent niet wijs ..

Dit vind ik dezelfde kwats als dat men zegt dat sommige paarden bang zijn voor ponies waarna je de hele bak voor jezelf alleen hebt :D

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:50

sonjim schreef:
als een rit op tijd gaat snap ik dat je langs wilt maar asociaal hoeft mijns inziens nog steeds niet. Echter in mijn hierboven beschreven geval was ruimte genoeg en gaat een ruiter niet aan de kant dan passeer ik uiteindelijk ook in draf tegen mijn eigen principe in. Hierbij leg ik wel uit aan de ruiter dat ik graag langs wil zodat ik weer kan draven en vraag ik vaak of het paardje het eng vind, zodat we rekening met elkaar kunnen houden.

Netjes opgelost toch _/-\o_
En ja, sommige ruiters zijn nu eenmaal niet zo slim (gezien jouw verhaal :j )

Ik reageerde op ts z'n verhaal gezien haar visie op de rit :D
In het dagelijks verkeer is paseren in stap toch normaal. En tja, om je paard te trainen dat ie wendt aan oa karren / verkeer ed, kun je ook de hulp van bekende inroepen. Zodat je geen "asociale" in het begin tegen komt en je paard leert wennen aan bellen en toeters ed :j
Maar dat is mijn bescheiden mening :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:26

Pletje, lees mijn andere post dan ook even...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:28

Tyrcanol schreef:
.

Dit vind ik dezelfde kwats als dat men zegt dat sommige paarden bang zijn voor ponies waarna je de hele bak voor jezelf alleen hebt :D

Tja, echt gebeurt :j
Valt me trouwens wel op dat het meestal paarden zijn die over de flos gaan, pony's doen meestal niet zo moeilijk

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:11

Klopt Stef. Ik heb met mijn kleine c ook ooit een bak leeg gekregen :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:21

Wij hadden mini's, nóg gevaarlijker ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:10

Mini's zijn over het algemeen dan ook levensgevaarlijk, ik heb menig op hoger niveau getrainde dressuurpaarden gekend die stoer en dapper een hele bosrit doorkruisen, maar op knikkende knietjes ervandoor gingen als er een kleine poowny van nog geen meter ergens uit de struiken kwam gehuppeld :') .

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:16

Ik ben zowel ruiter als koetsier, dus ken de ervaringen uit eigen hand van 2 kanten.
Onder beide groepen bestaan helaas mensen die weinig rekening houden met de ander.
Als ruiter kan je nu eenmaal makkelijker je paard ergens parkeren tussen bomen in bijvoorbeeld dan een aanspanning.
Het is dus wel zo fijn dat een ruiter daar rekening mee houdt.
Plus dat we allemaal een mond hebben gekregen om mee te kunnen overleggen met de ander.
Geef aan dat je paard angstig is voor de aanspanning als dat zo is, kijk vooruit en zie of er mogelijkheden zijn om te kunnen staan zodat het paard dan kan kijken.

Helaas pas zelf mee gemaakt dat mijn paard voor de wagen zowat in elkaar werd gemept door een paard wat angstig zou zijn..
Tja als diegene niets aangeeft kan je ook daar geen rekening mee houden. Was blij met mijn menzweep, die heeft rake klappen kunnen voorkomen bij mijn paard omdat die ruiter het paard totaal niet onder controle had.

Een tip voor diegene die een paard hebben die angstig is voor een aanspanning: vraag iemand in je omgeving om te kunnen oefenen, dan wordt het er buiten voor iedereen een stuk veiliger op als je elkaar tegenkomt!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:19

Cowgirl schreef:
stef schreef:
Tja, hier ook een koetsier, en om een of andere reden zijn met name KWPNners doodsbenauwd voor aanspanningen. Is dat dan mijn fout? Nee.
Als je ergens gaat rijden waar je weet dat je koetsiers tegen kunt komen, dien je daar als ruiter IMO rekening mee te houden.

Valt me toch altijd op dat mensen die een rillerig paard hebben van anderen verwachten dat ze rekening met hun houden. Naar mijn mening is dat de omgekeerde wereld.

Ik heb ooit een demo gehad met paard en koets. Wij kwamen met onze aanspanningen (na dit gevraagd te hebben) de losrijbak in, en werkelijk al die paarden die er liepen OHZ gingen over de flos. En nee, we hadden niks bijzonders van bellen of glimmers of weet ik veel.

1 Voordeel: We hadden de losrijbak gelijk voor onszelf ;)

Ben het eigenlijk wel eens met Stef.

Maar hoe passeren jullie ruiters? Mijn rillerige KWPN-er en nog rilligere NRPS-er maken niets van koetsen, maar als ze me in galop rakelings voorbij denderen dan gaan ze inderdaad even flippen, controle blijft er wel. Ik vind het ook gevaarlijk als koetsiers je voorbij komen in draf of galop en er max 10cm tussen mijn paard en de passerende koets zit.
Ik heb wel eens een menner gevraagd waarom ze me zo hard passeerde. Kreeg ik als antwoord dat dit nu eenmaal haar galoppeerpad was en dat ze anders geen controle had als ze hier niet over galoppeerde.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:31

Ik kom zelden anderen tegen buiten, maar ik moet regelmatig langs de buitenbak. We hebben gier 1 paard op stal wat ontzettend bang blijft voor mijn wagen. Zelfs als de pony er niet voor staat :?
Als zij in de buitenbak aan het rijden is, roep ik even zodat zij er alert op is. Dan passeer ik de bak.

Rotte appels die zich niet aan de fatsoens regels houden heb je overal. Daar hoef je geen hele groep voor kwaad af te schilderen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:39

Daar heb je gelijk in. Alleen als ik nederlands bekende 4 spanrijder op een dorpsfeest zo zie losrijden dat er een c- pony tussen zijn paarden terecht komt dan vraag ik me af waar je mee bezig bent. Pony bleef heel rustig, ponymeisje was zich lam geschrokken. Stapt met lang teugeltje naar de trailer en wordt van achter "geschept" door het vierspan en stond tussen de 2 paarden in.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:55

gr_roos schreef:
Daar heb je gelijk in. Alleen als ik nederlands bekende 4 spanrijder op een dorpsfeest zo zie losrijden dat er een c- pony tussen zijn paarden terecht komt dan vraag ik me af waar je mee bezig bent. Pony bleef heel rustig, ponymeisje was zich lam geschrokken. Stapt met lang teugeltje naar de trailer en wordt van achter "geschept" door het vierspan en stond tussen de 2 paarden in.

En bood hij zijn excuus aan?

Aan gezien ik bij een uitstervend ras hoor hier in de omgeving kwa mennen kom ik zelden iemand tegen. 99,9% van de keren heb ik ook niet eens een groom mee want die zijn al uitgestorven en mijn enige groom is 2 weken geleden verhuisd met haar paard.

Ook ruiters kom ik zelden tegen, die rijden allemaal veilig in de binnenbak op hun doorgefokte sportpaarden. De meeste komen hier in hun leven niet verder als de binnenbak, soms buitenbak en soms een wedstrijd.
Maar als ik dan iemand tegen kom passeren we toch meestal wel in stap maar ik in draf heb ik ook wel eens mensen gepasseerd.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:59

Ik heb een keer andersom gehad. Het paard voor de koets was bang voor mijn pony (we reden elkaar tegemoet). Ik ben toen met mijn pony in de berm gaan staan, zodat het paard alle ruimte had om te passeren (duurde even en het paard vond het heel eng).

Ik kwam regelmatig aanspanningen tegen tijdens buitenritjes (vooral op zondagochtend) in de polder. Nooit problemen gehad. Als een paard en wagen mij van achteren naderde, draaide ik vaak om zodat mijn paard ze op tijd zag (en niet alleen hoort) of bleef ik even in de berm wachten. Wel zo fijn voor allebei de partijen: koets kan snel door en hoeft niet achter mij te blijven en ik heb geen koets achter me die eigenlijk harder wil. Als ik ze niet op tijd in de gaten had (heb je soms weleens als je lekker aan het rijden bent en het hard waait ofzo) dan werd er meestal even geroepen en konden ze alsnog zo passeren.

De eerste keer keek mijn pony wel vreemd, maar had het gelijk aangegeven dat mijn pony dit nog nooit gezien had en dat ik mijn pony even wilde omdraaien (met de neus naar paard en wagen) Menner had begrip en liet zijn aanspanning even wachten om daarna te passeren (kwestie van seconden). De eerste ervaring was gelijk goed en nooit geen problemen gehad!

Ik ben het er mee eens dat je bij zo'n rit met dat aantal deelnemers nu eenmaal kan verwachten dat paarden elkaar niet altijd in stap passeren (immers blijf je dan stappen).

[edit] Als een aanspanning van achter komt, dan heb ik liever dat ze in stap passeren. Maar van voren mogen ze gerust blijven draven (dat roep en zwaai ik meestal ook vanatevoren: 'rijd maar door hoor')

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:06

Paarden kunnen wennen aan het geluid van de koetsen en dat je ingehaald wordt.
Dit jaar meegedaan in Epe met de vierdaagse, ook heel veel koetsen.
De ene keer word je zelf in gehaald en later haal je zelf weer mensen in.
Na 1 dag waren onze paarden helemaal gewend aan de koetsen.

Maar we zagen ook wel paarden die er schrikkerig voor bleven.
En ook dat de ene koetsier zijn komst aankondigde en de ander zo langsdraafde.
Maar dat was met de ruiters onderling net zo, hoor.
Ik heb me er weinig van aangetrokken, me alleen op mijn eigen paard gericht.
Maar 750 deelnemers vind ik trouwens wel heel veel. :D

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:19

Ik ken het probleem. Er zijn inderdaad hufters tussen de menners die je vlak op de kont naderen en dan fluks iin de remmen gaan. Paarden bijna een sliding stop laten maken. Heb er geen goed woord voor over. Ik ben ook een menner. Was vroeger ruiter, dus ik kan me je grieven voorstellen.
Maar,...................als ik lees dat je meegaat met een rit met 750 aanspanningen/combinaties en je paard is niet zeker van zichzelf dan vraag je om de problemen zoals je beschreef. Reden de ruiters tussen de menners? Dat is al helemaal een vervelende bijkomstigheid. Dat zal me een groep zijn geweest.
Oefen eerst met een kleiner groepje max 10 combi's. Dat is al stressvol genoeg als je paard het gerammel van koetsen c.q. kettingen niet kent.
Ik vraag bij inschrijving altijd hoeveel menners/ruiters er verwacht worden. Bij meer dan 15 houd ik het voor gezien. Fralla wordt als een stier zo sterk en dan heb ik geen fijne rit meer.
Ik heb geleerd bij het collone rijden; als een menner in draf of galop gaat, hij dat dat meldt aan de menner/ruiter die achter hem/haar rijdt. Eigenlijk vraag je de menners om op te letten. Dan kan deze paard(en) inhouden en rekening mee houden dat voorganger weg rijdt..
Andersom: gaat een aanspanning langzamer; rechterarm omhoog doen dan weten aanspanningen achteraan dat het tempo verandert.
Inhalen van wat dan ook doe ik in stap of in overleg! Al moet ik 20 keer in stap gaan .

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:24

sjojo schreef:
Die koetsen, wel makkelijk, zij kunnen niet van hun paard vallen en als hun paard moeilijk doen kunnen ze ook nog de remmen gaan gebruiken. Maar wij ruiters hebben geen rem en zitten al helemaal niet zo vast als jullie op de kar.

Als de karren stoppen (omdat het moeilijk terrein is of er een kar vast zit) dan stoppen wij ruiters ook maar omgekeerd is dit niet zo. De karren komen aangelopen en wij moeten maar zien dat we ergens aan de kant kunnen gaan staan.

Je hebt helemaal gelijk wat betreft het stappen als je elkaar tegenkomt.
MAAR een rem op de wagen is er niet als rem zoals in een auto.
Het is meer bedoelt wanneer je een heuvel hebt en daarop moet stilstaan (bij ons een heuvel met bovenop een spoorlijn) Dan is het handig om je rem te gebruiken zodat je pony/ paard niet continue het gewicht van de wagen tegen moet houden op de heuvel.

Dan het 2de stukje. Ja ruiters kunnen makkelijker aan de kant gaan dan een complete aanspanning. Dat is nu eenmaal zo.

Ben ooit in mn vorige woonplaats een huifkar tegengekomen, mijn fjord sjouwde gewoon door, maar ik was met 2 anderen aan het rijden en ik merkte te laat op dat die dus stokstijf stil stonden :+
Toen Stef zei KWPN-ers moest ik dus even lachen want ja het waren 2 KWPN-ers

:')

Verder vind ik het altijd grappig dat vaak grote paarden mijn shet eng vinden.
En dan loop ik alleen maar met hem :?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:32

Als zowel koetsier als ruiter hier een reactie van mijn kant :D

Citaat:
Mijn paard , en niet alleen dat van mij, loopt echt onder mij uit als er op een smal bospadje een koets in volle draf en zelfs galop ons in ons kont rijdt! Die koetsen, wel makkelijk, zij kunnen niet van hun paard vallen en als hun paard moeilijk doen kunnen ze ook nog de remmen gaan gebruiken.

Voor de duidelijkheid, paarden voor de koets zijn minder te houden als ze gaan dan paard, en als je omgaat met koets is vele malen gevaarlijker dan je valt van je paard. En die remmen? Sorry maar daar stapt een paard zo doorheen. :+

Citaat:
Maar wij ruiters hebben geen rem en zitten al helemaal niet zo vast als jullie op de kar.

Als er geen rem op je paard zit (en ik ben ruiter en heb die toch echt wel) moet je niet met zo'n grote rit mee doen.
En als je geen goede zit hebt al helemaal niet.

Naar dat het zo moet lopen, iedereen moet rekening met elkaar houden, of dit nou ruiter of menner is. Maar als je paard zo panisch is op een menwagen moet je gewoon niet mee gaan rijden. Punt.

Maar hier gebeurt het ook vaak zat, mijn vorige paard moest ook niks weten van menwagens en als ze te hard langs kwamen kreeg ik een dansend springend paard onder me. Maar daar went ie maar aan.
En volgende keer afspreken wbt inhalen? Gewoon idd in stap of een rustig drafje, even laten weten dat je voorbij komt enz.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:58

Sandrina, hufters zitten overal

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:16

:=
Moet ergens wel lachen om de reacties :j (die ik overigens (zoals jullie al konden lezen) deel).

Idd rotte appels blijf je overal houden :j
Vd week tijdens zo'n rit wilde een aanspanning persé inhalen op een pad waar het dus niet kon :n . Gevolg: paard v ruiter met krap / kras van +/- 30 cm op been :(:)
Niet netjes

As zondag is hier de P.ostelrally in de buurt; vroeger ging het er een stuk ruiger aan toe :j
Toen redeneerde men zo: tis een "rally" :=

Denk dat het gewoon heel belangrijk is om te "praten" :j Kom je een iets tegen, zeg dat iets :j Dat praat "het" terug en weet je paard dat het niets engs is.
Zo mot ik altijd erg lachen om mensen met honden, die je tegenkomt :oo !
Gaan ze keurig verscholen in de bossen stilstaan (als standbeeld), nou reken maar dat dat kei eng kan zijn voor een paard := En het is zo goed bedoeld _O-

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 12:21

Tja inderdaad er zijn overal mensen die geen rekening met elkaar houden zowel onder de menners als onder de ruiters. En toch blijf ik erbij dat er rustiger moet voorbij gestoken worden. Het was helemaal geen rit met tijd of zo.
Is er geen regel dat je je snelheid moet aanpassen bij het voorbijsteken net zoals een rode strik in de staart gevaar betekent?
Ben toch even blij dat ik hier mijn verhaal kon doen, ben blij te horen dat de meeste onder jullie toch ook rustig voorbijsteken en gestoken willen worden.
@evelien: ja die mensen met hun honden, zo enorm grappig, gaan ze netjes aan de kant staan in de bosjes :D . Ik babbel dan altijd tegen hen, over het weer of hoe mooi het is. Soms zie ik mijn paardje dan kijken met van die gespitste oren en verbaasd dat de struiken terugpraten :)) .
Vind het eigenlijk raar dat we wel over automobilisten enzo klagen en dan over bepaalde menners mogen we niet klagen want die paarden moeten maar aan een koets gewend zijn? Zou juist denken dat menners van een afstand zien wanneer het paard echt bang is en ervandoor wil gaan (een trappelend paard is nog het minste). Zou toch denken dat die paardenmannen dan begrijpen van oké even rustig langs dit paard gaan en dan kunnen we weer aan ons tempo verder.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:49

sjojo schreef:
.
Vind het eigenlijk raar dat we wel over automobilisten enzo klagen en dan over bepaalde menners mogen we niet klagen want die paarden moeten maar aan een koets gewend zijn? Zou juist denken dat menners van een afstand zien wanneer het paard echt bang is en ervandoor wil gaan (een trappelend paard is nog het minste). Zou toch denken dat die paardenmannen dan begrijpen van oké even rustig langs dit paard gaan en dan kunnen we weer aan ons tempo verder.

Hier ben ik het dus niet mee eens :n
Stel dat jouw paard (nog) niet verkeersmak is, dan ga je ook niet een volle weg op :n
Stel, dat jouw paard (nog) niet karmak is, dan ga je zeker niet zo'n rit mee rijden of zomaar de bossen in :n
In beide gevallen is er wel degelijk training voor nodig :j Alleen is het gros vd ruiters van tegenwoordig niet in deze begrijpende fase :n Die gaan ervan uit dat paardlief zadel-, verkeersmak en bomproof worden geboren :j (en in zekere zin is dat ook zo alleen worden ze vaak door de "spanningen vd mens" - beinvloed). En ja, training doe je met meerdere zodat alles in juiste banen kan lopen :j