eindelijk goede les!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:43

Gianti schreef:
zegt ze zelf dat ze eerst met de voorkant bezig was ;)

Aha, idd :o
Maar ik wil gewoon zeggen dat je zulke dingen gewoon met een korrel zout moet nemen eigenlijk ;D Die lesgeefster gaat toch echt niet de TS op het paard hebben laten stappen en haar al meteen 'kneepjes' laten geven hebben ?? :+

Ik vind eigenlijk dat 'aan de teugel' en 'aan het been' een beetje samengaan... Wanneer het paard aan het been loopt, dan loopt het op de achterhand (dat is toch de bedoeling) en dus makkelijker aan de teugel. Wanneer het paard (goed!) aan de teugel loopt is het soepeler en reageert het dus beter op het been.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:45

*uhhhmmm* er zijn genoeg instructeurs die dat wel doen :P en ja, spreek uit ervaring en toen ik het niet wou doen, kwam hij naast mij staan en begon hij kneepjes te geven

maar goed aan het been, betekent niet direct dat de achterhand er goed onder gaat en het paard actief is

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:46

xLIESSSx schreef:
Die lesgeefster gaat toch echt niet de TS op het paard hebben laten stappen en haar al meteen 'kneepjes' laten geven hebben ?? :+

Helaas lopen er daar nog veel te veel van rond.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:51

Vilar schreef:
xLIESSSx schreef:
Die lesgeefster gaat toch echt niet de TS op het paard hebben laten stappen en haar al meteen 'kneepjes' laten geven hebben ?? :+

Helaas lopen er daar nog veel te veel van rond.

Ik ga uit van het positieve: Goede les => goede instructrice *\o/*

Maar ik weet wat je bedoelt... Er lopen helaas teveel instructrices rond die hameren op dat 'aan de teugel' zonder dat het paard actief is met de achterhand :n

Donkeytje

Re: eindelijk goede les!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:57

Ik heb een keer bijna een uur lang alleen maar aan de galop gewerkt omdat het soms uren duurde voor ik hem in de galop kreeg. En daarna kreeg ik hem iedere dag zonder problemen in galop. Dus soms is een uur het zelfde doen echt niet zinloos hoor

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:05

Donkeytje schreef:
Ik heb een keer bijna een uur lang alleen maar aan de galop gewerkt omdat het soms uren duurde voor ik hem in de galop kreeg. En daarna kreeg ik hem iedere dag zonder problemen in galop. Dus soms is een uur het zelfde doen echt niet zinloos hoor

Een uur galop oefenen is inderdaad niet zinloos, maar nuttig. Zeker wanneer het een paard is dat je moeilijk in gallop krijgt. Een uurtje daarop oefenen heeft dus effect voor zowel ruiter als paard.
Een uur enkel gebruiken voor 'aan de teugel' rijden door enkel kneepjes te geven, zonder de achterhand te activeren, dat is wel zinloos :) Een paard loopt dan enkel aan de teugel omdat het geen andere keuze heeft, niet omdat het actief de achterhand gebruikt.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 10:15

ik vind het wel moeilijk om hier over te beoordelen, maar mijn instructrice wist echt waar ze het over had. ALS ik filmpjes had van eerst => nu, dan zie je echt dat ze beter loopt. ze zet haar benen beter onder haar neer, en als ze goed loopt kan je dat voelen met zitten, dat zit namelijk lekkerder. Ook is mijn pony dan helemaal in concentratie bij mij, waardoor ze in 1 schopje, in middendraf zit. Eerder was dit niet zo. Toen moest ik kei hard schoppen en slaan met mijn zweep en benen. best zielig, als je het zag : ( . maar nu is er zo goed verschil en ze loopt nu goed, volgens mijn instructrice. Zelf rijd ze al jaren in de ZZ- dus ik neem aan dat ze wel weet wat ze mij adviseerd?

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 09:05

iemand mee eens of juist niet? commetaar mag , maar hou het netjes

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:15

ik kan er geen mening over geven...zoals het hier "klinkt" lijkt het niet de juiste manier.
Maar mijn ervaringen hebben geleerd, dat mensen dingen soms ook heel anders opvatten als dat ze oorspronkelijk de bedoeling waren.
Misschien heeft TS bepaalde dingen niet goed gehoord/begrepen/vergeten waardoor het nu anders klinkt, als dat het eigenlijk bedoelt was.
En er zit ook nog een andere kant aan. Een paard die zijn rug super vast zet en als een kameel gaat lopen, kan ook niet voorwaartser worden omdat dat zeer doet en gewoonweg niet gaat.
(hiermee bedoel ik niet dat de hier genoemde manier daar de juiste manier voor is)
maar ieder verhaal heeft 2 kanten....

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 09:19

ja daar ben ik wel mee eens, maar ze liep vreselijk en nu super. Dat hoeft niet te betekenen dat ze nu perfect loopt, of juist heel slecht maar mijn instructrice zag de vooruitgang in de houding van het paard, zei ze

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:23

Ik neem aan dat je niet alleen maar geleerd hebt kneepjes te geven, maar dat je instructrice ook heeft geholpen met op andere manieren je paard losmaken, die je zelf normaal niet doet. Misschien dat ze zonder het kleine hoofdstuk kneepjes geven ook wel super loopt.
Wij kunnen natuurlijk ook niet goed beoordelen omdat we je niet in real life hebben gezien, maar het klinkt gewoon een beetje fout :o , dat kneepjes geven, terwijl het heel goed mee kan vallen.
In ieder geval is het heel erg fijn dat je paard beter is gaan lopen :D

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:54

Sky_As schreef:
ik kan er geen mening over geven...zoals het hier "klinkt" lijkt het niet de juiste manier.
Maar mijn ervaringen hebben geleerd, dat mensen dingen soms ook heel anders opvatten als dat ze oorspronkelijk de bedoeling waren.
Misschien heeft TS bepaalde dingen niet goed gehoord/begrepen/vergeten waardoor het nu anders klinkt, als dat het eigenlijk bedoelt was.
En er zit ook nog een andere kant aan. Een paard die zijn rug super vast zet en als een kameel gaat lopen, kan ook niet voorwaartser worden omdat dat zeer doet en gewoonweg niet gaat.
(hiermee bedoel ik niet dat de hier genoemde manier daar de juiste manier voor is)
maar ieder verhaal heeft 2 kanten....

Helemaal mee eens! Verhaal heeft altijd 2 kanten het kan zijn dat TS het verkeerd geinterpreteerd heeft of het niet goed uitlegt aan ons.