dood of niet :S???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:58

slaat nergens op. Ze verliest zelf haar paard dus moet een ander maar precies het zelfde meemaken?

Ruim een half jaar geleden heeft bij ons op stal in de wei een paard zijn been gebroken. Ze weten niet of hij gevallen is of getrapt, maar een spuitje was het enigste wat nog hielp. Heel tragisch, maar moet je dan maar heel de groep op dat weiland in laten slapen Verward
Een paard verliezen is al een te veel

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:59

Ze had d'r knol ook in een gouden kooi kunnen zetten, dan was hem niets overkomen..

Het is nou eenmaal zo dat als je paarden bij elkaar zet dat er altijd wat kan gebeuren.. Of je het nou had kunnen voorkomen of niet. Je kan een paard er niet op aankijken dat hij dominant is. En eigenlijk vind ik dat van alle dieren.

Laat ze het eens wagen om dat paard in te laten slapen! Ik vind het trouwens belachelijk dat die griet dat eist.. Ik snap best wel dat je verdriet hebt, maar dit is echt te belachelijk voor woorden..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:30

Ben ik nou erg blonT ? Iedereen heeft het over : De weide, had ze hem maar niet in de wei moeten zetten bij dat paard, in de wei dit, wei dat...

Maar het is toch gebeurd op een buitenrit tijdens het rijden ??

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:38

Ik vind het echt belachelijk!!!! Als je weet dat een paard trapt moet je zorgen dat je uit zijn buurt blijft, zo simpel is dat. Ook als je samen gaat rijden!!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:41

Als ik het goed ontcijfer, dan waren er drie meiden op een buitenrit, waaronder het paard Max (van Mireille) en Sultan (van Angelique)...
Sultan had buiten uitgehaald naar Max en hem op het sprong gewricht geraakt, waardoor Max zoveel 'stress/pijn' had dat hij enorm begon te zweten. Mireille, de eigenaresse van Max, reed terug naar stal op Sultan (het paard dat haar paard getrapt had)... waar was Angelique en waarom reed Angelique niet op Sultan naar stal?
Dan vind ik het vergezocht om te zeggen dat het een rangorde kwestie was, maar meer dat Sultan, Max niet zo erg graag mocht en wellicht Max zijn ruimte niet respecteerde en daardoor een knal kreeg van Sultan.
Wel vind ik het stom om merries en ruinen gemengd samen te zetten...
mijn ruin is een ontzettende lieverd, maar ik wil hem niet gemengd hebben staan, omdat hij en andere ruinen ook, toch merries gaan afschermen.

Ik zou overigens bij mijn paard gebleven zijn en niet op andermans paard naar stal terug gereden zijn...

Maar goed, de eigenaresse van Max moest maar eens een tijdje gaan rouwen in plaats van haar verdriet en woede af te willen reageren op een ander.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 13:17

hoi mensen..
sorry voor de late reactie maar ben niet meer online geweest..
bedankt voor jullie steun en mening...
ik heb precies dezelfde, sultan kon er echt nix aan doen, en hij heeft mijn merrie nog nooit iets aangedaan en mireille's merrie (die dus zo'n beetje de leidster is) ook niet. max en sultan lagen zich idd al langer niet. en toen is er dit van gekomen... en weet je wat het ergste is, Max was ook nog voor de helft van Angelique, dus haar paard heeft haar paard geschopt waardoor haar paard ingeslapen is geworden, en nu word er door mireille gedreigt dat Sul dood moet, en als angelique het niet deed dat zij het wel deed... ik snap mireille's verdriet, maar angelique heeft dat ook en k vind niet dat zo door moet blijven drammen. toen k nog op een manege ston heeft een ruin een merrie dood gebeten (!!!) en toen zei ook niemand van maak dat paard af...
voor Sul word nu een apart stuk wei afgezet en dan kan ie weer lekker renne, hij heeft nu maar een klein stukkie, maar word wel vaker op de wei gezet als de onze binnen staan...
nogmaals bedankt voor jullie mening en steun
=xxx= shanna en UUU van bowena

Fabjuhlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:30

in de natuur had dat ook kunnen gebeuren en dan had max alleen maar meer moet lijden...

je kan een paardje toch niet afmaken daarom? Das gewoon een doodstraf geven aan een onschuldig iemand!

maar lees net pas je bericht hierboven en wel fijn dat er nu een stukje apart is afgezet Lachen

DiamondCheckers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 17:42

Ongelukken gebeuren nu eenmaal. Om een paard te laten inslapen omdat hij de leider van de kudde is?? Ja, misschien moeten wij dat wicht uit haar leiden helpen om zo over een dier te denken!!
Inderdaad de anderen laten weten of dit zal gebeuren of niet, want dat slaat gewoon nergens op!

Ik zou bovendien niet meer met dat wicht omgaan want die heeft dus gewoon geen hersenen!

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 18:33

Dat vind ik echt onzin Scheve mond
Het commentaar wat ik wou geven is in de berichten hierboven (en op de vorige pagina) al gegeven, maar ik wou toch even mijn mening geven

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:06

Zeg maar tegen die mevrouw dat als ze weet dat dat paard dominant is en die twee elkaar niet liggen, ze op slaan-afstand moet blijven. Lekker makkelijk natuurlijk iemand zo'n schuldgevoel aanpraten terwijl zij erzelf ook bij was!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:45

Dit is echt zo een geval van:"ik ben mijn paard kwijt door die van jouw, dus jouw paard moet voor straf ook dood?"

Is zeer menselijk om zo te redeneren, alleen werkt dat niet bij paarden.
Ik zou dat meisje in ieder geval even vertellen dat dit geen manier van reageren is. Als ze verdriet heeft, toon begrip, maar ze moet niet uit gaan halen naar een ander. En als ze het gezegde echt meent, dan vraag ik me af of het wel echte liefde voor paarden is wat ze ten toon spreid.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:02

Tjonge net als iedereen vind ik ook dat dit nergens op slaat!! Mijn Kia zou dan ook afgemaakt moeten worden, alleen omdat ze de baas is!! Ik vind dat het gewoon het risico is als je je paard bij anderen op het land zet. Je weet van te voren dat ze wel eens kunnen gaan vechten en dat er dan wel eens wat mis kan gaan. Maar daarvoor dan zeggen dat die ander ingeslapen moet worden is idd errug kinderachtig!!

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:16

Paarden zijn nu eenmaal kudde dieren en in die Kudde is er EEN de baas en dat was in dit geval Sultan. Maar dat is nog geen reden om hem af te laten maken. Zorg ervoor dat hij alleen kan lopen, is dit niet mogelijk dan omste beurten naar buiten als het zo erg is.

En als paarden elkaar niet mogen dan kan het weleens gebeuren dat ze trappen en per ongeluk verkeerd trappen. Maar dat is nog geen reden om een paard af te laten maken omdat hij/zij Dominant is.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:46

bovendien vind ik.. als je weet dat paarden elkaar niet mogen blijf dan ook tijdens een buitenrit wat bij elkaar uit de buurt.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:55

Tja, misschien kun je Mireille een aantal boeken over paarden psychologie geven Clown ??!
Het is vreselijk sneu wat hier gebeurd is, maar natuurlijk is dit geen reden om Sultan in te laten slapen !!
Net als wat Cassi ook al zei: als ze verdriet heeft, toon begrip, maar maak haar wel duidelijk dat dit gebeurd is door dieren onder elkaar, letterlijk een geval van "shidt happens" Verdrietig !

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:43

wat een dom meisje...ik begrijp haar verdriet maar om dan die sultan ook dood te willen hebben, slaat nergens op, oke zij ziet dat beest als de moordenaar van haar paard, maar hij zou echt niet expres zo hebben getrapt!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:47

Dominante paarden die naar andere paarden trappen moeten maar alleen staan. Sorry, maar als jouw paard degene was geweest die nu afgemaakt had moeten worden, had je wel anders gepiept. Natuurlijk is het onzin om het andere paard nu ook af te maken, hij moet gewoon apart worden gezet. En dat had al eerder moeten gebeuren, dan was er nu geen dood paard geweest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:05

Desiree schreef:
Dominante paarden die naar andere paarden trappen moeten maar alleen staan. Sorry, maar als jouw paard degene was geweest die nu afgemaakt had moeten worden, had je wel anders gepiept. Natuurlijk is het onzin om het andere paard nu ook af te maken, hij moet gewoon apart worden gezet. En dat had al eerder moeten gebeuren, dan was er nu geen dood paard geweest.

Gedane zaken nemen geen keer.
Ik denk ook niet dat dit daar nog een keer gebeurd...Lips are sealed

lin1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:28

Nou vind het nogal belachelijk dat ze zo reageren. Volgens mij is dat de natuur hoor.....rangorde bepalen!
Tja het kan natuurlijk weleens fout gaan en dat is niet leuk. En als het mijn paard zou zijn geweest, zou ik ook erg verdrietig zijn, maar ik zou dan absoluut mn frustraties niet gaan botvieren op een ander. Het paard weet immers niet beter.
Nou ik wens je veel succes hiermee......! Laat je vooral niet kisten. En je moet al helemaal je paard niet laten inslapen omdat anderen dat ineens zo nodig vinden.

Groetjes Linda OK dan!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:54

lin1234 schreef:
Nou vind het nogal belachelijk dat ze zo reageren. Volgens mij is dat de natuur hoor.....rangorde bepalen!

wel tot bepaalde hoogte he. Want als een paard TE fel is, moet hij gewoon niet bij andere paarden in de wei worden gezet.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:55

Dat is wel waar! maar ja gebeurt is gebeurt hopelijk leren ze ervan

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:08

Ik hoop het, want ik vind het eigenlijk behoorlijk stom dat het gebeurd is. Als je namelijk ziet dat paarden met elkaar in de clinch liggen haal je ze uit elkaar.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:42

sorry hoor maar een ongelukje zit in een klein hoekje. ook als paarden niet fel zijn naar elkaar gebeuren er ongelukken. misschien in deze situatie had je beter moeten zorgen dat de paarden uit elkaars buurt blijven. vorig jaar heeft een vriendin haar ene paard moeten laten inslapen door haar andere paard. de paarden waren moeder en dochter en hebben altijd met elkaar in de wei gestaan. negen jaar lang toen dit gebeurde. gewoon puur pech. ze stonden naast elkaar en hadden last van vliegen. de ene pony haalde uit door irritatie oid maar heeft daarbij de andere pony (moeders) vol op de knie geraakt waardoor het been brak. tsja die dingen gebeuren. dus paarden hoeven niet altijd met elkaar in de clinch te liggen. soms gebeuren dingen gewoon. het is al l*llig genoeg zonder verwijten te gaan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:48

Miischien dammen maar als hobbie zoeken?

Helaas kan zoiets gebeuren.
En dat het fataal afloopt is heel erg, maar niemand te verwijten.
Als je met dieren omgaat kan er wel eens iets gebeuren dat een paard dood gaat.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:58

wat een gezeik zeg, dus omdat haar paard dood is moet die ruin ook maar dood???? Het is natuurlijk erg genoeg dat het gebeurt is, maar ze moet haar woede niet zo afreageren. Dat is nergens voor nodig en je doet anderen ook verdriet zo. Paard lekker apart zetten in de wei en er is als het goed is niks meer aan de hand.