Kosten eigen paard, wie helpt me?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:51

Batlow schreef:
Hier doe ik het met 650 p maand voor 2 paarden, stalling is 300 p maand voor beide en daarbij komen nog kosten bij, dus rond de 400. Verder heb ik dan mijn ouders die betalen als er een dierenarts te pas moet komen, dit betaal ik dan terug. Wij zetten niet 600 euro per maand opzij voor de paarden, wij rond de 100. Maar dit gebruiken wij niet als de dierenarts moet komen voor iets simpels. Wij betalen dingen direct en sparen daar niet voor.

Toch handig als je een financier achter je hebt staan, hoef je je idd geen zorgen te maken hoe je het financieel rond moet breien. Het bedrag van 500-600 Euro per maand opzij zetten is inclusief stallingskosten. Niet iedereen kan toe met 150 Euro per paard, in het Westen van het land en met name in de randstad ben je per box 300 Euro kwijt, in bepaalde regio's nog meer.
Ik betaal voor 3 paarden 300 Euro per paard per stal. Door wisseling van werk en minder inkomsten lukt het me nu even niet om per maand wat opzij te zetten, ik ben blij als ik de winter doorkom, alle rekeningen kan blijven betalen, en hopelijk als de situatie op de arbeidsmarkt beter wordt kans maak op een baan met meer salaris.
In de situatie waar ik nu inzit zou ik geen paard aanschaffen. De paarden die ik heb hoop ik te kunnen aanhouden. De oudste zal tzt ingeslapen moeten worden, maar ik hoop dat dit nog heel lang nog niet aan de orde is.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:55

3 paarden en ieder 300, dus 900 euro? dat is zeker een heel bedrag en moeilijk te financieren. Ik dacht dat je bedoelde naast je stalling nog eens 600 euro opzij te zetten, dat werd me een beetje te gek. Mijn vader is geen paardengek, maar als er iets met mijn paarden is, dan raakt hij toch wel bezorgd en wilt dat alles goed komt. Verstand heeft hij niet, zorgen maakt hij wel. Dat maakte het voor mij makkelijker, want ouders die geen zeik om paarden geven en willen de DA niet laten komen, omdat dat weer onnodig geld kost en het kind zelf maar uit zoekt wat het paard heeft, daar zou ik niet bepaald gerust van worden. Mijn ouders bemoeien zich veel met mijn paarden, maar dat vind ik natuurlijk juist erg leuk. Alleen kan mijn moeder wat overdrijven en verteld ze mensen dat het 'onze' paarden zijn. Trots om te zeggen natuurlijk, maar ik financier ze B-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:56

Martine_R schreef:
De meningen verschillen nogal dus ik vind het lastig. Naar mijn mening wordt er soms ook nogal overdreven qua geld dat je opzij moet kunnen leggen. Okee, het is een dure hobby en je moet ook zeker wel een buffer hebben voor als je paard een DA nodig heeft, maar als iedereen zou doen wat hier op bokt soms geadviseerd wordt, wonen er wel erg veel rijke mensen in Nederland. :=

Rijke mensen of niet, als je met ziek dier bij de DA staat moet er wel een rekening worden betaald,
beetje zuur om dan te moeten zeggen, geld heb ik niet laat maar inslapen.
Of geen DA kunnen bellen in het weekeind omdat het dan meer kost.

Als je back up hebt voor noodgevallen (denk bv aan je ouders die in geval van nood altijd bij willen en kunnen springen),
wordt de noodzaak van reserve potje voor je paard al stuk kleiner.

Tevens scheelt het nogal of je merken liefhebber bent, of ook merkloos kunt leven.
Of je alleen bostuffer bent, of fanatiek wil lessen om veel te leren en al dan niet wedstrijden gaat rijden.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:58

ik ben al blij als ik 1 paard kan bekostigen, moet niet aan meerdere denken. Ik ben wel wat meer gaan werken voor mijn paard, maar je hebt maar zo dat je stalgeld in ene een stuk duurder wordt, dan moet je wat he.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:58

Stuur mij ook wel een berichtje TS, mocht je nog een mening willen horen :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:02

boedjang schreef:
ik ben al blij als ik 1 paard kan bekostigen, moet niet aan meerdere denken. Ik ben wel wat meer gaan werken voor mijn paard, maar je hebt maar zo dat je stalgeld in ene een stuk duurder wordt, dan moet je wat he.

Klopt, dat is natuurlijk een groot nadeel en al helemaal met meerdere paarden, maar hier moet je ook altijd van te voren rekening mee houden. Iedereen is blij op een stal van 100 euro te staan en net op het nipper een eigen paard kunnen hebben. Maar heeft je paard het daar wel naar je zin of is het daar wel ideaal? Ik stond ook op een 100 euro stal, maar wilde graag meer, meer faciliteiten meer mensen meer kunnen doen. Tja en dan ga je 2 straten verder naar een manege waar je dan 250 p maand voor moet betalen. Je moet nooit bij 1 stalling blijven met je hoofd, want verhuizen zal zeer zeker voorkomen

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 19:03

Sjolvir schreef:
Martine_R schreef:
De meningen verschillen nogal dus ik vind het lastig. Naar mijn mening wordt er soms ook nogal overdreven qua geld dat je opzij moet kunnen leggen. Okee, het is een dure hobby en je moet ook zeker wel een buffer hebben voor als je paard een DA nodig heeft, maar als iedereen zou doen wat hier op bokt soms geadviseerd wordt, wonen er wel erg veel rijke mensen in Nederland. :=

Rijke mensen of niet, als je met ziek dier bij de DA staat moet er wel een rekening worden betaald,
beetje zuur om dan te moeten zeggen, geld heb ik niet laat maar inslapen.
Of geen DA kunnen bellen in het weekeind omdat het dan meer kost.

Als je back up hebt voor noodgevallen (denk bv aan je ouders die in geval van nood altijd bij willen en kunnen springen),
wordt de noodzaak van reserve potje voor je paard al stuk kleiner.

Tevens scheelt het nogal of je merken liefhebber bent, of ook merkloos kunt leven.
Of je alleen bostuffer bent, of fanatiek wil lessen om veel te leren en al dan niet wedstrijden gaat rijden.

Ik snap helemaal dat de DA rekeningen moeten worden betaald, en daar heb ik ook een buffer voor opgebouwd.
Ik zal ook zeker niet besparen op de DA als die nodig is, totaal niet.
Het is alleen: ik heb geen buffer van 10.000 of meer. Maar wie wel? Dat jij nou niet hoeft na te denken of je je paard (of je shet van €50) laat opereren voor €10.000, anderen moeten dat wel Cassidy. Al zou ik 40.000 op de bank hebben staan, dan zou ik het nog niet doen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:05

Het is vaak niet die 10.000 euro voor een koliekoperatie (dat kost kost een koliekoperatie ook niet). Het is meer paard krijgt een blessure, en dan krijg je onderzoek 1, onderzoek 2, therapie a uitproberen. therapie b uitproberen. Geen resultaat, dan maar een echt goed onderzoek a 1500 euro. Dan moet paard weer een therapie, medicijnen en speciaal beslag, dan ben je in een jaar tijd zo 10.000 euro lichter. Dan zijn het kleinere bedragen die zich bij elkaar optellen en waarvan het lastig in te schatten wanneer het 'klaar' is. Je gaat snel "dit toch nog maar een kans geven".
Gewoon met een paar pechgevallen ben je ook zo een paar duizend euro kwijt, zeker in het weekend of als de DA nog een paar keer terug moet komen.
Ik ben 235 kwijt aan stalling, 77,50 hoefsmid iedere 8-9 weken, en dan enten en ontwormen. Totaal toch wel 300 euro in de maand. Als ik daarbij niet minimaal 200 euro zou kunnen sparen zou ik het niet zo'n fijn idee vinden. Er kunnen nog meer gebeuren dan dat je paard ziek wordt, de auto of de wasmachine kan ook stuk gaan, je kan ziek worden en je eigen risico moeten betalen. En inderdaad stalgeld kan ook flink omhoog gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:06

Dat stallings geld verschild in NL weet ik ook.
Heb er 2 in de randstad staan en 1 in Drenthe, scheelt nogal!

Ben gemiddeld over het jaar voor 3 paarden per maand kwijt.. 750 euro gok ik zo.
Staan dan niet op ijzers, worden wel bekapt, ontwormd, geent, eventueel bijgevoerd.
Niet meegeteld lessen, aanschaf harnachement (als je dat 1 x hebt gaat er wel eens wat kapot,
maar hoef je geen nieuw meer te kopen) vereniging, wedstrijden, te dikke auto en trailer en niet
meegerekend onverwachte medische zorg.

Hier ook geen potje van 10.000 hoor, voor de paarden.
Zwarte is verzekerd, andere 2 niet.
Alleen keertje flink in het draad hangen kan je al richting de 2000 euro helpen.
En dan niet in 1 x maar gefaseerd.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:10

Batlow schreef:
boedjang schreef:

Klopt, dat is natuurlijk een groot nadeel en al helemaal met meerdere paarden, maar hier moet je ook altijd van te voren rekening mee houden. Iedereen is blij op een stal van 100 euro te staan en net op het nipper een eigen paard kunnen hebben. Maar heeft je paard het daar wel naar je zin of is het daar wel ideaal? Ik stond ook op een 100 euro stal, maar wilde graag meer, meer faciliteiten meer mensen meer kunnen doen. Tja en dan ga je 2 straten verder naar een manege waar je dan 250 p maand voor moet betalen. Je moet nooit bij 1 stalling blijven met je hoofd, want verhuizen zal zeer zeker voorkomen

heb je gelijk in, ik begon 4 jaar geleden met een leuk rekensommetje gebaseerd op een leuk stukje land vlakbij , zelf hooi inkopen enzo, binnen een half jaar was ik daar weg en op een duurdere stal , en ondertussen al weer duurder. Zo gaat dat inderdaad , mijn paard staat hier op het best, het lijkt me vreselijk als je dat niet kan bekostigen omdat je de verkeerde berekening maakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:12

Fleurtje100 schreef:
Het is vaak niet die 10.000 euro voor een koliekoperatie (dat kost kost een koliekoperatie ook niet). Het is meer paard krijgt een blessure, en dan krijg je onderzoek 1, onderzoek 2, therapie a uitproberen. therapie b uitproberen. Geen resultaat, dan maar een echt goed onderzoek a 1500 euro. Dan moet paard weer een therapie, medicijnen en speciaal beslag, dan ben je in een jaar tijd zo 10.000 euro lichter. Dan zijn het kleinere bedragen die zich bij elkaar optellen en waarvan het lastig in te schatten wanneer het 'klaar' is. Je gaat snel "dit toch nog maar een kans geven".
Gewoon met een paar pechgevallen ben je ook zo een paar duizend euro kwijt, zeker in het weekend of als de DA nog een paar keer terug moet komen.

Kijk, jij snapt wat ik bedoel. Het kan heel geleidelijk oplopen. Wanneer zeg je: dit gaan we doen, en wanneer zeg je, hier stop ik mee? Misschien is het volgende wat je probeert wel dat wat de oplossing is voor het probleem dat je van/met je paard hebt?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-09-12 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:12

Dat had ik ook toen ik mijn 1e pony net had. Denk je iets gevonden te hebben, maar de 1e stal is eigenlijk nooit echt wat. Je zoekt naar goedkoop, maar na een paar maanden begin je toch naar andere dingen te kijken dan naar de prijs. Ik had daar toen ook totaal niet aan gedacht, maar ik kon duurder wel bekostigen en had het toen zeker over voor mijn pony :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:13

kom op zeg,TS heeft een buffer over en neemt een verzekering.
berekening van TS is hier en daar iets rooskleurig zeker over de aanschafprijs maar met wat afronding naar boven te doen.

bovendien blijkt uit eerdere topics dat het gros op bokt niet meer dan 1000,- in de noodpot heeft zitten.
daar schreeuwt ook iedreen dat dat kan met een verzekering. [waar ik niet voor zou kiezen]

Cassidy

Re: Kosten eigen paard, wie helpt me?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:16

Groot potje hoeft niet. Als je maar, naast de normale kosten voor het paard plus nog een beetje extra, wat opzij kunt zetten. En als je kiest om niet te verzekeren, is dat extra potje wat je maakt heel erg belangrijk!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:17

Ik betaal 150 euro per maand aanstallingskosten (inclusief voer, hooi, strooi, weidegang, alles). Daarnaast de kosten van hoefsmid en wormonderzoeken (ongeveer 150 euro per jaar) en dan heb je het wel gehad hoor!
Ik ga er even vanuit dat er geen gekke dingen gebeuren en medische kosten zijn. Ik koop geen (overbodige) spullen, ik heb alles wat ik nodig heb en hoef geen spullen "voor de heb". Als ik iets nodig heb kijk ik eerst op MP o.i.d.

Ik vind 500-600 euro per maand echt overdreven. Natuurlijk, je kunt het met gemak kwijt zijn per maand aan je paard, maar noodzakelijk is het niet!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:18

en dat kan TS dus waarom moeilijk doen over koliekoperaties e.d. [waar ze voor verzekerd is]

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:21

Ik heb mijn paard niet verzekerd. Mijn vorige paard had een longziekte en kostte per maand zo'n 200 euro aan medicijnen als het even nodig was. Om die reden heb ik een spaarrekening waarvan ik zorg dat er altijd een bepaald bedrag op staat en waar iedere maand minimaal 100 euro naar toe gespaard wordt. Mocht er dan wat aan de hand zijn, dan kan het daarvan betaald worden.

Ik vind niet dat je 500 tot 600 euro per maand moet kunnen sparen om een paard te kunnen houden (anders zou het hele spreekwoord ook niet van toepassing zijn, dan is er namelijk een hoop te erven als de paardenbezitter plotseling overlijdt). Ik vind wel dat je een dergelijk bedrag achter de hand moet hebben voor als het nodig is, en liefst wat meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:22

mariska32 schreef:
en dat kan TS dus waarom moeilijk doen over koliekoperaties e.d. [waar ze voor verzekerd is]

Voor zover ik lees is er nog geen paard, nog geen verzekering en ik kan uit de berichten van de ts niet aflezen dat er een verzekering gaat komen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 19:24

Dat komt omdat je ook niet gevraagd hebt om mijn kostenplaatje dat ik opgesteld heb.
Maar eerlijk gezegd weet ik toch al wat je daarvan vindt.

Ik heb inderdaad een verzekering daarin meeberekend. En voor de pensionstalling heb ik inderdaad 100,- per maand gerekend, maar de brok en het hooi heb ik er los bij berekend en voor eigen rekening genomen in mijn berekening.
Dus het zou ook een wat duurdere pensionstalling kunnen worden (€150 p/m), maar dan inclusief voer.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 05-09-12 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:30

Je had geen zin om dat kostenplaatje op het internet te zetten. Kan ik inkomen. Maar ik had geen zin om daar om te gaan vragen. Ik ben namelijk van mening dat een discussies die het licht van Bokt niet kan verdragen om wat voor reden ook, het voeren niet waard is.

Mijn laatste reactie in dit topic. Ik hoop dat het paardje wat je op het oog hebt naar je zin is. Veel succes met je nieuwe aanwinst.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 19:31

He? Mijn financiele situatie is in het licht van Bokt wel te verdragen. Alleen iedereen kan op bokt komen, en niet iedereen hoeft te weten wat ik precies op mijn spaarrekening heb staan..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:47

Wat kost een paard per maand ??

Hier in mijn regio kan je een paard in volpension stallen tussen de 150 en 500 euro per maand.
Wat wil je, een super kantine, stapmolen, rode lampen en mooie stallen met volledige verzorging ??
Of een gezellige pension stal met een beetje zelfwerk zoals mesten en een keertje meehelpen met de paarden buiten zetten.

En dan, de kosten er om heen.
Een smid die toch elke 6 weken moet komen ??
Daar ben je zelf bij.
Soms is een keertje in de 8 weken zelfs veel.

Standaard kosten zijn de enting per jaar. (30 euro, de hele stal in een keer)
Ontwormen, ongeveer vier keer per jaar. (75 euro ?)
Paarden tandarts, ik heb er eentje die kost 140 euro, maar om de twee jaar.

Sta je bij een ervaren paarden houder op stal dan zal je zien dat de medische kosten vrijwel nihil zijn.
Er wordt dan goed gevoerd en de stalhouder weet heel veel om onnodige vee arts kosten te voorkomen.

En dan, wat is het duurste ??

Ik zeg elke keer, je kan beter een paarden winkeltje beginnen dan paarden houden.
Het begint bij een nieuw halstertje en het eindigt bij een super zadel.

renateschaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:59

hangt echt af van de stalling. hier in de regio kan je stallen voor ongeveer 150 per maand bij particulieren. Op de manege is het duurder (ong 400 euro per maand). Tip; bel eerst rond en zoek vooral bij boerderijen/pensionstalling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:12

Voor mijn pony ben ik per maand ongeveer 150 euro kwijt, dat is stalling, hoefsmid en wormenkuur.
Reservepot heb ik niet.

Bij veel dierenartsen en klinieken kun je in termijnen betalen. Elke maand 1/3 deel, soms met wat extra kosten (niet gek veel).
Dus het is ook niet zo dat je opeens 10 000 euries uit je portomonee hoeft te trekken. Meestal valt er wel wat te regelen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:18

500/600 euro per maand red ik nog niet eens met 3 pony's. Die van mij staan bij ons thuis, dus stallingskosten heb ik niet, dat scheelt al enorm. Mijn grootste kostenpost is hooi. Dat krijgen ze het hele jaar daar flink bijgevoerd. Ik heb ooit eens uitgerekend dat ik 200 euro voor 2 shetten en een welsh kwijt ben per maand, dit was het hooi, brok, likstenen, strokorrels, smid en de jaarlijkse enting. Dan leg ik nog iedere maand 100 euro opzij in een speciale spaarpot voor onvoorziene omstandigheden en mocht ik het echt niet kunnen betalen als ze ziek zijn dan valt er met mijn pa ook nog wel wat te regelen. Al zou ik dan toch afwegen of het de operatie en het geld nog waard is. Nu spaar ik trouwens even niet, want ik zit nu met die langstudeerboete.