wat mag de ziekte van je paard kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:17

Hmm tja ik denk dat ik voor revalidatie van een sportpaard net een stap verder ga dan voor een grasmaaier/poetspaard :) (ookal zou ik daar evenveel van houden, maar je moet wel realistisch blijven vind ik.. om nou 4000 euro daar in te gaan pompen.. hmm i dunno)

Hier overgins ook papa en mama als backup als echt nodig is.
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 17-08-12 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:18

Soms denk ik wel of de Bokt schrijvers er op kicken dat ze een probleem paardje hebben.
Zie topics voorbij komen over hoefzweertjes met gigantische DA en smid kosten.
Laat ik nu een hoefzweer voor tien euro genezen.
Tube trekzalf en wat ibuprofen als pijnstiller van de drogist.
En het pilletje wat overblijft slik ik zelf bij een flinke pijn.

Een beginnende koliek, DA erbij voor de pijnstiller en spier verslapper, 80 euro totaal ??

Heb je echt een rot probleem met je paard, dan kan het zoveel gaan kosten, en vooral het dier zoveel pijn en leed geven.
Dan moet je eerlijk zijn en de slager bellen.
Krijg je nog geld toe, want euthanasie door de DA is ook knap prijzig.

Collie2008

Re: wat mag de ziekte van je paard kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:18

Ik bel inderdaad niet snel de dierenarts en ben niet van het maandenlange gemediceer...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:23

Ariebren, dat is ook weer kort door de bocht.
1 van mijn paarden heeft ooit (uiteraard laat in de avond) zijn ooglid afgescheurd.
Dan kom je niet ver met je potje ibuprofen.
Dat weer netjes aannaaien onder narcose tegen nachttarief is dan een flinke bak geld.
Aangezien je dasrna gewoon weer een normaal gezond en intakt paard hebt is de slager dan wel erg voorbarig hoor.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:28

Denk ook niet dat hij dat bedoeld

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:42

Ik heb ook niet echt een spaarpotje en ze is ook niet verzekerd voor ziektekosten. Ik zie het wel als het zover is. Ik heb natuurlijk altijd wel geld achter de hand, maar het zo afhankelijk van wat het is, hoe groot de kans is op 100 % herstel of in ieder geval pijnvrij leven. Dat is belangrijker dan geld. En hoelang de revalidatie duurt ook belangrijk ik zou mijn paard niet eerst een half jaar laten afzien. Dan liever de korte pijn en knoop door hakken. Als ik zie hoeveel paarden er met een peesblessure een half jaar of langer op boxrust staan ik zou daar niet voor kiezen. Geloof sowieso niet echt in boxrust dus wat dat betreft zou ik ook mijn eigen verstand/gevoel gebruiken. En dan maar kijken wat realistisch is op dat moment.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:51

Nou ja een half jaar rust met een peesblessure zou ik wel doen...dan gaat hij gewoon ergens op het land en mag zelf aansterken...Lukt dat niet, laat ik hem slapen...Ik zou mn paard niet 6mnd op stal willen hebben...Dat gaat tegen mijn principes in...Al kan ik me best voorstellen dat eigenaren daarvoor kiezen hoor!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:13

Colway schreef:
Nou ja een half jaar rust met een peesblessure zou ik wel doen...dan gaat hij gewoon ergens op het land en mag zelf aansterken...Lukt dat niet, laat ik hem slapen...Ik zou mn paard niet 6mnd op stal willen hebben...Dat gaat tegen mijn principes in...Al kan ik me best voorstellen dat eigenaren daarvoor kiezen hoor!

Dat zou ik ook doen op het land zetten en dan kijken maar zou mijn paard nooit 6 maanden op stal zetten of langer. Is mijn inziens lichamelijk niet goed en zeker geestelijk niet. Wat andere doen moeten ze uiteraard zelf weten maar ik vindt het persoonlijk niet paard waardig revalideren en daar kijk ik toch ook naar.
Gaat niet alleen om het resultaat maar ook hoe je zover komt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:33

Ariebren is wel eens kort door de bocht. :7

Ik zorg echt goed voor mijn paarden, maar ik ga niet bij de eerste en beste kromme scheet naar de DA.
Hooguit even een belletje voor advies.

Ik had vorig jaar een 2 jarige merrie die haar been opengehaald had.
Die wordt gewoon gehecht en behandeld door mijn DA.
Zij heeft 2 maanden op de kliniek gestaan en de 2 maand stallings kosten heb ik betaald uit mijn linker broekzak.
Heb de rekening van de operatie nog liggen ivm verkoop van die merrie.
http://www.mijnalbum.nl/Album=KRDVLE7H

Maar een hoefzweer ??
trekzalf van de drogist.

Een pees blessure ??
Daar komt ook de mobile rontchen, echo bus het erf op.
Kost een paar honderd euro, maar ik weet wel waar ik aan toe ben.
En dan heb ik het over een dure Quarter merrie, die voor de recessie makkelijk 10.000 euro opbracht in de verkoop.
En als het uit het onderzoek blijkt, het valt wel mee, dan rust op mijn manier.

Zit er een slecht gewricht op de foto, dan maak ik mijn keus.
Tien jaar tobben met het paard ??
Of een enkeltje slager ??

Maar Ariebren heeft heel veel paarden voorbij zien komen en heeft er nu nog steeds teveel.
Dan heb je minder last van, verlatings angst.

Uit het oog, uit het hart.

Maar toen mijn oude geit vorige week ineens dood lag, heb ik toch een traantje gelaten.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:20

eenitraM schreef:
Kans op overleven, gaan we er voor. Bestaat die kans niet, dan is het vrijwel kosteloos.

Nou dat kan ook nog tegenvallen hoor! Voordat je een duidelijke diagnose en prognose hebt, kun je ook wel heel wat eurotjes verder zijn.
Ik heb mijn pony op een zondag met koliek gehad, eerst dierenarts thuis laten komen. Vervolgens naar de uithof verwezen (en gedaan omdat de prognose in eerste instantie best redelijk leek, maar waarschijnlijk wel met operatie). In Utrecht allerlei onderzoeken voordat ze de operatie in zou gaan, maar daar bleek de prognose toch slecht en heb ik haar aan het eind van de middag in laten slapen. Was toch een dikke 1000 euro en paard was er niet meer. Ik had er ook nog voor kunnen kiezen om haar de operatie in te laten gaan en dan op de operatietafel te beslissen of ze daar ingeslapen zou worden of niet.

Voor mij maakt juist leeftijd, wel/geen sportpaard, waarde (in geld), etc niet zoveel uit, maar het moet voor het paard nog wel wat opleveren natuurlijk. Dit was een papierloze haf van 24 jaar, was al min of meer met pensioen. Maar als die operatie (denk aan 4 - 5000 euro) echt goede kansen had gegeven op nog een normaal en pijnloos leven daarna, had ik het absoluut gedaan. Ik had haar anders zo 35 zien worden namelijk, was een heel sterk paardje.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:26

Ik kijk naar de kans, leeftijd en conditie pony (op een gegeven moment is het ook gewoon klaar natuurlijk) en ook de prijs.

Als een operatie 5000 euro kost en de kans op overleven 20 procent en dan nog meer kans op beperkingen. Dan trek ik absoluut de grens.

Ik wil wel eerst een second opinion van een goede kliniek :)

Maar goed, de indruk van mijn paard bepaald het meeste. Als hij te lang door moet lopen met pijn en heeft nergens meer zin in, dan ben ik absoluut bereid om de behandeling niet door te zetten en hem te laten gaan. Ik ben daar wel vrij nuchter in :)

En realistisch, wat mijn portomonnee aankan. Ik kan geen 10.000 euro ophoesten.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:37

Voor Ajax heb ik een hoop over. Hij heeft van november tot juni ook 3500 gekost aan DA kosten, hoop uiteraard dat ik even mag sparen van hem.
Van mn ouders mag ik altijd lenen. Maar voor mijzelf heb ik duidelijke grenzen.
Koliekoperatie doe ik niet, heb zo enorm vaak meegemaakt dat ze er binnen een half jaar toch niet meer zijn, dat doe ik niet.
Peesblessure met meer dan 4 maanden boxrust ook niet. Weiderust wel dan gooi ik hem rustig een jaar op het land.
Botbreuken, ook als zijn ze recht, doe ik ook niet. Hij is na een week boxrust al een dood vogeltje, dus dat doe ik hem niet aan.
Verder doe ik alles voor hem, maar of dat ook bij een volgende paard zal zijn....denk niet dat ik nog een keer zo'n speciale band met een paard zal krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:42

Ok Ariebren, dan zitten we op dezelfde lijn :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:46

Ariebren...je hoeft geen tig paarden te hebben gehad om zo te denken, ik ben denk ik te nuchter en te realistisch...Zo geboren vrees ik

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:49

Colway schreef:
Ariebren...je hoeft geen tig paarden te hebben gehad om zo te denken, ik ben denk ik te nuchter en te realistisch...Zo geboren vrees ik

Zelfde hier :)

Heb het van mijn vader 'geleerd' maar het is wel realistisch naar de dieren toe :)

Mijn kat was echt mijn favoriete dier, maar goed de arts stelde behandelingen voor die duur waren en ik keek naar het beestje en zei direct; slaap hem maar direct in. Aan zijn lijf geen polonaise, beestje haat het om van huis weg te zijn en dan was nog de vraag of al die prikken etc nog zouden helpen.
Nee hoor, hoeft niet.
Hij is dan ook gelijk vredig ingeslapen en het was verdrietig maar heb er nooit spijt van gehad.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:52

Wat het mag kosten: alles. Heel simpel, het mag alles kosten, anders zou ik geen 4 paarden hebben. Mijn oudste begon nu bijna een jaar geleden met vervelend te doen :D Zandkoliek icm net uitgespoten schone stal en matten die verzadigd waren met ontsmettingsmiddel en water- nieuwe strooisel bood geen houvast om op te staan. Had ze maar 2 uurtjes zichzelf rustig gehouden dan was het ook gelukt maar in plaats daarvan heeft ze 18 uur gevochten en zichzelf uitgeput. Dak van de stal af en een kraan laten komen....en heel snel een potstal gemaakt :+

De zandkoliek was op het randje van opereren maar met 25jr sta je daar ook niet om te springen, ze is er nog 2-3 mnd behoorlijk ziek van geweest, soms 2x per week koliek omdat haar maag/darmen zo beschadigd waren. Daarbij ook nog maagzweren ed van alle medicijnen. Kuurtje gastroguard kost voor een paard van 1.84cm 1600euro per mnd!

Omdat ik nooit meer in de positie wilde zitten om een kraan te laten komen heb ik een hijsbalk in de stal laten monteren (en vervolgens nooti meer nodig gehad- klop af) + haar stal door een aannemer 2x zo groot laten maken (illegaal maar oliebol happens) ik werk in constructie, dat scheelt wel ;)

nog 2x een trap van een ander paard 2x op dezelfde plek....chip af in haar sprong de laatste keer, maar ook dat is nu hersteld
Daarna nog operaties scopies ed. voor permanente soft palate displacement en laser chirurgie- een dikke 10.000euro verder.

ze is mijn maatje, al 25 jaar, en een geweldig paard ! daar kun je geen prijs op zetten! Inmiddels regelt ze weer de hele boel, bepaals wie/wat en op welke tijd mag eten of wie waar op welke plek in de wei mag grazen- so all is good :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:54

Tsjah, ik vind het bewonderingswaardig maar ik zou er niet zoveel geld aan spenderen...

Sowieso op bokt ben ik het meisje met een paard terwijl veel mensen hier paardenmeisjes zijn (of vrouwen ;-) )

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:55

veel! :j

mijn paard heeft al ruim 3x zijn aanschafwaarde aan DA gekost sinds ik hem heb [ 3jr ]
elk jaar in de kliniek geweest
heeft bijna 2.5 jaar op de wei gestaan, en eindelijk dit jaar gaat het beter en ben ik rustig aan aan het rijden ,recreatie
paard heeft beperkingen waar ik goed mee om kan gaan
geen spijt!

ben goed verz, maar de ct-scan zelf betaald, mede door bereiken van limiet van dat jaar en ook doordat een andere kliniek hem de stempel HS gegeven had waardoor de verz zoiets had van een bodemloze put stoppen we geen geld in.
maar alles is goed gekomen en paard blijkt GEEN HS te zijn.

heb 3 jr gedokterd , vanaf ong 4 weken na aankoop tot begin dit jaar, met gelukkig wel af en toe wat rij momenten.

ben knettergek met dit paard en heb alles voor hem over :j :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:02

10.000 euro verder, jij kan het betalen.

Ik dus niet en ondanks de kraan en verbouwingen aan de stal.

Waar ligt de grens ??
Dat is een keuze die je zelf maakt.

Maar een eenvoudig meisje met een paardje en wat verdienste in de winkel als vakken vuller ??
En een paps en mams die amper kunnen rondkomen ??

Dan praat Mist nu over bedragen die voor menig paarden houder niet bereikbaar zijn.

Beetje oneerlijk om hier op Bokt zo te lopen bluffen. :7

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:04

jamiroquai schreef:
Ha ha Geryon, da's een goeie.

Maar Tiny Tiger, als je paard een koliekoperatie moet, van de ene dag op de andere, zul je na een week of wat de rekening krijgen? En dan, als je geen spaarpot hebt?

Je hebt dan toch: visite d.a. , vervoer naar kliniek, operatie, vervoer terug en nazorg.

een trailer heb ik zelf en dan zien we wel weer ik maak me geen zorgen hoor zo lang ik het nog kan betalen en ik heb een goede dierenarts die me ook vaak mats

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:05

hoezo bluffen? Ik zou het ook kunnen betalen, maar heb het er niet voor over, waarom mag iemand niet zeggen tot hoe ver diegene gaat?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:08

Om even heel kort door de bocht een getal te noemen: ik denk dat ik bij een bedrag van +3000 euro al eens flink zou nadenken. (hoewel een 'simpele' kies operatie een berg geld kan kosten en je normalerwijze een gezond paard terug krijgt) Overlevingskans is inderdaad voor mij de belangrijkste factor :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:11

Zo had een oude stalgenoot een 4 jarige die met zware artrose als grasmaaier diende.
Een jaar later kreeg dit paard een zwaar ongeluk op stal, hier hebben ze duizenden euro's ingepompt.
Nog later bleek hij gekke allergieen te hebben etc etc.

Ik ben bang dat hij bij mij met de diagnose zware artrose op 4 jarige leeftijd al niet meer mee naar huis gekomen was. Er zijn al genoeg kapotte paarden in het land (die ook nog de handel kapot maken).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:11

Colway, jij zegt gelijk dat je zulke bedragen er niet voor over hebt.

En daarom vind ik het van Mist een beetje oneerlijk om met zulke bedragen te gaan bluffen tegen over de meeste penny meisjes, hier op Bokt, die een shetje mogen verzorgen voor nopes.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:13

bokt is een groot en gevarieerd publiek, dus verschillen zijn er...

Ik kan ook geen paard van 10000 betalen, of nou ja, zou het best kunnen, maar wil het niet. Kwestie van je mogelijkheden, wensen, beperkingen en grenzen kennen