Wat te doen met een paard die alleen grasmaaier kan zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:13

Petpa: dacht je dat zij de enige is die daar zomaar even over beslist? Dat paard eet net zoveel als een ander paard en kost dus net zoveel geld.

KBK, dacht je nou werkelijk dat ´ik´ (even hypothetisch want mijn paard is kerngezond en het is me godzijdank nog nooit overkomen) een paard ´zomaar´ zou laten inslapen of slachten zonder dat ik vooraf heel, heel, heel, héél goed onderzoek zou (laten) doen of het paard al dan niet pijnvrij kan leven? Natuurlijk bestaat de optie dan niet ´dat er na een week iemand opstaat om me te vertellen dat het paard in kwestie pijnvrij had kunnen leven´, of diegene moet helderziende zijn :+ Een gevalletje ´oeps´ heb je hooguit bij mensen die niet goed nadenken over wat ze doen. (Helaas bestaan er veel van die mensen.)

Ik zeg alleen dat ik het niet eerlijk vind dat als de dierenarts nu zegt dat hij niet zeker weet of het paard ooit nog pijnvrij kan leven maar het paard nu zeker pijn heeft, het paard dan lekker te laten leven. Dat doe je dan als eigenaar alleen voor jezelf, voor je eigen ego. Daarom snap ik niet waarom dit respectloos zou zijn voor het paard. Ik vind het puur getuigen van hoe belangrijk je jezelf vindt. Ik doe graag een stap terug als dat in het belang van mijn paard zou zijn, juist omdat ik zo gek ben op haar.

Chipieke, toch is het zo dat als je stopt met fokken met al die paarden met (aanleg tot) artrose - wat inderdaad allemaal erfelijk is, de paardenpopulatie een stuk gezonder zou worden :)

Anyway....... TS, geef eens duidelijkheid ;) ik denk dat je dat een langgggggg topic bespaart met telkens dezelfde soort reacties. Ik stop nu met reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:16

Ffortuna schreef:
[naam], dacht je nou werkelijk dat ´ik´ (even hypothetisch want mijn paard is kerngezond en het is me godzijdank nog nooit overkomen) een paard ´zomaar´ zou laten inslapen of slachten zonder dat ik vooraf heel, heel, heel, héél goed onderzoek zou (laten) doen of het paard al dan niet pijnvrij kan leven?
Tja, dan spreek je jezelf wel erg tegen...

Ffortuna schreef:
Ik laat een paard liever een week ´te vroeg´ (betrekkelijk begrip) inslapen dan een seconde te laat.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:27

Wat een rotnieuws zeg dat je paard dit mankeert...echt heel erg...
Denk er goed over na zou ik zeggen, als je echt zoveel om haar geeft en ze is pijnvrij misschien kan je dan toch een manier vinden om haar te houden? Maar het is jou beslissing, ik wens je heel veel sterkte!
En @Ffortuna, weet je wat ik zo eng vindt? Al die paarden die een paar jaar te vroeg inslapen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:34

stef schreef:
Er is nog niet eens een beslissing gemaakt en ze gaan al lopen zeiken.
TS wil haar hart luchten, en dat mag.
Kim: Het is TS haar paard, en wat zij ermee doet moet zij weten. Moeten we bij jou eens proberen om zo te reageren, dan sta je gelijk op je achterbenen...

TS: Sterkte met het maken van de juiste beslissing :(:)
'Grappig', van alle reacties die overeen komen met die van mij, pik je juist de mijne eruit.

LadyMadonna

Re: slecht bericht voor mijn lieve paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:37

Ja, jouw berichten zijn het meest veroordelend en compleet niet mee denkend tegenover TS.
Anderen zeggen nog: Misschien kan dit, of heb je hieraan gedacht? Of als ze pijnvrij is dit of dat..

Nee, jij hakt er gelijk op in dat TS geen respect voor haar paard heeft, en dat vind ik zeer respectloos en hoeven we bij jou niet te proberen *en nu ga ik mn mond houden anders heb ik een OW*

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:38

Ik snap paardenmensen echt niet, hier word boos gereageerd dat je een paard niet laat inslapen als hij nog pijnvrij kan leven, toen ik mijn oude paardje terug kocht omdat ze een peesblessure had en niet meer bereden mocht worden kreeg ik van alle kanten te horen, "hoe kan je dat nou doen, laat dat beest lekker inslapen" (huidige eigenaar wilde haar niet houden, en ik vond dat ik haar best nog wat mooie pijnvrije jaren kon geven zonder erop te rijden, ik hield gewoon van haar, helaas heeft het niet zo lang mogen duren, maar de tijd die we samen gehad hebben ben ik eeuwig dankbaar voor).

TS jij weet zelf wat het beste is voor je paard, heelveel sterkte met je beslissing

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:43

Belangrijkste in deze is ... heeft de merrie continue onacceptabele pijn?

Zo ja, dan is het antwoord duidelijk.

Zo niet, dan is laten leven een optie, maar dan wordt de volgende vraag hoe? Niet iedereen zal dat kunnen/willen betalen. TS geeft aan dat dat voor haar geen optie is. En het is heel reeel om te veronderstellen dat je niet zomaar een leuk/gegarandeerd plekje voor zo'n merrie vindt. De markt is verzadigd en voor weinig geld koop je een leuk, gezond paard. Dus waarom een grasmaaier? Wat overigens niet wil zeggen dat je het niet moreel verplicht bent tegenover je 'maatje'om het te proberen.

Is de dood dan uiteindelijk een optie? In mijn ogen wel. Gerechtvaardigd nee. Maar risico op te lang laten lopen, fok, doorhandel of iets dergelijks wordt m.i. te groot. En dan staan we ook met zijn alle weer op onze achterste benen....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:47

An_J schreef:
Belangrijkste in deze is ... heeft de merrie continue onacceptabele pijn?

Zo ja, dan is het antwoord duidelijk.

Zo niet, dan is laten leven een optie, maar dan wordt de volgende vraag hoe? Niet iedereen zal dat kunnen/willen betalen. TS geeft aan dat dat voor haar geen optie is. En het is heel reeel om te veronderstellen dat je niet zomaar een leuk/gegarandeerd plekje voor zo'n merrie vindt. De markt is verzadigd en voor weinig geld koop je een leuk, gezond paard. Dus waarom een grasmaaier? Wat overigens niet wil zeggen dat je het niet moreel verplicht bent tegenover je 'maatje'om het te proberen.

Is de dood dan uiteindelijk een optie? In mijn ogen wel. Gerechtvaardigd nee. Maar risico op te lang laten lopen, fok, doorhandel of iets dergelijks wordt m.i. te groot. En dan staan we ook met zijn alle weer op onze achterste benen....

_/-\o_

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:48

KoudbloedKim schreef:
En wat dan met het respect voor d'r paard?

Haha! Zo kortzichtig dit.
Het is juist met respect naar haar paard toe om er een einde aan te maken.
Veel beter dan alles tot in den treure maar te rekken omdat we er zelf geen afstand van kunnen doen.

Moeilijke beslissing TS, veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:49

Mooi verwoord Anj, dat risico is inderdaad te groot.

TS, ben benieuwd naar de rest van het verhaal.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:01

Het komt bij mij over alsof de Z-droom die uiteenspat meer pijn doet bij TS dan het eventuele verlies van haar paard. Maar wellicht oordeel ik hier wat snel. Ts, stel dat je paard pijnvrij recreatief bereden kan worden, wat doe je dan?

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:01

ik vind sommige opmerkingen een beetje kort door de bocht,
toevallig is bonny4life een van mij beste vriendinnen.

Ze zorgt altijd ontzttend goed voor haar paardjes.
en heeft het beste met ze voor.
Dat zij niet wil fokken of recreatief wilt rijden, dat begrijp ik.... als je hart daar niet ligt......
het feit dat ze haar misschien niet wil verkopen als recreatie of fokmerrie wil niet zeggen dat ze
egoistisch is of NIET aan dr paard denkt, dit doet ze juist wel!

Als deze merrie verkocht word, maakt niet uit waarvoor, recreatie of fokkerij, en degene die dr kopen zijn dr ''zat''
dan kan ze dus wederom verkocht worden, en in de handel terecht komen
ik kan me haar angst voorstellen dat dit gebeurd, wat als ze over een x aantal jaren op wedstrijd haar merrie tegen komt?!
vergeef je dit jezelf? Wetende dat ze echt niet meer kan?!
De veearts zei, deze merrie heeft op karakter doorgelopen, met zoveel woekering had ze hooguit L niveau kunnen lopen!

Het op de wei zetten/ pensioen geven zou idd een optie zijn, maar dit moet je wel kunnen betalen! (hier kan alleen bonny4life over oordelen)

Bonny4life: Welke keuze je ook maakt, ik sta achter je!
dikke knuffel!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:07

Hoorde laatst ook iemand die een paardje met artrose had gekocht, die loopt nu weer een aantal lessen per dag in een mulle bak.
Lijkt me toch niet echt bevorderlijk voor het beestje.
En die kans is er dus, als je verkoopt.
Want ze zijn goedkoop in aanschaf.
Zeg niet dat iedereen dat zou doen, maar die mensen zijn er.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:09

ik kan niks anders zeggen dan dat ik respect heb voor ts.. snap de tegenstrijdig heden ook heel goed, denk dat ze het zelf ook zo voeld. Heel goed dat je je paard niet bij een ander dumpt, dan maar naar de slacht. En ik geloof dat dat ook echt de laatste keus is die iemand maakt maar als dat het eerlijkst is voor je paard, mag je niet schromen die keus te maken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:17

Arme Bonny4life, ik ken haar ook, en de meeste reacties die hier gegeven worden, verdient ze niet. Zij is een vrouw met een enorm hart voor haar dieren, heeft met dit paard al heel wat afgedokterd, en zit nu echt in tweestrijd. Natuurlijk wil ze het dier niet in laten slapen, maar wie zegt er dat ze geheel pijnvrij zal worden? Daarom schrijft ze dat ze het dier nu al mist, het is niet meer het dier die het was, dat doet ook pijn.

TS, sterkte met je beslissing, doe wat je hart je ingeeft, dan maak je de juiste beslissing.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:19

ik snap dat het een moeilijke beslissing is, en natuurlijk is het pijnvrij zijn het belangrijkste. je kan het een paard niet aandoen hem in leven te laten als ie pijn heeft, maar volgens mij is iedereen het daar wel over eens.
dus als je zeker weet dat je paard pijnvrij kan zijn is het eigenlijk, heel simpel gezegd gewoon een keuze tussen je paard en de sport.
die keuze moet ts dus gewoon helemaal zelf maken en daar heeft ze verder geen commentaar op nodig.

wat anderen zelf zouden doen moeten ze zelf weten, ieder heeft daar zo zijn eigen meningen over. ik zou het geen moeilijke beslissing vinden en voor mijn paard kiezen, desnoods maar niet rijden, maar die keuze is heel persoonlijk.
er zijn mensen die een paard hebben omdat ze heel erg van het rijden en de wedstrijden houden en mensen die heel erg van de paarden zelf houden en daarom een paard hebben. het een is niet beter dan het ander, maar gewoon heel anders.
daarom heeft het ook geen nut om boos te worden om iemands beslissing, ts zal heus wel goed nadenken over haar beslissing, als zal haar beslissing misschien niet voor iedereen de juiste lijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:19

jasz schreef:
er zijn mensen die een paard hebben omdat ze heel erg van het rijden en de wedstrijden houden en mensen die heel erg van de paarden zelf houden en daarom een paard hebben. het een is niet beter dan het ander, maar gewoon heel anders.

Nogal een zwartwitte schets zo he....

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:26

stef schreef:
jasz schreef:

Nogal een zwartwitte schets zo he....

ik had zo'n reactie al wel verwacht.. een beetje jammer dat ie er ook komt. het is in ieder geval niet zwartwit bedoeld, ook niet als waardeoordeel. ik bedoel alleen het verschil aan te geven tussen mensen met wedstrijd ambities en het gewoon lekker af en toe op je paard zitten. ik heb er niet voor niet ook bij gezegd dat het een niet beter is dan het ander en het is sowieso niet als belediging bedoelt, misschien heb ik het niet goed genoeg geschreven maar het is niet als oordeel bedoelt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:28

Amanda schreef:
Jemig, wat een aantal vervelende ongenuanceerde reacties tegen iemand die net te horen heeft gekregen dat haar paardje een zeer ernstige blessure heeft en dat ze misschien ingeslapen moet worden. De grootste nachtmerrie van ons allemaal.

En dat is dus de nuance. Als het paard niet meer geschikt wordt/is als sportpaard, neemt ts er afscheid van. Ook als het paard als grasmaaier, recreactiepaard met plezier door het leven kan. Nogmaals, geen schande, maar de jammerlijke toon waarin haar topic geschreven is, strookt niet met de harde zakelijke weg die ze mogelijk kiest. Dat ze goed voor haar paarden is, erom geeft, etc staat daar helemaal los van. De keuze voor het een heeft gevolgen voor het ander.

Daarnaast lees ik berichten van mensen die een paard liever 'te vroeg' dan 'te laat' laten gaan maar vervolgens dit nog nooit hebben hoeven doen. Zoals in veel gevallen geldt: je kijkt er anders tegenaan als je het hebt meegemaakt. En geloof me, als het niet meer kan, plezier in het leven verdwijnt of leven wordt lijden dan maak je die keuze zonder enige twijfel en heb je echt geen topic op bokt nodig om dat te doen.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:32

Amanda schreef:
Jemig, wat een aantal vervelende ongenuanceerde reacties tegen iemand die net te horen heeft gekregen dat haar paardje een zeer ernstige blessure heeft en dat ze misschien ingeslapen moet worden. De grootste nachtmerrie van ons allemaal.
Wie weet er precies van de hoed en de rand? Wie zegt dat ze het paard maar meteen afmaakt?
Paard is nog verder in onderzoek en daarna wordt de beslissing gemaakt.
Dat je het niet met inslapen eens bent, prima. Maar kan het even iets genuanceerder als je niet eens precies weet wat er is? TS wil haar hart luchten, heeft rotnieuws te horen gekregen en krijgt van een aantal bokkers ook nog even een trap na.

TS: ik wens je heel veel sterkte in het maken van een zware beslissing. En wat je ook doet, blijf bij jouw gevoel. Jij weet wat er aan de hand is, jij kent je paardje het beste en jij weet het beste wat te doen :(:)

Zoals ik het lees wordt het paard hoe dan ook afgemaakt als het niet meer geschikt is voor de
wedstrijdsport, dus ook wanneer ze prima pijnvrij een lang leven als recreatiepaard kan leiden en dát
stuit mij tegen de borst. Zeker wanneer er wordt gesproken over "mijn beste maatje" en "vergeef
me, ik doe dit uit liefde". Liefde voor wie?
Wees dan eerlijk en beschrijf je paard als gebruiksvoorwerp om je doel te bereiken, niet alsof het je beste vriendinnetje is.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:34

stef schreef:
Er is nog niet eens een beslissing gemaakt en ze gaan al lopen zeiken.
TS wil haar hart luchten, en dat mag.
Kim: Het is TS haar paard, en wat zij ermee doet moet zij weten. Moeten we bij jou eens proberen om zo te reageren, dan sta je gelijk op je achterbenen...

TS: Sterkte met het maken van de juiste beslissing :(:)

_/-\o_

Wat een reacties van iedereen :wow: Doe toch eens allemaal even normaal, blijf met beide benen op de grond en wordt eens realistisch.....

Ts: alsjeblieft trek je niks aan van de reacties hier. Het is JOUW paard en daarom ook een beslissing die JIJ maakt.

Dus omdat iemand worstelt met de beslissing maken mag zij niet zeggen dat haar paard haar maatje is? Ik vind het des te "dapper" als je je paard geen lijdens weg wilt geven. Hoeveel paarden ik al heb gezien die geblesseerd als reacreatie paard in het land staan maar vervolgens om de zoveel dagen weer kreupel lopen.. Sorry, maar zo'n leven zou ik mijn paard ook besparen.\

Laat mensen toch hun eigen keuze maken. Ook als het jouw keuze niet zou zijn, veroordel iemand dan niet gelijk! :r

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:35

Gini schreef:
Ik vind het heel erg moeilijk TS.
Ik snap jouw visie ook wel..maar toch....het paard kan waarschijnlijk gewoon pijnvrij door het leven gaan. Dan vind ik het cru om zo een dier te doden omdat het niet meer in het plaatje past.

je eet zeker ook geen vlees? ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:36

jasz schreef:
die keuze moet ts dus gewoon helemaal zelf maken en daar heeft ze verder geen commentaar op nodig.

Als je geen commentaar wilt, open je geen topic. Als je dat namelijk wel doet, loop je het risico dat mensen reageren en er anders over denken dan jijzelf. Dus, wil je geen commentaar open geen topic. Wil je alleen positief commentaar en medeleven, schrijf het dan bokt-proof.

En dan pijnvrij, wat is pijnvrij? Je hebt pijn en PIJN. Net als bij een mens geldt dat pijn zeker wel een paardwaardig leven kan betekenen. Een paard moet alleen wel als paard en paardwaardig kunnen functioneren. Dus wegsprinten als hij dat wil/moet, plezier hebben en goed functioneren.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:37

Nessah schreef:
Gini schreef:
Ik vind het heel erg moeilijk TS.
Ik snap jouw visie ook wel..maar toch....het paard kan waarschijnlijk gewoon pijnvrij door het leven gaan. Dan vind ik het cru om zo een dier te doden omdat het niet meer in het plaatje past.

je eet zeker ook geen vlees? ;)

Wat heeft er dat nou weer mee te maken?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:38

@Nessah: Los van alle reacties, een leven als recreatiepaard staat niet sowieso gelijk aan lijdensweg he >;) Mijn paard is dampig en staat dus onbruikbaar te zijn op de wei met af en toe een ritje, maar hij staat niet te lijden hoor... Er zijn nog wel tussenwegen tussen bruikbaar voor de sport en stokkreupel in het land. *niet op TS bedoeld want ik weet niet hoe haar paard erbij staat, meer algemeen bedoeld*