Modeartikelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:22

een paar jaar geleden zagen wij ergens een paard dat heel goed technisch gereden werd en een behoorlijk M1 proef neerzette. Niet een super shower maar hij liep gewoon heel goed. Nieuwsgierig als we zijn onze stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of het paard papieren had en zoja wat de afstamming was. Tot onze grote verbazing was het een Darco zoon. Ik heb nu al veel Darco's gezien maar kon mij echt bekoren qua gangen en bouw. Zo zie je maar dat een mens nog aangenaam verrast kan zijn ook. Mijn paarden worden altijd met bij hun naam genoemd, de veulens krijgen wel altijd de bijnaam "de kleine" en mijn pony heeft als bijnaam "Fluus". Ze heeft nl nogal een pluizige maantop.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 16:20

Lovely schreef:
Soms word je werkelijk eens misselijk als je jonge meiden op een wedstrijd hoort praten over hun paard. Er wordt meestal gesproken over mijn Jazz of mijn Ferro. De naam van het paard zelf doet er kennelijk niet zo toe.

Helaas zijn het niet eens altijd jonge meiden die zich zo uitdrukken, waarvan je nog kan denken dat ze wel zullen leren.

Voorbeeld: Wij zijn een kleine pensionstal in de omgeving van Amsterdam. (alle paarden hebben bij ons namen Tong uitsteken ) Laatst kwam er een potentiele klant bij ons kijken voor een box, zij kwam van een niet nader te specificeren grotere stal uit dezelfde omgeving Knipoog . Ze maakte er om te beginnen nogal een punt van dat ze (vond ze zelf) indrukwekkend hoog opgeleid was. Universitair dus... Zijn wij allemaal ook, dus we misten aanvankelijk the point een beetje... Over haar paard zijn we alleen te weten gekomen dat het een 3-jarige Flemmingh was en dat ze god-weet-hoe-veel keer per week les had, hem zelf had ingereden,ambities koesterde, etc. (blah, blah, blah Gaaaap ) Dat arme beest was alleen een verzameling dure voorouders en (toekomstige) prestaties! En dit allemaal uit de mond van een hoogopgeleide dame van toch zeker over de 40. Verward (compleet met idd matching apparel, onontbeerlijke organizer, en "professionele" kennis van (paarden)zaken...)

Het leukste was nog dat ze wat betreft een klein puntje rekende op onze vergetelheid... Ze was namelijk vorig jaar ook al bij ons op stal geweest. Toen had ze dat paard net gekocht en zat ze bij ons met een 'help me' gezicht. Typische manegelesser-heeft-net-een-duur-paard-gekocht idee. We hebben haar toen 'geadviseerd' een andere stal te zoeken. We hadden namelijk geen zin in een (toen) tweejarig paard met een onkundige eigenaar op stal.

Toch knap dat ze in een jaar zoveel had bijgeleerd Knipoog qua omgang, inrijden, afstamming, etc. Misschien is ze toch slimmer dan we haar hadden ingeschat Haha!

Ze staat trouwens helaas (weer) niet bij ons... Vinden we natuurlijk heel treurig. Verdrietig Haha!

En mijn paard heet gewoon Harry, ouders weigeren zich bekend te maken...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 16:24

jessy schreef:

Haha, de jouwe is als veulen ten vondeling gelegd. Tong uitsteken

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 16:55

ik noem mn pardje eigenlijk altijd: draak, knol of gewoon Baloe Lachen

Want als ik er van ga maken: de bachelor, dart klinkt toch niet?
Soms als men vraagt anar zn afstamming zeg ik altijd dat het een kleinzoon van burggraaf is, en daarna dat zn vader bachelor is, misschien heb ik zelf toch enige trots dat het een kleinzoon van burggraaf is Verward

Maar nee, bij ons op stal hebben de paarden gewone namenL een Pearl, een Multi, een Baloe en een Muts (al heet die eigenlijk fiona *LOL*)

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:45

machie schreef:

Soms als men vraagt anar zn afstamming zeg ik altijd dat het een kleinzoon van burggraaf is, en daarna dat zn vader bachelor is, misschien heb ik zelf toch enige trots dat het een kleinzoon van burggraaf is Verward

Maar nee, bij ons op stal hebben de paarden gewone namenL een Pearl, een Multi, een Baloe en een Muts (al heet die eigenlijk fiona *LOL*)

Haha, dan denkt iedereen dat je het over dat TV programma hebt Verward

Maar dat met die kleinzoon doe ik ook. Niet omdat ik minder trots ben op Whinny Jackson dan op Wolfgang, maar het overgrote deel kent toch alleen KWPN en dan zegt Wolfgang gewoon meer.
Want ik had hiervoor toch weleens eens van WJ gehoord, maar verbazend weinig mensen kennen de hengst helemaal niet.

Ik noem dus mijn paard niet bij de afstamming, hoewel ik wel weer geinterresseerd ben in de afstamming als ik iemand naar een paard vraag.
Kan ik iets beter een beeld vormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:45

jessy"]
[quote="Lovely schreef:
Soms word je werkelijk eens misselijk als je jonge meiden op een wedstrijd hoort praten over hun paard. Er wordt meestal gesproken over mijn Jazz of mijn Ferro. De naam van het paard zelf doet er kennelijk niet zo toe.

Helaas zijn het niet eens altijd jonge meiden die zich zo uitdrukken, waarvan je nog kan denken dat ze wel zullen leren.

Voorbeeld: Wij zijn een kleine pensionstal in de omgeving van Amsterdam. (alle paarden hebben bij ons namen Tong uitsteken ) Laatst kwam er een potentiele klant bij ons kijken voor een box, zij kwam van een niet nader te specificeren grotere stal uit dezelfde omgeving Knipoog . Ze maakte er om te beginnen nogal een punt van dat ze (vond ze zelf) indrukwekkend hoog opgeleid was. Universitair dus... Zijn wij allemaal ook, dus we misten aanvankelijk the point een beetje... Over haar paard zijn we alleen te weten gekomen dat het een 3-jarige Flemmingh was en dat ze god-weet-hoe-veel keer per week les had, hem zelf had ingereden,ambities koesterde, etc. (blah, blah, blah Gaaaap ) Dat arme beest was alleen een verzameling dure voorouders en (toekomstige) prestaties! En dit allemaal uit de mond van een hoogopgeleide dame van toch zeker over de 40. Verward (compleet met idd matching apparel, onontbeerlijke organizer, en "professionele" kennis van (paarden)zaken...)

Het leukste was nog dat ze wat betreft een klein puntje rekende op onze vergetelheid... Ze was namelijk vorig jaar ook al bij ons op stal geweest. Toen had ze dat paard net gekocht en zat ze bij ons met een 'help me' gezicht. Typische manegelesser-heeft-net-een-duur-paard-gekocht idee. We hebben haar toen 'geadviseerd' een andere stal te zoeken. We hadden namelijk geen zin in een (toen) tweejarig paard met een onkundige eigenaar op stal.

Toch knap dat ze in een jaar zoveel had bijgeleerd Knipoog qua omgang, inrijden, afstamming, etc. Misschien is ze toch slimmer dan we haar hadden ingeschat Haha!

Ze staat trouwens helaas (weer) niet bij ons... Vinden we natuurlijk heel treurig. Verdrietig Haha!

[/quote]
Diegene waar jij het over hebt, die ken ik (heel zeker weten).

Maar het stukje ging niet alleen over hoe je je paard noemt, maar vooral over de gemakzucht waarmee men tegenwoordig met het paard omspringt, de inruilcultuur is daar een voorbeeld van. Wat ik er ook uithaal is dat men zich niet zo interesseert voor het wezen van het paard in kwestie (waarvan een voorbeeld van de namen en afstammingen), zolang ie maar knap is en doet wat er van hem winstpunttechnisch verwacht wordt, dan mag hij blijven. Zo niet, dan een ander baasje of geen toekomst.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:46

machie schreef:

Haha, dan denkt iedereen dat je het over dat TV programma hebt Verward

Maar dat met die kleinzoon doe ik ook. Niet omdat ik minder trots ben op Whinny Jackson dan op Wolfgang, maar het overgrote deel kent toch alleen KWPN en dan zegt Wolfgang gewoon meer.
Want ik had hiervoor toch weleens eens van WJ gehoord, maar verbazend weinig mensen kennen de hengst helemaal niet.

Ik noem dus mijn paard niet bij de afstamming, hoewel ik wel weer geinterresseerd ben in de afstamming als ik iemand naar een paard vraag.
Kan ik iets beter een beeld vormen.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:58

Ik doe niet aan kaaweepee-enners, dus een paard bij de afstamming aanduiden is voor mij zowieso vreemd. Rowan heeft gewoon 'het paard' of als 'ie lastig is 'de ponnie'. Als we er meer zouden hebben zou hij worden aangeduid met z'n naam of met 'de Cob'. En Cob liefhebbers die willen weten wie z'n vader is wil ik dat best vertellen...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 18:16

Bij Tos had ik het altijd over Tos of dat mormel, op stal heeft ieder paard zijn eigen haak voor het halster met naam er boven en daardoor leer je de namen snel als je ze binnehaalt. Toch wordt er gesproken over die gibraldi, en die donnerman, en die... Vooral de handelspaarden van een ruiter op stal hebben altijd leuke namen, de gevlekte, die zonder pigmente, en die schimmel...
Zowieso zegt afstammeling meteen meer dan een naam, maar ja eigen paard kan je toch bij zijn (bij) naam noemen Knipoog

en tja, dat over setjes... sommige snobs mogen zich best aangesproken voelen Schijnheilig

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 19:42

Hahahaha, zie mijn pa er al staan Haha!
Denk alleen dat hij dan de meest voordelige en afgereden neemt....kan ik er mooi deuken in rijden Haha!

En tsja, er zit waarheid in ja.....gelukkig heb ik nog steeds Par, denk dat als ik zou beginnen met ik heb een Atlantic, iedereen me niet begrijpend aan zal kijken.

Alhowel ik de uitspraak houdbaarheidsdatum verstreken bij de huwelijksdatum wel erg cru vindt.
Dit geldt toch echt niet voor alle vrouwen, en gaat toch ook echt weleens voor mannen op.

Vindt het wel grappig, zit een kern vanwaarheid in, maar aan de andere kant ook wel zwaar veroordelend.

Ok, wij zitten graag op en top ter paard, maar persoonlijk zit ik dat liever overal.
En sommige mannen mogen dat van mij best wel eens overnemen Knipoog

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 20:13

klien schreef:
Gelukkig zijn wij op bokt allemaal anders, toch?

Nou dat weet ik nog zo net niet Haha!

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 20:25

Als ik het bij ons op de vereniging ga hebben over mijn Cambridge Cole, dan moet je ze zien fronsen! >;) *grinnik*

Nee hoor, ik heb het ook gewoon over hun namen zelf, al heb ik het nu vaker over 'de merrie', nu ik Nimondro ook rijd. De merrie kent immers iedereen wel *LOL*.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 20:47

Ik kan wel zeggen dat ik een "jonge Opera Ghost" heb, maar die kent toch niemand, dus daarom maar gewoon Claudina...... Haha!
En mijn pony heet gewoon Natascha, maar ja, haar stamboeknaam is Gwendoline, en haar vader heet Kebir II OX. Hoe ga ik dat nou oplossen?? Knipoog

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 20:56

Mijn Star Haha!
Nee, klinkt niet Tong uitsteken

Maar het verhaaltje klopt zeker...
Heel herkenbaar ook
Paar bokkers mogen zich ook wel aangesproken voelen vindt ik persoonlijk (noem geen namen) Lachen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:28

Citaat:
Er wordt meestal gesproken over mijn Jazz of mijn Ferro. De naam van het paard zelf doet er kennelijk niet zo toe.
En ik maar denken: "ze hebben het toch over namen? Of zou hij vinden dat je niet mag afkorten?" Hmmm, ik zit duidelijk niet zo in die afstammelingen wereld. Vind ik ook niet zo interessant. Als ik naar mijn eigen vader en moeder kijk hoop ik eigenlijk ook heel anders te worden en ben ik dat volgens mij ook wel Haha! Maar modesetjes daarentegen! Haha! Ik probeer nu ik mijn eigen paard heb alles in het lila bij elkaar te sprokkelen. Ben alleen eigenlijk net te laat hoorde ik laatst in de ruitersport zaak Scheve mond Goud/zwart schijnt alweer in de mode te zijn Huilen

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 00:03

Bijna alle dieren bij ons hebben een naam van de fokker gekregen.

Koos, Koos Hopeloos =Grandioos (FPS)
Bep, kreng, sekreet = Lisenka (KWPN)
Nijntje konijntje poppedijntje, nijntje, Nassi, Nassibal = Nasmijn (KWPN)
Jopie, blondie =Freedom's Joy Jaimi (Welsh A)
Sil, verwend nest, krengetje = Silvano (Welsh A)
Timmy, Timmy de bimmi = Timberlands Captain (Flatcoated Retriever)

Onze je-weet-wel-kater Guppie/Gups/Guppekop, poes Miepmiep/Miepje en hond Quinta/ Quinti hebben we zelf verzonnen Haha!

De meeste kijken raar op als we de namen van onze beestenbende opnoemen. Vaak vragen ze of ze echt zo heten Haha! . Nou nee, die heet eigenlijk zo en die zo.... De roepnamen klinken gewoon leuker en passen meer bij ze dan hun echte namen of de naam van de vader:j

Vaak kan het paard het wel, maar degene die er boven opzit niet. Dan komen de "mode" hulpmiddelen erbij. Helaas is met deze modeverschijnselen het paard weer de klos. 7 jaar is de gemiddelde leeftijd van een KWPNer. Boos!
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 01-11-03 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Aurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 00:19

ja jessy...ben blij dat die "eskimo" met universitaire graad niet bij ons is komen staan... OK dan!

wat betreft het artikel: kern van waarheid??
het is de waarheid!

wat betreft het mode aanbod voor de amazone..
ik vind het wel leuk , draag het liefst de hele dag door mooie setjes maar ja...wat er voor een vrouw van mijn leeftijd wat betreft de gewone kleding in de winkels hangt...nee dank nu.....die jaren 70 heb ik wel gehad en dan koop ik liever weer eens een hip setje voor op mijn peerd ( let wel een heuse Boreas) Schijnheilig

wel eens naar de dirk in amsterdam geweest met je minichaps aan???
ik houd t lekker vol...weet zeker dat dit straks het nieuwe modebeeld gaat bepalen (trendwatchers halen de trends van straat...dus meiden ! Haha! )

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 00:27

Citaat:
Diegene waar jij het over hebt, die ken ik (heel zeker weten).

Maar het stukje ging niet alleen over hoe je je paard noemt, maar vooral over de gemakzucht waarmee men tegenwoordig met het paard omspringt, de inruilcultuur is daar een voorbeeld van. Wat ik er ook uithaal is dat men zich niet zo interesseert voor het wezen van het paard in kwestie (waarvan een voorbeeld van de namen en afstammingen), zolang ie maar knap is en doet wat er van hem winstpunttechnisch verwacht wordt, dan mag hij blijven. Zo niet, dan een ander baasje of geen toekomst.

Goed, idd niet geheel on-topic Bloos (lucht wel op trouwens Lachen )

Verder denk ik wel dat zo'n instelling de kiem is van alles wat er in dat artikel beschreven wordt. Iemand die zijn paard beschrijft als een consumptieartikel zal er ook als zodanig tegenover staan. En een consumptieartikel dat om wat voor reden dan ook niet meer aan de eisen van de consument voldoet, zal vervangen worden. De markt zal daar zich zeker naar voegen door het aanbod met de vraag in overeenstemming te brengen.

De mensen die hieraan meedoen moeten over een ongelofelijke hardheid van geest beschikken die ze ongetwijfeld nog ver zal brengen in deze maatschappij ook...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 12:36

Die columnist heeft vaker leuke columns om te lezen. De vorige keer stond er een stuk in over juryleden.
Je kunt er om lachen, maar er zit ook een stukje waarheid in.